SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Inet listar nu Ryzen.. :):):)

Nu även Komplett som är sammarbetspartner till AMD, en timma efter Inet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

När hon snackar om cinebench så nämner hon att det är en 6900k vs ryzen, det jag läser på skärmen är 4900k.... någon annan som ser det?
11:03 på klippet så ser man tydligt att det står 4900k och inte 6900k som hon säger.

vart tvungen att titta nog och du har rätt där står 4900k

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu även Komplett som är sammarbetspartner till AMD, en timma efter Inet

Även Dustin home och netonnet. Alla har samma priser..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag förstår inte hur man kan klaga på priserna, räcker ju bara att se vad AMD's produkter konkurrerar mot och vad dessa kostar. 6900K är oskäligt dyr sett till vad AMD levererar.

ja exakt ..och personligen behöver jag inte 6900k/ryzen prestanda och klarar mina behov utmärkt på min i3a men skulle vilja sätta tänderna i en ryzen och klocka den tills den gråter vilket är roligaste med ett nytt system men har sagt till mig själv att jag ska invänta hösten med ryzen och vega eller e.v en apu beroende på vad jag känner för den dagen ...men kliar fan lite i köp fingret nu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Äntligen! Ska bli intressant att se hur AMD cpuerna överklockar allternativt se tester där man sänkt dem till att använda samma frekvens så man ser den sanna Ipc skillnaden, Men jävlar vad taggad jag är^^ välkommen tillbaka AMD det får bli en 1800x för min del^^ WelcomeBackAmd# så snälla SweClockers släpp gärna lite överclocknings Resultat^^

Skickades från m.sweclockers.com

Extra imponerande med tanke på att Intel haft en bra arkitektur att jobba på sen Sandy bridge medans Ryzen är helt ny, de överträffade mina förväntningar iaf:)

Permalänk
Hjälpsam

Lisa har tuffat till sig lite, med jeans och t-tröja, nu fattas bara skinnjackan, så har vi nästan en ny Jean-Hsun Huang.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att välja 1800X eller 1700x över 1700 om man ska överklocka manuellt?

Permalänk
Medlem

Från BF1-delen på Reddit. Känns som om AMD skulle kunna haft den i sin marknadsföring av Ryzen

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Någon som hört nåt från EK? Skulle vara najs att uppgradera bettan och se vad Ryzen kan klocka på vatten Förhoppningsvis lär jag få bättre binning än vad jag fick för 9590 som bara klarar 5.1 stabilt oavsätt spänning.

16trådar, kompilera FFMPEG eller Wine kommer flyga fram

Bara släppa en nu med APU så kommer det bli guld för Linux användare att köra passthrough med APU som host och Nvidia/AMD GPU dedikerade på guest när native spelen är dåligt portade.

Btw, hur är det med virtualisering och ECC stöd?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarcusHuddinge:

Finns det någon anledning till att välja 1800X eller 1700x över 1700 om man ska överklocka manuellt?

Det får vi veta den 28:e Februari eller 2:a Mars.

Skrivet av ramlösa:

Nja, svårt att räkna bort 7700k 30% övertag I enkel-trådig prestanda mot 1700.
I vissa applikationer kommer en 7700k fortfarande att vara ett bättre alternativ och kanske tom mer prisvärd för de applikationerna.
De som behöver en 6900k är en icke existerande kundgrupp rent statistiskt, som är närmare 0% än 1% av marknaden. Växer nu kanske lite pga priset på Ryzen.

Så svaret är nej, 7700k kommer fortfarande med all sannolikhet att vara kung utan större konkurrens i sitt segment, möjligt att Intel sänker priset med en hundralapp eller två.
AMD kanske får en hygglig procent andel i 6900k segmentet, som i princip inte existerar.
Men i slutändan kommer alla att fortsätta att köpa Intel prollar och AMD som bäst får några brödsmulor så de kan överleva ett par år till.

AMD är tillbaka, men folk kommer ändå att bara köpa Intel prollar som de alltid har gjort.
Väntar nog in de 6-kärniga om det bli ett köp och hoppas att de är vettigt prissatta.

Håller helt och hållet med.

Ryzen är en godsend för folk som ofta använder flertrådade applikationer till de priserna som AMD har listat, men för spel så räknar jag med att 7700K kommer stå stom kung ett tag till, om än med små marginaler.
Å andra sidan kan man ju såklart argumentera för att prestanda-skillnaden som kommer att finnas mellan R7 1800X och i7 7700K i spel är irrelevant med tanke på flertrådsprestandan hos 1800X, och det är ju absolut ett giltigt argument.

Men Ryzen består ju inte bara av 8C/16T-varianterna så det skall bli extremt intressant att se hur de billigare 4C/8T-varianterna ställer sig mot till exempel i5 7600K. För med handen på hjärtat så behöver nog inte de flesta ens en i7 7700K för spel så om AMD Ryzens 4C/8T-variant kan erbjuda tillräckligt bra prestanda samt 8 trådar för runt 2000kr så kommer ju det vara en storsäljare känner jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

ja exakt ..och personligen behöver jag inte 6900k/ryzen prestanda och klarar mina behov utmärkt på min i3a men skulle vilja sätta tänderna i en ryzen och klocka den tills den gråter vilket är roligaste med ett nytt system men har sagt till mig själv att jag ska invänta hösten med ryzen och vega eller e.v en apu beroende på vad jag känner för den dagen ...men kliar fan lite i köp fingret nu

Sant det, beror ju på plånbok och behov med förstås. Men rätt kul att dra till rejält emellanåt, speciellt som entuasiast.

Jag sitter på relativt färska grejer men är riktigt sugen på att byta ändå. Var ändå (Ry)Zen jag väntade på. Jag menar... brutal octacore till förhållandevis bra pris och även strömförbrukning, känns riktigt svårt att låta bli.

Permalänk
Skrivet av BamZe:

Kolla på testerna för samma klockfrekvens istället:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12478?key=42a9bdc0e4aca44744a5757a3462f09c

7600k har bättre single core prestanda men kommer ändå långt efter 6950x och 6900k.

Tack för att du gör min poäng åt mig
Han verkar ha kört det som om jag sagt att IPC och frekvens inte har någon betydelse, utan bara antalet kärnor har.
Givetvis är det inte så fallet, min poäng var endast att nyare spel kan utnyttja flera kärnor.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är så oerhört bra nyheter på alla plan. Framförallt för konkurrensen - och prisnivåerna - men också för AMD.
Efter att ha kört Intel ända sedan jag började bygga datorer på 90-talet är jag nu beredd att vara otrogen

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bara släppa en nu med APU så kommer det bli guld för Linux användare att köra passthrough med APU som host och Nvidia/AMD GPU dedikerade på guest när native spelen är dåligt portade.

Btw, hur är det med virtualisering och ECC stöd?

Virtualisering har jag inte sett något om men det tar jag för givet med tanke på vilka marknader Ryzen riktas mot.
ECC stöd ska finnas enligt läckt information men inget är sant innan det är officiellt från AMD.
Jag hade gärna köpt en laptop med ryzen och vega hårdvara.
Jag tycker linux portningarna av spel börjar bli bättre men om det beror på portningarna eller att drivrutinerna blivit bättre låter jag vara osagt då det antagligen inte är svart eller vitt utan en kombination av flera faktorer.

Permalänk
Medlem

Denna prestanda för de pengarna AMD ber om för det. Jag ger dem en stående ovation. ÄNTLIGEN kanske vi kan få se lite innovation och konkurrens igen på cpu marknaden tack vare detta kundvänliga tilltag.
Samma sak för gpuer så blir det spännande att ha PC igen ju

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Finns det någon anledning till att välja 1800X eller 1700x över 1700 om man ska överklocka manuellt?

Jag är väldigt nyfiken på vad prefixet X faktiskt står för och jag skulle väll anta att 1700x och 1800x är bättre binnade cpuer, tyvärr vet jag ingenting om hur Ryzen överklockar, och jag vill verkligen veta jag är så nyfiken:p Ska bli intressant att se vad 6c/12 threads och 4c/8 threads överklockar^^ sen är ju frågan om de nya styrkrestarna som kan/tillåter överclockning gör det lika bra, eller om man måste punga upp för moderkortstilverkarńas plagiat på x99 prisnivåerna för deń mest avancerade styrkretsen^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rubrik : SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD

Rubrik : SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD

Har swec alla 3 modeller i deras labb och endast publicerat dessa få tester? NDA ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Denna prestanda för de pengarna AMD ber om för det. Jag ger dem en stående ovation. ÄNTLIGEN kanske vi kan få se lite innovation och konkurrens igen på cpu marknaden tack vare detta kundvänliga tilltag.
Samma sak för gpuer så blir det spännande att ha PC igen ju

Det här kommer bli jäkligt intressant om man gillar konsoler också, för ps4an kommer få minst en uppgradering till under sin livstid, jag vet inte PS4 - PS4 PRO - PS4 ULTIMATE on 3 år, och sen PS5.

När ps4 och Xbox One designades kunde AMD inte leverera sådan här ipc och speciellt inte på Intel nivå. Och eftersom AMD är det enda av de tre företagen som har båda delarna lär nog nästa generations konsoler baseras på en lösning ifrån AMD också, för redan i dagsläget hålls GPUn i ps4 pron I princip tillbaka av cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Intel I7 7700K = ettrig GTI 4WD många hk på höga varv, vridmoment som en moped.

AMD Ryzen 1800X = Stridsvagn 103, vridmoment som ett lokomotiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tyvärr har bara Ryzen 1 års garanti, i alla fall på Inet. Köper man en CPU för 5700:- är 1 år lite fattigt.

Fast det är ju inte så här i Sverige då vi har våran egna lag som varar i tre år om man kan bevisa att det var ett ursprungligt fel.
Fast hur ofta går en CPU sönder? Har inte hänt mig under snart trettio år av PC-byggande.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fast det är ju inte så här i Sverige då vi har våran egna lag som varar i tre år om man kan bevisa att det var ett ursprungligt fel.
Fast hur ofta går en CPU sönder? Har inte hänt mig under snart trettio år av PC-byggande.....

Ingen har gått sönder bortsett den som pinnarna gick av på, men det var ju mitt fel det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gargamelo:

Rubrik : SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD

Har swec alla 3 modeller i deras labb och endast publicerat dessa få tester? NDA ?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är några enkla tester de fick möjlighet att köra under ett AMD-event.
De riktiga testerna kommer när NDA släppts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut detta, R7 1800X livärdig i ST och bättre prestanda i MT änn i7 6900k, allt detta till ca halva priset.
Det är så här man gör en comeback!

AMD is BACK Baby!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Ryzen hamnar någonstans mellan 2600k och 3770k i det testet tror jag.

Om de ökat med 54% från Excevator så kommer de landa en bra bit över 3770k.. alltså runt Haswell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

det ger maximalt 100MHz extra på processorerna som har det.

Så 4.1Ghz på 1800X och 3.9Ghz på 1700X

Snarare ~100MHz inom 95w TDP. TDP ska vara en variabel inställning och man behöver troligtvis en kylare som är bättre än AMD's originalkylare "wraith".

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir nästan tårögd, detta är på riktigt. Jim Keller är uppenbart en oerhört begåvad ingenjör och Tesla kommer antagligen ha mycket stor glädje av honom. Synd att han inte stannade permanent på AMD med tanke på historiken. Jag kommer att tänka på ryssen som högst troligen vände allt för Intel med Pentium Pro (out-of-order execution mm), Pentkovski (från Elbrus).

Snart sitter jag kanske med en alltigenom röd maskin igen, gött!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag blir nästan tårögd, detta är på riktigt. Jim Keller är uppenbart en oerhört begåvad ingenjör och Tesla kommer antagligen ha mycket stor glädje av honom. Synd att han inte stannade permanent på AMD med tanke på historiken. Jag kommer att tänka på ryssen som högst troligen vände allt för Intel med Pentium Pro (out-of-order execution mm), Pentkovski (från Elbrus).

Snart sitter jag kanske med en alltigenom röd maskin igen, gött!

Fanns det någonsin en tvekan att Jim Keller visste vad han gjorde? Det enda som talare emot honom och AMD var AMDs ekonomiska situation. Att han jobbar med Tesla beror nog snarare på att han vill göra något nytt och att Tesla i bilar eventuellt kan vara framtiden. Han återvände nog till AMD temporärt pga. nostalgi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@p_stman: upplösningen spelar inte någon roll för processorn. Antar att man drar den till 720p så att det inte ska råda något tvivel om att grafikkortet inte bottleneckar, så att man kan se vad för frame rates processorn klarar av att ge

många sitter ju med 144hz skärmar, och vill gärna ha 144 fps också

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

När hon snackar om cinebench så nämner hon att det är en 6900k vs ryzen, det jag läser på skärmen är 4900k.... någon annan som ser det?
11:03 på klippet så ser man tydligt att det står 4900k och inte 6900k som hon säger.

Jag ser 6900k, någon 4900k finns ju inte heller.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Gnällkärringar!, Cavium har single socket 96 coire arm prollar i atx format (2.5 -9,8ghz) Snart är de på äppna markande och kinas kodare är många.

Edit 42 core är max just nu, i thermal package på 45W.

Anandtech visar varför intel inte har en julle om vi inte pratar float.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.