Vad ska man välja ? 4k eller 1080p tv

Permalänk
Inaktiv

Vad ska man välja ? 4k eller 1080p tv

Ska köpa en ny tv som ska användas till vanligt tittande och mycket netflix, till det tänkte jag skaffa comhems hdtv paket som sänder i 720p och 1080i. Det jag undrar är om det är lönt att skaffa en 4k tv eller om det är bortkastade pengar eftersom ingenting sänds i den upplösning förutom netflix 4k och 4k bluray vilket inte kommer att använda. Undrar även om soap opera effekten går att stänga av på alla tv-apparater ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Ska köpa en ny tv som ska användas till vanligt tittande och mycket netflix, till det tänkte jag skaffa comhems hdtv paket som sänder i 720p och 1080i. Det jag undrar är om det är lönt att skaffa en 4k tv eller om det är bortkastade pengar eftersom ingenting sänds i den upplösning förutom netflix 4k och 4k bluray vilket inte kommer att använda. Undrar även om soap opera effekten går att stänga av på alla tv-apparater ?

Mindre pixlar på samma yta, bättre upplösning. Men då skall ju källmaterialet vara i den kvalitén också.

Är 4K framtiden, absolut, om du har pengar att bränna på en TV som skall hålla i många år framåt är det värt det. Men en billig budget 4K, NEJ. Skall du köpa en TV idag och inte tänker satsa ordentligt så skulle jag hålla mig till 1080p, speciellt eftersom att du säger att du inte kommer att använda dig av 4K BR. I dagsläget har Netflix 26 filmer i 4K, varav dom flesta är rätt gamla.

http://www.netflixupdate.com/4k-movies-on-netflix-list/

"Soap Opera" bör gå att stänga av på de flesta, Samsung kallar det Auto Motion Plus. LG kallar det TruMotion. På Sony kallar dom det MotionFlow. Kolla om detta finns innan köp.

Stavfel
Visa signatur

"Always pass on what you have learned."
- Yoda

Permalänk
Medlem