Permalänk
Medlem

Bannad totalt från Funplanet.com

Jag antar jag kan ta upp det här.
Jag uttryckte mig idag på en chatt, jag talade med en OP på chatten om vad som borde vara rimligt att banna för och vad som inte är rimligt och rent utav löjligt. Jag höll god ton, men fortsatte att kickas och till sluta bannas totalt från alla chattrum där. Bara pga jag gjorde något som svensk lag tillåter mig. Denna OP sade att lagen inte gällde för dom. Detta ser jag som rent bullshit. Vad ska jag göra för att få rätt? Hur kan jag gå till väga? Jag vet att jag inte uppfört mig på något dåligt sätt och det lovar jag, jag gjorde inget stötande. Jag blev helt enkelt bara bannad för jag tyckte fel, enligt dom.

Permalänk

Bannad på Funplanet? Hur ska du överleva nu?

Edit: Lägger till en rolleyes.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superstar
Bannad på Funplanet? Hur ska du överleva nu?

Edit: Lägger till en rolleyes.....

Sluta nu, detta är en ren principsak. Jag ger fan i om chatten är dålig eller vad du nu tycker. Om du inte tänker bidra med något vettigt så låt bli. Jag är mäkta irriterad nu.

Permalänk
Medlem

Du har inga rättigheter över huvudtaget. Deras sandlåda deras regler.

Men du kan väll testa att ta kontakt med någon av de som driver funplanet och förklara vad som hänt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Sluta nu, detta är en ren principsak. Jag ger fan i om chatten är dålig eller vad du nu tycker. Om du inte tänker bidra med något vettigt så låt bli. Jag är mäkta irriterad nu.

Men skapa bara ett nytt konto. Jag har blivit bannad från flera ställen, skitit i det, och helt enkelt skapat ett nytt konto. Så enkelt är det.

Edit: Vissa platser på nätet har ju personer som gör sånt här för att jävlas. Om du nu är så inne på det här så kan du väl kontakta Funplanet och fråga varför detta har skett. Menade inget illa. Sorry för min "onödiga" kommentar.

Permalänk
Medlem

"Remember that IRC is a service - not a right."

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

Anubis>>exakt vad var det du blev bannad för?

Jag har tidigare funderat en hel del på just denna fråga ( om jag har tolkat det hela rätt).
Jag lade för ett tag sen märke till att väldigt många chattar, forum och communitys förbjuder rasistiska uttalanden. Personligen så är jag absolut inte rasist utan snarare tvärtom. Men principiellt så tycker jag att man måste ju få ha en åsikt å dessutom uttrycka den. Samtidigt så förstår jag ju givetvis att man som ägare av en server/internetplats själv ska få bestämma vad man vill ha för innehåll/karaktär på innehållet.

Dock innebär detta i praktiken att yttrandefriheten blir ngt inskränkt då internet har blivit en relativt stor del av det publika rummet. Jag disskuterar bra mycket oftare politik etc på internet än jag gör IRL.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D

Jag har tidigare funderat en hel del på just denna fråga ( om jag har tolkat det hela rätt).
Jag lade för ett tag sen märke till att väldigt många chattar, forum och communitys förbjuder rasistiska uttalanden. Personligen så är jag absolut inte rasist utan snarare tvärtom. Men principiellt så tycker jag att man måste ju få ha en åsikt å dessutom uttrycka den. Samtidigt så förstår jag ju givetvis att man som ägare av en server/internetplats själv ska få bestämma vad man vill ha för innehåll/karaktär på innehållet.

Dock innebär detta i praktiken att yttrandefriheten blir ngt inskränkt då internet har blivit en relativt stor del av det publika rummet. Jag disskuterar bra mycket oftare politik etc på internet än jag gör IRL.

jag sa verkligen inget sådant, absolut inte. Men det är löst nu, så det är lugnt. Jag blir bara arg av att man kan få göra hur som helst. Det känns enligt mig som att hålla käften och inte tycka till är det man ska göra, vilket jag anser är förjävligt och jag är inte den som låter sig tystas ner när jag tycker något. Jag gillar det inte alls. Visst ska man kontrollera vad som sägs och görs på en sajt, men ibland blir det löjligt.
Men då har jag lärt mig en sak, jag får inte tycka till där om något, för det är fel enligt dom.

Permalänk
Hedersmedlem

Asså måste tyvärr säga det tyvärr finns knasigt folk och oturligt nog så äger dem skiten så du kna inte göra mycket åt det.
Var det dock en OP och inte ägare kan man om du sparat loggen skicka den till ägaren för o försöka få dig unbannad om OPen kicka dig av knasig anledning.

SAmma sak med spelservrar, iRc kanaler, mm.

tyvärr dem äger skiten så dem bestämmer. Skaffa en egen Hemsida o banna honom heheh

Permalänk
Citat:

Kan ju säga att yttrandefriheten inte är tillämplig på internet
yttrandefrihetsgrundlag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Kan ju säga att yttrandefriheten inte är tillämplig på internet
yttrandefrihetsgrundlag

Nej jag vet, och jag förstår mycket väl varför...men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite synd. Och på sikt kanske kan skada den offentliga debatten, då internet just är ett strålande ställa att debattera på...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej jag vet, och jag förstår mycket väl varför...men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite synd. Och på sikt kanske kan skada den offentliga debatten, då internet just är ett strålande ställa att debattera på...

Yep, håller med dig...

De borde fixa till den lagen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Yep, håller med dig...

De borde fixa till den lagen..

Jo...fast frågan är hur?

För jag kan ju lätt sätta mig in i resonemanget att om jag skulle upplåta min hårdvara etc till folk så skulle jag nog vilja ha lite att säga till om vad som diskuteras där...

Däremot så tycker jag att det är riktigt dåligt att t.ex. SVT (som har ngn form av public service-krav) inte tillåter rasistiska uttalanden på deras forum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo...fast frågan är hur?

För jag kan ju lätt sätta mig in i resonemanget att om jag skulle upplåta min hårdvara etc till folk så skulle jag nog vilja ha lite att säga till om vad som diskuteras där...

Däremot så tycker jag att det är riktigt dåligt att t.ex. SVT (som har ngn form av public service-krav) inte tillåter rasistiska uttalanden på deras forum.

Mjo, nog för att jag e emot sådan så måste man ha rätt att säga vad man vill (även om man samtidigt får ta represalierna). Frågan är vad som är värst, att ha cencur eller att låta folk säga vad dom vill...

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Mjo, nog för att jag e emot sådan så måste man ha rätt att säga vad man vill (även om man samtidigt får ta represalierna). Frågan är vad som är värst, att ha cencur eller att låta folk säga vad dom vill...

Jo...personligen så värderar jag yttrandefrihet och åsiktsfrihet oerhört högt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo...personligen så värderar jag yttrandefrihet och åsiktsfrihet oerhört högt...

Det finns en gräns för vad som kan sägas. Många tar orden "ett fritt land" lite väl bokstavligt. Att det är fritt behöver inte betyda att man får yttra sig i vad som helst och hur som helst. Vilket jag faktiskt är glad över. Men det finns ju gränser för vad som är vettigt att censurera och förbjuda också.

Permalänk
Citat:

Det finns en gräns för vad som kan sägas. Många tar orden "ett fritt land" lite väl bokstavligt. Att det är fritt behöver inte betyda att man får yttra sig i vad som helst och hur som helst. Vilket jag faktiskt är glad över. Men det finns ju gränser för vad som är vettigt att censurera och förbjuda också.

vad ska censuras då?
vad borde man inte få säga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo...fast frågan är hur?

Yttrandefrihet betyder att du ska inte kunna åka fast för din politiska/egna åsikter.

Men det är INTE tillåtet att propagera rasistisk propaganda!!!!
Så det är självklart helt korrekt av SVT att INTE tillåta rasistiska åsikter på sitt forum.

För om man tror att yttrandefrihet innebär att man får propagera vad man vill så kan du ju ställa dig frågan om det även ska vara tillåtet att propagera:
Parnporr.
Massmord.
Våld.
Våldtäkt.
Tortyr.

Yttrandefrihet innebär även ANSVAR!!!

Tyvärr så verkar mer och mer av Sveriges yngre medborgare tappa/sakna den obligatoriska kunskapen i livet (ansvar alltså).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

vad ska censuras då?
vad borde man inte få säga?

Tänk lite med skallen... Så svårt är det väll inte att fatta vad som man inte bör säga? eller?

Ansvar... Vet du vad det är???
Sunt bondförnuft, du kanske saknar det med?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Tänk lite med skallen... Så svårt är det väll inte att fatta vad som man inte bör säga? eller?

Ansvar... Vet du vad det är???
Sunt bondförnuft, du kanske saknar det med?

vad saknar jag förutom det då?

ja det klart att man kanske inte säger vad som helst..
men det jag frågade var vad som borde FÖRBJUDAS att säga..

Visa signatur

Permalänk

Knashatt>>varför är det inte tillåtet att 'propagera rasistisk propaganda'?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

vad saknar jag förutom det då?

ja det klart att man kanske inte säger vad som helst..
men det jag frågade var vad som borde FÖRBJUDAS att säga..

Det är INTE och bör INTE förbjudas att få säga en åsikt.
Det är en del av yttrandefriheten.
Men det är förbjudet att PROPAGERA vissa ”åsikter”
Det är skillnad att ha/säga en åsikt och att propagera en ”åsikt”.

Du fattar säkert skillnaden…

Men att ”säga en åsikt” till någon för att såra denna är ju självklart förbjudet. Men då är det inte själva åsikten som är olagligt utan att du sårar/mobbar en annan människa.

Det finns en gyllene regel som jag tycker alla människor borde följa:

Så som du vill bli bemött/behandlad av andra människor ska du bemöta/behandla dina medmänniskor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Knashatt>>varför är det inte tillåtet att 'propagera rasistisk propaganda'?

Av flera orsaker/lagar:

Hets mot folkgrupp
Mobbning
Diskriminering

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle kunna propagera för rasism utan att det skulle vara varken hets mot folkgrupp eller diskriminering...
Nu kommer jag inte att göra det för jag inte har de åsikterna snarare tvärtom så..

i mitt tycke är dock hets mot folkgrupp en fånig lag..kränker man ngn så kränker man ngn....det spelar ingen roll vad man tillhör för 'folkgrupp' när man blir kränkt..

för mig är människor lika värde en självklarhet, och då vore det hyckleri att inte låta månniskor som inte delar min uppfatning komma til tals..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle kunna propagera för rasism utan att det skulle vara varken hets mot folkgrupp eller diskriminering...
Nu kommer jag inte att göra det för jag inte har de åsikterna snarare tvärtom så..

i mitt tycke är dock hets mot folkgrupp en fånig lag..kränker man ngn så kränker man ngn....det spelar ingen roll vad man tillhör för 'folkgrupp' när man blir kränkt..

för mig är människor lika värde en självklarhet, och då vore det hyckleri att inte låta månniskor som inte delar min uppfatning komma til tals..

Hur kan man propagera för rasism utan att vara Diskriminerande?
Rasism = Att påstå att människor av annat etnisk bakgrund (eller som en del kallar det, annan ras) är lägre stående och inte lila mycket värd. Dom ska även inte ha samma rättigheter.

Med andra ord:
Rasism = Diskriminering, mobbning, hets mot folkgrupp.

Så du kan omöjligt propagera rasism utan att vara diskriminerande.

Att vara rasism går ju t.o.m. ut på att vara diskriminerande, det är ju själva ”poängen” med rasism

Visa signatur

Permalänk

Jag skulle kunna påstå att färgade inte hör hemma tillsammans med vita, att rasblandning vore fel etc. ( enligt mig klart rasistiska uttalanden) utan att bryta mot ngn lag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Bannad totalt från Funplanet.com

Citat:

Jag antar jag kan ta upp det här.
Jag uttryckte mig idag på en chatt, jag talade med en OP på chatten om vad som borde vara rimligt att banna för och vad som inte är rimligt och rent utav löjligt. Jag höll god ton, men fortsatte att kickas och till sluta bannas totalt från alla chattrum där. Bara pga jag gjorde något som svensk lag tillåter mig. Denna OP sade att lagen inte gällde för dom. Detta ser jag som rent bullshit. Vad ska jag göra för att få rätt? Hur kan jag gå till väga? Jag vet att jag inte uppfört mig på något dåligt sätt och det lovar jag, jag gjorde inget stötande. Jag blev helt enkelt bara bannad för jag tyckte fel, enligt dom.

Tro fan att de bannar dig om du inte fattar vad de säger efter flera kickningar.

Varför tror du att du skulle ha några som helst rättigheter på deras plats? Svensk lag? Fan vad fjantig du är, klart de skulle banna dig om du inte fattar efter flera kick.

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bannad totalt från Funplanet.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asha'man
Tro fan att de bannar dig om du inte fattar vad de säger efter flera kickningar.

Varför tror du att du skulle ha några som helst rättigheter på deras plats? Svensk lag? Fan vad fjantig du är, klart de skulle banna dig om du inte fattar efter flera kick.

Nu har du nog missuppfattat mig eller inte läst vad jag skrivit.
Jag ville få min mening hörd, och jag är envis.
Jag ansåg mig kränkt. Jag orkar inte förklara för dig eller berätta precis som det var, men jag lovar dig, du hade blivit irriterad om det hade hänt dig. Jag ifrågasatte dom och det tyckte inte en OP om helt enkelt. Varje gång jag på ett trevligt sätt försökte prata med denne så avvisade hon mig bara och ville inte ta upp diskussionen med mig, och jag tyckte helt enkelt att det var mycket barnsligt av denne att inte bara prata med mig istället för att kicka mig. Jag fick aldrig svar på frågan jag ställde henne och tyckte att hon inte behövde svara på frågan bara pga att hon sket blankt i vad jag tyckte eller föreslog. Klart jag blev irriterad.
Bannen är upplöst nu, dom bannar mitt ip och det är ju lätt ändrat.
Jag kommer inte tveka att ta upp diskussionen med OP:en igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

Så du kan omöjligt propagera rasism utan att vara diskriminerande.

PRoblemet brukar vara att men inte kan kritisera invandringen utan att nån anser det vara rasistiskt.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Glömsk

Anubis: Någon har rotat i ditt account, under hemsidefältet.

"http://anubis_bor_lara_sig_att_logga_ur_fran_swec_nar_han_anvant_min_burk.com/"

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.