Inköp av UPS till servern - tips önskas

Permalänk

Inköp av UPS till servern - tips önskas

Ska införskaffa mig en UPS till servern men det alldeles för mkt ute på marknaden för att en nybörjare på detta ska kunna bestämma sig.

Har kollat på ett ung. vad servern drar i dagsläget och som max verkar den uppnå ~45w när jag spelar upp filmer från den.
Nu har jag ju tänkt koppla in fler hårddiskar i den, ev. upp till 8st.

Men då jag är ny inom detta med ups så skulle jag uppskatta lite hjälp med valet.

Efter att ha kollat lite på prisjakt så verkar APC och Eaton vara populära.

Får gärna vara enkelt gränssnitt och enkelt att konfigurera.

Pris: 1000-3000

Som sagt, är helt ny på detta och all hjälp uppskattas!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Du kan köpa nått enkelt ifrån APC.
Den här tex räcker långt för det du ska koppla.

https://www.dustin.se/product/5010546692/back-ups-es-550

Permalänk
Medlem

@revolt_III:
Jag hade rekommenderat: https://www.dustinhome.se/product/5010070569/back-ups-cs-650 istället för den ovan. Står inget om att du kan koppla in den andra till datorn via usb. Om du kan det så kan det vara ett ok alternativ. Annars så rekommenderar jag den enl länk. Du får med ljudlarm och inkopplingsmöjlighet till datorn så du kan styra den via den. Lite bättre effekt. Bättre kontroll på vad som kopplas in i den, även om det kanske inte är ett problem om du bor själv men så inte frugan tjongar i dammsugaren eller dylikt haha.
Så jämför dem båda mer noggrant så du får det som passar dig bäst.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Du kan köpa nått enkelt ifrån APC.
Den här tex räcker långt för det du ska koppla.

https://www.dustin.se/product/5010546692/back-ups-es-550

Där ser man, den var ju inte allt för dyr.

Lägger ju iofs hellre en extra slant för att få kvalité, men den här verkar ju ha fått bra recensioner av det lilla jag läst om den.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@manutd:
Jag hade rekommenderat: https://www.dustinhome.se/product/5010070569/back-ups-cs-650 istället för den ovan. Står inget om att du kan koppla in den andra till datorn via usb. Om du kan det så kan det vara ett ok alternativ. Annars så rekommenderar jag den enl länk. Du får med ljudlarm och inkopplingsmöjlighet till datorn så du kan styra den via den. Lite bättre effekt. Bättre kontroll på vad som kopplas in i den, även om det kanske inte är ett problem om du bor själv men så inte frugan tjongar i dammsugaren eller dylikt haha.
Så jämför dem båda mer noggrant så du får det som passar dig bäst.

Ok där ser man! Ja som sagt, har bara tänkt koppla in nasen i den....men vill ju gärna ha så mkt för pengarna som möjligt!
Har även hittat den här: https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-...

Den verkar dock ha mindre W än den du länkade till och kanske inte lika högt omdöme som den...

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Ok där ser man! Ja som sagt, har bara tänkt koppla in nasen i den....men vill ju gärna ha så mkt för pengarna som möjligt!
Har även hittat den här: https://www.dustinhome.se/product/5010485773/back-ups-rs-lcd-...

Den verkar dock ha mindre W än den du länkade till och kanske inte lika högt omdöme som den...

Dock såg den betydligt mycket mer estetiskt tilltalande ut

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Dock såg den betydligt mycket mer estetiskt tilltalande ut

Hehe ja jo så är det ju. Personligen så gillar jag ju svart

Den verkar också ha fått bra betyg.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Hehe ja jo så är det ju. Personligen så gillar jag ju svart

Den verkar också ha fått bra betyg.

själv funderar jag på något åt detta hållet: http://www.ebay.co.uk/itm/APC-1500-2U-Rack-UPS-BGF-NOC-brand-...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för APC Smart-UPS SMT750I. Har en sådan själv.

Främsta anledningen att jag köpte en var för att den är företagsinriktad och har fler och flexiblare funktioner än en konsument-ups. Exempelvis kan man ställa in hur mycket den ska ladda upp sig själv innan den sparkar igång igen efter ett strömvbrott. Den ups jag hade tidigare hade inget sådant, och det kan vara mindre skoj om man får flera på varandra följande strömavbrott.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag slår ett slag för APC Smart-UPS SMT750I. Har en sådan själv.

Främsta anledningen att jag köpte en var för att den är företagsinriktad och har fler och flexiblare funktioner än en konsument-ups. Exempelvis kan man ställa in hur mycket den ska ladda upp sig själv innan den sparkar igång igen efter ett strömvbrott. Den ups jag hade tidigare hade inget sådant, och det kan vara mindre skoj om man får flera på varandra följande strömavbrott.

Funderar på den modellen. Låter den mycket?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutman:

Funderar på den modellen. Låter den mycket?

Batterier brukar vara tysta

Nej den låter inget, Knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutman:

Funderar på den modellen. Låter den mycket?

När den slår över till batteridrift vid strömavbrott (och när den kör ett kortvarigt självtest vilket man kan ställa in intervallet på) så surrar den lite, och den har förstås ett ljudlarm också men det går att stänga av (vilket jag gjort).

Vid vardagsdrift så är den helt ljudlös.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@manutd:
Jag hade rekommenderat: https://www.dustinhome.se/product/5010070569/back-ups-cs-650 istället för den ovan. Står inget om att du kan koppla in den andra till datorn via usb. Om du kan det så kan det vara ett ok alternativ. Annars så rekommenderar jag den enl länk. Du får med ljudlarm och inkopplingsmöjlighet till datorn så du kan styra den via den. Lite bättre effekt. Bättre kontroll på vad som kopplas in i den, även om det kanske inte är ett problem om du bor själv men så inte frugan tjongar i dammsugaren eller dylikt haha.
Så jämför dem båda mer noggrant så du får det som passar dig bäst.

Ja. De gamla APC (RS och ES osv inklusive den som länkades först) kan behöva tredjepartsmjukvara för att fungera som tänkte (stänga av dator vid strömbrott osv) så om man har pengarna så köp så modern version av APC som möjligt (eller annat fabrikat)

Permalänk

Jag har själv en Eaton 5SC 750i
Den fungerar utmärkt med min server.
Dock måste jag säga att jag blev förvånad över hur MYCKET den lät.
Eftersom jag bor i en 2:a så har jag servern i vardagsrummet och där lät fläkten mycket när man tryckte in ups:en i hörnet bakom servern.

Jag bytte mot en annan fläkt men var tvungen att skarva om kablarna då det var en speciell kontakt för fläkten i UPS:en, inte samma standard som på moderkort.. därefter fungerade det fint och lät nästan ingenting.

Sedan larmar den så klart när den byte till batteridrift men det vill man väl ändå ha så man vet vad som händer.
Och vid korta avbrott/svackor så hör man ett klickande när den jämnar ut spikar/toppar.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Är jag helt fel på det, men ett jordat vägguttag är att föredra, inte sant? Letar också efter en ups, men då jag bara har ojordade uttag har jag dragit mig för ett köp.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

@seigmenn:

Ja men batteribackupen ska funka ändå. Men du är inte skyddad från åsknedslag och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@seigmenn:

Ja men batteribackupen ska funka ändå. Men du är inte skyddad från åsknedslag och liknande.

Predis, det var det jag befarade. Likaså med spänningsfall/överspänningsskydd och dyl.?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ja. De gamla APC (RS och ES osv inklusive den som länkades först) kan behöva tredjepartsmjukvara för att fungera som tänkte (stänga av dator vid strömbrott osv) så om man har pengarna så köp så modern version av APC som möjligt (eller annat fabrikat)

Man behöver mjukvaran till alla UPSer. APC skickar med en skiva som du installerar bara så funkar det. Det kan vara lite problem till linux. Där fick jag ladda hem en version från APCs hemsida. Finns även en deamon som du kan installera som följer med själva linuxdisten.

Skrivet av Hellgore666:

Jag bytte mot en annan fläkt men var tvungen att skarva om kablarna då det var en speciell kontakt för fläkten i UPS:en, inte samma standard som på moderkort.. därefter fungerade det fint och lät nästan ingenting.

Sedan larmar den så klart när den byte till batteridrift men det vill man väl ändå ha så man vet vad som händer.
Och vid korta avbrott/svackor så hör man ett klickande när den jämnar ut spikar/toppar.

Jag har själv en Eaton 5SC 750i
Den fungerar utmärkt med min server.
Dock måste jag säga att jag blev förvånad över hur MYCKET den lät.
Eftersom jag bor i en 2:a så har jag servern i vardagsrummet och där lät fläkten mycket när man tryckte in ups:en i hörnet bakom servern.
Jag var inne på Eaton också, men som du skriver så låter de lite. Men det är ju bra pris så ska man inte ha den i samma rum man sover så går det nog bra

Skrivet av seigmenn:

Är jag helt fel på det, men ett jordat vägguttag är att föredra, inte sant? Letar också efter en ups, men då jag bara har ojordade uttag har jag dragit mig för ett köp.

Det är chockerande hur många lägenheter/hus det är som INTE har jordadeuttag mer än i köket.

Skrivet av seigmenn:

Predis, det var det jag befarade. Likaså med spänningsfall/överspänningsskydd och dyl.?

Den typ av "fel" ska din APU klara av att hantera oavsett jordat eller inte. Det är därför man har en UPS. Även om det är en fördel med jordat i alla lägen. Då jordskyddet inte fungerar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den typ av "fel" ska din APU klara av att hantera oavsett jordat eller inte. Det är därför man har en UPS. Även om det är en fördel med jordat i alla lägen. Då jordskyddet inte fungerar.

stort tack för svar och förtydligande. Får bli ett köp inom kort då.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

@fragwolf:

Ja alla UPS har mjukvara, men APC uppdaterar inte längre mjukvaran till äldre modeller så som ES serien och det är en del som har problem med den verkar det som. Dock finns det en "open source" variant att använda.

Jag kan dock ha fel men läs gärna kommentarerna på mjukvaran till den på APC:s hemsida. Chute 3.0.2 eller vad den heter.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle köpa en APC 650, det är en liten smidig UPS som inte kostar en förmögenhet. Inte heller nya batterier kostar en förmögenhet, dock ett par hundra.

Det är ganska liten last du har så finns ingen idé att köpa en dyr ups. Vad är det för OS på servern?