Permalänk
Medlem

Den delen av infrastrukturen som uppgraderas är väl endast Bahnhofs stamnät, inget kommer att uppgraderas eller röras i Stadsnäten där problemen uppstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Den delen av infrastrukturen som uppgraderas är väl endast Bahnhofs stamnät, inget kommer att uppgraderas eller röras i Stadsnäten där problemen uppstår?

Enligt Bahnhof kommer problemen försvinna den 23e december...
jag är skeptisk till detta också.
kan klistra in mitt långa mail jag fick från dem här om det kan hjälpa, när jag kommer hem från jobbet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Mjo verkar som att allt är klart om 3 månader ish.
Kan mycket väl tänka mig att det eventuellt är arbetet med uppgraderingen som delvis orsakar driftstörningarna?

Själv sitter jag på 100/10-lina med Bahnhof och har sällan full speed.
Och nu i och med att jag hörde om uppgraderingarna så blev jag nyfiken och plitade in min adress på deras sida.
Man kan tydligen inte längre välja 100/10 eller 100/100 längre. Det finns bara två alternativ:
500/100 och 1000/100 för 295 kr och 395 kr per månad.
Dock står det att det är en installationsavgift på 6500 kr. Undrar lite vad som menas med det?
Då måste ju alla nya kunder betala skitmycket för att ens ansluta till Bahnhof.
Och jag som redan är kund får sitta kvar med 100/10 då?
Borde inte installationsavgiften vara något Svenska Bostäder får stå för för hela fastigheten så att alla boende kan få internet på samma villkor?

6500 gäller nog för nyinstallation. Du kan säkert uppgradera till en högre hastighet om du kontaktar Bahnhof.

Uppgraderingarna i stamnätet har inget med detta att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

ospelbart ikväll också... 100ms mot server..

detta skrev Bahnhof nu:

"Vi tar detta på största allvar då det är många kunder som upplever samma problem. Vi har för tillfället ett problem i nätet mellan stadsnätet och oss på Bahnhof som gör att många kunder blir drabbade av hastighetsbegränsningar och höga svarstider under kvällar och helger.
Vi är medvetna om detta problem och det är något som vi prioriterar högt att lösa, dessvärre är det ett arbete av modell större och kan ta lite längre tid än i normala fall.

Vi jobbar kontinuerligt med uppgraderingsarbeten som ska förbättra din uppkoppling och i dagsläget beräknas arbetet vara klart helt och hållet till den 23:e december. Du kommer att märka att det successivt fungerar bättre under kvällar och helger framöver.

Vi förstår att det inte är det svar man som kund vill höra men vi vill ta ansvar mot våra kunder både under och efter denna period och en del i detta är att vara ärliga gentemot förväntad handläggningstid. Jag hoppas att vi i framtiden kan återfå ditt förtroende när vi levererar vår tjänst så bra som vi vet att den ska fungera.

Mvh Bahnhof"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

IP-onlys fibernät fungerar bra med Bahnhof.

Har 100/100 och får ut 109/109 med 3ms på bredbandstester på kvällar och helger.

Jag har inte upplevt några problem vid streaming eller gaming med svarstider eller hastighet. Ligger runt 32-34ms när jag spelar på kvällarna (Overwatch servrar)

Permalänk
Medlem

23 December.. låter konstigt då de går ut med helt annan information på deras hemsida.
Se länk nedan....

https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bredband-med-northern-lig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarevic:

IP-onlys fibernät fungerar bra med Bahnhof.

Har 100/100 och får ut 109/109 med 3ms på bredbandstester på kvällar och helger.

Jag har inte upplevt några problem vid streaming eller gaming med svarstider eller hastighet. Ligger runt 32-34ms när jag spelar på kvällarna (Overwatch servrar)

Du måste bo i eller nära Stockholm för att ha 3ms. IP-ONLY skickar allt trafik via Solna, vi som bor söderut har alltid högre ms 😥

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaceN:

23 December.. låter konstigt då de går ut med helt annan information på deras hemsida.
Se länk nedan....

https://www.bahnhof.se/ftg/bredband/bredband-med-northern-lig...

Eller så är problemet med kopplingen Zitius orelaterat till att Bahnhof bygger ut sitt stamnät i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Eller så är problemet med kopplingen Zitius orelaterat till att Bahnhof bygger ut sitt stamnät i Sverige.

Jag vet inte längre.. jag är bara så förtvivlad varje gång jag ser svarstider på ~100 ms via bredbandskollen
flera månaders problem och aldrig någon förbättring trots flertalet svar från Bahnhof:
"att nu borde det fungera bättre.."
"vi hoppas kunna lösa det innan 23:e december..."
"du tillhör inte alls det stadsnätet (zitius)..."
"jo, visst tillhör du Zitius.."

har funderat på att byta ISP flera gånger, men jag är så naiv och blåögd att man tror att det kanske, kanske kommer lösa sig.
förbannat att hoppet alltid ska vara det sista som överger människan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Jag vet inte längre.. jag är bara så förtvivlad varje gång jag ser svarstider på ~100 ms via bredbandskollen
flera månaders problem och aldrig någon förbättring trots flertalet svar från Bahnhof:
"att nu borde det fungera bättre.."
"vi hoppas kunna lösa det innan 23:e december..."
"du tillhör inte alls det stadsnätet (zitius)..."
"jo, visst tillhör du Zitius.."

har funderat på att byta ISP flera gånger, men jag är så naiv och blåögd att man tror att det kanske, kanske kommer lösa sig.
förbannat att hoppet alltid ska vara det sista som överger människan.

Riktigt trist att det aldrig verkar lösa sig för dig.

Byte av ISP kan nog vara värt att prova, du kan ju alltid byta tillbaks senare om du skulle vilja. Har du tur löses problemen eller iallafall minskas, men känslan jag har är att så länge du sitter i Zitius nät så kommer det bli dåligt. Vissa påstod tidigare att det skulle gå bättre med Telia men de har ju sina nackdelar med (Arrrrr matey! ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

har funderat på att byta ISP flera gånger, men jag är så naiv och blåögd att man tror att det kanske, kanske kommer lösa sig.
förbannat att hoppet alltid ska vara det sista som överger människan.

Det är lite som kvinnor som dras till män som slår dem. "Han har lovat att ändra sig denna gången och jag tror honom verkligen". *BANG* (Ja, det är en sorglig liknelse, men...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det är lite som kvinnor som dras till män som slår dem. "Han har lovat att ändra sig denna gången och jag tror honom verkligen". *BANG* (Ja, det är en sorglig liknelse, men...)

jag har en gång gillat Bahnhof och vill gärna att de ska bli bra igen... förbannat dålig liknelse och inte PK över huvud taget, men förstår den

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag har en gång gillat Bahnhof och vill gärna att de ska bli bra igen... förbannat dålig liknelse och inte PK över huvud taget, men förstår den

När jag "tänker" efter är det en perfekt liknelse. Dom behandlar dig och andra kunder som skit men eftersom som en gång har gillar Bahnhof så tror dom på det lilla dom ger tillbaka "vi ska fixa problemet","vi HAR fixat problemet", "DU är problemet", "du har INGA problem" osv. Ja om det är PK eller inte är oväsentligt egentligen såvida man inte är en sån som älskar att bli förolämpad vilket verkar vara poppis i dagsläget.

ON TOPIC (sorry för allt detta rant), om jag var i eran sits så skulle jag byta ISP så fort som möjligt och sen evaluera om jag skulle byta tillbaka en tid in EFTER dom faktiskt fixat detta problemet.
Ni sitter i en lyx jag inte har då jag sitter med Comhem som dock fungerar perfekt för mig alla dagar, dock känner jag att priset är lite högt för 100/10 och jag skulle helst ha 100/100 för det priset jag betalar.

Permalänk
Skrivet av iXam:

När jag "tänker" efter är det en perfekt liknelse. Dom behandlar dig och andra kunder som skit men eftersom som en gång har gillar Bahnhof så tror dom på det lilla dom ger tillbaka "vi ska fixa problemet","vi HAR fixat problemet", "DU är problemet", "du har INGA problem" osv. Ja om det är PK eller inte är oväsentligt egentligen såvida man inte är en sån som älskar att bli förolämpad vilket verkar vara poppis i dagsläget.

ON TOPIC (sorry för allt detta rant), om jag var i eran sits så skulle jag byta ISP så fort som möjligt och sen evaluera om jag skulle byta tillbaka en tid in EFTER dom faktiskt fixat detta problemet.
Ni sitter i en lyx jag inte har då jag sitter med Comhem som dock fungerar perfekt för mig alla dagar, dock känner jag att priset är lite högt för 100/10 och jag skulle helst ha 100/100 för det priset jag betalar.

Ring till Comhem och säg att du vill säga upp ditt abonnemang. De sänker priset ganska rejält för att behålla dig som kund.
229kr för 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarevic:

Ring till Comhem och säg att du vill säga upp ditt abonnemang. De sänker priset ganska rejält för att behålla dig som kund.
229kr för 100/100

Jag har Docsis och kan inte få 100/100. Dom vet dessutom att jag inte kan få något annat bättre än dem.
Dessutom har jag kontaktat dom och fått 100:- mindre kostnad per månad i 12 månader nu.

Edit : nu ska jag vara tyst.

Permalänk

Av pressmeddelandet att döma så har man även börjat med inspektion med mikroskop i samband med sitt nya nät. Kan ha fel, men tolkar det som att man alltså inte använt detta tidigare vilket är högst anmärkningsvärt med tanke på den allt högre trafikvolym som transporteras och med tanke på vad minsta smuts kan orsaka i kapacitetsbegränsning och fel. Utan mikroskop har man ingen vetskap om tillförd smuts på fiberkontakter då detta kan uppträda i efterhand och inte syns på en initial dämpningsmätning eller OTDR.

Stora aktörer och företag med rätt kravspecar har krävt detta i minst 5-6 år.

Det är med fog som PTS utreder marknaden hur olika operatörer kvalitetssäkrar sina nät då det är allt mer vikt för att viktiga tjänster upprätthålls.

Att börja med fiberinspektion 2016 är som att ha låtit blinda bygga motorvägar.

Mvh

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd

Skriver det igen..... jag tror inte det är tekniska problem utan det handlar om vad Bahnhof ska betala för bandbredden deras kunder använder. Jämför med en peering-kostnad där man historiskt grälat mellan operatörer.

Bahnhof har inte råd att betala mer och deras kunder slukar i sig hela den tilldelande bandbredden.

Så att det är tekniska problem tror jag är ren lögn!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Skriver det igen..... jag tror inte det är tekniska problem utan det handlar om vad Bahnhof ska betala för bandbredden deras kunder använder. Jämför med en peering-kostnad där man historiskt grälat mellan operatörer.

Bahnhof har inte råd att betala mer och deras kunder slukar i sig hela den tilldelande bandbredden.

Så att det är tekniska problem tror jag är ren lögn!

Du har självklart rätt i det du skriver. Dock så tror jag att det också finns tekniska problem som inte är billiga att fixa.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Du har självklart rätt i det du skriver. Dock så tror jag att det också finns tekniska problem som inte är billiga att fixa.

Jo men jag kallar inte en för snål "peering" i stadsnäten som ett "tekniskt problem".

Bahnhof måste ju göra rätt för sig i stadsnäten och betala vad deras kunder förbrukar, sen är jag ganska säker på att just Bahnhof har ett kundsegment som förbrukar mer bandbredd.

Så fram med plånboken och förmodligen måste man ta ut en högre avgift mot en slutkund för att få ordning på det här.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo men jag kallar inte en för snål "peering" i stadsnäten som ett "tekniskt problem".

Bahnhof måste ju göra rätt för sig i stadsnäten och betala vad deras kunder förbrukar, sen är jag ganska säker på att just Bahnhof har ett kundsegment som förbrukar mer bandbredd.

Så fram med plånboken och förmodligen måste man ta ut en högre avgift mot en slutkund för att få ordning på det här.

Det jag menar med tekniska problem är att deras routrar kanske behöver också uppgraderas/bytas ut.
Bra och moderna routrar kostar några miljoner styck.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrusE:

Det jag menar med tekniska problem är att deras routrar kanske behöver också uppgraderas/bytas ut.
Bra och moderna routrar kostar några miljoner styck.

Jo men jag tror det mer är en bandbreddsfråga och vad man betalar för kalaset till städsnätsägaren.

Sen skulle det vara mycket intressant att se trafik i viktiga punkter.... som hos Netnod

http://www.netnod.se/ix-stats/sums/All.html

Men allt är ju en intern operatörsangelägenhet i det här fallet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/10/25/bah...

Om ni vill ha lite info angående uppgraderingen de gör nu. Bläddra ner till "Vd har ordet", intressant läsning.

Permalänk

Vad skönt att det inte är bara jag som haft detta problem. Nu såg jag den här tråden av en slump på startsidan och igår var faktiskt den kväll då det fungerade bra hela kvällen på flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/10/25/bah...

Om ni vill ha lite info angående uppgraderingen de gör nu. Bläddra ner till "Vd har ordet", intressant läsning.

Tänk på att en VD är en säljare.

Sedan pratar de om en undersökning utan att länka till källan. Hittar inte denna undersökning på dyn.com.

Världsranking nätoperatörer, 11 oktober 2016:
84. Bahnhof (84
153. Com Hem (387)
161. Telecity (107)
295. IP-Only (309)
1127. DGC (1192)
1475. AllTele (1306)
1506. Bredband2 (1484)

Vi jämför oss i listan med ett urval större och mindre konkurrenter. Siffror inom parentes avser mätvärden i juli 2016. Källa: DYN.COM

Var är Telia, BBB och Ownit?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Samma organisation som tagit fram data rankar detta för Europa:

Top 5 Europa

Och Telia på andra marknader:

http://research.dyn.com/2016/04/a-bakers-dozen-2015-regional-...

Så jag gissar på att Banhof inte anser Telia som en konkurrent utan ödmjukt inser att Telia spelar i en allt mycket större liga. Man skriver faktiskt att man jämför sig med större och mindre konkurrenter. Så man inser väl att så inte är fallet helt enkelt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@endy:
Bra information, med tanke på hur sporadiska problemen är där jag bor, och de verkar vara i slutet av stadsnätet istället för i stadsnätet. Det är nog passerande trafik från andra städer som har stört. Makes sense med hur Bahnhof svarade att de har ändrat Routingen med.

Permalänk
Medlem

Blandar mig i denna diskussion nu jag med.
Sitter på servanet med bahnhof som operatör.
Sedan en vecka tillbaka har de ibland höga pingen nu ersatts av små korta avbrott på ca 10sekunder.
Varierar kraftigt i hur ofta avbrotten kommer, vissa dagar är det ett avbrott i timmen, andra dagar är det 5-6 om dagen.

Andra som upplever liknande problem på andra håll i Sverige?
Försökt felanmäla till bahnhof, spenderat någon timme i telefonen med bahnhof nu varje dag i en vecka. De skyller på servanet. När man får kontakt med folk inne på servanet skyller de på bahnhof.

Funderar på det kanske inte är ett hårdvarufel eller liknande utan ren och skär överbelastning någonstans.

Pingen till första hoppet varierar kraftigt mellan 0 och 30 med ett avarage av 1% packet loss hela tiden. Är ungefär som att man skulle sitta på ett wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Sedan en vecka tillbaka har de ibland höga pingen nu ersatts av små korta avbrott på ca 10sekunder.
Varierar kraftigt i hur ofta avbrotten kommer, vissa dagar är det ett avbrott i timmen, andra dagar är det 5-6 om dagen.

Så har det varit fram och tillbaka för mig i Kumla sedan OpenNet tog över som kommunikationsoperatör för en två år sedan, har dock varit längre perioder som det har fungerat.

Efter ett större krångel för för några månader sedan, höjde de min 30/30 uppkoppling till 100/100, jag antog att de var trötta på mitt tjat och vi belastar inte bredbandet så mycket. Men så var det inte, fick email i förgår att 30/30 tagits bort och att de vill ha 37 kr mer i månaden för 10/10 från och med december...

Betalade 222kr för 30/30, nu idag finns det ingen leverantör under 239:- för 10/10...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sidde:

Andra som upplever liknande problem på andra håll i Sverige?

Jag sitter med Bahnhof från stadsnätet i Gävle via Zitius och får numera "bara" 97/92 Mbit på min 100/100 samt att de fem IP-adresserna inte lägre räknas som separata 100/100 utan trottlas gemensamt så en lastbalancering mellan de fem kan inte längre bli 500/500 utan stannar på 100/100. Upptäckte att mitt gamla 100/100 abb numera kostar MER än deras 250/100 så jag beställde en uppgradering inatt till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem

https://postimg.org/image/6sk1gn8g3/

så ser min bahnhof hade ibland 100 ms på speedtest och bredbands kollen