Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Gör man ett filbyte åt vänster när man redan är inne i rondellen är man en clown show, likaså om man kör i högerfilen men ska till "vänster".

Jaså, hur kommer du till vänsterfilen från början då? Där har du ett filbyte.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Man får inte köra ett varv i en rondell och "vända" det är böter.

Har du hittat på det själv?

Snart säger du väl att du kör Saab också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man får inte köra ett varv i en rondell och "vända" det är böter.

Hej
En cirkulationsplats får man använda till att vända i, åka runt ett varv.

Helen
Ansans Trafikskola

Tycker att du borde kolla va som gäller ang om man får köra ett varv i en cirkulationsplats

Läs på ffs

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jaså, hur kommer du till vänsterfilen från början då? Där har du ett filbyte.

Citat:

Gör man ett filbyte åt vänster när man redan är inne i rondellen

Allt som oftast leder en dubbelfilig väg upp till dubbelfiliga rondeller, förslagsvis gör man filbytet där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Allt som oftast leder en dubbelfilig väg upp till dubbelfiliga rondeller, förslagsvis gör man filbytet där.

Vi pratade väl om den rondellen i mitt tidigare inlägg? Där kan man inte svänga runt och åka tillbaka utan att byta fil (till vänster), dvs även om man åker in rondellen i vänsterfilen så "spiralar" den filen ut till att bli högerfil och vid 3:e avfarten så går den filen ut ur rondellen. Ska man då vidare till 4:e avfarten så måste man helt enkelt byta till fil till vänster.

Det är alltså inte en sån här rondell vi pratar om:

(källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21045578.ab)

Annars håller jag med dig

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Såvitt jag vet får du utnyttja båda körfälten i rondellen oavsett åt vilket håll du ska (om inte skyltar/märken med andra köranvisningar finns). Du har dock väjningsplikt vid ett filbyte precis som vanligt.
Klokast är det dock att köra som på bilden ovan och gärna visa blinkers åt vilket håll man ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Kolla på den här rondellen. Anta att du kommer norrifrån och ska "vända runt" och köra tillbaka norrut. Kolla noga på filmarkeringarna. Du tycker inte att du behöver blinka vänster då?

Denna rondell gillar jag skarpt. Ser ut att vara supertydligt hur man ska använda de två filerna, och dessutom behöver inte förare i innerfil oroa sig för att korsa någons väg när de kör ut. Hur fungerar den i praktiken? Lyckas markeringarna styra folk rätt eller blir det fel ändå?

I Lund, bara någon mil därifrån har vi Fjelierondellen där man har försökt göra liknande markeringar, men där fortsätter samtidigt de vanliga filerna runt om. Du blir inte automatiskt utslussad som i "din" rondell utan måste fortfarande göra ett aktivt filbyte för att komma ut. Den kompliceras dock av att den har fem utfarter, varav två är enkelfiliga. Så det går nog inte att göra en lika snygg lösning som i Malmö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Denna rondell gillar jag skarpt. Ser ut att vara supertydligt hur man ska använda de två filerna, och dessutom behöver inte förare i innerfil oroa sig för att korsa någons väg när de kör ut. Hur fungerar den i praktiken? Lyckas markeringarna styra folk rätt eller blir det fel ändå?

I Lund, bara någon mil därifrån har vi Fjelierondellen där man har försökt göra liknande markeringar, men där fortsätter samtidigt de vanliga filerna runt om. Du blir inte automatiskt utslussad som i "din" rondell utan måste fortfarande göra ett aktivt filbyte för att komma ut. Den kompliceras dock av att den har fem utfarter, varav två är enkelfiliga. Så det går nog inte att göra en lika snygg lösning som i Malmö.

De gångerna jag kört där tycker jag det funkar bra, men jag tror det har lite med att den är stor att göra. Fast man måste blinka höger när man "inte byter fil", dvs när man ska "svänga vänster" i rondellen.

Det finns en liknande rondell här, som är mindre. Blinkar man inte höger där när man "inte byter fil" så är min erfarenhet att man löper stor risk att smälla. Har provat att bara följa filen där utan att blinka ett par-tre gånger (dvs vid vänstersväng) och varje gång har det varit nära att smälla vid nästa infart då folk som ska in i högerfilen och åka rakt fram inte fattar att det faktiskt är dom som byter fil in i sidan på mig.

Sen blir det ju strul när markeringarna är slitna eller om det ligger snö på vägen eftersom det bara är dom som kör där ofta som vet om att det är en "spiralrondell".

Fjelierondellen tycker jag inte är så rolig att köra in i, dels så kan det stundom köras rätt fort i den och dels så har nån jävel planterat en skog mitt i så man ska se trafik i rondellen så sent som möjligt. Smäller rätt ofta där har jag hört.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

borde vara olagligt att kunna aktivera främre dimljus ihop med halvljuset ungefär som att helljuset släcker halvljuset skulle dimljuset automagiskt stänger av halvljusfunktionen om man tänder det.

ska gälla oavsett årsmodell på bil och ska kopplas om av fackman samt registrering att ändringen är gjord, alternativt plocka bort dimljusen och slippa omregistrering eftersom dimljus fram inte är ett krav.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

borde vara olagligt att kunna aktivera främre dimljus ihop med halvljuset ungefär som att helljuset släcker halvljuset skulle dimljuset automagiskt stänger av halvljusfunktionen om man tänder det.

ska gälla oavsett årsmodell på bil och ska kopplas om av fackman samt registrering att ändringen är gjord, alternativt plocka bort dimljusen och slippa omregistrering eftersom dimljus fram inte är ett krav.

Nu cyklar du nog litegrann gällande hel/halvljus - tänder du helljus har du fortfarande kvar halvljuset i de flesta fall, dock ej inte om lampan är av sockel H4. Då sitter det två glödtrådar i den, där den ena har en liten reflektor och där den andra är oskyddad. Dvs halvljus respektive helljus. I det fallet släcks halvljustråden vid aktiverat helljus.

På de flesta bilar, vågar jag drista mig till att säga, sitter det dock två separata lampor per sida. Tänder man helljuset har man fortfarande halvljuset igång.

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Nu cyklar du nog litegrann gällande hel/halvljus - tänder du helljus har du fortfarande kvar halvljuset i de flesta fall, dock ej inte om lampan är av sockel H4. Då sitter det två glödtrådar i den, där den ena har en liten reflektor och där den andra är oskyddad. Dvs halvljus respektive helljus. I det fallet släcks halvljustråden vid aktiverat helljus.

På de flesta bilar, vågar jag drista mig till att säga, sitter det dock två separata lampor per sida. Tänder man helljuset har man fortfarande halvljuset igång.

säker?

ganska säker på att min saab 9-5 03 släcker halvljuset om ja öser på helljuset

och har för mig att halvljus aldrig får kombineras ihop med andra ljus vilket gör att varenda icke h4 bil isf bryter mot lagen eftersom både hel och halvljus är på samtidigt?.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har aldrig upplevt problem med att ha blivit bländad av dimljus.
Jag kör två bilar i familjen som båda har dimljus. Jag kör de båda bilarna till bilprovningen där ljusbilden kontrolleras årligen. Jag har fått mitt dimljus rättat på bilprovningen efter att det varit felinställt. Jag har kvar protokollet där detta finns noterat.

Oavstående är egna upplevelser relaterat till bilar och dimljus.

Och det, det är min åsikt.

Om min åsikt hade varit att det är ok att gå in å råna en bank " för de har ändå så mycket pengar så det spelar ingen roll" så hade det bara varit mitt bekymmer? Alla som tycker annorlunda är bara dumma moralpoliser?

Nej det är inte ok att råna en bank, det finns till och med en lag mot att råna en bank, samma med halvljus + dimljus, det finns en lag mot det, och den lagen kom till för att det bländar! punkt! Dom skrev inte lagen för att det lät ballt eller såg snyggt ut i lagboken.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag sökte precis på : "saab 9-5 helljus".
Bildsvaren säger att du har fel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

säker?

ganska säker på att min saab 9-5 03 släcker halvljuset om ja öser på helljuset

och har för mig att halvljus aldrig får kombineras ihop med andra ljus vilket gör att varenda icke h4 bil isf bryter mot lagen eftersom både hel och halvljus är på samtidigt?.

Helt säker. Både min och frugans bilar, v50 och v70, har två H7 i varje strålkastare. Jag har xenon på halvljuset, och hon har halogen i båda. Halvljuset är konstant igång.

Eh, ja, alltså, när du använder helljuset är planen att det inte skall vara någon som råkar ut för det framför dig, och då har du givetvis precis va du vill. Allt ifrån bilens originallampor till 13 par extraljus monterat av glad amatör, innehållandes vad för lampor med valfri effekt. Att du då kör med halvljus på är fullständigt irrelevant, för det finns ingen som störs av det. Däremot hjälper halvljuset till att lysa upp närmast bilen, då helljuset som bekant oftast är mer riktat uppåt för att nå längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vi pratade väl om den rondellen i mitt tidigare inlägg? Där kan man inte svänga runt och åka tillbaka utan att byta fil (till vänster), dvs även om man åker in rondellen i vänsterfilen så "spiralar" den filen ut till att bli högerfil och vid 3:e avfarten så går den filen ut ur rondellen. Ska man då vidare till 4:e avfarten så måste man helt enkelt byta till fil till vänster.

Annars håller jag med dig

Då är jag med, missade det pga avsaknaden av citering i kombination med att bilden var extern.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom hela tråden, men hur bländar det? Jag har aldrig blivit bländad. Kör inte heller min dimljus.

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit bländad av dimljus, även om det är ett störningsmoment.
Och då har jag kört jävla mycket bil de senaste 15 åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Har aldrig blivit bländad av dimljus, även om det är ett störningsmoment.
Och då har jag kört jävla mycket bil de senaste 15 åren.

Inte jag heller och senaste 10 åren har jag nog kört runt 20000 mil vilket inte är så högt snitt men har aldrig blivit bländad av det och känns mer som det står det är förbjudet då måste det vara så jävla stort problem medans det i verkligheten är knappt märkbart men många suv är irriterande på riktigt samma många med xenon där lysena är lite off eller kan vara riktigt bländande och heljus nazister som ska åka med sina trippla hella så långt det går är mer verkliga problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixta:

Jag har inte läst igenom hela tråden, men hur bländar det? Jag har aldrig blivit bländad. Kör inte heller min dimljus.

Det handlar inte om någon smärtsam bländning som t.ex. när du tittar in i solen, men kontrasten (egentligen djupsvärtan) i ögat försämras markant runt omkring en ljuskälla*. Och med dimljus + halvljus har man dubbelt så många ljuskällor och kanske 75% mer ljusflöde, precis vid sidan om det mötande trafikanter vill se som bäst.

Tänk på det nästa gång du kör i mörker - Mörkerseendet är bra mycket värre om du tittar nära en mötande bils halvljuslyktor.

*p.g.a. ströljus i ögat, dels från reflektioner m.m. i ögats lins, och dels från transmission genom iris som inte är helt ljustät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Om min åsikt hade varit att det är ok att gå in å råna en bank " för de har ändå så mycket pengar så det spelar ingen roll" så hade det bara varit mitt bekymmer? Alla som tycker annorlunda är bara dumma moralpoliser?

Nej det är inte ok att råna en bank, det finns till och med en lag mot att råna en bank, samma med halvljus + dimljus, det finns en lag mot det, och den lagen kom till för att det bländar! punkt! Dom skrev inte lagen för att det lät ballt eller såg snyggt ut i lagboken.

Den ursprungliga frågeställningen är inte huruvuda det är lagligt eller inte. Den är om det bländar eller inte. Bryter man mot lagen måste man också vara villig att acceptera straffet. Problemet är när kreti och pleti agerar moralpopliser på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det kallas för en ljustutning och är den rekommenderade signalen för att uppmärksamma mötande förare om någonting. Vanligt användande är: 1 ljustut = något är fel med ljuset på din bil. (Antingen avstängt eller bländande)
Flera blinkningar = fara på vägen, sakta ner.

Men nej, dim-halvare är sällan "mottagliga" eftersom de inte kan föreställa sig att de bländar på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Från trafikförodrningen 1998:1276, paragram 70:

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
o.s.v.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Se också
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Från paragraf 68:

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).

Frågan är inte om det är lagligt eller inte, frågan är om det bländar eller inte.

För att förstå lagen borde man också läsa dess förarbeten.

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Jag har dock full förståelse för att allmänheten faktiskt leker polis. De känner en frustration över att inget görs och detta är väl ändå inget som undgått dig?
Det är inte bra men jag förstår varför.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, dimljuset är inte i periferin vid möte utan ganska precis där man bör titta, eventuella reflektioner i vägbanan ligger dessutom än mer i blickfånget.
Nja, han klagar på att han blir bländad och specificerar inte närmare. Självklart handlar det om vid mörkerkörning för dimljusen bländar ju inte vid fullt solsken liksom. Våt vägbana gör saken värre men även vid torrt underlag så försämrar det mörkerseendet och kan vara irriterande, speciellt om man är mer ljuskänslig än normalpersonen av någon anledning.
Det är inget måste för att köra i England lika lite som det är ett måste för bilar från vänstertrafik här. Ska du registrera en vänsterstyrd bil för vänstertrafik eller tvärtom så får du byta strålkastare dock. Men absolut har du en poäng i att halvljusen inte är symmetriska (häromkring i alla fall, i exempelvis USA ser de annorlunda ut och många bilar kommer idag med flera olika automatiska ljusbilder för olika situationer), och att man därför bländar mer med halvljus avsedda för trafik på "fel" sida. När jag kör med en vänsterstyrd bil i högertrafik så brukar jag justera ner halvljuset men det är heller inget tvång utan mer hyfs. Senaste gångerna har jag flugit och hyrt en högerstyrd bil där istället, det brukar bli billigare och/eller smidigare än att köra hela vägen eller ta med bilen på båten.
Jo, viktigare är det nog men även ljusmängden spelar förstås roll. Och i vått underlag så är det än viktigare.

Jag skulle ju tro att om man är en sådan person som inte gillar att andra kör med dimljus + helljus då påtalar man detta så fort man ser det. Dagsljus, mörker, eller gryning/skymming och både våt och torr vägbana.

Poängen med England var att beskriva att halvljusen som inte bländar här i Sverige bländar i England om man inte åtgärdar det. Det är ju samma lampa, men man blir påverkar annorlunda i England p.g.a. att man kör på den andra sidan. Strålkastarens utformning är alltså viktig.

Om du som engelsman kommer till Sverige med din bil så gäller väl trafikförordningen för dig också. Då ska du framföra ditt fordon så att du inte bländar någon annan. Det är inte bara hyfs. Det står i lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Ingenstans påstår jag något annat om detta heller. Det jag säger är att du kan blända även om linser och reflektorer är rätt inställda. Om inget ljus spreds ovanför avskärmningen skulle du inte kunnat se framlyktorna på mötande bilar. Dessutom fortsätter jag mena att ljus kan blända trots att det lyser på vägen.

Tusen då? Hundra tusen? En miljon? Ja det är totalt orimligt, men självklart finns det någon punkt där även ett antal vanliga och välbyggda halvljus bländar. Eller ska du stå där med ljus motsvarande fullt solljus och fortsätta påstå att du inte blir bländad?

Jag fattade inte det där med avskärmningen.

Om jag går ute en sommardag då solen skiner och det inte finns ett moln på himlen så blir jag inte bländad förrän jag vänder blicken direkt mot soien, men det kanske inte var så du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@MickeBoy: Jag har dock full förståelse för att allmänheten faktiskt leker polis. De känner en frustration över att inget görs och detta är väl ändå inget som undgått dig?
Det är inte bra men jag förstår varför.

Nej det har absolut inte undgått mig.

Frågeställningen som jag ser den är varför det finns bilister som kör med dimljus + halvljus när det bländar. Jag hävdar att det inte är ljuset som bländar de som klagar utan det faktum att de vet att vederbörande gör en lagöverträdelse och då måste de minsann tala om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Den ursprungliga frågeställningen är inte huruvuda det är lagligt eller inte. Den är om det bländar eller inte. Bryter man mot lagen måste man också vara villig att acceptera straffet. Problemet är när kreti och pleti agerar moralpopliser på vägarna.

Nä, den ursprungliga frågan var INTE huruvida det bländar eller inte, utan vad man skall göra för att få slut på dumheterna. Det är nämligen en ickefråga om det bländar eller inte, det är olagligt. Scrolla du upp till första inlägget av trådens skapare och läs igen.

Det handlar inte om att vara moralpolis utan om vanligt hederligt civilkurage att säga till när någon bryter mot lagen.

Permalänk
Inaktiv

DU kan inte avgöra hur någon annan uppfattar händelsen!

Bara för att DU inte tycker dina fisar luktar illa: så kan du ju inte påstå att ingen annan kan tycka att dina fisar luktar illa?!

(liknelsen är alltså att bara för att DU tycker att man inte blir bländad: så kanske någon annan kan uppleva att de blir bländade (att din fis luktar illa))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Ja, du tycker väldigt mycket du. 2x55W halvljus = 110W, 2x35W dimljus = 70W. Till. Extra. 180W kontra 110W. Det tycker inte jag är helt obetydligt.

Vi tycker väldigt olika jag och du. Hur många mil kör du om året? Hur många av dem sker utanför belyst område? Hur många sker i mörker? Hela ditt resonemang genom tråden bygger mycket på vad du tror att saker och ting borde vara, inte hur de faktiskt är.

Hade du tyckt att mina svar varit tillfredsställande om jag hade kört många fler mil än dig per år och de flesta var i mörker? Hade det spelat roll om jag sagt att jag var yrkeschaufför?

Jag tror inte det.

Jag inser förståss att jag inte presenterat fakta som stöd, men det har ju inte du heller?
Det är åsikter från två personer i skriven form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nä, den ursprungliga frågan var INTE huruvida det bländar eller inte, utan vad man skall göra för att få slut på dumheterna. Det är nämligen en ickefråga om det bländar eller inte, det är olagligt. Scrolla du upp till första inlägget av trådens skapare och läs igen.

Det handlar inte om att vara moralpolis utan om vanligt hederligt civilkurage att säga till när någon bryter mot lagen.

Är det därmed OK att själv bryta mot lagen för att påminna någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag fattade inte det där med avskärmningen.

Halvljus är avskärmade för att kasta så lite ljus som möjligt över en viss gräns, det ser man tydligt om man ställer bilen mot en vägg - Ljuset minskar betydligt ovanför en viss höjd upp på väggen (aka över en viss vinkel från lyktan sett). Men det blir inte helt svart, de lyser en hel del över den gränsen också. Annars skulle du inte se lyktan lysa alls om du var över gränsen.

Skrivet av MickeBoy:

Frågeställningen som jag ser den är varför det finns bilister som kör med dimljus + halvljus när det bländar. Jag hävdar att det inte är ljuset som bländar de som klagar utan det faktum att de vet att vederbörande gör en lagöverträdelse och då måste de minsann tala om det.

Den frågeställningen kommer du inte långt med. Människor gör alla möjliga konstiga saker och ting. Att något är oschysst, olagligt eller ologiskt har aldrig hindrat en tillräckligt motiverad människa.

Och du kan hävda dig grön och blå, det blir inte sanning för det. Även om de människorna säkert finns är det omöjligt att skilja på en sådan och någon som verkligen blir bländad*. Och de senare har vi flera stycken bara i denna tråd.

*återigen, med bländning menar jag att mörkerseendet blir mer nedsatt än vid möte med en vanlig bil med korrekt inställda halvljus.

Skrivet av MickeBoy:

Är det därmed OK att själv bryta mot lagen för att påminna någon annan?

Flera i tråden har redan sagt till dig att ljustut inte är ett lagbrott. Du citerade en lagtext om helljus, som är en annan sak - trots att de använder samma lampor. Visa mig ett fall där en person blivit dömd för en ljustutning.