Avbruten OS-installation på SSD

Permalänk
Medlem

Avbruten OS-installation på SSD

Hej allihop!

För ett par veckor sedan installerade jag Windows 7 på min SSD, allt gick som det skulle, inga problem med själva installationen. Då jag inte har någon CD-läsare kunde jag inte installera alla drivrutiner som behövdes för att komma ut på internet. Samtidigt strulade datorns USB portar, den bluescreenade då jag satte i ett USB, så jag kunde inte få in drivrutinerna på det sättet heller. Till slut löste jag USB problemet. (nån vecka senare) Dum som man är hade jag helt glömt bort att jag redan installerat Windows på SSDn, så jag började göra det igen. Kom på det mitt i installationen och avbröt det. Nu när jag försöker boota från SSDn så vill det inte funka, förståeligt.

Jag undrar vad jag ska göra för att fixa det här. Tänker att det måste gå att komma åt SSDn på något sätt och bara rensa den helt å hållet och installera om OS.

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Hej allihop!

För ett par veckor sedan installerade jag Windows 7 på min SSD, allt gick som det skulle, inga problem med själva installationen. Då jag inte har någon CD-läsare kunde jag inte installera alla drivrutiner som behövdes för att komma ut på internet. Samtidigt strulade datorns USB portar, den bluescreenade då jag satte i ett USB, så jag kunde inte få in drivrutinerna på det sättet heller. Till slut löste jag USB problemet. (nån vecka senare) Dum som man är hade jag helt glömt bort att jag redan installerat Windows på SSDn, så jag började göra det igen. Kom på det mitt i installationen och avbröt det. Nu när jag försöker boota från SSDn så vill det inte funka, förståeligt.

Jag undrar vad jag ska göra för att fixa det här. Tänker att det måste gå att komma åt SSDn på något sätt och bara rensa den helt å hållet och installera om OS.

Tack i förväg.

Du kan bara börja om hela installen igen, men en SSD med TRIM/bra GC idag, när du tar bort en partition, så raderas allt. Den fyfiskt tömmer cellerna ganska snabbt, och även LBA adress till interna tabellen åker direkt, så recovery kan du typ glömma.

Installera om bara.
Du kan slipstreama in alla drivare, USB 3 och div annat i din Win 7 skiva om du vill.
Antingen via special mjukvara som kan modda det direkt: http://www.win-raid.com/t750f25-Guide-Integration-of-drivers-...
Eller via officiella versionen med AIK, https://www.howtogeek.com/255540/the-last-windows-7-iso-youll...

När den är klar kan du lägga den installen på ett USB och installera så har den alla drivare, NVMe stöd, USB3 osv in din Windows 7. Du kan även lägga till säkerhetspatchar, mm så du aldrig behöver ladda ner dem heller igen.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Okej, det är en helt tom SSD förutom OS, så att allt skulle raderas gör ingenting. när jag ska installera OS nu, är det bara att koppla ur HDD och köra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

@Paddanx: Okej, det är en helt tom SSD förutom OS, så att allt skulle raderas gör ingenting. när jag ska installera OS nu, är det bara att koppla ur HDD och köra eller?

Koppla ur HDD, och när du kommer där du kan välja disk/partition, finns där nere ett avancerat alternativ. Med detta kan du ta bort alla befintliga gamla system partitioner mm (så du inte får dubbla Windows installationer i boot ordningen bla). Sen skapa en ny och installera på den så ska det gå bra.

Permalänk
Medlem

@angbwa: Om du spolar fram 1 minut i denna video ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ny och helt ren Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen skapa en ny och installera på den så ska det gå bra.

Tillägger att man inte behöver skapa en ny partition själv.
Windows gör detta åt en automagiskt (tillsammans med sina hjälppartitioner) om man nu vill använda hela disken till OS.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska göra ett försök, återkommer!

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte kommer så långt tills det är dags att disk. När jag startar datorn så läser Windows in filer med en svart bakgrund. Efter det startar det automatiskt en "Startreparation" som försöker "åtgärda problem som förhindrar att Windows startar"
Kommer inte längre än såhär, får som förslag att starta om datorn då den inte hittar några problem vid startreparationen.

Permalänk

Vet inte exakt vad som har gått fel men det kanske kan vara någon återställningspartition som ställer till det. Börja med att testa att starta om datorn ett par gånger och se om det hela löser sig på den vägen. Det kan hända att det löser sig så. Testa stäng av datorn, slå sedan av strömmen på switchen till ditt nätaggregat eller dra helt enkelt ut strömkabeln till det. Håll inne strömbrytarknappen på ditt chassi i 30 sekunder och testa sedan att starta om datorn. Annars om du har möjlighet att sätta in disken i en annan dator eller boota ifrån en annan hårddisk med OS redan installerat så kan du försöka med att radera återställningspartition-/erna på din ssd;

"Starta Kommandotolken som administratör (högerklicka och välj ”Run as administrator”). Starta Diskpart-programmet genom att skriva
diskpart

Det öppnas med en egen prompt som ser ut som ”DISKPART>”. Skriv
list disk

Titta i listan vilket disknummer det handlar om. Skriv
select disk 0 (eller aktuellt nummer)

Skriv sedan
list partition

Titta i listan vilket partitionsnummer det handlar om. Skriv
select partition 1 (eller aktuellt nummer)

Avsluta med
delete partition override"

Var noga med att välja rätt disk och rätt partition bara!

Sedan är det bara att börja om ifrån ruta ett, dvs göra en ren installation och installera om operativsystemet på din ssd. Glöm inte att endast ha 1 disk ikopplad när du gör detta, annars kan det kludda till sig..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Har startat om datorn oändligt många gånger nu tror jag, verkar inte hjälpa.
Så jag håller nu på i Kommandotolken, vid >list partition finns det 2 alternativ Partitionsnr 1 och Partitionsnr 2, båda är klassade som primär, storlek på nr 1= 100 M, nr 2= 1862 G. Vilken ska jag välja av dessa?

Edit: Har redan OS installerat på min HDD i samma dator. SSDn är urkopplad när jag gör allt det här, startade datorn nyss med SSDn ikopplad med HDDn, resulterade i blåskärm med något felmeddelande

Permalänk
Skrivet av angbwa:

@septembro: Har startat om datorn oändligt många gånger nu tror jag, verkar inte hjälpa.
Så jag håller nu på i Kommandotolken, vid >list partition finns det 2 alternativ Partitionsnr 1 och Partitionsnr 2, båda är klassade som primär, storlek på nr 1= 100 M, nr 2= 1862 G. Vilken ska jag välja av dessa?

Edit: Har redan OS installerat på min HDD i samma dator. SSDn är urkopplad när jag gör allt det här, startade datorn nyss med SSDn ikopplad med HDDn, resulterade i blåskärm med något felmeddelande

Ok.

Angående val av partitioner, hur stor är SSD:n? Jag gissar dock på att Partitionsnr 1 ska bort. Men om du ändå ska installera om OS så ta bort båda två. Obs! Då försvinner allt ifrån disken så jag hoppas du inte har någonting viktigt på den. Isf säkerhetskopiera det innan du raderar. När det väl är raderat är det borta.

Kom på två saker till:

1. Du har bytt till AHCI för din SSD i BIOS?
2. Du har inte råkat byta plats på Sata-anslutningarna på moderkortet till dina olika diskar?

Vad bra att du redan har OS installerat på din HDD. Då ska du kunna rensa din SSD därifrån antingen via kommandotolken elller Datorhantering -> Diskhantering. Upprepar; var noga med att välja rätt disk samt rätt partition innan du raderar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: SSDn är 250GB.
1. Har inte bytt till HCI, ska jag göra det innan jag gör allt det här?
2. Nej, har inte rört något där.

Permalänk
Skrivet av angbwa:

@septembro: SSDn är 250GB.
1. Har inte bytt till HCI, ska jag göra det innan jag gör allt det här?
2. Nej, har inte rört något där.

@angbwa:

Ok.

1. Ja. För att bäst nyttja ssd:n ska du välja AHCI.
2. Ok. Bra. Då är det iaf inte det som krånglar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@septembro: Okej, det ska jag se till att fixa vid nästa uppstart, får bli imorgon bitti dock. Tack för hjälpen!

Permalänk

@angbwa: Gör så. Kan ju vara det. Varsågod. Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ACHI var det redan inställt på såg jag nu.
Började fiffla runt i kommandotolken efter de instruktioner du länkade, när jag kommer till sista steget, delete partition override, får bag det här "Virtual Disk Service-fel: Borttagning tillåts inte på den aktuella start-, system-, växlingsfils-, kraschdumpsfils- eller vilolägesfilsvolymen." Har testat ta bort båda partitionerna, samma meddelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tillägger att man inte behöver skapa en ny partition själv.
Windows gör detta åt en automagiskt (tillsammans med sina hjälppartitioner) om man nu vill använda hela disken till OS.

Sant.
Kommer väl av att jag alltid gör dem lite mindre så att SSDn får OP utrymme i samma steg, så slipper man göra det efter installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

ACHI var det redan inställt på såg jag nu.
Började fiffla runt i kommandotolken efter de instruktioner du länkade, när jag kommer till sista steget, delete partition override, får bag det här "Virtual Disk Service-fel: Borttagning tillåts inte på den aktuella start-, system-, växlingsfils-, kraschdumpsfils- eller vilolägesfilsvolymen." Har testat ta bort båda partitionerna, samma meddelande.

Detta är nog pga mjukvaran ligger på den partitionen du försöker ta bort. Dvs du kör Winowsboot miljön och kommandotolken från denna disk, inte från install USBn. Så den kan inte ta bort sig själv

Du måste tvångsstarta på USBt (boot meny tex) eller i BIOS ändra så startordningen är på USBt först, annars kommer den försöka starta på din gamla install om och om igen.

Glöm inte också att eftersom du har data på intern disken så kommer USB Windows installen först att säga något i stil med "Tryck på en tangent om du vill starta på DVD/CDn." och det måste du göra för att tvinga igång den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats installera OS på ssdn. Mitt problem nu är bara att få tillgång till internet, så jag kan ladda med alla drivrutiner. Har laddat ned Ethernet-rutinerna på ett USB, vilket föreslogs i en tidigare tråd. När jag installerar drivrutinen så kommer detta meddelande upp "The Realtek Network Controllers was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable". Någon som vet vad som menas med det?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att du installerat fel drivrutiner. Har du ett internet nätverkskort så gå till supportsidan hos tillverkaren och ladda ner drivrutinerna därifrån.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Det kan ju vara så att du installerat fel drivrutiner. Har du ett internet nätverkskort så gå till supportsidan hos tillverkaren och ladda ner drivrutinerna därifrån.

Måste vara nåt sånt, blev länkad "rätt" drivrutin i en tidigare tråd. Får kika runt lite om jag kan hitta rätt. Har Asus sabertooth 990fx moderkort.

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit i 2 timmar och försökt få till det här med Ethernet-drivrutinerna, utan framgång. Jag har laddat ned Chipset-rutinerna från ASUS hemsida, det gick bra. Sen försöker jag installera LAN-drivrutinerna (har testat alla 5 "versionerna) ingen funkar att installera. Den börjar ladda installera och det verkar gå bra, tills det står i en liten ruta "Ny drivrutinversion: Unknown", ny ruta "Installerar drivrutin.." ny ruta, "Upptäcker Realtek ethernet nätverkskort och kabel" Efter allt detta poppar en "Windowsruta" upp där det står "The Realtek network kontroller was not found. If deep sleep mode is enabled Please plug the cable".

Förstår inte vad jag ska göra/vilka drivrutiner jag måste ladda hem och installera.
Tack för alla svar hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Nu har jag suttit i 2 timmar och försökt få till det här med Ethernet-drivrutinerna, utan framgång. Jag har laddat ned Chipset-rutinerna från ASUS hemsida, det gick bra. Sen försöker jag installera LAN-drivrutinerna (har testat alla 5 "versionerna) ingen funkar att installera. Den börjar ladda installera och det verkar gå bra, tills det står i en liten ruta "Ny drivrutinversion: Unknown", ny ruta "Installerar drivrutin.." ny ruta, "Upptäcker Realtek ethernet nätverkskort och kabel" Efter allt detta poppar en "Windowsruta" upp där det står "The Realtek network kontroller was not found. If deep sleep mode is enabled Please plug the cable".

Förstår inte vad jag ska göra/vilka drivrutiner jag måste ladda hem och installera.

Du har såklart kollat i BIOS så att ditt NIC är påslaget ?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Ja, det är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

Gå in i enhetshanteraren.
Leta upp nätverkskortet du behöver drivare till.
Högerklicka och välj egenskaper.
I fliken "Information", finns en rullist, välj Maskinvaru-ID.
Nedan denna list får du flera alternativ. Den första är exakta versionen av ditt chip, den andra raden är ofta nog dock för att hitta den. Du kan högerklicka och kopiera denna andra rad och sedan sök på internet efter den.

Du behöver inte PCI\, men delen efter säger vilken tillverkare det är (VEN), och efter det har du vilken enhet det är (DEV), och sista är underkategori (SUBSYS). En kombi av VEN + DEV brukar hitta vad det är, och behövs det så hjälper SUBSYS att hitta vilken model mer exakt.

Om du inte lyckas ändå, klistra in hela raden här så får vi försöka hitta den åt dig

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Hjälp skulle uppskattas.

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_85051043&REV_09
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_85051043
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_020000
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_0200

Lägger in alla 4 utifall att.

Permalänk
Medlem

Ladda ned Media Creation Tool på en annan dator och gör ett bootbart medie till ett USB-minne, så kan du installera Windows 10 istället.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Skulle det kunna lösa mitt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av angbwa:

@Paddanx: Hjälp skulle uppskattas.

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_85051043&REV_09
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_85051043
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_020000
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_0200

Lägger in alla 4 utifall att.

Hmm.
Verkar som problemet är att där endast finns Win 8 och Win 10 drivare i Windows databas.

Jag antar att du har testat denna?:
dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/lan/Realtek_LAN_V5790_V6250_748_XPVistaWin7.zip?_ga=1.64600623.1411045745.1411386677
(Asus egen drivare för Win 7)

Alt så har du Realteks egna:
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...
(Leta efter: "Win7 and WinServer 2008 R2 Auto Installation Program")

Fungerar inte detta så är risken att du behöver nyare Windows för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Koppla ur HDD, och när du kommer där du kan välja disk/partition, finns där nere ett avancerat alternativ. Med detta kan du ta bort alla befintliga gamla system partitioner mm (så du inte får dubbla Windows installationer i boot ordningen bla). Sen skapa en ny och installera på den så ska det gå bra.

Plockar ni ur alla andra hårddiskar för att installera om Windows? Varför?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)