850 EVO "SMART Hard Disk Error"

Permalänk
Hedersmedlem

850 EVO "SMART Hard Disk Error"

Halloj
Har hos mina föräldrar en laptop vars lagringsdisk är en Samsung 850 EVO 500GB. Jag var senast hemma hos dem för två veckor sedan och inga konstigheter då. Sedan dess har jag inte varit hemma och använt den men jag fick hjälp av min syster att kolla en sak i CPU-Z.

Idag kom jag hem till mina föräldrar igen och startar datorn, varpå jag får följande felmeddelande:

Dold text

Jag kör det diagnostiska testet, får "Passed" på båda testen, ett av dem var SMART men kommer inte ihåg vad det andra hette. Trycker enter för att fortsätta uppstarten och nästa skärm säger "Finding Media: Failed". Datorn försöker igen men får "failed" en gång till. Efter det får jag upp ett felmeddelande om att min boot media inte kunde initieras eller något liknande, jag kommer inte ihåg exakt vad det stod. Mitt enda val är att trycka OK och då stänger datorn av.

Jag försöker starta datorn igen och då startar den precis som vanligt. Har startat om den flera gånger och nu känns den precis som vanligt att använda. Inga konstigheter under uppstarten och inga filer är korrupta vad jag kan se. Kör en runda med Crystal Disk Info som inte hittar något att klaga på, tvärtom verkar disken vid god hälsa:

Dold text

Windows egna test i kommandotolken säger också "Status: OK".

Vad kan ha hänt? Datorn använder jag när jag pluggar hemma hos mina föräldrar och då brukar jag köra med adapter i väggen utan batteriet i datorn för att slippa slita onödigt på det. Batteriet använder jag de få gångerna jag faktiskt behöver flytta på datorn. Annars brukar jag bara ta ur sladden ur väggen efter att jag stängt av datorn, och låter den stå strömlös tills jag kommer hem nästa gång.

Jag sa till min syster att göra likadant efter att hon hjälpte mig men datorn är seg på att stänga ner och jag tror möjligheten finns att hon drog ur sladden ur väggen medan datorn höll på att stänga av. Kan något ha flippat ur i så fall?

Vad ska jag tro om disken? Den känns okej nu men vågar jag lita på att den fungerar? Kan/ska jag starta något garantiärende med Samsung om det hela? Hade ni vågat tro på den eller vad hade ni gjort? Finns det fler tester man kan göra för att testa hälsan på den?

Tack

Permalänk
Medlem

Den första skärmen får du helt enkelt när enhetens SMART rapporterar att något är utanför de tröskelvärden som enheten har. Märkligt nog så verkar det inte som om det är några värden som är off i ditt andra screenshot.
Du har inte möjligtvis uppgraderat maskinen till Windows 10 från en tidigare version av Windows?
Vilken dator kör du?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

SMART ser OK men du har inte den sista 1/3-del av lista synlig

det brukar finnas en POE recovery count (ID 235 decimalt) som stegar upp när disken inte hinner avsluta korrekt när strömmen försvinner och får göra räddningsåtgärder när strömmen kommer tillbaka igen.

---

Som alltid - ha uppdaterade backupper så att förlusten inte känns stor den dagen det skiter sig

Den här resonemanget gäller egentligen alltid även på utrustning som aldrig har krånglat någonsin.

Skillnad mellan en snurrdisk och en SSD när de går sönder är att innehållet i SSD ofta inte är räddningsbar alls när de bestämmer sig för att paja medans en snurrdisk till 70-80% chans, om inte mer så kan man få ut all data igen via en diskräddningsföretag.

---

Plötslig strömbrytningen kan spela med i det hela och SSD kan behöva en stund på sig att rädda och rätta data som bara är halvskrivet i SLC-cache minne när strömmen kommer på igen och därför inte svarar i tid på kommandon - och Bioset tolkar då att det är problem med SSD.

Man bör inte rycka ut strömmen plötsligt mitt under skrivning (gäller förövrigt snurrdiskar också) utan att vänta tills diskaktiviteterna verka ha avtagit helt eller bara blinkar ibland om man måste göra en forcerad omstart/avstängning

Windows gör en del uppgraderingar och annat oannonserat vid avstängningar och kan ta lite tid, då och då och stänger man av strömmen mitt i alltihop så är det att be om trubbel, även om det oftast klarar sig bra ändå...

Permalänk
Hedersmedlem

Tack båda för era svar. Ber om ursäkt, här är en bild där man ser all statistik i Crystal Disk Info:

Dold text
Skrivet av Tjalve:

Den första skärmen får du helt enkelt när enhetens SMART rapporterar att något är utanför de tröskelvärden som enheten har. Märkligt nog så verkar det inte som om det är några värden som är off i ditt andra screenshot.
Du har inte möjligtvis uppgraderat maskinen till Windows 10 från en tidigare version av Windows?
Vilken dator kör du?

Jo, den körde faktiskt Windows 8.1 till att börja med men då på den 2.5" HDD som kom med datorn. Det uppgraderades till Windows 10 direkt när det var möjligt. HDDn byttes ut mot nuvarande EVOn för snart ett år sedan och då installerade jag helt nytt Windows, ingen kloning. Datorn i sig är inget speciellt, det är en HP 15-r084no har jag för mig.

Skrivet av xxargs:

SMART ser OK men du har inte den sista 1/3-del av lista synlig

det brukar finnas en POE recovery count (ID 235 decimalt) som stegar upp när disken inte hinner avsluta korrekt när strömmen försvinner och får göra räddningsåtgärder när strömmen kommer tillbaka igen.

---

Som alltid - ha uppdaterade backupper så att förlusten inte känns stor den dagen det skiter sig

Den här resonemanget gäller egentligen alltid även på utrustning som aldrig har krånglat någonsin.

Skillnad mellan en snurrdisk och en SSD när de går sönder är att innehållet i SSD ofta inte är räddningsbar alls när de bestämmer sig för att paja medans en snurrdisk till 70-80% chans, om inte mer så kan man få ut all data igen via en diskräddningsföretag.

---

Plötslig strömbrytningen kan spela med i det hela och SSD kan behöva en stund på sig att rädda och rätta data som bara är halvskrivet i SLC-cache minne när strömmen kommer på igen och därför inte svarar i tid på kommandon - och Bioset tolkar då att det är problem med SSD.

Man bör inte rycka ut strömmen plötsligt mitt under skrivning (gäller förövrigt snurrdiskar också) utan att vänta tills diskaktiviteterna verka ha avtagit helt eller bara blinkar ibland om man måste göra en forcerad omstart/avstängning

Windows gör en del uppgraderingar och annat oannonserat vid avstängningar och kan ta lite tid, då och då och stänger man av strömmen mitt i alltihop så är det att be om trubbel, även om det oftast klarar sig bra ändå...

Men det låter ändå lovande, du tror det kan ha varit plötsligt strömavbrott som orsakade alltihop?

Permalänk
Medlem

En del gamla PC BIOS (speciellt OEM) förlitar sig på HDDs SMART info, så den skriker kanske för att något är "99" eller ändrande, trots att inget är fel.

Nu ser vi inte all data från Crystal Disk info (då du inte förstorade upp hela fönstret), men inget av det som syns är ovanligt. 1,5TB är inget för den disken och alla de andra är normala.

Får du inte rätta på det så stäng av SMART check i BIOS, då den uppenbarligen inte fattar hur en SSD ska tolkas. (Vissa SMART attribut skiljer sig markant mellan HDD och SSD nämligen)

Annars har @xxargs förklarat det som också kan vara mest troligt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx Tack för ditt svar, det lugnar. Jag postade en bild där all info syns i mitt andra inlägg: http://i.imgur.com/IN53PMj.png Jag kan inte redigera mitt första inlägg längre så jag kan inte lägga in den bilden där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Paddanx Tack för ditt svar, det lugnar. Jag postade en bild där all info syns i mitt andra inlägg: http://i.imgur.com/IN53PMj.png Jag kan inte redigera mitt första inlägg längre så jag kan inte lägga in den bilden där.

Ahh oki, missade det.
Där ser man några POR recovery, jepp. Men 8 st är inte mycket, min 850 EVO har fler hemma (när OCningen var mindre stabil fick man tvångsresetta).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh oki, missade det.
Där ser man några POR recovery, jepp. Men 8 st är inte mycket, min 850 EVO har fler hemma (när OCningen var mindre stabil fick man tvångsresetta).

Tack så mycket, då låter det som att man inte behöver vara rädd för disken i alla fall. Har nämligen tänkt transplantera över den till min stationära där det sitter en 250GB-variant av 850 EVO och sätta den i den bärbara istället. Skulle ju ha varit lite tråkigt om 500GB:arn visade sig vara opålitlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt disken i en USB-adapter till en annan dator och kör Samsungs eget program, Samsung Magician:
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Tack så mycket, då låter det som att man inte behöver vara rädd för disken i alla fall. Har nämligen tänkt transplantera över den till min stationära där det sitter en 250GB-variant av 850 EVO och sätta den i den bärbara istället. Skulle ju ha varit lite tråkigt om 500GB:arn visade sig vara opålitlig.

Här har du min ena disk:

Anledningen varför jag hade denna bild var för att jag håller på att undersöka vad den B7 Runtime Bad Block (Total) har hittat på. Jag tror att det är en spänningsdriftad eller enstaka cell som var lite svårläst har skrivits om (inget ovanligt i sig på dagens SSDer), men det är första gången jag har sett detta på någon av alla 850 diskar jag har och vänner har.

Inga fel, korrupta filer eller problem har uppstått dock. Nada. Utan jag bara noterade att den tydligen har vid något tidigare tillfälle haft en bråkig cell, och fixat det själv. Jag håller dock på att forska mer i det, då jag vill veta hur den fungerar.

Jämför du din disk med denna så ser du också... ID 09, 0C, B1, alla är 99. Inget ovanligt. Disken är ju inte ny, och då ska den inte ha 100% heller.

3,5TB är inte heller mycket skrivning och jag har pga bråkig/frysande Windows 10, samt lite annat, fått ett antal POR jag också. Det är inte bra att ha dessa, men så länge de inte ökar utan att du vet varför, så är det inga problem. Faran är nämligen när de sker, inte att de har skett.

Permalänk
Hedersmedlem

@ITUFFE Tack för tipset men har tyvärr ingen sådan adapter.

@Paddanx Tack, jag vet inte vad det mesta av de där värdena betyder men de POR Recovery som jag har tror jag beror på vanan jag har att köra utan batteriet och ibland har datorn inte stängts av ordentligt. Jag ska vara mer noggrann med det från och med nu men disken verkar ju inte ha tagit skada från det då som tur är.