Permalänk
Medlem

köpråd till en kökskniv

Tjenare , letar julklapp till min far och han älskar att hålla på i köket o experimentera , och har snackat med han lite o en ny köks kniv med ca 10cm egg för blandand använing är vad han önskar sig , har ni några bra tips för grymma knivar? för runt 1000kr-1500kr ?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

@Xquade:

Låter litet..
Men oavsett så har http://cleancut.se/ stort utbud och info om olika typer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

@Xquade:

Låter litet..
Men oavsett så har http://cleancut.se/ stort utbud och info om olika typer..

ja, han ville inte ha så stor men tack kollar in där lite!

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Kolla "Matgeek" på youtube

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Kolla "Matgeek" på youtube

okej tack

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Global från egen erfarenhet samt att min svåger som är kock tycker att det är bra knivar för de som inte jobbar med det (även de som jobbar med sådan brukar gilla Global). Sen kan jag personligen tycka att de asiatiska damaskus knivarna är grymt snygga men Global är faktiskt bra! Brukar kolla på Matgeek på Youtube en del och Johan är grymt duktig, länkar till hans knivguide https://www.youtube.com/watch?v=eYIBXNtJJoU

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@Xquade: Denna köpte jag själv förra veckan, den har i flera tester jag läst vunnit (slog Global m.fl) som den bästa kniven för hemma-kockar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599789

Finns såklart andra modeller och storlekar men denna är suverän.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Global men sånt är väldigt personligt.

Denna kanske
https://www.cervera.se/produkt/gs-35-santokukniv-13cm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Asiatiska Damaskus... Är dessa av såkallat Damaskus-stål?

Visa signatur

Ryzen 2600, Asus B350 Plus, Mac G5 Chassis, 16GB 3200MHz, SSDNow 240 GB, ASUS Strix GTX970, HP Pavillion Gaming 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kan rekommendera Global från egen erfarenhet samt att min svåger som är kock tycker att det är bra knivar för de som inte jobbar med det (även de som jobbar med sådan brukar gilla Global). Sen kan jag personligen tycka att de asiatiska damaskus knivarna är grymt snygga men Global är faktiskt bra! Brukar kolla på Matgeek på Youtube en del och Johan är grymt duktig, länkar till hans knivguide https://www.youtube.com/watch?v=eYIBXNtJJoU

har kollat på global mycke han har redan 2 st såna knivar så det kan nog passa in bra också:)

Skrivet av xpanterx:

@Xquade: Denna köpte jag själv förra veckan, den har i flera tester jag läst vunnit (slog Global m.fl) som den bästa kniven för hemma-kockar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=599789

Finns såklart andra modeller och storlekar men denna är suverän.

tackar! checkar in det!

Skrivet av Stefflo:

Jag gillar Global men sånt är väldigt personligt.

Denna kanske
https://www.cervera.se/produkt/gs-35-santokukniv-13cm

kollar in denna också återkommer

Skrivet av arttu1240:

Asiatiska Damaskus... Är dessa av såkallat Damaskus-stål?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

Kolla på Allknivar från t.ex. MAC, Wüsthof, Zwilling, Mcusta och Victorinox.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

fick bra med tips på den knivguiden fick lite ideer iaf

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Kolla på Allknivar från t.ex. MAC, Wüsthof, Zwilling, Mcusta och Victorinox.

tack för tipset! spanar in dessa några du själv skulle rekommendera lite mer sådär?

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem

https://www.cervera.se/produkt/gs-35-santokukniv-13cm denna känns som ett bra köp faktiskt men ska kolla in lite fler

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Hedersmedlem

@Xquade Global, MAC m.fl. är extremt vassa direkt från fabriken, men skärpan håller inte evigt. Om du har 1000-1500:- skulle jag spendera runt 600:- på kniven och "resten" på en bra knivslip.

Spyderco Sharpmaker, Global MinoSharp Plus 3 eller Lanskys slipsystem.
Givetvis kan man gå all in och köpa riktiga slipstenar, men då krävs det övning och tålamod för att det ska bli bra.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

Tjenare , letar julklapp till min far och han älskar att hålla på i köket o experimentera , och har snackat med han lite o en ny köks kniv med ca 10cm egg för blandand använing är vad han önskar sig , har ni några bra tips för grymma knivar? för runt 1000kr-1500kr ?

Som andra i tråden skulle jag rekommendera en liten Globalkniv. 10cm är ganska kort för allt annat än frukt. 13cm har bredare användningsområde.
Komplettera med deras knivslip med tre olika trissor. Den är enkel att hantera. Vad skärpa anbelangar är slipning långt viktigare än knivmärke.

Edit: Screaming-daemon skrev visst samtidigt som jag. Fördelen med Global och specifikt deras Minosharp är att slipsystemet bör ha samma eggvinkel som kniven är slipad med från fabrik. Att slipa väl med slipsten kräver träning, och en privatperson har sällan anledning och möjlighet att slipa tillräckligt många knivar för att bli riktigt bra. Jag har uttalat tränat knivslipning i syfte att slipa rakknivar, men skulle fortfarande bara kalla mig medioker, trots investeringarna i utrustning och tid.

Permalänk
Medlem

@Xquade:

Ett tips om du vill ge en snygg och väldigt bra kniv Yaxell Zen SANTOKU

Har själv 20cm Kockkniven och en 12 cm Allkniv i denna serie och är mer än nöjd med dem.
De få tillfällen som knivarna behöver skärpas gör jag det med Yaxells keramiska våtslip.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xquade:

tack för tipset! spanar in dessa några du själv skulle rekommendera lite mer sådär?

Har själv en keramisk Victorinox kniv ca 12-13 cm lång, gillar skarpt, den är vass nå djävulskt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

@Xquade:

Ett tips om du vill ge en snygg och väldigt bra kniv Yaxell Zen SANTOKU

Har själv 20cm Kockkniven och en 12 cm Allkniv i denna serie och är mer än nöjd med dem.
De få tillfällen som knivarna behöver skärpas gör jag det med Yaxells keramiska våtslip.

den va onekligen väldigt snygg o bra pris ! :)kollar in den med

Skrivet av Litenskit:

Har själv en keramisk Victorinox kniv ca 12-13 cm lång, gillar skarpt, den är vass nå djävulskt.

vass är jo något som uppskattas haha checkar in denna också

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Xquade Global, MAC m.fl. är extremt vassa direkt från fabriken, men skärpan håller inte evigt. Om du har 1000-1500:- skulle jag spendera runt 600:- på kniven och "resten" på en bra knivslip.

Spyderco Sharpmaker, Global MinoSharp Plus 3 eller Lanskys slipsystem.
Givetvis kan man gå all in och köpa riktiga slipstenar, men då krävs det övning och tålamod för att det ska bli bra.

han har redan en grym knivslip som används väl kollar in lite av det du länka! tack

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Hjälpsam

För hemmabruk är även jag partisk till globals knivar. Håller skärpan bra, bred serie så den är trevlig att samla på, bra balans och ligger bra i handen, lätt att hålla ren utan vinklar och vrån som är svårdiskade.

Sedan tycker jag de är snygga med Kör med lite olika global knivar samt slipstål.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Moras Classic 1891-serie är mitt förslag.
Svårt vackra knivar, bra kvalité, lite samlargrej.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Global. Punkt

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Går emot strömmen och säger att jag inte gillar Globalknivarna alls. Har två sedan ett antal år tillbaka, de är fina och skarpa men tycker att ergonomin är värdelös, för min del.

När jag använder knivarna en längre stund så for jag ont i händerna och fingrarna på ett sätt som jag inte får med andra modeller. Tycker att övergången mellan handtag och blad på ovansidan trycker in i pekfingret, iallafall med den teknik jag använder för att hålla och nyttja dem.

Har idag ett par olika knivar från Fiskars och de är riktigt sköna att använda. Sen fick jag en Morakniv Allkniv 13 cm som är riktigt vacker.

Fiskarsknivarna är lägre prissatta om man går på deras Functional Form-serie men de har även Edge-serien med lite dyrare varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Går emot strömmen och säger att jag inte gillar Globalknivarna alls. Har två sedan ett antal år tillbaka, de är fina och skarpa men tycker att ergonomin är värdelös, för min del.

När jag använder knivarna en längre stund så for jag ont i händerna och fingrarna på ett sätt som jag inte får med andra modeller. Tycker att övergången mellan handtag och blad på ovansidan trycker in i pekfingret, iallafall med den teknik jag använder för att hålla och nyttja dem.

Har idag ett par olika knivar från Fiskars och de är riktigt sköna att använda. Sen fick jag en Morakniv Allkniv 13 cm som är riktigt vacker.

Fiskarsknivarna är lägre prissatta om man går på deras Functional Form-serie men de har även Edge-serien med lite dyrare varianter.

hmm intressesant.

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Moras Classic 1891-serie är mitt förslag.
Svårt vackra knivar, bra kvalité, lite samlargrej.

kollar in detta

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]

Permalänk
Avstängd

Jag har använt mig av dessa killar en gång till mina globalknivar, kostade inte så mycket om man får de proffsslipade.
http://www.slipkliniken.se/

Man kan skicka dit knivarna och de skickar tillbaka dem slipade och klara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men min bror som varit kock hela livet kör bara/endast knivar från MAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

@Xquade:

Ett tips om du vill ge en snygg och väldigt bra kniv Yaxell Zen SANTOKU

Har själv 20cm Kockkniven och en 12 cm Allkniv i denna serie och är mer än nöjd med dem.
De få tillfällen som knivarna behöver skärpas gör jag det med Yaxells keramiska våtslip.

Precis dom två kör jag också med, fantastiska knivar och snygga är dom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Har inte läst tråden, men min bror som varit kock hela livet kör bara/endast knivar från MAC.

pappa har sagt att MAC knivarna sitter konstigt i hans händer, så de blir nog inte dessa :/

Visa signatur

Chassi*fractal design define C* *Nätaggregat*EVGA Supernova G2 750W* *Grafikort*EVGA 1070 * *moderkort*MSI Z170A KRAIT GAMING 3X* *Ramminne*Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart* *Processor*Intel Core i7 6700K * *SSD*Samsung 850-Series EVO 500GB**SSD*WD 240GB ssd[B]