Ny SSD föra över windows hur?

Permalänk

Ny SSD föra över windows hur?

Hej,
Jag har köpt en ny Samsung 850 SSD som kommer på posten vilken dag som helst nu. Jag använder för närvarande en HDD och tänkte uppgradera. Jag undrar därför hur man för över ENDAST WINDOWS till den nya SSDn. Anledningen att jag endast vill ha windows är för att jag har så mycket skit på den hårddisken jag har så jag tänkte rensa den helt också.

Frågor:
1. Hur för jag över endast windows till den nya ssdn?
2. Hur rensar jag en hårddisk helt?
3. Finns det något program för detta eller kanske till och med båda sakerna?

Permalänk
Medlem

Installera om Windows rekommenderas, Du kan såklart klona....men det blir inget bra.
Du formaterar om en HD för att radera den (inte snabbformatera utan riktig)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

Hej,
Jag har köpt en ny Samsung 850 SSD som kommer på posten vilken dag som helst nu. Jag använder för närvarande en HDD och tänkte uppgradera. Jag undrar därför hur man för över ENDAST WINDOWS till den nya SSDn. Anledningen att jag endast vill ha windows är för att jag har så mycket skit på den hårddisken jag har så jag tänkte rensa den helt också.

Frågor:
1. Hur för jag över endast windows till den nya ssdn?
2. Hur rensar jag en hårddisk helt?
3. Finns det något program för detta eller kanske till och med båda sakerna?

Du kan inte få med Bara windows. Resten av dina program å grejer kommer att följa med om du klonar. Det brukar följa med kloningsprogram när man köper SSD, från tillverkaren. Men som nämnts här ovan så är det inte rekommenderat att använda sådant program. Ominstallera windows istället. Kommer ge dig bättre prestanda också. Samt ett bra tillfälle att rensa lite.

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Ja jag har kollat på massor av videor om hur man överför via det kloningsprogram jag kommer få med så det är jag med på. Synd att man inte bara kunde välja windows då.... då uppstår en ny fråga. Hur ominstallerar jag windows :)?

Permalänk
Avstängd

Du kan ladda ner en iso-fil för att ominstallera windows:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

Permalänk
Medlem

Antar att du ska ha Windows 10?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Har du inte din licensnyckel kan du fiska ut den med KeyFinder.
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Acronis True Image är enkelt att klona med, men i ditt läge är en fräsch installation ett bättre alternativ.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

@bandite: Tack så mycket! Den där keyfindersidan var precis vad jag behövde då jag inte har min key kvar! Mycket uppskattat inlägg!

@Rick69: Tack för hjälpen!

Permalänk

@bandite: En till fråga.. Såhär är det jag ska byta moderkort och processor också samtidigt som jag byter till min SSD så jag undrar om jag måste göra detta om jag vill ha min gamla hårddisk helt tom samt den nya SSDn eller om det finns ett enklare sätt:

1. Installera en ISO på en USB
2. Ta bort partionen på HDDn och sedan ominstallera windows 10 där
3. Köra samsungs program för att överföra windows till nya SSDn
4. Koppla ur allt och installera nya moderkortet, processor och allt annat.
5. Ta bort partionen igen på HDDn och aktivera reallocated space igen?

Är detta stegen jag måste göra eller finns det en enklare väg?

mvh

Permalänk
Skrivet av köpadator:

@bandite: En till fråga.. Såhär är det jag ska byta moderkort och processor också samtidigt som jag byter till min SSD så jag undrar om jag måste göra detta om jag vill ha min gamla hårddisk helt tom samt den nya SSDn eller om det finns ett enklare sätt:

1. Installera en ISO på en USB
2. Ta bort partionen på HDDn och sedan ominstallera windows 10 där
3. Köra samsungs program för att överföra windows till nya SSDn
4. Koppla ur allt och installera nya moderkortet, processor och allt annat.
5. Ta bort partionen igen på HDDn och aktivera reallocated space igen?

Är detta stegen jag måste göra eller finns det en enklare väg?

mvh

Du behöver bara göra 1, 4 och sen koppla in nya SSDn och installera Windows direkt där från USBn. Observera att din Windowslicens kan vara kopplad till ditt moderkort beroende på vad du har för version av Windows 10 (t.ex om den följde med en färdigbyggd dator från en OEM-tillverkare som HP, Asus eller liknande. Den kommer då inte funka direkt när du har bytt moderkort utan du behöver aktivera den på nytt, och om det kommer funka smidigt beror på vilket version av Windows 10 du har. Är den färdigbyggd med Windows av en datorfirma som t.ex Inet, Webhallen, Komplett eller liknande så bör det inte vara ett problem).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@TobiasStockholm: Tack för svar! Det är en färdigbyggd dator jag köpte tidigare.. Går över till att bygga eget först nu, hur gör jag för att slippa problem när jag byter moderkort? Kan jag inte bara använda programmet för att ta reda på min license key och sedan installera om? Hur gör jag för att rensa min första hårddisk om jag bara kör 1 + 4 i slutskedet?

Permalänk
Skrivet av köpadator:

@TobiasStockholm: Tack för svar! Det är en färdigbyggd dator jag köpte tidigare.. Går över till att bygga eget först nu, hur gör jag för att slippa problem när jag byter moderkort? Kan jag inte bara använda programmet för att ta reda på min license key och sedan installera om? Hur gör jag för att rensa min första hårddisk om jag bara kör 1 + 4 i slutskedet?

För att svara på det behöver vi veta märke på din dator och vem som byggt den, samt om du fick en egen Windows-licens med datorn (även om du tappat bort den). Är det en OEM-dator så kommer licensen du får ut med programmet vara en generell licens eller en licens kopplad till moderkortets BIOS. Samt bra att veta om du fick Windows 10 med datorn eller om du uppgraderat själv till Windows 10 i deras uppgraderingsprogram?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

@TobiasStockholm: Okej Datorn jag ursprungligen hade, eller moderkortet jag har är: Asus Predator G3610 Länk för specs. Jag uppgraderade via windows egna uppgraderingsprogram jag tror det var windows 7 som följde med datorn. Jag tror jag fick med en windowslicens till datorn som satt på sidan av chassit om jag inte minns fel, men den är inte kvar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

Tobias svar var bra och sa väl egentligen allt men jag gör en upprepning.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/

Gör en bootbar USB med verktyget ovan, kan hända att du måsta ladda ner en ISO också minns inte om verktyget gör det automatiskt eller ej.
Kör keyfinderappen så du har din Windowsnyckel.
Koppla ur din HDD.
Montera ihop med dina nya delar, Moderkort, processor och SSD.
Installera windows på nya SSDn.
Koppla till din gamla HDD.
Kopiera från HDDn till SSDn om det är något du vill ha från gamla disken.
Formatera HDD i Windows.

Det enda problemet som kan uppstå är med din Windowsnyckel. Det är antagligen en OEMnyckel.

Kan hända att du behöver kontakta Microsofts support för att fixa ifall du får problem. Jag har själv aldrig använt en OEMnyckel så har aldrig riktigt bråkat med det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco: Tack för svar även här! Vad händer om det skulle vara en OEM nyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

@Banco: Tack för svar även här! Vad händer om det skulle vara en OEM nyckel?

Antingen fungerar det eller så måste du snacka med Microsoft Support.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@köpadator: Du kommer fortfarande att kunna installera Windows 10, det är bara aktiveringen som inte fungerar om du har en OEM-nyckel knuten till ditt förra moderkort. Det du då kan göra är att ringa MS och hävda att du bytt moderkort då det förra brann upp eller liknande, och de kan då aktivera nyckeln så att den fungerar med ditt nya moderkort.

Alternativt köpa en ny nyckel för ~250:- på ebay/Kinguin/liknande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett inlägg.

Har TS ominstallerat sitt OS tidigare? Om inte lär aktiveringen vara OEM:SLP och såklart kan den samt OEM/Retail också sökerhetskopieras för att sedan återställas.

Är det OEM:SLP räcker det inte med att bara kopiera/skriva ned nyckeln.

Permalänk

@tcntad: Jag har inte installerat OS tidigare utan köpt datorn färdig. Har ingen aning om det är Retail eller OEM just nu har varit borta över julen men ska försöka ta reda på det när jag kommer hem imorgon kväll.

@Jiv: Kinguin nycklarna kan väl knappast vara legit då de säljer för ca 300 sek och om man köper OEM på Inet så är det runt 1100 sek. De måste ju vara snodda eller piratade eller något på kinguin?

@Banco: Kan man återanvända OEM nyckeln om man snackar med microsoft supporten?

Permalänk
Medlem

@köpadator:

Nyckeln är även kopplad till ditt Microsoftkonto, du kan testa det här:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...
Vet inte om det funkar med en OEM-nyckel.. Vet inte om telefonsupporten kan fixa det heller.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av köpadator:

@tcntad: Jag har inte installerat OS tidigare utan köpt datorn färdig. Har ingen aning om det är Retail eller OEM just nu har varit borta över julen men ska försöka ta reda på det när jag kommer hem imorgon kväll.

@Jiv: Kinguin nycklarna kan väl knappast vara legit då de säljer för ca 300 sek och om man köper OEM på Inet så är det runt 1100 sek. De måste ju vara snodda eller piratade eller något på kinguin?

Som sagt, har du köpt datorn färdig från tillverkare är det troligen OEM:SLP, då räcker det ej med att bara skriva ned nyckeln.
Du har heller inte ominstallerat ditt OS någongång tidigare eller skrivit in en produktnyckel alls?

På sidan/front/topp av datorn sitter en produktnyckel som normalt skall användas vid ominstallation, den är OEM.
Kinguin-nycklarna är troligen gamla OEM och MSDN (Som egentligen inte får säljas vidare)
Du kan återanvända en OEM-nyckel "ja" Beroende på vad MS tycker.

Permalänk

@tcntad: Nix aldrig ominstallerat OS, dock uppgraderat.. Det var windows 7 när jag köpte datorn men kunde uppgradera till win 10 gratis så gjorde det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av köpadator:

@tcntad: Nix aldrig ominstallerat OS, dock uppgraderat.. Det var windows 7 när jag köpte datorn men kunde uppgradera till win 10 gratis så gjorde det

Då har du en generisk W10-licens, en som alla har. Du ska således inte behöva kopiera nån nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köpadator:

Kinguinnycklar kan vara lagliga. Någon användare här hade sålt 20 000 och bara två av dem rapporterade problem. De kan komma från tex kasserade datorer och då är de inte olagliga. Men kan också komma från olagliga källor. Moralisk gråzon i min mening.

Att köpa oem-nycklar till Windows 10 som privatperson är inte tillåtet oavsett om du bygger datorn själv eller ej. Kommer det bli någon konsekvens om du gör det? Nej chansen är minimal.

Ja om du får problem med din nyckel kan du ringa och prata med Microsoft. Som jag har förstått det så brukar de vara schyssta och lösa det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av köpadator:

Någon som vet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Kent: Förlåt! Ska inte upprepas!
@Banco:
@tcntad:
När jag körde keyfindern stod det "Installed from full packaged product media" betyder det att jag har en full version av windows?

Permalänk

@Banco:
@tcntad:
Hittade "klisterlappen" med windows keyn från den hårddisk jag körde keyfindern på men den windows 7 keyn var annorlunda än den keyn jag fick genom keyfindern, kan det stämma? Det är ju 2 olika windowsversioner?

Fråga 2:
Jag har en windows 10 på ytterliggare en hårddisk där jag dock inte har någon klisterlapp (På denna hårddisk var det en windows 8 som jag senare uppgraderade till 10). Den hårddisken är dock död, windows startar inte när jag drar igång datorn och den fick lite fel på ett SMART test jag gjorde för ett tag sen. Jag vill försöka få ner keyfindern på även den hårddisken så att jag har den nyckeln. Finns det något sätt att göra det på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av köpadator:

@Banco:
@tcntad:
Hittade "klisterlappen" med windows keyn från den hårddisk jag körde keyfindern på men den windows 7 keyn var annorlunda än den keyn jag fick genom keyfindern, kan det stämma? Det är ju 2 olika windowsversioner?

Fråga 2:
Jag har en windows 10 på ytterliggare en hårddisk där jag dock inte har någon klisterlapp (På denna hårddisk var det en windows 8 som jag senare uppgraderade till 10). Den hårddisken är dock död, windows startar inte när jag drar igång datorn och den fick lite fel på ett SMART test jag gjorde för ett tag sen. Jag vill försöka få ner keyfindern på även den hårddisken så att jag har den nyckeln. Finns det något sätt att göra det på?

Ni har inte läst det jag skrev va?
Den du har på hårddisken är en generisk för Windows 10, Windows 7-licensen är en OEM:SLP, den skiljer sig från OEM så den kan du inte bara skriva ned, du behöver två saker till för att den ska aktivera korrekt.
Den som sitter på sidan är alltså en vanlig OEM-nyckel och kan användas som vanligt.

Versioner? Vad menas? Att den i datorn är för Professional och den på klisterlappen för Home Premium?

Keyfinder bör kunna läsa in registret och Windows från annan disk för att försöka hitta nyckeln. Finns nåt annat program.

Permalänk

@tcntad: Så vad menar du? Att den nyckel jag har på sidan av burken kan jag använda för att ominstallera windows 7 men ej 10? eller windows 10 direkt? varför skiljer sig keyfindern och den nyckel som står på burken? Med versioner menar jag windows 7 och windows 10, 2 olika versioner av windows, är det därför nyckeln skiljer sig åt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av köpadator:

@tcntad: Så vad menar du? Att den nyckel jag har på sidan av burken kan jag använda för att ominstallera windows 7 men ej 10? eller windows 10 direkt? varför skiljer sig keyfindern och den nyckel som står på burken? Med versioner menar jag windows 7 och windows 10, 2 olika versioner av windows, är det därför nyckeln skiljer sig åt?

• Den nyckel du hittar på klisterlappen är för ett specifikt OS. Kom datorn med Windows 7 är nyckeln för Windows 7.

• Har du uppgraderat till Windows 10 är nyckeln du ser för Windows 10. Den är generisk och alla med gratis uppgraderat Windows 10 har den.

• Ser du en annan Windows 7 nyckel i datorn än den på klisterlappen och aldrig ominstallerat datorn är det en OEM:SLP (inte att förväxlas med OEM, alltså de du kan köpa i butik)

Jag vet att man kunde använda W7-nyckel för att aktivera W10 iom den fria uppdateringen, tror inte det fungerar nu.