"Snåluppgradera" - Pengarna i sjön?

Permalänk
Medlem

"Snåluppgradera" - Pengarna i sjön?

Hej,

Jag funderar på att uppgradera min gamla PC. Då husrenoveringar och börsen väger tungt i min ekonomi vill jag hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.
Tanken är att kunna köra bla. Assetto Corsa och Euro Truck Simulator 2 med en HTC Vive och Logitech G27.

Mitt system ser ut såhär:
MSI 870A-G54 AM3
AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
Corsair 8GB (4x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC
Corsair VX 550W 80+
Cooler Master Elite 334 Svart

Jag tänkte byta CPU, moderkort samt grafikkort och behålla ramminnet och resten av de gamla prylarna.

Jag har kikat på det här:
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Gaming
Intel Core i5 4460 3.2 GHz 6MB
ASUS Z97-A

Vad tror ni, kommer jag klara mig på detta?

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Om du verkligen inte har behov av att uppgradera just NU. Så vänta på AMDs Vega och Ryzen. Det kommer pressa ner priserna. Speciellt på saker som CPU / GPU. Även för Intel / nVidia m.m.

Jag hade väntat tbh. Sedan är det bättre att köpa ett rx480 än ett 1060 då rx480 har börjat bli bättre än 1060. (AMD åldras mycket bättre än vad nvidia gör, när amd blir bättre med tid, brukar nvidia bli sämre).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Minnet känns som både långsamt, och lite i underkant sett till mängd. Annars borde din plan fungera.
Jag hade dock väntat på Ryzen, och eventuellt även Vega, för att hoppas att marknadspriserna förändras till det bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Jag kände inte till att AMD var på gång med nya prylar. Jag har inte bråttom så jag kan vänta. En HTC Vive är inte inköpt så den kanske sjunker i pris den med.
Jag ska plugga på vad Ryzen och Vega är. Det var längesen jag hade koll på vilken hårdvara som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoLLeN:

Tack för snabba svar. Jag kände inte till att AMD var på gång med nya prylar. Jag har inte bråttom så jag kan vänta. En HTC Vive är inte inköpt så den kanske sjunker i pris den med.
Jag ska plugga på vad Ryzen och Vega är. Det var längesen jag hade koll på vilken hårdvara som gäller.

Ryzen är AMD nya version av CPU. Dvs, helt ny teknik och rykterna säger att de kommer ligga på samma nivå som Intel = priserna kommer pressas sönder antagligen. Om det ligger i närheten av Intel, men billigare.. Kommer du kunna köpa äldre CPU / nyare för mycket bättre priser.

Vega är AMD nya grafikkort som ska vara "the shit". Ny teknik. Det kommer antagligen sätta lite spel på marknaden, eftersom att RX480 osv gjorde att nVidia fick lite eld i röven.

Man brukar säga att man "alltid" kan vänta på nästa steg. Men detta steget känner jag själv är tillräckligt stort att vänta på.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Ryzen är AMD nya version av CPU. Dvs, helt ny teknik och rykterna säger att de kommer ligga på samma nivå som Intel = priserna kommer pressas sönder antagligen. Om det ligger i närheten av Intel, men billigare.. Kommer du kunna köpa äldre CPU / nyare för mycket bättre priser.

Vega är AMD nya grafikkort som ska vara "the shit". Ny teknik. Det kommer antagligen sätta lite spel på marknaden, eftersom att RX480 osv gjorde att nVidia fick lite eld i röven.

Man brukar säga att man "alltid" kan vänta på nästa steg. Men detta steget känner jag själv är tillräckligt stort att vänta på.

Ok, tack igen för ett mycket bra svar. Vet man när det är tänkt att släppas på marknaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoLLeN:

Ok, tack igen för ett mycket bra svar. Vet man när det är tänkt att släppas på marknaden?

Det sägs slutet av 2016 / Q1 2017.

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Det sägs slutet av 2016 / Q1 2017.

Det är nära nog för mig. Jag avvaktar tills vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BoLLeN:

Jag hade valt en k processor istället (överklockning är enkelt och underskattat).
Sen hade jag nog valt ett 480 istället för 1060 men det är mest smaksak

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Lite googling på "Ryzen release date" ger Q1 2017 så förhoppningsvis inom 3 månader : )

Permalänk
Medlem

Snåluppgradering är väl att leta upp begagnat material. Börja med ett GTX 970 för 1400-1500.

Z97 för 1500 spänn verkar HELT galet om du frågar mig. Jag sålde iväg ett Z97 moderkort billigt för nästan exakt två år sedan för det började bli gammalt! Just moderkort är ju det jobbigaste att byta då det brukar innebära nytt Windows också m.m.

Själv fixade jag en julklapp till grabben då jag fixade ett Z170 för 890kr samt en 6600K som rullar på 4.5Ghz enkelt för 2000kr. När det gäller VR spel så är dom flesta byggda i Unity och för att få bäst upplevelse behöver man hög klockfrekvens/IPC.

Alternativt vänta in Z270 och 7600k i början på januari?

Viven säljs väl för c:a 8500 nu under mellandagarna?