Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Honor 8 : " Inget mobilt nätverk tillgängligt "

Permalänk

Honor 8 : " Inget mobilt nätverk tillgängligt "

Problemet uppmärksammades för ca 10 dagar sedan.

Plötsligt är jag inte längre nåbar via samtal eller sms och märker då också att jag varken kan ringa eller smsa.
Surf fungerar dock felfritt och allting ser ut som det ska gällande nätverkssymbolen och signalstyrkan

Jag har inte fifflat med inställningarna eller dyl utan detta tycks uppstått plötsligt.

När nån ringer mig tycks min mobil vara avstängd och när jag försöker ringa upp får jag meddelandet "Inget mobilt nätverk tillgängligt" direkt i en ruta på telefonen. När jag försöker skicka sms fryser smset i processen "skickar".
Jag använder TrueCaller appen men har även testat med Huaweis standard app.

Vad jag gjort hittills som inte givit resultat:
- Byt från simslot1 till simslot 2
- Beställt, aktiverat och satt i ett sprillans nytt simkort

Vad som jag upplever är konstigt:
- Har mottagit enstaka sms vid ett tillfälle mitt i natten
- Vid omstart har jag vid enstaka tillfällen lyckats koppla upp ett samtal samt motta ett fåtal sms.

Jag använder en sprillans ny Huawei Honor 8 samt Vimla!.
Har pratat med återförsäljaren och operatören men de kan inte mycket göra.

Då jag för tillfället inte har bankdosan nära till hands kan jag inte göra en total återställning på mobilen.

Vad kan vara felet? Hur kan jag åtgärda det?
Jätte tacksam för hjälp

mvh

Permalänk
Medlem

hm testa byta till 3g/edge bara och se vad som händer? annars är det nog reklamera telefonen.

Permalänk

Har nu genomfört en hard reset utan framgång.

Blir att kontakta Huawei för reklamation.

Trots allt en till synes vanlig mobiltelefon och tycker det är lite skumt att jag inte lyckats hitta någon med samma problem.

Permalänk
Medlem

Fungerar det med någon annan operatör? (som inte kör samma nät som vimla ex telia)
Gör en återställning när du har möjlighet hjälper inte det så är något defekt och du ska få en ny eller få den lagad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Prova att ta bort APN eller lägg in en annan passande APN för din operatör

Permalänk
Medlem

@nordeman556: Testa att stänga av att luren ska välja operatör automatiskt.
Min lur är stabil när jag valt min operatör manuellt och inte låter den söka och välja själv.
Att ha den manuell fungerar alldeles utmärkt så länge man är på sin hemma operatör, skulle man däremot åka utomlands så kommer luren inte hitta någon operatör och får man själv söka efter en...

Visa signatur

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Answer: General Failure is the cousin of General Protection Fault. They both from a Bad Sector of town, and engage in Illegal Function Calls.

When General Failure shows an interest in your disk drive, you probably should just replace the drive to get rid of him.

Permalänk

Lång historia kort:

Av misstag hade Tele2 spärrat telefonen.

Detta var ingenting som märktes av förrän 2 månader senare och trots denna spärr så fungerade internet utan några problem öht och sms/samtal fungerade stundtals direkt efter omstart.
Simslot nr (IMEI 1) var i Tele2s system blockat men inte heller simslot nr 2 fungerade att ringa/smsa med.

Hur det är möjligt förstår varken jag eller Tele2.

Efter att ha klarat upp missförståndet med spärren fungerar nu mobilen återigen precis som den ska.