Permalänk
Medlem

Konstiga problem med datorn

Tja

Min dator har börjat strula..
Kom hem efter att datorn varit i "sleep mode" och det första jag märkte var att min upplösning hade ändrat sig.
Datorn hade även startats om och jag fick massa felkoder från onedrive?

Märkte sen att nvidia kontrolpanel och greforce experience var helt döda, jag hade även inget ljud.
Började med att testa installera om geforce experience men fick bara massa felkoder, installerade dock ett par drivrutiner och då gick det att installera geforce experience samtidigt?

I skrivande stund så är det största problemet att jag inte har något ljud, det är ett kryss nere vid högtalaren.
Jag kan inte felsöka mitt ljud, får bara någon felkod. Kan inte felsöka hela datorn, får felkoder där också.
Har testat avinstallera alla drivisar till ljud och installerat om, fungerade inte.

Sååå tillslut tänkte jag att jag skulle dra en system reset eller vad det heter, utan att filerna försvinner.
Men när jag trycker där startas datorn om, jag kommer in någonstans där jag ska välja min användare men min mus/tangentbord fungerar inte där. Har inte testat sopa rent hela datorn, men det ser jag som sista utväg.

Jag har även haft felkoder när jag startar datorn, det har hållt på ett jävla tag. Tror det är a2 och b2 som visas, sen visar den massa andra koder jättesnabbt men allt som allt visas det kanske i 2-3 sekunder?

Tror ni det är windows som har gett upp eller någon hårdvara? Modekort/sdd?

Har säkert missat någonting men jag har fan ingen aning vafan jag ska testa, vill verkligen inte sopa rent hela datorn.

Mina specs är
Windows 10
i7 2600k
Geforce 970
8g ram
120g ssd (C disk)
1tb hdd
MSI Z68A-GD55

Permalänk
Medlem

@sNdAjj
Skulle vara kalas om du kunde skriva ut vad du får för felkoder.

Men rent spontant låter de som Windows har säckat ihop eller att ram minnena kanske spökar...inga missljud från hårddisk eller nätagg?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Det första som kommer upp är typ 5 meddelande där det står (onedrive.exe entry point not found) och massa text.

Om jag försöker felsöka ljudet: https://i.gyazo.com/a76008ec63125edf867373685397be1d.png

Om jag försöker felsöka datorn: https://i.gyazo.com/adf770b266ee6c3a5dc8729662812f9d.png

Om jag försöker resetta windows inne i windows så står det: There was a problem resetting windows, no changes were made

Om jag försöker resetta windows genom shift + restart i locked screen så fungerar inte tangentbord och mus

Vid uppstart får jag b4 och a3, förut var det b2 (detta efter att jag bytte graffekort)

Har inte hört några missljud alls

Permalänk
Medlem

@sNdAjj
Jag snabb googlade lite och min spontana tanke är att det verkar som en update har hoppat igång som sedan har krascha/avbrutits och där av har systemet blivit instabilt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att ominstallera Windows.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Lutar emot det, kan ju iaf hålla mig till att blåsa rent c disk och ha allt kvar på den andra.

Sjukt jobbigt när man piratat after effects/sony vegas och alla jävla plug ins haha

Men hur ska jag få tangentbord och mus att fungera? Är helt dött när jag försöker resetta

Permalänk
Medlem
Skrivet av sNdAjj:

@Dreijer: Lutar emot det, kan ju iaf hålla mig till att blåsa rent c disk och ha allt kvar på den andra.

Sjukt jobbigt när man piratat after effects/sony vegas och alla jävla plug ins haha

Men hur ska jag få tangentbord och mus att fungera? Är helt dött när jag försöker resetta

Sätt de i USB 2.0 om du har det på kortet, annars bör det ju fungera om du skaffar ett bootbart USB-minne med Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, testade att köra på 1 ramminne för sig (har 2st 4gb)

Med det ena fick jag bara a2 och a3 som felkod
Med det andra så fick jag inga alls, men alla problem kvarstår. Nu får jag a2 och a3 med båda i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Sätt de i USB 2.0 om du har det på kortet, annars bör det ju fungera om du skaffar ett bootbart USB-minne med Windows 10.

Det funkade fan i 2.0, trodde jag hade testat det men tydligen inte haha. Ska testa resetta nu

Funkade inte iaf, får dra windows till usb och testa så imorgon då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sNdAjj:

Det funkade fan i 2.0, trodde jag hade testat det men tydligen inte haha. Ska testa resetta nu

Funkade inte iaf, får dra windows till usb och testa så imorgon då.

Använd "Media Creation Tool" från Microsoft för att skapa ett installationsmedie.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa följande som admin i kommandotolken:
dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth

Det brukar kunna lösa de flesta problem i Windows on-the-fly.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X870E Hero, CPU 9950x3D, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6000 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Phanteks Glacier One 360 D30. ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Använd "Media Creation Tool" från Microsoft för att skapa ett installationsmedie.

Använde rufus sist, är det någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sNdAjj:

Använde rufus sist, är det någon skillnad?

Med media creation tool får du ju med Windows-installationen. Rufus gör väl bara så att du kan använda ett USB för att boota på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Med media creation tool får du ju med Windows-installationen. Rufus gör väl bara så att du kan använda ett USB för att boota på?

Jaha så man får med hela skiten, kör på det då

Permalänk
Medlem

Funkar nu efter att jag installera om skiten, tack för hjälpen

Undra vad som orsakade det haha