Tyst dator för beräkningar och spel

Permalänk
Medlem

Tyst dator för beräkningar och spel

Hej, jag håller på att konfigurera en ny dator, som skall användas både för utveckling och beräkningar för mitt eget projekt, samt för en del spelande. Den måste vara tyst, och kanske kommer jag överklocka den lite (men inte nåt extremt).

Efter en del surfande och massa läsande av tester har jag kommit fram till följande:

Monitor blir troligen en Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS

Så nu undrar jag om detta kommer att vara ett bra system för mig (tyst och snabbt), eller om man kan göra det bättre/snabbare/tystare/billigare?

Tacksam för hjälp!

La in bild på kundvagn
Permalänk
Medlem

Ingen som har några åsikter? Undrar om det innebär att det är bra config eller hopplöst dåligt

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, byt ut processorkylaren till en från Noctua om du vill ha en tyst dator.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ser bra ut, byt ut processorkylaren till en från Noctua om du vill ha en tyst dator.

MVH

Jag utgick från denna review: review shadow rock slim
Sweclockers har också en: review

Citat från sweclockers test: "Den som är på jakt efter riktigt låg ljudnivå och inte vill överklocka allt för saftiga doningar kan se fram emot en välkonstruerad produkt som utan problem kommer hålla temperaturerna i schack."

Shadow rock slim verkar vara bättre än Noctua U12s, och jag är inte så sugen på nån 1+ kg kylare, i fall man behöver ta med datorn någonstans.

Permalänk
Avstängd

@MagnusHH: Mitt bidrag, du har inget behov av en NVMe disk lägg pengarna på grafikkortet istället. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10172938/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@MagnusHH: Mitt bidrag, du har inget behov av en NVMe disk lägg pengarna på grafikkortet istället.

Om det bara vore för spel skulle jag göra det, men i mitt jobb (programmerare) sitter jag ofta med många filer som skall skrivas/laddas/kompileras från Visual Studio, och då borde 960 vara markant snabbare. Dessutom har GTX 1080 högre ljudnivå, vilket jag vill hålla nere.

Se bild nedan, som är en "realistisk" office benchmark:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusHH:

Om det bara vore för spel skulle jag göra det, men i mitt jobb (programmerare) sitter jag ofta med många filer som skall skrivas/laddas/kompileras från Visual Studio, och då borde 960 vara markant snabbare. Dessutom har GTX 1080 högre ljudnivå, vilket jag vill hålla nere.

Se bild nedan, som är en "realistisk" office benchmark:
http://www.storagereview.com/images/samsung_ssd_960_evo_m2_nvme_1tb_storagemark2010_productivity.png

Nja, det är främst i samband med videoredigering/renderingar som en NVMe disk kan vara optimalt. Gällande GTX 1080 kortet förstår jag inte riktigt ditt resonemang, det är ju samma kylare och du kommer få en högre FPS med ett GTX 1080.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nja, det är främst i samband med videoredigering/renderingar som en NVMe disk kan vara optimalt. Gällande GTX 1080 kortet förstår jag inte riktigt ditt resonemang, det är ju samma kylare och du kommer få en högre FPS med ett GTX 1080.

Du svarar själv, samma kylare på ett törstigare kort medför ökad belastning. OP verkar läst på så jag tror det är svårt att hitta betydande förbättringar i hans lista.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

När jag gjorde beräkningar i Matlab så ångrade jag att jag inte köpte mer ram till min dator, hade bara 16gig. Så mer ram kan vara en grej, men jag antar att du har bättre koll på hur mycket du behöver.

Permalänk

Byggde nyligen med samma krav och har några tips.

- Välj Noctua D15 före D15s! (Såg att du slagit över till den i din andra tråd) Jag köpte D15 och tänkte att jag skulle vara smart och köra med bara en fläkt för ljudnivåns skull. Efter några veckor monterade jag andra fläkten för att jag var nyfiken på hur det skulle påverka temperaturen men den stora skillnaden var inte tempen utan att varvtalen hölls mycket lägre på fläktarna. Det blev avsevärt tystare med båda fläktarna monterade på grund av det.

- Se till att ta tag i överklockningen. Inte för prestandan utan för ljudnivåns skull. I stock låg min 6700k på 1.368v. Efter att jag hittat en sweet spot vid 4.5GHz vid 1.25v gick den inte bara snabbare utan betydligt svalare och därför tystare. Skillnaden mellan 1.25v och 1.3v är för mig skillnaden mellan ohörbar CPU-load och att fläktarna måste varva upp.

- Använd fläktstyrningen i AISuite om det blir ASUS-moderkort. Du trycker på en knapp bara så tar programmet fram smidiga presets åt dig. Jag kör Silent (Chassifläktar av och CPU parkerad runt 245rpm = ohörbar dator) till allt utom spel med bra temperaturer. Vid spel slår jag bara på en annan preset med ett klick så hoppar chassifläktarna igång.

Vad gäller chassifunderingarna behöver du inte oroa dig över ljudnivån. Har du bara semipassiva komponenter och en Noctua D15 så är det inget som behöver låta om du inte belastar hela systemet i spel eller liknande. Skulle slå ett slag för Define C eller R5 över Define C mini dock av den enkla anledningen att du får mer moderkort för pengarna och mer flexibilitet för framtiden med ATX.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad är det för beräkningar du skall göra? Enkeltrådprestanda eller flertrådsprestanda som är viktigt? Kan du använda GPUn till beräkningarna?

När det gäller snabb disk så har man definitivt nytta av det även till beräkningsintensivs program (rendering är i högsta grad en typ av beräkning). Alla program som skriver mycket till disk drar nytta av snabb disk. Har man inte så stort behov av disk att skriva till u ser beräkningen så är en RAM-disk det optimala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Du svarar själv, samma kylare på ett törstigare kort medför ökad belastning. OP verkar läst på så jag tror det är svårt att hitta betydande förbättringar i hans lista.

Det stämmer, jag har läst på via reviews och annat, men inte alltid som reviews ger hela sanningen så det är därför jag frågar efter input.

Skrivet av SexMachine:

När jag gjorde beräkningar i Matlab så ångrade jag att jag inte köpte mer ram till min dator, hade bara 16gig. Så mer ram kan vara en grej, men jag antar att du har bättre koll på hur mycket du behöver.

För min del tror jag 16 gb räcker, men jag kommer ha 2 platser lediga så om jag upptäcker att jag behöver mera minne så kan jag enkelt köpa till i efterhand.

Jag kör flertrådiga beräkningar från program jag utvecklat själv, och om inte 6-8 core CPUs vore så attans dyra skulle jag nog köpa en sådan. Dessutom finns dom väl inte till z270 ännu, så det får bli en 4-core.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver den förens början av mars så skulle du ju kunna se vad AMD har att erbjuda och kanske kan du då få en cpu med 6/8 kärnor för en vettig peng.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Du verkar som sagt redan ha läst på ganska mycket om ämnet och valt ut det som verkar bäst, så jag tror inte någon kommer lyckas ändra din åsikt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Tycker det ser bra ut och cpu kylaren ligger i samma nivå som noctua sen gpu är tyst under load och halvpassivt och nätagget går inte över 1000 rpm ens vid 100% load så är även det tyst och disken är utan rörliga delar så skulle gissa på du inte hör eller knappt hör datorn ens vid spelande

enda jag skulle kunna klaga lite på är chassie fläktarna som är 23db 1450rpm som skulle behöva lite lägre rpm sub 1000 helst 700-800rpm för en tyst upplevelse och går säkert att ställa in i bios eller fankontroll om man känner för det men i normal hastighet skulle dom låta mest i datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Du verkar som sagt redan ha läst på ganska mycket om ämnet och valt ut det som verkar bäst, så jag tror inte någon kommer lyckas ändra din åsikt

Haha, du får mig att låta tjurig

Fast jag har gjort en ändring baserat på input: en annan kylare Noctua NH-D15S, och har ännu inte riktigt bestämt mig om jag skall välja MSI grafikkortet eller ett från Gainward/Palit som har större kylare och är tystare enligt vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker det ser bra ut och cpu kylaren ligger i samma nivå som noctua sen gpu är tyst under load och halvpassivt och nätagget går inte över 1000 rpm ens vid 100% load så är även det tyst och disken är utan rörliga delar så skulle gissa på du inte hör eller knappt hör datorn ens vid spelande

enda jag skulle kunna klaga lite på är chassie fläktarna som är 23db 1450rpm som skulle behöva lite lägre rpm sub 1000 helst 700-800rpm för en tyst upplevelse och går säkert att ställa in i bios eller fankontroll om man känner för det men i normal hastighet skulle dom låta mest i datorn

Tänker köra chassi fläktarna i låg eller mellan (finns 3 hastighets val på chassit), och använda low-noise adaptern till CPU kylaren med PWM. Det lär ju innebära att jag inte kan överklocka lika mycket, men hellre tyst dator än dator med +10% extra prestanda (om skillnaden ens är 10%).

Sen tänkte jag experimentera med att sätta tredje fläkten på sidan ovanför grafikkortet och se om det blir bättre, jämfört med att ha 2 fläktar fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MagnusHH:

Tänker köra chassi fläktarna i låg eller mellan (finns 3 hastighets val på chassit), och använda low-noise adaptern till CPU kylaren med PWM. Det lär ju innebära att jag inte kan överklocka lika mycket, men hellre tyst dator än dator med +10% extra prestanda (om skillnaden ens är 10%).

Sen tänkte jag experimentera med att sätta tredje fläkten på sidan ovanför grafikkortet och se om det blir bättre, jämfört med att ha 2 fläktar fram.

Skillnaden beror på vad man gör men generellt är det typ ingen skillnad alls ens om man spelar och grejar och skulle vara video redigering eller rendering man kan vinna lite men för spel o.s.v duger dom bra original och hade jag siktat på tyst hade jag kört den original och under voltat cpu´n så får man sjukt bra temps i load och datorn klarar antagligen tempen riktigt bra med en bak och en fram i 700-800 rpm

Mina erfarenheter är att man vill har så få fläktar som möjligt med så låg rpm som möjligt om man vill nå bästa resultat och min enkla dator kan jag köra helt utan chassie fläktar men har en bak då cpu tempen sjunker ganska drastiskt med 10c och tror du skulle kunna gå ner till en med men är lite pushing it och 2 är nog lagom annars gör många fläktar väldigt liten skillnad men ökar ljudnivån tråkigt mycket

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det blev en Noctua CPU kylare till sist, läste bra saker om D15S så en sådan blev det (hade funderingar på en Thermalright men Inet hade den inte och kändes bäst att beställa allt från samma ställe). Allt som allt beställde jag detta, återkommer om någon vecka med lite feedback när jag hunnit testa den lite: