Hur högt kan man spela innan hörlurarna och hörsel ger upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tar o passar på att fråga detta också så jag kan bygga upp min allmänkunskap mer
Hur ser det förresten ut på högtalarfronten?
Äger dessa , hur ser det ut med hörseln här? Går det att pumpa skön musik i hög volym med mindre risk till hörselskor?

Det svåra med hörselskador är att man inte märker när det sker, utan när man inte hör samma volym i båda öronen/hörlurarns, eller får tinnitus längre/oftare.
De enda gångerna jag känt att jag måste skydda hörseln är under livespelningar på krogen och ung å dum så gjorde jag inte det, så nu har man hörselnedsättning på ena örat och permanent tinnitus,

Men jag kan spela musik via mina "datorhögtalare" (50w miniförstärkare) upp till den nivå att ljudet låter dåligt utan att känna att det tar skada. och tror inte Anderssons högtalare klarar mycket mer än de jag har.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Bara för att jag är nyfiken av mig. Hur rekommenderar du att mäta var gränsen går? Alltså hur högt vi kan skruva upp hörlurarnas volym.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jonathan0101:

2. Är 15 år och det händer man man spelar rätt hög house musik i sina lurar, men hur högt pallar öronen. På vissa kvällar några gånger per månad så burkar jag spela tills jag nästan känner mig tvungen att sänka för det gör ont i öronen, är det en bra inställning för att kanske få behålla hörseln eller vart bör man sätta gränsen?

Tinnitus är inte att leka med. Inget du någonsin kan ångra dig om.
Är själv 17 år men spelar inte alls högt, man kan vara ung utan att vara dum.
Om du får ont så är det din öron som säger till dig att du har gått förbi gränsen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta oförskämd. Men kan du inte tänka lite själv? Du skriver själv att du gör 100% volym, får ont i öronen, och får temporär tinnitus. Kanske inte låter ju inte som det bästa för öronen direkt. Varför ska du ha så hög volym?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

@mrqaffe: Bara för att jag är nyfiken av mig. Hur rekommenderar du att mäta var gränsen går? Alltså hur högt vi kan skruva upp hörlurarnas volym.

Det enklaste är nog att mäta den elektriska signalnivån och räkna ut vilket ljudtryck det motsvarar om man vet känsligheten men har man tillgång till prylar för att mäta akustiskt så är det bättre. Det går även att uppskatta ljudnivån i luren ganska bra om man jämför den mot en högtalare som man vet avger ett ljud med en känd nivå, det är ju betydligt vanligare att ha tillgång till utrustning för att mäta högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste är nog att mäta den elektriska signalnivån och räkna ut vilket ljudtryck det motsvarar om man vet känsligheten men har man tillgång till prylar för att mäta akustiskt så är det bättre. Det går även att uppskatta ljudnivån i luren ganska bra om man jämför den mot en högtalare som man vet avger ett ljud med en känd nivå, det är ju betydligt vanligare att ha tillgång till utrustning för att mäta högtalare.

Hmm.. inget jag kan greja med lätthet helt enkelt. Det var ju synd Aja, vet i för sig att ljudet ofta känns högre än när jag bilat, så jag lär väl hur som lyssna för högt. Stör mig dock inte minsta lilla, utom när jag har ett par nya lurar som jag såklart ska skruva upp till blödande nivå(inte bokstavligt blödande, "bara" att även jag känner mindre obehag). Ung och dum passar mig väl..

Edit:

Skrivet av Foxmaner:

Varför ska du ha så hög volym?

Personligen anser jag att musiken på något sätt får nytt liv i sig. Svårt att beskriva, men det är inte att det blir mer dunka dunka, utan snarare att ljudet förändras.. "Öppnas upp" kanske man kan kalla det..
Är förvisso tveksam på att du var nyfiken på riktigt

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Wizbro:

Ligger alltid under 10% i ljudkontrollen, låter alldeles lagom högt för mig

8-12% brukar vara lagom för mig.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. inget jag kan greja med lätthet helt enkelt. Det var ju synd Aja, vet i för sig att ljudet ofta känns högre än när jag bilat, så jag lär väl hur som lyssna för högt. Stör mig dock inte minsta lilla, utom när jag har ett par nya lurar som jag såklart ska skruva upp till blödande nivå(inte bokstavligt blödande, "bara" att även jag känner mindre obehag). Ung och dum passar mig väl..

Edit:
Personligen anser jag att musiken på något sätt får nytt liv i sig. Svårt att beskriva, men det är inte att det blir mer dunka dunka, utan snarare att ljudet förändras.. "Öppnas upp" kanske man kan kalla det..
Är förvisso tveksam på att du var nyfiken på riktigt

Ja man måste vrida upp nivån för att hörseln ska bli linjär men man ska ju inte göra det utan att tänka efter lite, hörseln tål inte hur mycket ljudexponering som helst och spelar man mellan 80 och 115 dB så behöver man även låta hörseln få tid att vila för att kompensera för det, ljudvågor är energi och man tål en viss mängd energi per tidsenhet.
Mäter man detta tex för att kolla om hörselskydd behöver användas på en arbetsplats så använder man inte en vanlig ljudtrycksmätare eftersom den bara mäter momentant utan man förser personen med en bullerdosimeter som alltså även kontrollerar hur länge det är tyst så att hörselorganet kan återhämta sig så att det tidvis tål att exponeras för ljudtryck över 80dB men inte över 115dB.

Man behöver mäta/räkna ut en ljudexponeringsnivå för att kontrollera om man kan spela så starkt som behövs för att hörseln ska bli linjär enligt Fletcher-Munsonkurvorna, man behöver alltså lägga sig i hörselns linjära område när man lyssnar på musik för att det ska låta bra men man kan inte utsätta sig för de ljudnivåerna kontinuerligt så man måste alltså även ta hänsyn till tiden hörseln får vila för annars får man hörselskador.
Det är komplext men nödvändigt att göra det om man ska kunna utnyttja hörseln på bästa sätt utan att skada den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Leq Definition
Leq is the preferred method to describe sound levels that vary over time, resulting in a single decibel value which takes into account the total sound energy over the period of time of interest.

How do you measure these noise levels and come up with an overall value?
This is where the Leq noise or equivalent continuous noise level meter comes in. This meter faithfully follows all the fluctuations, stores them in it's memory and at the end of the measurement calculates an 'average energy' or Leq value. When we say average, this is not a simple arithmetic average because we are measuring in decibels which are logarithmic values. So our meter converts the dB values to sound pressure levels, adds them all up then divides by the number of samples and finally converts this equivalent level back to decibels - dBs.
A good Leq sound level meter samples and 'captures' the noise levels 16 times a second which means over an hour it makes 16 x 60 x 60 = 57600 calculations, not difficult for a modern meter but quite an achievement a few years back.

http://www.gracey.co.uk/basics/leq-b1.htm

För att kompensera för hörselns olinjäritet vid lägre ljudnivåer så uppfann man loudnessreglaget som tyvärr de flesta missbrukar, dels fungerar det felaktigt på i stort sett alla apparater utom hos Yamaha och dels så verkar många tro att det är till för att man ska öka basnivån, man ska alltså i stället sänka mellanregisternivån och man bör ha en steglös reglering som är omvänt proportionell mot ljudnivån för att det ska upplevas som att ljudkarraktären inte förändras så mycket när ljudnivån ändras och Yamahas reglage är överlägset bäst på det bland de tillämpningar som finns hos förstärkarna.
Yamahas modeller med en bra fungerande loudness har ett reglage som jobbar så >

Edit: Såg att du ändrat lite på din post så min blev ganska konstig i förhållande till vad som nu står men jag försökte förklara lite kort hur det funkar. Det är inte helt lätt spela så starkt att det låter bra men samtidigt inte riskera hörselskador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft lätt tinnitus sedan en AC/DC konsert på Ullevi för snart tio år sedan. Det är inte roligt alls.

För mig fungerar det bra att ha riktigt kvalitativa hörlurar. Om ljudet är bra behöver jag inte dra upp volymen för att få känsla. Även aktivt brusreducerande lurar är ett måste för mig numera; även då slipper jag vrida upp volymen.

Du är i en ålder då man känner sig ung och oförstörbar. Lyssna på råden i denna tråd så besparar du dig mycket lidande framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av El1min4tor:

Jag har haft lätt tinnitus sedan en AC/DC konsert på Ullevi för snart tio år sedan. Det är inte roligt alls.

För mig fungerar det bra att ha riktigt kvalitativa hörlurar. Om ljudet är bra behöver jag inte dra upp volymen för att få känsla. Även aktivt brusreducerande lurar är ett måste för mig numera; även då slipper jag vrida upp volymen.

Du är i en ålder då man känner sig ung och oförstörbar. Lyssna på råden i denna tråd så besparar du dig mycket lidande framöver.

Tack för tipset att köpa sig ett par mer kvaletativa lurar!

En anledning till att jag drar upp volymen är även för att nå den bas effekt som man vill ha. Vid lägre volymer är basen nästan obrgintligt och allt annat än levande.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

En anledning till att jag drar upp volymen är även för att nå den bas effekt som man vill ha. Vid lägre volymer är basen nästan obrgintligt och allt annat än levande.

Skaffa ett bättre ljudkort där du kan justera basen då.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Var rädd om hörseln, själv var man ung och dum. Byggde kraftiga basanläggningar i bilar som tonåring och skadade hörseln permanent. Har haft tinitus i ca 20 år nu och måste alltid sova med nån typ av bakgrundsljud, musik, film, susande fläkt osv.

Skruva ner volymen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Det är därför man använder loudnesskontrollen för att sänka nivå på mellanregistret när man spelar med ljudtryck under ca 80dB, man kan även ha basmoduler till hörlurarna för att få med helkroppsvibrationerna som en hörlur aldrig kan återge på korrekt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skaffa en dbmätare och kör lite pink noise. Se till att skaffa wellpapp något så de täcker för så du får lite bättre mätvärden. Enda sättet att få en hum om vilka ljudnivåer man bör lyssna på öronen är ej att lita på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Hörlurarna brukar man oftast höra när man gå övergränsen på då ljudet börjar skorra och dom helt enkelt inte orkar med och öronen är det bra att vara rädd om men är fel person att moralisera det och som gammal hårdrockare så är det oftast 100% och min hörsel funkar än efter 30års metal manglande av öronen och vissa saker är värt risken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Decibel nivåer

0 – Vissa människor kan uppfatta ljud
10 – när du hör din egna andning
20 – blåsande löv
40 – En lugn gågata eller viskning
50 – Ljudnivå i ett kontorslandskap
60 – En normal konversation mellan två personer
80 – Stadstrafik med fordon
—- Gränsen för hörselskada —-
90 – En vanlig gräsklippare
100 – En motorsåg eller en medelstor konsert
120 – Siren från utryckningsfordon (Gränsen för smärta)
140 – Motor från ett jetplan
150 – Skott från ett hagelgevär
160 – Litet 9mm pistolskott

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Fick tinnitus när jag gjorde lumpen, inte värt det nånstans, även fast min är ganska rimlig jämfört med många andra.

Permalänk
Medlem

Som alla andra redan har nämt var rädd om hörseln. En gång borta är det alltid borta. Lita på dina öron säger dem stop är det stop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Gokväll!

Har 2 stycken frågor jag suttit och funderat på lite och båda frågor hänger ihop typ.

1. Jag har ett par simpla Philips over-ear hörlurar för en 500kr ish, hur högt kan man spela på vanliga over-ear lurar innan dom ger upp på ett ish?

2. Är 15 år och det händer man man spelar rätt hög house musik i sina lurar, men hur högt pallar öronen. På vissa kvällar några gånger per månad så burkar jag spela tills jag nästan känner mig tvungen att sänka för det gör ont i öronen, är det en bra inställning för att kanske få behålla hörseln eller vart bör man sätta gränsen?

//Jonathan

Skulle inte förvåna mig om du redan permanent skadat din hörsel.
Varje gång du upplever öronsus så har du en hörselskada.
Inte alla skador är dock permanenta, örat kan ju återhämta sig men vem vill satsa sin hörsel på att en skada inte är permanent ?

Örat försöker även att skydda sig självt genom att dra ihop sig vid höga ljud.
Så när du medvetet plågar örat med höga ljud så behövs det ännu högre ljudstyrka för att "kompensera" detta.
= väldigt illa.

In-ear lurar är det absolut värsta du kan använda om du är det minsta lilla mån om hörseln.
1 mm justering av luren in hörselgången kan ge ett många gånger högre ljudtryck in i örat.
Vanliga slutna lurar är lite bättre då du har mer volym mellan öra och lur.
Och "bäst" är öppna lurar, men bäst är en relativ term.
I princip alla lurar kan fullständigt förstöra din hörsel om du nu skulle hitta ett sätt att höja volymen för mycket.

Mitt tips är att inte använda hörlurar alls.
Hemma kan du ju köra på ett par högtalare istället, med en naturlig ljuddämpare i form av föräldrar, grannar, saker som ramlar ner från hyllor etc.
Till och från skola m.m. kan det ju vara bra att kunna vara lite uppmärksam på omgivningen.
Och kanske rent av prata med någon ? =).

Hur som helst så vill du inte bli en av dom som måste använda hörapparat i 20 års åldern.
Allt blir så mycket mer komplicerat med ett handikapp.

AVE har en bra video om lurar (tl:dr: dom är inte bra för hörseln):

Permalänk
Medlem

Tinnitus är en tortyr för resten av livet

Att öronen återhämtar sig är fel, ringer det i örorna så har du en permanent skada för resten av livet, nervskador läker inte, att du inte längre tänker på det dagen efter beror på att hjärnan har lärt sig maska tonerna så att det inte når medvetandet längre.

Detta kan man göra några gånger till - men DSP-kapaciteten i hjärnan är inte obegränsad och en dag kommer du att lyssna högt i lurarna en gång för länge eller en konsert för mycket (det utan någon som helst förvarning) - och då kommer alltihop på en gång - alla livets hörselskador då DSP i skallen gör ett sammanbrott och det tjuter och piper, du kan inte somna eller sover oroligt och blir väckt gång på gång av i drömmen en öronbedövande jättestor brandlarmsklocka av herrstorlek av de gamla sorten intill ditt öra som gör att du själv finner dig sittande i sängen och yrvaket undrar om hela huset håller på att brinna upp - när du har gjort det 5 gånger samma natt och egentligen inte fått sova så håller man sig väldigt lätt för skratt och sedan hålögd gå till jobbet - 13 dagar höll det på för mig och jag kommer ihåg än idag 20 år senare den 14:e natten jag fick sova ostört då hjärnan äntligen börja begripa att den inte skulle väcka mig - det var den skönaste jävla natten jag sovit i hela mitt liv, - än idag. ...hade den 12 dagen ett allvarligt samtal med en arbetskamrat att jag nu börja förstå varför folk ens funderade på självmord... det var alltså illa ordentligt när man inte kunde sova med ro pga. hörselskadorna...

Att bli döv är en sak - men att få tinnitus som man inte kan hantera - det är en tortyr som mal ner själen sakta men säkert - det finns absolut ingenting som är värt det, ingenting!!

---

Ett test hur det lång det gått - i alla fall för mig, är att man super sig ordentligt full - det snurrar i sängen när man lagt sig och det piper och dånar i öronen - tänk det ljudet - fast nykter, dagtid, när du skall koncentrera dig på skola eller jobbuppgifter, kväll när du skall sova etc - för resten av livet och ingen lindring i sikte 24 timmar om dygnet när du är vaken, när du försöker sova...

Detta har gjort att jag är sparsam med sprit numera - för med alkohol slutar min DSP i skallen att fungera då den efter en ganska lång tid efter sammanbrottet tidigare beskrivning nu fungerar och maskar det mesta uthärdligt och tänker inte så mycket på det längre... och jag vet att marginalerna som är kvar är hårfin och jag tål inte några nya hörselskador längre då DSP i skallen kanske slutar för alltid att fungera när det händer - har alltid hörselproppar med mig numera....

Det är också beroende väldigt mycket på dagsformen om man känner av det mera eller mindre och hur det påverkar dagen - men det som att ha ett osynligt täcke över sig som inte går att kasta av sig hur man än gör....

Skall du lyssna musik i 8 timmar (en arbetsdag - så är det 80 dB max och sedan skall det vara sovrumstyst resten av dygnet, bullrar din hemfärd eller bilen/tåget högjudd så måste du minska dosen ljud i lurarna

stegen är ungefär:

80 dB = 8 timmar
90 dB = 0.8 timmar eller 48 minuter
100 dB = 4.8 minuter
110 dB = 28 sekunder
120 dB = 2.8 sekunder

dvs har du haft hög nivå @ 120 dB 2.8 sekunder - så måste det vara sovrumstyst 24 timmar framöver, du kan alltså inte sitta och lyssna på musik i lurar vid 80 dB ens några sekunder efter en sådan ljudpuls/smäll!!! - ja om du inte vill riskera hörselskador!!

har du bullrigt jobb så är det väldigt olämpligt att gå på högljudd krog/disko eller konsert samma kväll - detta skall göras på din lediga dag när örona har vilat sig tillräckligt länge - måste du ändå - hörselproppar!!! du köper typ 1000 ggr i tid i den bullriga miljön med dem - och skit i om dina kamrater tycker att det är löjligt med proppar - för dom kommer inte att lyssna på din tinnitus åt dig den dagen när den inträffar!!!

Varför är det på detta sättet??

När hörselnerven signalerar för ljud så förbrukar den signalämne som bara sakta fylls på över dygnet, mer signal, mer signalämne förbrukas och den vägen säger att ljudnivån är högre - när nerven är stimulerad länge vid lite lägre nivå (poppande i hörlurar i 8 timmar) eller eller kraftigt under kort tid (konsert och råkar stå vid högtalarna) så kör man i botten på förrådet och då får man verkan att hörselcellen höjer sitt pH-värde - att den sakta blir blir alkalisk och i den akaliska miljön börja proteiner i hörselcellen att skadas och fungerar inte som innan (och det är en skada som inte går tillbaka - någonsin - nerver läker inte) och den annorlunda funktionen mot innan gör att hjärnan tolkar som att nerven hela tiden sänder en ton - och du har fått tinnitus. det hjälper inte att sagda nervcellen dör eller skärs bort - för bristen på rätt signalmönster från nerven gör att hjärnan uppfattar det som en ton - liknande som fantom-känslan av fingrarna av en amputerad hand etc.

Jo en sak till - tinnitus är inte alltid en ton eller pip på låg eller hög frekvens, det kan ha karaktären uppsprickande bubblor av tvållödder konstant i örat, det distar som om rösten gått igenom en ringmodulator ala moog-synt med frekvensskift och allt när någon pratar , brus som är färgad av en eller flera toner etc. ingen tinnitus är någon annan lik.

Med andra ord - det som skrivits av ett antal inlägg redan hörselskadade (inklusive mig själv) här i tråden är seriöst allvarligt - det finns ingen humor alls i det den dagen man får tinnitus på den medvetna planen och det börja inverka den dagliga livet...

Om begreppet sura, gamla och griniga gubbar känns igen - så beror deras sinnesläge allt för ofta på att de lider av mer eller mindre grav tinnitus - men skulle aldrig någonsin erkänna det - ens för sig själv då sådan anses av dom själva i vissa generationer som en svaghet, och kanske självmedicinera sig med sprit etc. för att försöka lindra det hela lite...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ja man måste vrida upp nivån för att hörseln ska bli linjär men man ska ju inte göra det utan att tänka efter lite, hörseln tål inte hur mycket ljudexponering som helst och spelar man mellan 80 och 115 dB så behöver man även låta hörseln få tid att vila för att kompensera för det, ljudvågor är energi och man tål en viss mängd energi per tidsenhet.
Mäter man detta tex för att kolla om hörselskydd behöver användas på en arbetsplats så använder man inte en vanlig ljudtrycksmätare eftersom den bara mäter momentant utan man förser personen med en bullerdosimeter som alltså även kontrollerar hur länge det är tyst så att hörselorganet kan återhämta sig så att det tidvis tål att exponeras för ljudtryck över 80dB men inte över 115dB.

Man behöver mäta/räkna ut en ljudexponeringsnivå för att kontrollera om man kan spela så starkt som behövs för att hörseln ska bli linjär enligt Fletcher-Munsonkurvorna, man behöver alltså lägga sig i hörselns linjära område när man lyssnar på musik för att det ska låta bra men man kan inte utsätta sig för de ljudnivåerna kontinuerligt så man måste alltså även ta hänsyn till tiden hörseln får vila för annars får man hörselskador.
Det är komplext men nödvändigt att göra det om man ska kunna utnyttja hörseln på bästa sätt utan att skada den.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/49/Lindos4.svg/800px-Lindos4.svg.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Leq Definition
Leq is the preferred method to describe sound levels that vary over time, resulting in a single decibel value which takes into account the total sound energy over the period of time of interest.

How do you measure these noise levels and come up with an overall value?
This is where the Leq noise or equivalent continuous noise level meter comes in. This meter faithfully follows all the fluctuations, stores them in it's memory and at the end of the measurement calculates an 'average energy' or Leq value. When we say average, this is not a simple arithmetic average because we are measuring in decibels which are logarithmic values. So our meter converts the dB values to sound pressure levels, adds them all up then divides by the number of samples and finally converts this equivalent level back to decibels - dBs.
A good Leq sound level meter samples and 'captures' the noise levels 16 times a second which means over an hour it makes 16 x 60 x 60 = 57600 calculations, not difficult for a modern meter but quite an achievement a few years back.

http://www.gracey.co.uk/basics/leq-b1.htm

För att kompensera för hörselns olinjäritet vid lägre ljudnivåer så uppfann man loudnessreglaget som tyvärr de flesta missbrukar, dels fungerar det felaktigt på i stort sett alla apparater utom hos Yamaha och dels så verkar många tro att det är till för att man ska öka basnivån, man ska alltså i stället sänka mellanregisternivån och man bör ha en steglös reglering som är omvänt proportionell mot ljudnivån för att det ska upplevas som att ljudkarraktären inte förändras så mycket när ljudnivån ändras och Yamahas reglage är överlägset bäst på det bland de tillämpningar som finns hos förstärkarna.
Yamahas modeller med en bra fungerande loudness har ett reglage som jobbar så >
http://img.photobucket.com/albums/v223/mhardy6647/Documents/YamahaCR-2020loudnesscurves.jpg

Edit: Såg att du ändrat lite på din post så min blev ganska konstig i förhållande till vad som nu står men jag försökte förklara lite kort hur det funkar. Det är inte helt lätt spela så starkt att det låter bra men samtidigt inte riskera hörselskador.

Intressant läsning som alltid

Då är jag alltså inte helt ute och cycklar med min "ljudet öppnar upp sig". Frågan är då ifall man ska köpa hörlurar efter ljudnivån man själv vill lyssna på? Tolkade kanske informationen lite som jag själv kände för..

Tror att man egentligen kan göra som så att man lyssnar på vad ens kropp säger. Kört så för allt hittills, och jag är i både hälsosamt skick och skadefri. Själv brukar jag inte sukta efter musik på ett par dagar efter att jag lyssnat på de lite mer extrema nivåerna. I detta läge låter det ju ganska rimligt att öronen vill återhämta sig. Och ja, varför tortera dom när man själv inte ens vill?
Helt ärligt så förstår jag inte hur folk kan gå på klubb/krog och finna det njutbart. Bara för att bas är trevligt så behöver jag inte ha så högt att hjärtat följer musiken. Fyfan för reggeton på klubb, dudu dudunk dunk dunk dudunk dudu dudunk.. Lär er taktkänsla om ni ska hålla på med musik..

Loudnessreglaget, ahh, fina grejer. Jag har felimplementationen på min receiver, alltså mer bas på lägre volym med ett knapptryck. Den är dock jäkla mysig för högtalarna ändå

Mja, tror inte att jag ändrade mer än att besvara ett till inlägg. Så jag skulle väl säga att det snarare gjorde ditt svar än bättre.
Nej, det ser helt klart ut som en knepig ekvation, och att öronen skulle klara det låter snarare absurt än troligt. Men jag får se om jag kan få tillgång till att mäta någon gång, så jag i alla fall har ett hum om det. Jag lär nog fortsätta med vad jag själv känner för, men kan vara kul att veta varför man förlorade hörseln om det nu händer..

Det där om graferna vet jag inte om jag vågar mig på, men jag får en känsla av att dessa förändras beroende på vad för källa lyssnaren är van vid. Annars kan i alla fall inte jag förklara varför jag anser mig höra basen väldigt väl i ett par lurar jag tidigare ansåg basfattiga.

Du råkar inte ha någon koll på hur länge öronen vill vila? Skulle vara intressant att jämföra hur länge jag är trött på att lyssna med sådan statistik

Permalänk
Inaktiv

@Jonathan0101: Får du tinnitus ett par gånger i månaden skall du inte lyssna på hög musik med hörlurar. En dag så har du det permanent och undrar varför du var en idiot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agustavsson:

När du väl får en hörselskada så har du den för livet..Och det är ju direkt oroligt. Det gäller ju inte bara musik såklart. Allt oljud kan vara skadligt för livet, sunt förnuft vinner man på i längden.

Har vart på många fester runt om Europa där volymen är så hög så att man nästan blir yr. Kunde lika gärna haft tinnitus i dagsläget men peppar peppar så har jag klarat mig. jag hade ångrat mig jävligt mycket om så inte vore fallet.

Tinitus av andra graden här, inget jag rekommenderar till någon...

Permalänk
Medlem

Varför lyssna på musik så det gör ont i öronen? Är det inte meningen att du ska kunna njuta av musiken? Inte plågas av den?

Förstår det där med att du blir "bortdomnad" i hörseln och måste höja för att det ska låta som om du har hög volym - ungefär som när du står i duschen och vrider på varmare och varmare för kroppen blir "van" med hettan.
Tillslut kommer kroppen säga emot och då är det tyvärr redan försent.

Lär dig lyssna på en "lagom" (lagomt är ett dåligt ordval.. men såpass högt att du fortfarande tycker det är njutbart det du lyssnar på) nivå och ändra den inte, alternativt sänk i omgångar eftersom du blir van att lyssna på en viss ljudnivå.

Själv kör jag 100% i windows för det känns mycket lättare att kunna sänka ljudet i de applikationer jag använder, eftersom vissa saker kräver högre volym än andra, sen runt 60% i t.ex. Spotify som är gränsen för mig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon186252:

Du råkar inte ha någon koll på hur länge öronen vill vila? Skulle vara intressant att jämföra hur länge jag är trött på att lyssna med sådan statistik

Det går att räkna fram bullerdosen men det är i praktiken väldigt jobbigt, man brukar som sagt hänga på personen som utsätts för ljud en bullerdosimeter och låta datorn sköta om det, den mätare som nämndes i texten jag klippte in mätte 16 ggr i sekunden och det blir ett jättejobb om man ska räkna ut bullerdosen manuellt, det går ju att förenkla det genom att anta vissa värden typ att du utsätts för ljud och sedan går in i ett helt tyst rum men ska det göras helt korrekt så behöver man mäta med ett instrument som klarar det för annars sitter man där med 1,4 miljoner mätvärden per dygn som ska behandlas, visserligen är det inte nån jättekomplicerad ekvation som ska lösas men mängden mätdata gör att det är helt ohanterligt utan en datoriserad mätare.
Det kom även exempel på exponeringstider i posten ovan men som sagt så är det svårt att räkna ut vilotiderna exakt så man bör helt enkelt inte riskera att det behövs, man ska skydda sig innan man hamnar i riskonen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@xxargs: Ahh, missade ditt inlägg. Tackar för massvis med bra läsning.

Skrivet av mrqaffe:

Det går att räkna fram bullerdosen men det är i praktiken väldigt jobbigt, man brukar som sagt hänga på personen som utsätts för ljud en bullerdosimeter och låta datorn sköta om det, den mätare som nämndes i texten jag klippte in mätte 16 ggr i sekunden och det blir ett jättejobb om man ska räkna ut bullerdosen manuellt, det går ju att förenkla det genom att anta vissa värden typ att du utsätts för ljud och sedan går in i ett helt tyst rum men ska det göras helt korrekt så behöver man mäta med ett instrument som klarar det för annars sitter man där med 1,4 miljoner mätvärden per dygn som ska behandlas, visserligen är det inte nån jättekomplicerad ekvation som ska lösas men mängden mätdata gör att det är helt ohanterligt utan en datoriserad mätare.
Det kom även exempel på exponeringstider i posten ovan men som sagt så är det svårt att räkna ut vilotiderna exakt så man bör helt enkelt inte riskera att det behövs, man ska skydda sig innan man hamnar i riskonen.

Jo, det låter jobbigt! Jag tänker väl i för sig på hörlurar där det ändå är hyfsat konstant nivå, i många låtar, men självklart inte alla. Även lite knepigt att installera den korrekt för hörlursmätning skulle jag tro.. Så en sådan mätare gör mig nog mindre nytta. Skulle väl i för sig aldrig ha råd med en, bara för att stilla nyfikenheten heller..
Men hmm.. Blir uträkningen knepig om vi låtsas att det är ganska jämn nivå under en viss period? För som du skriver så kan jag nog inte svinga någon 20sidig uträkning bara sådär. Matte B nivå eller no dice helt enkelt (kan nog klara lite högre, men inte läst mer än så)

Bra att du påpekade att jag nog missat inlägget.
Gör mig dock lite fundersam om jag ska gå efter dessa. Jag lyssnar nog säkerligen på >100dB vid njutlyssning. Och det är i dessa nivåer jag anser musiken låta optimalt i hörlurarna. Så, det låter en aning knepigt att få allt från båda världarna.

Räknat lite, och med mina lurar på 93dB i sensitivity och ljudkortet ALC892 så anser jag att full volym är för lågt. Detta ljudkort kan putta ut 1.1Vrms vid 32ohm(tror jag det var). Så om vi låtsas som att den gör det vid 35ohm också bör jag få ut 34-35mW. Om Nwavguys post stämmer att det krävs 40mW för 110dB vid 94 sensitivity bör jag då nå strax under 110dB.. Vad gör jag med mina öron.. Vart nästan lite skakis nu..

Permalänk
Medlem

Det borde du vara

Du har ingen märkbar tinnitus ännu så det är inte försent att ändra sina lyssningsvanor och klara sig bättre

Du får vänja dig att lyssna på musik i väldigt mycket svagare nivå än vad du är van vid - typ minska till halva upplevda ljudnivå och sedan halva upplevda nivå igen (ger tillsammans ca 20 dB sänkning, från 100 till 80 dB, är lyssninsgivån uppemot 110 dB tidigare så får du halvera ljudet ytterligare en gång för 10 dB till i minskning och 30 dB ned i ljudnivå för att nå 80 dB ) - du kommer att hata det till en början , men jag lovar, det är fan så mycket bättre än att ha tinnitus - det är väldigt mycket band jag skulle kunna backa för att slippa det och man fick tillbaka öronen som de var innan...

Skall du spela så högt som förr - nöjd dig med en enda (favo)låt på förmiddagen och sedan kanske en låt till på eftermiddagen - resten av tiden är mer eller mindre halvlåg bakgrundsljud, eller rentutav helt tyst ibland..

Förutom ljudnivå så är det också tiden som räknas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Det borde du vara

Du har ingen märkbar tinnitus ännu så det är inte försent att ändra sina lyssningsvanor och klara sig bättre

Du får vänja dig att lyssna på musik i väldigt mycket svagare nivå än vad du är van vid - typ minska till halva upplevda ljudnivå och sedan halva upplevda nivå igen (ger tillsammans ca 20 dB sänkning, från 100 till 80 dB, är lyssninsgivån uppemot 110 dB tidigare så får du halvera ljudet ytterligare en gång för 10 dB till i minskning och 30 dB ned i ljudnivå för att nå 80 dB ) - du kommer att hata det till en början , men jag lovar, det är fan så mycket bättre än att ha tinnitus - det är väldigt mycket band jag skulle kunna backa för att slippa det och man fick tillbaka öronen som de var innan...

Skall du spela så högt som förr - nöjd dig med en enda (favo)låt på förmiddagen och sedan kanske en låt till på eftermiddagen - resten av tiden är mer eller mindre halvlåg bakgrundsljud, eller rentutav helt tyst ibland..

Förutom ljudnivå så är det också tiden som räknas.

Jo, skulle kanske vara en idé, även om jag är lite mindre villig. Med tanke på att det normalt sett inte är "en" låt när jag lyssnar, snarare ett par timmar i trans.. Aja, ska prova att lyssna lägre under någon lite längre period. Får jag inte rysningar under lyssnandet efter 1 månad av detta, då får jag väl överväga mina val.. Är trots allt därför jag vill skruva upp. Annars kan jag lika väl sitta med lurar för 36kr istället för nuvarande för 3600kr >.<
Har en i släkten med tinnitus, och nedsatt hörsel till den graden att hörapparat knappt hjälper. Så jag ser inte precis fram emot en sådan tid.

Permalänk
Medlem

Den dagen du får tinnitus så vet du precis vilket alternativ du skulle ha valt om du fick välja igen - och det kommer inte vara alternativet med högjudd musik...

Det handlar inte om att prova att spela svagare musik och se om man 'står ut' det handlar om att spela musik på lägre nivåer oavsett om man står ut eller inte - för det finns egentligen ingen alternativ - dock kommer du inte hålla med om det förrän den dagen du fått tinnitus... och då är det försent och du kommer att mumla när du försöker sova 'varför, varför, varför lyssnade jag inte och minskade ljudnivån' och grämer livet ur dig och en månad senare börja inse på allvar att 'det här får jag stå ut med resten av livet'...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

Den dagen du får tinnitus så vet du precis vilket alternativ du skulle ha valt om du fick välja igen - och det kommer inte vara alternativet med högjudd musik...

Det handlar inte om att prova att spela svagare musik och se om man 'står ut' det handlar om att spela musik på lägre nivåer oavsett om man står ut eller inte - för det finns egentligen ingen alternativ - dock kommer du inte hålla om det med förrän den dagen du fått tinnitus... och då är det försent...

Mjo, menade väl mer att jag då lika väl kan sälja lurarna, jag nyss skaffat.. Surt, men, men.
Håller helt med om att det inte skulle vara kul. Jag är van vid fläktljud och spoltjut i sovrummet. Vilket förvisso inte stör mig speciellt. Men att ha så dygnet runt, oavsett omgivning, och troligen i än högre ton.. Ja, det är inte en allt för behaglig tanke.

Edit: Inställt på 50% volym i aktivitetsfältet framöver.