Skulle en ny cpu kylare tysta ner mitt system?

Permalänk
Medlem

Skulle en ny cpu kylare tysta ner mitt system?

Hej
Skaffade nyligen nya delar i sign Desktop(cpu,mb,ram) och kyler detta med min nuvarande Noctua NH-U9B SE2.

Upplever att fläktarna går på högvarv(jetplan) under load och undrar då, om en t ex nån av dessa skulle kunna tysta ner systemet och även får ner tempsen en aning som framför allt i load är uppe runt 70-80 och runt 35grader i idle.

Har för övrigt ett Define R3 chassi med en fläkt i fram som tar in luft och en i bak som blåser ut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle prova att montera om kylaren till att börja med. Men annars så är större kylare med större fläktar oftast tystare rent generellt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Hej
Skaffade nyligen nya delar i sign Desktop(cpu,mb,ram) och kyler detta med min nuvarande Noctua NH-U9B SE2.

Upplever att fläktarna går på högvarv(jetplan) under load och undrar då, om en t ex nån av dessa skulle kunna tysta ner systemet och även får ner tempsen en aning som framför allt i load är uppe runt 70-80 och runt 35grader i idle.

Har för övrigt ett Define R3 chassi med en fläkt i fram som tar in luft och en i bak som blåser ut.

Svar ja. Absolut.

NH-D15 är suverän, dessutom tyst PWM drift med 2 st. medföljande 140mm fläktar.

NH-D14 är också mycket bra men inte PWM. Det medföljer 1 st. 120mm och 1 st. 140mm. Den låter mer men presterar bra.

Pure Rock presterar också mycket bra till enklare överklockning. PWM styrd relativt tyst 120mm fläkt som låter aningen mer iaf jämfört med NH-D15. Absolut ett bra alternativ till processorns standardkylare. På Pure Rock är det också endast ett kyltorn jämfört med NH-D15 + NH-D14 där det är dubbla kyltorn, samt fler värme avledningsrör.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

skulle ju kunna vara ditt grafikkort som drar igång också, kolla dens fläktvarv jämfört med cpun.

Permalänk

@bärplockaren: På frågan om en annan processorkylare skulle kyla bättre så är också svaret mest troligen ja. Fann en gammal notering på en utav 1000-tals post-it lappar och vid byte ifrån Pure Rock till NH-D15 blev det ca 7-8 grader svalare vid Intel Extreme Tuning Utility stresstest. Vid ett intensivare Prime95, Small FFTs, 10 minuters stresstest gav det ca 15-17 grader svalare processortemperaturer.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@Casgar
Tackar får prova de.

@septembro
Tack för väl beskriven input, men borde man gå på D15 direkt då tro, jag har dock inga tankar på att överklocka nåt inom den närmaste framtiden.

@TrapTard
Där sa du nåt GPU:n sticker iväg rätt bra i temp också närmare 75grader när jag har kika i HWMonitor.

Som ni ser på bilderna här så snurrar GPU:n upp i närmare 3000rpm det kan ju inte vara bra i längre stunder, är det den som spökar alltså? (ambitionen är ju att byta ut GPU inom en snar framtid.)

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Om nu GPU kylaren varvar upp i 3000 varv så är det nog den som är mest högljudd.
Troligtvis är det nog en massa damm i kylflänsen, kan ha ackumulerat en del under dess livslängd. Så ta ut kortet och testa att blåsa rent med tryckluft och se om det blir bättre tills vidare.

Permalänk
Medlem

Du kanske vill sänka spänningen till CPU så gott det går, och/eller sänka klocken en aning?

Permalänk
Medlem

Den kylaren du har ska funka ypperligt å är tyst.
du får nog som folk har påpekat här innan montera om dem eller köra med den dära adaptern för att sänka varvtalen på fläkten om den alltid går fullt.

Körde med ett varm mini-tix system 3770k med stock intel. blev galen på ljudet. Bytte till en nh d9l å vara knäpptyst. Så antingen montera om den, eller koppla på det dära motståndet för att sänka hastigheten på fläkten.

Kan säga så här, min stora nh d14 väsnas mer än den lille noctua.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

NH-D15 är int säker den får plats om du använder pcie 1 , NH-15S passar ( offset på heatpipsen )
Men bara en pwm fläkt.
Har en NH-D15 den får inte plats om gpun har backplate , MoBo M8E

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@septembro
Tack för väl beskriven input, men borde man gå på D15 direkt då tro, jag har dock inga tankar på att överklocka nåt inom den närmaste framtiden.

D15 är mycket bra, skulle nog våga säga att den är den bästa luftkylaren som finns på marknaden just nu. Sedan får man ju resonera med sig själv om det verkligen är värt alla pengarna. Oavsett om man man överklockar så kyler den effektivt. Framför allt är den verkligen tyst också. Tar upp en hel del plats i chassit. Men jag kollade med ditt R3 och där står "* Supports CPU coolers with height of ~165mm". D15är precis 165 mm. Kollade även upp ditt moderkort Asus Z170-e på D15's hemsida och det ska vara fullt kompatibelt; http://noctua.at/en/mainboard/Asus_Z170-E

Tips! Plocka ur ditt grafikkort och rengör det med tryckluft på burk. Verkar som om det samlat på sig en hel del damm med tanke på temperaturen/hur högt fläktarna snurrar. Sedan att använda motstånden till din nuvarande kylare är nog också en god ide om det låter för mycket om det hela.

(Vet inte hur du kopplat dina chassifläktar? Är de kopplade via moderkortet eller via fläktkontroll? Om de är kopplade till moderkortet så undrar jag om du har kalibrerat dem via moderkortets inbyggda fläktstyrningsprogram? Om inte gör så gör det. Det brukar hjälpa. Ännu bättre är om du har 4-pins fläktar i ditt chassi. Då kan du koppla om dem till PWM via BIOS vilket ger en avsevärt tystare drift. Går dock inte att göra med vanliga 3-pins fläktar, med dem får man använda DC-Mode - vilket t ex fläktkontrollen använder.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte justera fläktkurvan i bios eller via program? Noctua är inte alltid jättetysta, men jetplansnivå?? Jag förutsätter att du monterat rätt och att den inte är för varm.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@bärplockaren: Om nu GPU kylaren varvar upp i 3000 varv så är det nog den som är mest högljudd.
Troligtvis är det nog en massa damm i kylflänsen, kan ha ackumulerat en del under dess livslängd. Så ta ut kortet och testa att blåsa rent med tryckluft och se om det blir bättre tills vidare.

Har blåst rent både CPU, GPU och övriga chassi fläktar med luft på burk efter bästa förmåga.

Skrivet av serverfel:

Kan man inte justera fläktkurvan i bios eller via program? Noctua är inte alltid jättetysta, men jetplansnivå?? Jag förutsätter att du monterat rätt och att den inte är för varm.

Jag har montera så att fläktarna blåser ut luft bakåt, men som sagt kan ju vara GPUn som spelar en ett spratt när den är upp 3000rpm.
Jag var inne i BIOS och ställde in en optimerad fläktkurva för CPUn, det var då blev jetplan nivå vid load och ställde jag de på silent mode så var de inte alls lika farligt men ändå noterbart.

@DST
Jag hittade dessa motstånd så ska prova montera dessa imorgon och hoppas på de gör nån skillnad.

@septembro
Chassi fläktarna är kopplade direkt till moderkortet med 3pin (Noctua NF-P12) ej PWM utan DC mode där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15S är guld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@bärplockaren: Som andra har sagt så är det mest troligen grafikkortet som väsnas mest. Byta CPU-kylare kommer knappast ge den förbättring du förväntar dig.

Sitter den främre chassifläkten i det övre eller nedre fästet? Om den sitter i det övre prova flytta ner den, eller montera den i botten på chassit så den blåser luft direkt på grafikkortet.

Om du känner dig säker så skulle du kunna prova montera om grafikkortets kylare också då det kan hända att det fått sig en törn varpå kontaktytan minskat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara öppna datorn, vänta tills den varvar upp och lyssna? Om du är våghalsig kan du rycka kabeln lite snabbt och höra om det blev betydligt tystare.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@bärplockaren: Som andra har sagt så är det mest troligen grafikkortet som väsnas mest. Byta CPU-kylare kommer knappast ge den förbättring du förväntar dig.

Sitter den främre chassifläkten i det övre eller nedre fästet? Om den sitter i det övre prova flytta ner den, eller montera den i botten på chassit så den blåser luft direkt på grafikkortet.

Om du känner dig säker så skulle du kunna prova montera om grafikkortets kylare också då det kan hända att det fått sig en törn varpå kontaktytan minskat.

Den sitter i nedre som blåser på hårddiskarna, så bäst kanske vore att att flytta den till övre så den blåser på grafikkortet istället och monterna en extra i botten...får prova de imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@septembro
Chassi fläktarna är kopplade direkt till moderkortet med 3pin (Noctua NF-P12) ej PWM utan DC mode där.

Ok. Det fungerar bra det med.

...

Apropå dina chassifläktar så skaffa en 120mm till i fronten, så har du två, varav en kyler hårddiskarna och en kyler grafikkortet och övriga komponenter. Vill du kyla ner ditt grafikkort ännu mer och göra det mindre "svettigt" för det så skaffar du en till sidan och använder som inblås. Skaffa dammfilter för den. Tror den gör mer nytta än en bottenfläkt. Men gör du så då öppnar du också upp för mera ljud iom att du tar bort luckan som sitter för sidan nu. Ha i alla fall fler in än ut och försök sätta 140mm där det går iom att de orsakar mindre ljud än 120mm pga att de inte behöver röra på sig så lika mycket för att flytta luften. Hur som helst så gör inte fler chassifläktar så himla stor skillnad. Det kanske blir en total skillnad på 2-3 grader i bästa fall beroende på rumstemperatur. Räcker egentligen med basic, så som du redan har det. 1 fläkt in och 1 fläkt ut.

Detta är i alla fall vad du kan ha i R3:

Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@septembro
Jag har några extra fläktar liggandes så ska koppla in dessa och flytta runt och se vad som ger bäst resultat.

Visa signatur

Permalänk

har också ett R3 och bästa cirkulation får du med 2 fläktar och alla andra hål pluggade.

eller ja det blir bättre med fler men väldigt marginell i förhållande med ökad ljudnivå skillnad mot att endast ha en i nedkant i fronten och en i toppen/övre bakkkant.

tänk vindtunnel kall luft ska in i underkant och varmluft som stiger uppåt ska ut i överkant.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

D15 är nog för stor för ditt chassi så du få ta D14. Sen kör du två chassifläktar i fronten och en där bak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar bromsa en fläkt i taget med fingret tills den stannar. Då hittar man snart den fläkt som väsnas. Tyvärr så är det ofta nätaggregatet som låter värst.

Permalänk
Medlem

Update

Har nu testa montera om fläktar och hit å dit har fått ner både ljudnivå och temp några grader, monterade som någon nämnde en fläkt i botten och på sidan av chassit som blåser in och mot/på grafikkortet.

Men tror även grafikkortet flaskar mitt system ändå, samt att de har ett par år på nacken nu.

Tack för all feedback!

Visa signatur