Chromecast, Plex, HTPC och NAS, vad skall man göra?

Permalänk

Chromecast, Plex, HTPC och NAS, vad skall man göra?

Hej på er!

Sedan många år tillbaka så har jag alltid haft en HTPC med Windows på, testade Linux också men det skapade mer problem än vad det löste hos min bättre hälft ^^

Nu börjar HTPCn ge med sig och även jag börjar fundera på vad fanken man skall göra...

Så som det är idag så används HTPCn endast till:

• Spotify

• Netflix

• ViaPlay

• Streama från NAS

Mapparna på NASen är helt enkelt uppmappade till olika nätverksenheter på HTPCn och filmerna startas i VLC.

Så, hur fanken löser man detta på smidigaste sätt? Det skall vara så pass enkelt att min bättre hälft förstår det också så att jag inte behöver ha telefonen med mig överallt för att hjälpa till ^^

Min tanke är att behålla NASen så som det är nu.
Ansluta en Raspberry Pi 3 med Plex på till nätverket. (Får ström via NASen)

Sedan en Chromecast i förstärkaren istället för HTPCn.

Är det så enkelt, eller missar jag något här? Kommer allt fungera som innan? (Nytt interface givetvis med Plex istället för upmappade enheter)

Det jag tänker mest på är Spotify, Netflix och Viaplay.

Tittade på att dra in Plex på NASen direkt, men stöds inte tyvärr...

Permalänk
Medlem

Apple TV 4 istället för chromecast om du vill ha det så enkelt som möjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Apple TV 4 istället för chromecast om du vill ha det så enkelt som möjligt.

Saker från Apple kommer inte över tröskeln här hemma (Sa det på skämt en gång till fästmön och till min förvåning var hon på min sida)

Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Då kan du köpa en nVidia Shield istället. Prestandamässigt är den bättre än Apple TVn, men SÅ mycket sämre på allt annat kan jag säga. Det är nästan ett skämt i jämförelse. Jag kör Apple TV4 för Plex och det fungerar super bra, hade en shield innan. För att nämna några problem med Shield:

*Andriod TV är buggigt och ofärdigt enligt mig
*Kontrollen är under all kritik särskilt om man jämför med Apple TV4
*Ljud kontrollen är skit
*Möjligheten till att koppla till andra enheter är dålig
*Dyrare än Apple TV4

Sen en sista grej. Kör inte Plex mediaserver på en paj, det kommer inte ge dig en bra upplevelse. Skaffa dedikerad hårdvara för detta om inte kör en laptop eller en stationär dator för detta. Det kräver en hel del CPU power.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på om någon Minix Android box kan vara nåt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Hej på er!

Sedan många år tillbaka så har jag alltid haft en HTPC med Windows på, testade Linux också men det skapade mer problem än vad det löste hos min bättre hälft ^^

Nu börjar HTPCn ge med sig och även jag börjar fundera på vad fanken man skall göra...

Så som det är idag så används HTPCn endast till:

• Spotify

• Netflix

• ViaPlay

• Streama från NAS

Mapparna på NASen är helt enkelt uppmappade till olika nätverksenheter på HTPCn och filmerna startas i VLC.

Så, hur fanken löser man detta på smidigaste sätt? Det skall vara så pass enkelt att min bättre hälft förstår det också så att jag inte behöver ha telefonen med mig överallt för att hjälpa till ^^

Min tanke är att behålla NASen så som det är nu.
Ansluta en Raspberry Pi 3 med Plex på till nätverket. (Får ström via NASen)

Sedan en Chromecast i förstärkaren istället för HTPCn.

Är det så enkelt, eller missar jag något här? Kommer allt fungera som innan? (Nytt interface givetvis med Plex istället för upmappade enheter)

Det jag tänker mest på är Spotify, Netflix och Viaplay.

Tittade på att dra in Plex på NASen direkt, men stöds inte tyvärr...

Vad för hårdvara sitter i HTPCn? Spontant så låter det som att installera Plex på HTPCn och sedan köpa in en set top box typ Apple TV/FireTV/Roku etc.

Testat de flesta alternativen inkl minix och andra kinamärken och dom är inte flickvänsvänliga tyvärr. Apple TV är överlägsen av de jag testat, men går ju bort för dig så kika på någon Android TV-enhet.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör med Intel NUC som jag tycker fungerar väldigt bra och har liknande behov som du. Kör med Plex för media och både jag och frugan är nöjda. Annars är det väl som de övriga nämner Nvidia shield, Minix eller Apple tv som gäller. Om inte NUC så hade jag nog valt Minix Neo U1 då den har stöd för HEVC/H.265 och billigast.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3430320,3072221,3211336

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meta83:

Jag kör med Intel NUC som jag tycker fungerar väldigt bra och har liknande behov som du. Kör med Plex för media och både jag och frugan är nöjda. Annars är det väl som de övriga nämner Nvidia shield, Minix eller Apple tv som gäller. Om inte NUC så hade jag nog valt Minix Neo U1 då den har stöd för HEVC/H.265.

Kan en nuc köra Passtrough DTS HD och True HD och Dolby atmos och HDR?

Permalänk
Medlem

Chromecast är riktigt smidigt med plex. Alla andra appar funkar också ypperligt. Kolla bara vad en rasp pi klarar av men det borde inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Kan en nuc köra Passtrough DTS HD och True HD och Dolby atmos och HDR?

Bero på vilken modell du ska satsa på. Har för mig att DTS HD och True HD ska alla ha stöd för men för HDR är det nog bara de senaste modeller (skylake i5 eller i7) som har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meta83:

Bero på vilken modell du ska satsa på. Har för mig att DTS HD och True HD ska alla ha stöd för men för HDR är det nog bara de senaste modeller (skylake i5 eller i7) som har stöd för det.

Kaby Lake + Win 10 om du ska ha HDR på Netflix iaf.

Edit, och dessutom Edge som browser.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Kaby Lake + Win 10 om du ska ha HDR på Netflix iaf.

Edit, och dessutom Edge som browser.

Stämmer bra!

Permalänk
Medlem

Hade en liknande situation i förra månaden, en bärbar som HTPC som höll på att lägga ner och behövde en bättre lösningen som även fungerade för min fru. Kollade på samtliga lösningar, egenbyggd HTPC, nuc, Shield, ny bärbar samt Chromecast. NUCen var intressant men alldeles för dyr för vad man får. Shielden har @Luminex ovan en bra genomgång av, AndroidTV är inte tillräckligt bra än. Viaplay app tex finns inte.

Så valet föll på Chromecast för 400 kr och en ny platta som fjärrkontroll (räcker med 8 tum). Max 1500-2000 kr totalt. Man kan även styra Chromecasten via telefonen, även om det kan vara lite klurigt att bläddra med den. Men det går. Det fina med Chromecast är det utbyggda stödet för appar. "Alla" har stöd.

Istället för utforskaren kör vi nu Plex, fantastiskt bra lösning. Fungerar utmärkt med Chromecast. För din del får du antingen bygga om HTPCn till en filserver med Plex på eller ha en annan dator igång. Som sagt den drar en del kraft plex-servern. Och just de, se till att du har ett bra trådlöst nätverk. Där är Chromecasten inte optimal, den bärbara datorn hade mycket bättre mottagning. Numera finns iofs Chromecast ultra med ethernet uttag, så den kan testas också.

Frun är mycket nöjd också med lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

Hade en liknande situation i förra månaden, en bärbar som HTPC som höll på att lägga ner och behövde en bättre lösningen som även fungerade för min fru. Kollade på samtliga lösningar, egenbyggd HTPC, nuc, Shield, ny bärbar samt Chromecast. NUCen var intressant men alldeles för dyr för vad man får. Shielden har @AquaRelliux ovan en bra genomgång av, AndroidTV är inte tillräckligt bra än. Viaplay app tex finns inte.

Så valet föll på Chromecast för 400 kr och en ny platta som fjärrkontroll (räcker med 8 tum). Max 1500-2000 kr totalt. Man kan även styra Chromecasten via telefonen, även om det kan vara lite klurigt att bläddra med den. Men det går. Det fina med Chromecast är det utbyggda stödet för appar. "Alla" har stöd.

Istället för utforskaren kör vi nu Plex, fantastiskt bra lösning. Fungerar utmärkt med Chromecast. För din del får du antingen bygga om HTPCn till en filserver med Plex på eller ha en annan dator igång. Som sagt den drar en del kraft plex-servern. Och just de, se till att du har ett bra trådlöst nätverk. Där är Chromecasten inte optimal, den bärbara datorn hade mycket bättre mottagning. Numera finns iofs Chromecast ultra med ethernet uttag, så den kan testas också.

Frun är mycket nöjd också med lösningen

Finns även laddare med ethernetport till chromecast gen 1 och 2 för ca 150 kr om man har problem med wifi.

Permalänk
Medlem

Jag har Plex Media Server installerat på NAS. Sedan kör jag Chromecast till tv:n.
Chromecast är fruktansvärt lätt att komma igång med.
Plex har fördelen att det finns klienter på i princip allt.
Chromecast funkar också ypperligt med i princip alla strömningstjänster också.
Annan fördel är inköpspris, 390:- per tv du ska strömma till. Om du inte kräver 4K, då är den lite dyrare.