Permalänk

@Flexbert Köpte routern och från början var den dryg att installeras XD men just nu har det funkat, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Har försökt läsa lite i den här tråden, men det är svårt att sätta sig in i vad som är relevant när den är inne på sin 75e sida, så jag skjuter ut min fråga direkt helt enkelt:

Jag har en ~4 år gammal trådlös router, någon halvbudgetvariant. Den har funkat helt ok i min förra lägenhet, eftersom mina trådlösa behov inte särskilt avancerade. Nu har jag dock flyttat och har en tjock bärande vägg (20-talshus) som delar lägenheten mitt i. På andra sidan väggen är mottagningen riktigt kass och jag funderar därför på att byta ut min router.

Tips? Mitt primära behov handlar alltså om signalstyrka / förmåga att gå igenom tjock tegelvägg. Den behöver också ha minst 3st uttag för trådat nätverk (stationär dator samt TV-apparater är alla inkopplade med sladd)

Budget... ingen egentligen, men runt 1000-lappen känns rimligt? (som sagt, trådlösa behoven är inte så avancerade, den trådade biten bör väl klara av någon gigabitvariant)

Permalänk

Jag hade tänkt skaffa ny router, men behöver en router som stödjer vlan-taggning eller vad det nu heter. Annars funkar inte IPTV. Någon som har tips på vettig och prisvärd AC-router som har den funktionen?

Edit: Asus RT-AC66U verkar ha en enkel inbyggd funktion för det. Värt att vänta på en prissänkning under mellandagsrean, kanske?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hej! Jag tänkte försöka kapa tråden lite. Jag har inte full koll på routrar därför har en fråga: Jag ska få fiber och tänkte skaffa 100/100 abonemang funderar vilken router ska man köpa. Vill ha något som inte är över 1000kr. Jag funderar på Asus RT AC55U. Vet någon något om det eller ska man gå dyrare med Asus Rt ac 58u?
Bor själv så det blir nog max 3 olika saker som ska kopplas till den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har fem olika routers jag försöker välja mellan och undrar om någon av er kan hjälpa mig med mitt val För tillfället har jag en router som säkert är över 4 år gammal utan dual-band-teknik och kan i princip ingenting om routers.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Permalänk

Okej nu vill jag köpa ny router då jag kör på Telias med trådlöst till mobilerna som är i hemmet och sen en switch kopplat till den men tänkte köpa en router med trådlöst så jag kan köra 2st mini neo 8h plus . Och samsung tv uhd. Och sen mobiler plus surfplatta. Och sen gamingdatorn och servern ska vara trådar. Så undrar vad man skall ha för router som klarar 4k matrial trådlöst. Hat tittat på några tester i pc hemma tex. Men vad behövs och vad är overkill :/. Pris e inget jag bryr mig om precis. Mer viktigt att det går och streama utan lagg och annat jobbiga problem.
Denna har jag kollat in och är lite billigare just nu.
Vad tycks och har ni förslag på andra som klarar mina behov?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/243060-l...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av werter123456789:

Okej nu vill jag köpa ny router då jag kör på Telias med trådlöst till mobilerna som är i hemmet och sen en switch kopplat till den men tänkte köpa en router med trådlöst så jag kan köra 2st mini neo 8h plus . Och samsung tv uhd. Och sen mobiler plus surfplatta. Och sen gamingdatorn och servern ska vara trådar. Så undrar vad man skall ha för router som klarar 4k matrial trådlöst. Hat tittat på några tester i pc hemma tex. Men vad behövs och vad är overkill :/. Pris e inget jag bryr mig om precis. Mer viktigt att det går och streama utan lagg och annat jobbiga problem.
Denna har jag kollat in och är lite billigare just nu.
Vad tycks och har ni förslag på andra som klarar mina behov?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/243060-l...

Tycker det vore klokare att investera i ordentliga nätverksprodukter istället för dessa överprisade "allt-i-ett-lösningar".

Det där är ingen pryl man gärna vill ha stående framme tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Tycker det vore klokare att investera i ordentliga nätverksprodukter istället för dessa överprisade "allt-i-ett-lösningar".

Det där är ingen pryl man gärna vill ha stående framme tycker jag.

kommer vara undan stoppad så den kommer inte synas eller röras.
vad har du för rekomendationer på ordentliga nätverksprudukter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av werter123456789:

kommer vara undan stoppad så den kommer inte synas eller röras.
vad har du för rekomendationer på ordentliga nätverksprudukter?

Som i ett nätverksskåp t.ex.? Inget att rekommendera ifall man vill använda Wi-Fi, då signalen försvagas ju mer den tvingas gå igenom. För bäst täckning på Wi-Fi så ska man placera enheten centralt och utan några hinder.

Då jag själv använder Ubiquitis produkter så kan jag rekommendera dem.
UniFi AP AC PRO monterad i taket och sedan en EdgeRouter Lite som router, samt switch efter behov av uttag för trådanslutna enheter.

Beroende på hur stort boendet är så kan man behöva utöka med fler AP's, något som är enkelt gjort oavsett vilken router man använder.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Som i ett nätverksskåp t.ex.? Inget att rekommendera ifall man vill använda Wi-Fi, då signalen försvagas ju mer den tvingas gå igenom. För bäst täckning på Wi-Fi så ska man placera enheten centralt och utan några hinder.

Då jag själv använder Ubiquitis produkter så kan jag rekommendera dem.
UniFi AP AC PRO monterad i taket och sedan en EdgeRouter Lite som router, samt switch efter behov av uttag för trådanslutna enheter.

Beroende på hur stort boendet är så kan man behöva utöka med fler AP's, något som är enkelt gjort oavsett vilken router man använder.

Inget skåp. Blir upphängd i hallen då jag bor i lägenhet.
Har nu Telia fiber med deras router som inte håller måttet när jag skall streama uhd och hd.
Vill ha något som klara streaming till mobilerna och tv och mediaspelare. Och ju mer olika apparater som behövs för att få det och funka drar ju bara mer ström därför undrade jag om en allt i en lösning var något och ha.

Permalänk
Medlem

Behöver man någon maffigare router eller räcker något utav denna prisklass om man sitter på adsl 24mb(tror jag? osäker på exakta)
http://cdon.se/hemelektronik/asus-rt-ac51u-wireless-router-80...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-n12-d1-1202803.h...

Tror routern börjat krångla senaste och skulle vilja testa köpa en ny för att se om det är den som spelar med internet.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag söker en accesspunkt men det är nog lättare att hitta en router som jag får använda som accesspunkt istället (kör pfsense som fw)

helst dd-wrt eller openwrt kompatibel men även merlin fungerar också, sitter på en wndr3700 med openwrt idag så uppgradering wifimässigt borde vara möjligt

EDIT: wifi täckningen är förstås viktig

Runt 1000:- får den kosta
förslag?

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Sitter på fiber 1000/1000 och funderar på om jag ska köpa en router för wifi till mobil och ipad eller bara skita i det och köra på någon sorts hub/switch variant o köra tråd till dator och ps4. Vad tycker ni?

Har haft dålig erfarenhet av routrar nämligen där man inte kunnat surfa samtidigt som man laddar ner och dns problem osv.

Vad tror ni är bästa lösningen för mig? Litet studentrum btw

Permalänk
Skrivet av Alliaria:

Hej allihopa!

Sitter på fiber 1000/1000 och funderar på om jag ska köpa en router för wifi till mobil och ipad eller bara skita i det och köra på någon sorts hub/switch variant o köra tråd till dator och ps4. Vad tycker ni?

Har haft dålig erfarenhet av routrar nämligen där man inte kunnat surfa samtidigt som man laddar ner och dns problem osv.

Budget?
Hur duktig är du och vad vill du kunna göra?

Generellt är det bästa trådat. Med en bra switch

Permalänk
Skrivet av fring:

Jag söker en accesspunkt men det är nog lättare att hitta en router som jag får använda som accesspunkt istället (kör pfsense som fw)

helst dd-wrt eller openwrt kompatibel men även merlin fungerar också, sitter på en wndr3700 med openwrt idag så uppgradering wifimässigt borde vara möjligt

förslag?

Asus brukar rekommenderas. Finns enligt mig inte mycket bra routers under 1000kr alltid snålas det på något.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fring:

förslag?

Något från Ubiquiti finns några under 1000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alliaria:

Hej allihopa!

Ska du ha en ren switch så krävs det ju att du får flera IP adresser, och det blir jobbigt för enheterna att kommunicera med varandra.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har ytterligare en router börjat spöka efter 2-3 år. Tappar mottagningen korta stunder med några minuters mellanrum. Börjar bli sjukt less på att de inte verkar hålla längre än så, nästan så man tror de är programmerade att börja jävlas efter att garantin har gått ut. Finns det något man kan göra för att fixa den befintliga routern, eller är det bara att skaffa en ny?

Nätverk är det som jag gillar att pilla med minst när det gäller datorer. Vill helst att det bara ska fungera, men jag kan gärna spendera några timmar att konfigurera saker om det betyder att jag slipper byta router var annat år.

De enda kraven jag har är egentligen 1Gbit LAN och åtminstone 100Mbit WAN. Trådlöst eller ej spelar ingen roll då jag har en separat accesspunkt. Alla plastburkar från D-Link, Netgear, Asus m.m. har jag för övrigt inget större förtroende för längre då alla hittills har varit av samma skrot och korn oavsett prislapp.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Nu har ytterligare en router börjat spöka efter 2-3 år. Tappar mottagningen korta stunder med några minuters mellanrum. Börjar bli sjukt less på att de inte verkar hålla längre än så, nästan så man tror de är programmerade att börja jävlas efter att garantin har gått ut. Finns det något man kan göra för att fixa den befintliga routern, eller är det bara att skaffa en ny?

Nätverk är det som jag gillar att pilla med minst när det gäller datorer. Vill helst att det bara ska fungera, men jag kan gärna spendera några timmar att konfigurera saker om det betyder att jag slipper byta router var annat år.

De enda kraven jag har är egentligen 1Gbit LAN och åtminstone 100Mbit WAN. Trådlöst eller ej spelar ingen roll då jag har en separat accesspunkt. Alla plastburkar från D-Link, Netgear, Asus m.m. har jag för övrigt inget större förtroende för längre då alla hittills har varit av samma skrot och korn oavsett prislapp.

Testat uppdatera FW och sen vad för router/custom FW?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Testat uppdatera FW och sen vad för router/custom FW?

Routern i fråga är en Asus RT-N16. Provade uppdatera till senaste officiella mjukvaran (3.0.0.4.376.3754) men problemet kvarstår.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Routern i fråga är en Asus RT-N16. Provade uppdatera till senaste officiella mjukvaran (3.0.0.4.376.3754) men problemet kvarstår.

Hopplöst utdaterat billigt skräp

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Som ovan sa, billigt skräp

Netgear och asus gör bra saker, men då ska inte köpa billigt skräp. 1000kr får du lägga minst för bra grejer, så vad är din budget?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trollhattan:

Hopplöst utdaterat billigt skräp

Må hända att den är utdaterad, men det är ingen ursäkt för att den ska dö efter 2-3 år, speciellt när det finns andra nätverksprodukter som sålts i över 10 år som jag aldrig har haft problem med. Finns det inga routrar som kan hålla samma kvalité?

Skrivet av Broken-arrow:

Som ovan sa, billigt skräp

Netgear och asus gör bra saker, men då ska inte köpa billigt skräp. 1000kr får du lägga minst för bra grejer, så vad är din budget?

Budgeten är så billigt som möjligt för att slippa behöva byta router var annat år. Om det betyder att det landar på 2000kr och kräver 5h konfiguration så får det kosta 2000kr. Det som är viktigast är som sagt 1 Gbit LAN, minst 100 Mbit WAN, och då jag inte har behov av trådlöst från själva routern så vill jag inte att en ökad kostnad bara bidrar till snabbare trådlöst.

Varför ska jag köpa den dyrare produkten om den trådlösa nätverkshastighet är irrelevant?
https://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750#specs
https://www.inet.se/produkt/5404609/asus-rt-ac68u-ac1900#spec...

Skulle t.ex. denna eller denna kunna vara ett alternativ? Verkar vara anpassad för företag, men då mitt förtroende för alla flashiga plastburkar för privat bruk är väldigt lågt så känns det som att det inte kan bli sämre. Eller finns det andra saker som ställer till det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Må hända att den är utdaterad, men det är ingen ursäkt för att den ska dö efter 2-3 år, speciellt när det finns andra nätverksprodukter som sålts i över 10 år som jag aldrig har haft problem med. Finns det inga routrar som kan hålla samma kvalité?

Budgeten är så billigt som möjligt för att slippa behöva byta router var annat år. Om det betyder att det landar på 2000kr och kräver 5h konfiguration så får det kosta 2000kr. Det som är viktigast är som sagt 1 Gbit LAN, minst 100 Mbit WAN, och då jag inte har behov av trådlöst från själva routern så vill jag inte att en ökad kostnad bara bidrar till snabbare trådlöst.

Varför ska jag köpa den dyrare produkten om den trådlösa nätverkshastighet är irrelevant?
https://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750#specs
https://www.inet.se/produkt/5404609/asus-rt-ac68u-ac1900#spec...

Skulle t.ex. denna eller denna kunna vara ett alternativ? Verkar vara anpassad för företag, men då mitt förtroende för alla flashiga plastburkar för privat bruk är väldigt lågt så känns det som att det inte kan bli sämre. Eller finns det andra saker som ställer till det?

Vill du ha något mer avancerat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1437355 kräver lite inställningar http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32012-fi... men har ingen själv så vet inte hur enkelt den är att konfigurera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vill du ha något mer avancerat http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1437355 kräver lite inställningar http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32012-fi... men har ingen själv så vet inte hur enkelt den är att konfigurera.

Är den mer avancerad än Cisco RV130?

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Är den mer avancerad än Cisco RV130?

Cisco känns lite överkurs när det gäller funktioner för hemmabruk. Men kan tyvärr inte säga vilken som är enklast att ha att göra med.

Routern jag länka, ska man få igång rätt enkelt (vad jag hört). Ska finnas något lite enklare gränssnitt (men vet inte om det stämmer tyvärr), att få internet att fungera ska inte vara omöjligt men mer avancerade funktioner är mer knepigt att fått till (vad jag hört).

Hitta info på youtube så du ser vad du har att göra med'

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har både en EdgeRouter X (används nu som switch) och en EdgeRouter X SFP.
Tyckte det var lätt att få igång internet på båda två. Var inte svår att konfigurera om som switch heller, det finns simpla wizards för båda alternativen.

(Samma hastighet som jag får direkt från väggen till datorn)

Här är GUI på båda

Permalänk
Hedersmedlem

@MarcusHuddinge: För en oinsatt vad är det för praktiska skillnader mellan X, X SFP och Lite?

Visa signatur

Permalänk

Vilket är den billigaste stabila routern med hyfsad prestanda som man kan köpa för närvarande?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@MarcusHuddinge: För en oinsatt vad är det för praktiska skillnader mellan X, X SFP och Lite?

Har inte direkt någon koll på EdgeRouter Lite, men den är äldre. Fast vet inte om den är klenare eller kraftfullare. Den har färre portar också.

EdgeRouter X har 5 gigabit RJ45 portar, den kan drivas av 24V passive PoE genom eth0 och den kan driva en annan 24V passive PoE enhet genom eth4.
EdgeRouter X har också 5 gigabit RJ45 portar men kan inte drivas genom PoE. Däremot har den 24V passive PoE på alla 5 portarna. EdgeRouter X SFP har också en SFP port. Om man köper till någon sorts modul så kan man koppla in fiber till den. Tror också att man kan göra den till en 6e RJ45 port med rätt sorts modul.

Jag har min EdgeRouter X SFP som router med eth0 som WAN. I eth4 har jag på PoE som driver en accesspunkt. I eth3 så har jag på PoE som driver min EdgeRouter X som jag har som switch. EdgeRouter X drivs som sagt genom sin eth0 port med PoE från EdgeRouter X SFP. Och sen i EdgeRouter X's eth4 så har jag en till accesspunks som drivs av 24V PoE passthrough.
Tycker det är rätt så behagligt att driva alla 4 grejerna med en enda elkontakt istället för en till varje :^)