Fractal Design Define C

Permalänk
Snusfri

Blir nästan lite sugen på Mini-versionen, hoppas dock att FD släpper ett chassi med tempered glass med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Bra recension! Kul att se. Gillar verkligen storleken på det hela. Verkar vara ett bra nytt som har kommit nu. Gillar generellt Fractal Designs chassin starkt. Men lite gammaldags som jag är har jag dock lite svårt utan 5,25”-platser men för att vara riktigt ärlig så hur ofta använder man dem egentligen? Går ju faktiskt bra även utan DVD-spelare idag och det hela går ju faktiskt att enkelt lösa igenom att det finns USB stickor att använda istället om man nu verkligen skulle behöva det. Alternativt kan man ju faktiskt använda en extern dvd-spelare om det nu verkligen skulle behövas. Men det går ju faktisk bra att även placera valfri hårddisk på 5,25" platsen också och det faller ju bort med just detta nya chassi. Lite synd är också att att varken Corsair RM750x och EVGA Supernova G2, som båda är suveräna nätaggregat, inte får plats.

Jag/vi skulle aldrig klara oss utan dvd/blu-ray i våran familj pga ungarna och alla deras filmer.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

2x 3.5" HDD = Useless.
Behöver iaf 4x ;/

Synd för såg bra ut annars, men ja. Vaporware för det jag behöver, rip.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett hyggligt chassi. Själv skulle jag vilja ha ett något större chassi, så man kan få in större grafikkort + större nätagg! Det där var verkligen minimalt!

Något jag önskar på baksidan där SSD monteras är att dom ska vara lätta att ta bort och sätta dit, vore bra om det gick att klämma fast SSD på baksidan istället för att skruva fast dem (skulle räcja med några hakar så man bara kunde lägga i dem i hakarna typ), samt det ser ut som det skulle finnas plats för 2-3 SSD:er till under där den befintliga satt i videon.

Själv vill jag ha ljudisolerat chassi samt totalt dammfrit, så slipper man se massa damm på komponenterna om datorn stått ett par år på golvet.

På baksidan av chassit (tär man sätter fast tangenbord etc) gillar jag inte att det är öppet, så damm kan sugas in i chassit den vägen + ljud. Borde gå att sätta för nån skummgummiskiva eller något. Så riskerar man inget damm eller ljud sipprar ut.

Såg inte så jättekul ut med alla kablar som skymde hårddiskarna på baksidan om man då och då behöver ta ur eller sätta dit en annan mekansik disk.

Nästa chassi jag köper ska ha glaslucka eftersom nästan alla grafikkort nu börjar lysa samt även moderkort minnen etc, men skulle gärna ha en mindre glasruta och ljudisolerad matrial runt om, kanske 25% mindre glas än på denna model som är mer ljudisolierad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av mrbrix:

Jag/vi skulle aldrig klara oss utan dvd/blu-ray i våran familj pga ungarna och alla deras filmer.

Fullt ut förståeligt. Bra att ha en dvd spelare.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Fractal Designs marknadsavdelning:
Ta valfri plåtlåda, stuva om plåtfacken i den och sälj om den varje år.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kan detta vara chassiet jag väntat på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt, det där alla kallar en sådan hög kvalitetskänsla har jag aldrig upplevt med FD chassin. Ja de är väl prisvärda, men något mer utöver standard är det inte.

Men detta kan ju iofs vara ett "pinnhål" över de andra jag använt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Define mini C ser klart intressantare ut personligen!

För övrigt sade Jonas i videon att det är min. 15mm på baksidan, undrar hur det är med 15mm tjocka 2.5" hårddiskar om de ryms bakom moderkortet, då kunde man få in 3st 4TB där + 3.5" platserna. Så med m.2 ssd kunde det vara en bra kombination om man vill ha mycket lagringsutrymme. Men undrar som sagt om det passar precis eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Jag/vi skulle aldrig klara oss utan dvd/blu-ray i våran familj pga ungarna och alla deras filmer.

Alla chassin måste ju inte passa alla människors behov. Blir väldans stora chassin då. Vill man ha liknande med 5'25" så finns ju många andra Define-chassin, eller typ alla andra chassin som finns.

Permalänk
Medlem

Det här är ju ganska exakt vad jag sökt för att ersätta mitt gamla Define R4! I princip samma sak, men utan en miljard hårddiskburar som ändå står tomma i en workstation/gamingrigg. Mycket trevligt också med det lilla extrautrymmet på längsan för grafikkortet, det skulle typ till skohorn för att få in Strix 1080 OC i R4, är nog inte ens en millimeter spel mot hårddiskburarna. DVD-brännaren kan man ju peta in i ett externt kabinett, så sällan man använder den ändå numera.

En förhoppningsvis enkel fråga: är frontdörren vändbar på Define C? Vill minnas den var det på R5 sen jag satte ihop en dator åt en kollega. Även om det är troligt att de tagit med sig denna modell också, så är det väl dock bäst att säkerställa det genom att fråga.

Och ett önskemål till redaktionen: finns det möjlighet att få upp ett foto på dessa två nya modeller bredvid någon av Define R-modellerna, så man kan bilda sig en uppfattning om hur de står sig mot varandra storleksmässigt visuellt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

hade hoppats att dom skickat med 2st hårddisk burar om psu ändå inte kan förlängas. då hade det öppnat upp för mig som använder 4st hårddiskar idag (två för recording, en för spel och en för program).
men hade aldrig köpt denna tyvärr, för att jag har ett g2 750w som jag vill behålla (för de är tyst i idle). annars är jag glad över att chassin blir mindre i atx klassen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@kaput: Det är ingen dörr i fronten, man tar bort fronten genom att riva bort den underifrån. Som på Define S.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk

Perfekt chassi, hade hellre köpt Define C än mitt Define S som till 50% består av luft.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Skulle vara grymt om Sweclockers kan svara på om de testade med ett 180 djupt agg. Ser att det är många som vill trycka in ett. Är det någon som bygger nya datorer med annat än SSD/M2 diskar? Förstår om man har gamla diskar eller fotograferar o sparar bilder i massor.

Om man ska ett 1080 kort + en CPU på 140w så borde det räcka med ett 650w agg va? Eller ska man gå upp bara för att inte belasta det på typ 80% o då få fläkljud. Någon som har erfarenhet av att köra ett klenare nätagg och då hört fläkten från den över t.ex. CPU/grafik kylare? Har själv haft ett 1000w o då säkert aldrig varit över 50-60%.

Grymt sugen på denna låda med sluten vattenkylning till grafikkort + CPU. Har idag en Cooler Master HAF X Big Tower och väldigt trött på att den är stor o låter. Känns inte som man behöver så bra kylning av själva lådan så länge man kan få bort varmluften från grafikkort eller CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

@kaput: Det är ingen dörr i fronten, man tar bort fronten genom att riva bort den underifrån. Som på Define S.

Ah, såklart, finns förstås inget behov av en lätt öppningsbar dörr när det inte finns något under den (läs: optiska läsare) att komma åt

Tack för klargörandet!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Så extremt nära perfektion!!

Lite oklart hur lång PSUn kan vara om man inte har HDD bur dock. Och varför inte göra så att man kan montera 3st 140mm i fronten? Ser inte varför det inte skulle gå om man tar bort HDD buren?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Väldigt bra chassi. Tycker inte att det är alltför synd med nätaggsrestriktionen. Coolermasters v-serie finns ju

Permalänk
Medlem

Jag är helt på samma linje som du!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hade hoppats att dom skickat med 2st hårddisk burar om psu ändå inte kan förlängas. då hade det öppnat upp för mig som använder 4st hårddiskar idag (två för recording, en för spel och en för program).
men hade aldrig köpt denna tyvärr, för att jag har ett g2 750w som jag vill behålla (för de är tyst i idle). annars är jag glad över att chassin blir mindre i atx klassen

Skrivet av ToBad:

Skulle vara grymt om Sweclockers kan svara på om de testade med ett 180 djupt agg. Ser att det är många som vill trycka in ett. Är det någon som bygger nya datorer med annat än SSD/M2 diskar? Förstår om man har gamla diskar eller fotograferar o sparar bilder i massor.

Om man ska ett 1080 kort + en CPU på 140w så borde det räcka med ett 650w agg va? Eller ska man gå upp bara för att inte belasta det på typ 80% o då få fläkljud. Någon som har erfarenhet av att köra ett klenare nätagg och då hört fläkten från den över t.ex. CPU/grafik kylare? Har själv haft ett 1000w o då säkert aldrig varit över 50-60%.

Grymt sugen på denna låda med sluten vattenkylning till grafikkort + CPU. Har idag en Cooler Master HAF X Big Tower och väldigt trött på att den är stor o låter. Känns inte som man behöver så bra kylning av själva lådan så länge man kan få bort varmluften från grafikkort eller CPU

Skrivet av Boozfob:

Så extremt nära perfektion!!

Lite oklart hur lång PSUn kan vara om man inte har HDD bur dock. Och varför inte göra så att man kan montera 3st 140mm i fronten? Ser inte varför det inte skulle gå om man tar bort HDD buren?

Verkar inte vara några problem alls att använda sig utav 180 mm långa nätagg, Pauls Harware gjorde precis ett bygge med ett RM850i

https://youtu.be/0C81V_-wUMw?t=6m46s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Fractal Design by @biorrith™

Wohoo! Dom gjorde det! Fan vad kul att man kan påverka!

Lätt att jag ska köpa detta chassi till nästa bygge!

Permalänk
Medlem

Perfekt timing då nytt chassi ska inhandlas. Som en skänk från ovan

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Inaktiv

Nämen titta, Fractal gjorde chassit som jag och många andra ville ha. Nästan sugen på att köpa ett trots att man är nöjd med Define S som man redan har

Permalänk
Medlem

Blir nog en bra uppgradering från mitt massiva Corsair 650d

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Klart konkurrenskraftigt chassi men med för hårt skurna centimetrar för min egen smak, varav det mest tråkiga är ett 120mm utblås. Typ en tum till på varje ledd och det hade kanske t o m funnits plats för en alternativ 5,25" vagga (den hade inte ens behövt vara monterad som standard). Och en dörr eller mindre lucka i fronten som möjliggjort åtkomst till filtret utan att man behöver dra loss fronten så ofta. Jo jag betalar gärna 200kr extra för det lilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Verkar inte vara några problem alls att använda sig utav 180 mm långa nätagg, Pauls Harware gjorde precis ett bygge med ett RM850i

https://youtu.be/0C81V_-wUMw?t=6m46s

Ahhhh tackar! jag som många andra här sitter bara med SSD och undrade över detta. Faktiskt en lite större miss än man är van vid av Jonas. Jag satt och väntade på att han skulle slänga ut hdd buren och testade vad max längd va då för nätagg eller förklara att det sitter nån fysisk spärr som gör att det verkligen inte går att få in större nätagg än 170mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Fractal Designs marknadsavdelning:
Ta valfri plåtlåda, stuva om plåtfacken i den och sälj om den varje år.

Varför ändra ett vinnande koncept

Permalänk
Medlem

Japp, så där ser det ut i min burk också. Köpte ett Define R5 i somras och det första jag gjorde var att plocka ut alla hårddiskburarna som ändå inte behövdes. Massa tomt utrymme inuti nu samtidigt som jag mycket hellre hade haft ett kortare chassi.

Här kom modellen till sist. Nya standardmodellen för alla oss som ändå bara har 1-2 SSD i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ToBad:

Skulle vara grymt om Sweclockers kan svara på om de testade med ett 180 djupt agg. Ser att det är många som vill trycka in ett. Är det någon som bygger nya datorer med annat än SSD/M2 diskar? Förstår om man har gamla diskar eller fotograferar o sparar bilder i massor.

Om man ska ett 1080 kort + en CPU på 140w så borde det räcka med ett 650w agg va? Eller ska man gå upp bara för att inte belasta det på typ 80% o då få fläkljud. Någon som har erfarenhet av att köra ett klenare nätagg och då hört fläkten från den över t.ex. CPU/grafik kylare? Har själv haft ett 1000w o då säkert aldrig varit över 50-60%.

Grymt sugen på denna låda med sluten vattenkylning till grafikkort + CPU. Har idag en Cooler Master HAF X Big Tower och väldigt trött på att den är stor o låter. Känns inte som man behöver så bra kylning av själva lådan så länge man kan få bort varmluften från grafikkort eller CPU

ett 1080 och en CPU på 140w lär ju inte ens dra 400w så du kan köra med ett 500w av bra kvalitet och ha marginal. Med ett 650 kan du köra utan att ens fundera. Satsa på minst 80+guld ju högre klass desto mindre värme skapas i eggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Satsa på minst 80+guld ju högre klass desto mindre värme skapas i eggregatet

Värmeutvecklingen spelar mindre roll, värmen blåser ändå ut på baksidan. Skillnaden är att guld, platina osv klarar av att hålla sina typvärden bättre vid max eller nära max belastning.

/Capi