Extrem Fps loss i multiplayer

Permalänk
Medlem

Extrem Fps loss i multiplayer

Detta är väldigt udda.
Vanligtvis har jag väldigt bra fps i spel, sitter på en Intel I7-4790K, 2X 8GB Corsair CL9 1600Mhz minnen, Geforce GTX 970 Gaming 4G.

I de vanliga spelen, säg, Black Desert, Path of Exile, Arma3, The Division etc så ligger jag stabilt över 60+ fps.

I dessa två spelen dock, 7 Days to Die och Unturned så har jag 1-3 Fps i Multiplayer, i Singelplayer har jag 120++ fps.

Vad kan orsaken till detta varit? Testat att googla men att googla denna sak är... svår.
Folk har sagt stäng av voip, stäng av steam overlay, öppna portar osv, inget har fungerat hittills.

Så.. Nån som har en idé om vad detta skulle kunna vara och hur man fixar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Detta är väldigt udda.
Vanligtvis har jag väldigt bra fps i spel, sitter på en Intel I7-4790K, 2X 8GB Corsair CL9 1600Mhz minnen, Geforce GTX 970 Gaming 4G.

I de vanliga spelen, säg, Black Desert, Path of Exile, Arma3, The Division etc så ligger jag stabilt över 60+ fps.

I dessa två spelen dock, 7 Days to Die och Unturned så har jag 1-3 Fps i Multiplayer, i Singelplayer har jag 120++ fps.

Vad kan orsaken till detta varit? Testat att googla men att googla denna sak är... svår.
Folk har sagt stäng av voip, stäng av steam overlay, öppna portar osv, inget har fungerat hittills.

Så.. Nån som har en idé om vad detta skulle kunna vara och hur man fixar det?

Kolla in för 7DtD:

https://steamcommunity.com/app/251570/discussions/0/620713633...

https://7daystodie.com/forums/showthread.php?34367-FPS-drops-...

Tydligen många som har strul med MP i 7DtD.

För Unturned:

https://steamcommunity.com/app/304930/discussions/4/453507906...

https://steamcommunity.com/app/304930/discussions/0/419738210...

Hoppas att det kan vara någon början.

Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Medlem

Har redan provat de sakerna som dom pratar om, plus att i singelplayer så har jag långt över 100 fps, det är bara i multiplayer som jag har 1(!!) fps.. Satt i ett game idag i 30 min för o försöka ordna, tänkte om den behövde ladda in eller något, men icke.

Vad jag menar med detta är.. Om det hade varit vatten, zombies, moln, grafikinställningar över lag, då skulle jag väl ha samma problem i singelplayer?

Men tack för att du tog dig tid att leta lite iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Vad jag menar med detta är.. Om det hade varit vatten, zombies, moln, grafikinställningar över lag, då skulle jag väl ha samma problem i singelplayer?

Men tack för att du tog dig tid att leta lite iaf

Nej, det är inte samma sak. Folk har inga problem med singelplayer, men multiplayer dippar. I MP så skall all data synkroniseras över nätet och sedan skall varje klient uppdateras med informationen om vart varje person, npc etc befinner sig. Hur detta är gjort i spelet har jag inte en aning om, men det verkar som att det finns stora problem. Det är ju absolut inte ett fel på din sida, det är deras multiplayer implementation som är kasst gjord. Tänker inte gå in på detalj och förklara dom olika metoderna som finns för detta, men uppenbarligen använder dom sig av den på lägst skala.

Varsågod, trist att det inte hjälpte dock.

Stavfel
Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGeeBee:

Nej, det är inte samma sak. Folk har inga problem med singelplayer, men multiplayer dippar. I MP så skall all data synkroniseras över nätet och sedan skall varje klient uppdateras med informationen om vart varje person, npc etc befinner sig. Hur detta är gjort i spelet har jag inte en aning om, men det verkar som att det finns stora problem. Det är ju absolut inte ett fel på din sida, det är deras multiplayer implementation som är kasst gjord. Tänker inte gå in på detalj och förklara dom olika metoderna som finns för detta, men uppenbarligen använder dom sig av den på lägst skala.

Skulle det kunna vara ett DNS problem eller liknande från min sida?
Har haft problem med DNS tidigare.. men det skulle kännas udda om bara två spel utav alla de jag spelar påverkas av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korize-:

Skulle det kunna vara ett DNS problem eller liknande från min sida?
Har haft problem med DNS tidigare.. men det skulle kännas udda om bara två spel utav alla de jag spelar påverkas av det

Nej, server problem snarare eller dålig klient. Vad du skulle kunna göra är att du öppnar "Resource Monitor", endera genom att trycka CTRL - SHIFT -ESC, sedan andra fliken, Prestanda.

Klicka på där det är markerat med röd ram.

Leta efter spelet där och klicka i rutan, så kan du mäta den processen separat. Se hur mycket minne, CPU, Disk, Nätverk den tar. Kanske se om du hittar en flaskhals där.

Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda