Köpa ifrån norska komplett?

Permalänk
Medlem

Köpa ifrån norska komplett?

Tjena! Ser nu att skärmen jag vill ha är 1500kr billigare och även GTX 1080TI är 1000kr billigare.

Finns det någon anledning varför jag inte skulle vilja köpa ifrån norska komplett istället för Svenska?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Räkna med norska kronor och återkom

Permalänk
Medlem

Blir cirka 500 kr billigare, iallafall enligt valuta.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

Blir cirka 500 kr billigare, iallafall enligt valuta.se.

Är inte frakten dyrare då?

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer komplett tvärneka ditt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Räkna med norska kronor och återkom

1 norsk krona = 1,04691349 svenska kronor
Inte så mycket att räkna om.

Är inte så länge sen svenska kronor var mer värda än norska.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Norge är inte med i EU så det tillkommer moms
Inte kollat vad det är på elektronik men webhandlande därifrån brukar komma med en extra kostnad när man hämtar ut paketet

Permalänk
Avstängd

Norge är väl utanför EU? Förmodligen tull+moms på priset Vet inte om det påverkar att vi betalar elektronikskatt här i Sverige också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

1 norsk krona = 1,04691349 svenska kronor
Inte så mycket att räkna om.

Är inte så länge sen svenska kronor var mer värda än norska.

Kollade lite snabbt på Forex och där är det 1.1055, så verkar variera lite.
Hur som ytterst tveksam till att det skulle bli billigare att beställa något från Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frrr:

Kollade lite snabbt på Forex och där är det 1.1055, så verkar variera lite.
Hur som ytterst tveksam till att det skulle bli billigare att beställa något från Norge.

Räknas inte avgiften in i deras växlingskurs?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Norge är inte med i EU så det tillkommer moms
Inte kollat vad det är på elektronik men webhandlande därifrån brukar komma med en extra kostnad när man hämtar ut paketet

Skrivet av cider123:

Norge är väl utanför EU? Förmodligen tull+moms på priset Vet inte om det påverkar att vi betalar elektronikskatt här i Sverige också?

Norge är med i EEA: https://www.gov.uk/eu-eea

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Svenska tullen bryr sig inte om EEA

https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Moms och tull tillkommer olika för olika varor
25% moms på datorer
14% tull + 25% moms på TV

Oftast listas priser med moms men jag har fått betala moms en gång till i Sverige de gånger jag handlat från Norge, går dock fint att kräva tillbaka de pengarna senare men DHL brukar inte ha koll på det när paketen skickas
Hur det blir på varor med tullkrav vet jag icke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Svenska tullen bryr sig inte om EEA

https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Moms och tull tillkommer olika för olika varor
25% moms på datorer
14% tull + 25% moms på TV

Oftast listas priser med moms men jag har fått betala moms en gång till i Sverige de gånger jag handlat från Norge, går dock fint att kräva tillbaka de pengarna senare men DHL brukar inte ha koll på det när paketen skickas
Hur det blir på varor med tullkrav vet jag icke

Har aldrig fått tull när Komplett skickat från sitt lager i Norge så....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har aldrig fått tull när Komplett skickat från sitt lager i Norge så....

Du har väl ändå köpt via svenska komplett? Att dom har sitt lager i Norge är ju inte riktigt samma sak som att köpa varan i en norsk butik.

Permalänk

@jnsson: Men du gör inte affärer med Norska Komplett utan med Svenska Komplett.
Att dom sedan i sin tur skickar från Norge är inget som berör dig som slutkonsument.

EDIT: Ajaj, pucktvåa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Du har väl ändå köpt via svenska komplett? Att dom har sitt lager i Norge är ju inte riktigt samma sak som att köpa varan i en norsk butik.

Well, dem skickar fortfarande från Norge även om man beställer på den svenska komplett

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går väl bara att regga sig på norska adresser på komplett.no?
Såg ditt i lägg igår i 1080ti-tråden och skulle kolla slutpriset med frakt och ev andra avgifter men det tog stopp vid registreringen. Gick inte ens att fylla i sitt hela postnummer.
Använde telefonen då och kompletts mobilversion är ju usel så det kanske var det som ställde till det.

Innan frakt och ev andra kostnader blir priset ca 8000 sek.

Det är nog smartare att vänta tills det kommer upp kort på amazon.de

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@jnsson: Dom skulle kunna skicka från Kina, det spelar ingen roll varifrån det kommer i det här sammanhanget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Well, dem skickar fortfarande från Norge även om man beställer på den svenska komplett

Ja, men du gör en affär med ett svenskt företag och betalar därför rätt moms, avgifter osv...

Permalänk
Medlem

I Norge är det precis som i Sverige 25% momssats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

I Norge är det precis som i Sverige 25% momssats.

Norge har precis som Sverige olika moms på olika varor
Dessutom tillkommer tull på vissa när de ska in i Sverige som jag skrev ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimartin:

Norge har precis som Sverige olika moms på olika varor
Dessutom tillkommer tull på vissa när de ska in i Sverige som jag skrev ovan

Norge har 25% moms på varan tråden handlar om och därför den siffran näms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komplett.no levererar ändå inte till Sverige utan det är svenska Komplett som gäller.