Tinnitus är en tortyr för resten av livet
Att öronen återhämtar sig är fel, ringer det i örorna så har du en permanent skada för resten av livet, nervskador läker inte, att du inte längre tänker på det dagen efter beror på att hjärnan har lärt sig maska tonerna så att det inte når medvetandet längre.
Detta kan man göra några gånger till - men DSP-kapaciteten i hjärnan är inte obegränsad och en dag kommer du att lyssna högt i lurarna en gång för länge eller en konsert för mycket (det utan någon som helst förvarning) - och då kommer alltihop på en gång - alla livets hörselskador då DSP i skallen gör ett sammanbrott och det tjuter och piper, du kan inte somna eller sover oroligt och blir väckt gång på gång av i drömmen en öronbedövande jättestor brandlarmsklocka av herrstorlek av de gamla sorten intill ditt öra som gör att du själv finner dig sittande i sängen och yrvaket undrar om hela huset håller på att brinna upp - när du har gjort det 5 gånger samma natt och egentligen inte fått sova så håller man sig väldigt lätt för skratt och sedan hålögd gå till jobbet - 13 dagar höll det på för mig och jag kommer ihåg än idag 20 år senare den 14:e natten jag fick sova ostört då hjärnan äntligen börja begripa att den inte skulle väcka mig - det var den skönaste jävla natten jag sovit i hela mitt liv, - än idag. ...hade den 12 dagen ett allvarligt samtal med en arbetskamrat att jag nu börja förstå varför folk ens funderade på självmord... det var alltså illa ordentligt när man inte kunde sova med ro pga. hörselskadorna...
Att bli döv är en sak - men att få tinnitus som man inte kan hantera - det är en tortyr som mal ner själen sakta men säkert - det finns absolut ingenting som är värt det, ingenting!!
---
Ett test hur det lång det gått - i alla fall för mig, är att man super sig ordentligt full - det snurrar i sängen när man lagt sig och det piper och dånar i öronen - tänk det ljudet - fast nykter, dagtid, när du skall koncentrera dig på skola eller jobbuppgifter, kväll när du skall sova etc - för resten av livet och ingen lindring i sikte 24 timmar om dygnet när du är vaken, när du försöker sova...
Detta har gjort att jag är sparsam med sprit numera - för med alkohol slutar min DSP i skallen att fungera då den efter en ganska lång tid efter sammanbrottet tidigare beskrivning nu fungerar och maskar det mesta uthärdligt och tänker inte så mycket på det längre... och jag vet att marginalerna som är kvar är hårfin och jag tål inte några nya hörselskador längre då DSP i skallen kanske slutar för alltid att fungera när det händer - har alltid hörselproppar med mig numera....
Det är också beroende väldigt mycket på dagsformen om man känner av det mera eller mindre och hur det påverkar dagen - men det som att ha ett osynligt täcke över sig som inte går att kasta av sig hur man än gör....
Skall du lyssna musik i 8 timmar (en arbetsdag - så är det 80 dB max och sedan skall det vara sovrumstyst resten av dygnet, bullrar din hemfärd eller bilen/tåget högjudd så måste du minska dosen ljud i lurarna
stegen är ungefär:
80 dB = 8 timmar
90 dB = 0.8 timmar eller 48 minuter
100 dB = 4.8 minuter
110 dB = 28 sekunder
120 dB = 2.8 sekunder
dvs har du haft hög nivå @ 120 dB 2.8 sekunder - så måste det vara sovrumstyst 24 timmar framöver, du kan alltså inte sitta och lyssna på musik i lurar vid 80 dB ens några sekunder efter en sådan ljudpuls/smäll!!! - ja om du inte vill riskera hörselskador!!
har du bullrigt jobb så är det väldigt olämpligt att gå på högljudd krog/disko eller konsert samma kväll - detta skall göras på din lediga dag när örona har vilat sig tillräckligt länge - måste du ändå - hörselproppar!!! du köper typ 1000 ggr i tid i den bullriga miljön med dem - och skit i om dina kamrater tycker att det är löjligt med proppar - för dom kommer inte att lyssna på din tinnitus åt dig den dagen när den inträffar!!!
Varför är det på detta sättet??
När hörselnerven signalerar för ljud så förbrukar den signalämne som bara sakta fylls på över dygnet, mer signal, mer signalämne förbrukas och den vägen säger att ljudnivån är högre - när nerven är stimulerad länge vid lite lägre nivå (poppande i hörlurar i 8 timmar) eller eller kraftigt under kort tid (konsert och råkar stå vid högtalarna) så kör man i botten på förrådet och då får man verkan att hörselcellen höjer sitt pH-värde - att den sakta blir blir alkalisk och i den akaliska miljön börja proteiner i hörselcellen att skadas och fungerar inte som innan (och det är en skada som inte går tillbaka - någonsin - nerver läker inte) och den annorlunda funktionen mot innan gör att hjärnan tolkar som att nerven hela tiden sänder en ton - och du har fått tinnitus. det hjälper inte att sagda nervcellen dör eller skärs bort - för bristen på rätt signalmönster från nerven gör att hjärnan uppfattar det som en ton - liknande som fantom-känslan av fingrarna av en amputerad hand etc.
Jo en sak till - tinnitus är inte alltid en ton eller pip på låg eller hög frekvens, det kan ha karaktären uppsprickande bubblor av tvållödder konstant i örat, det distar som om rösten gått igenom en ringmodulator ala moog-synt med frekvensskift och allt när någon pratar , brus som är färgad av en eller flera toner etc. ingen tinnitus är någon annan lik.
Med andra ord - det som skrivits av ett antal inlägg redan hörselskadade (inklusive mig själv) här i tråden är seriöst allvarligt - det finns ingen humor alls i det den dagen man får tinnitus på den medvetna planen och det börja inverka den dagliga livet...
Om begreppet sura, gamla och griniga gubbar känns igen - så beror deras sinnesläge allt för ofta på att de lider av mer eller mindre grav tinnitus - men skulle aldrig någonsin erkänna det - ens för sig själv då sådan anses av dom själva i vissa generationer som en svaghet, och kanske självmedicinera sig med sprit etc. för att försöka lindra det hela lite...