Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Upptäckte under dagen att CPU usage är uppe på 97% ibland. funderar på om man ska byta CPU'n till en Xeon version eller kommer inte det hjälpa?

Riktigt trevlig burk denna annars.

Mvh David

vad jag kan förstå kör du pfSense?

jag satte in en xeon E3-1265LV2 då original G1610T blev trött med pfsense, snort, pfblocker, squid och 2 open-vpn gateways, blev mycket bra

köpte på ebay men se upp för det finns en 1265L utan V2 som kanske är sämre? men billigare

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man kolla i iLO om ECC är aktivt?

Jag har köpt en i3 3220 som jag håller på och testar och vill veta om ECC är påslaget eller inte.

Annars kan jag inte annat än att varmt rekommendera att byta till en i3 3220 eller 3240. Jag gick från runt 22xx i passmark till 445x och med stock kylaren så har jag gått från ca 57°C vid full cpu belastning till 65°C på CPU Package i HWMonitor.

EDIT: Betyder detta att jag kör med ECC?
Bild

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av lasseTM:

Vet någon hur man kolla i iLO om ECC är aktivt?

Jag har köpt en i3 3220 som jag håller på och testar och vill veta om ECC är påslaget eller inte.

Annars kan jag inte annat än att varmt rekommendera att byta till en i3 3220 eller 3240. Jag gick från runt 22xx i passmark till 445x och med stock kylaren så har jag gått från ca 57°C vid full cpu belastning till 65°C på CPU Package i HWMonitor.

EDIT: Betyder detta att jag kör med ECC?
Bild

Om du kör FreeNAS så kan du testa detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu snabbläste jag bara den tråden. Men uppfattade som att vi inte kan vara säkra på att Intel ARK stämmer vad gäller ECC stöd på deras processorer?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag kör tyvärr inte FreeNAS

Skrivet av Nixus:

Nu snabbläste jag bara den tråden. Men uppfattade som att vi inte kan vara säkra på att Intel ARK stämmer vad gäller ECC stöd på deras processorer?

Kolla här:
https://web.archive.org/web/20130206024810/http://ark.intel.c...

När alla i3 från 3dje gen kom så var de specade med ECC, senare tog intel bort informationen men alla i3:or ska fortfarande ha ECC om jag läst rätt på tyska/engelska forum men jag vill bara vara säker och därför frågar jag om det går att se i iLO

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så har den stöd för ECC

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Verkar vara en del blandade skurar om det där. Tidigare stod det att IB-i3:orna stödjer ECC på ARK. Detta ändrades sedan till att de inte gör det. Det finns diskussion om det i Intels supportforum, där någon official tackar för uppmärksammandet, konstaterar att det ska ändras, etc.

Det verkar dock råda någon slags allmän konsensus att i3:orna visst stödjer ECC, förutsatt att man kör dem tillsammans med serverchipset, bland andra C204 som sitter i MS Gen 8. Har även sett specifika anekdoter i denna tråd som stödjer påståendet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det är därför jag undrar om det går att se på något vettigt vis.

Om man kör "wmic MEMORYCHIP get DataWidth,TotalWidth"
i cmd så går det tydligen att se på svaret om det är ecc

//ECC Memory
DataWidth TotalWidth
64 72

//Non-ECC Memory
DataWidth TotalWidth
64 64

med andra ord är ecc aktiverat på min i3

Blir att köra prime hela natten för att kolla stabilitet, nöten jag köpte den av skickade den i en rulle med papper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är därför jag undrar om det går att se på något vettigt vis.

Om man kör "wmic MEMORYCHIP get DataWidth,TotalWidth"
i cmd så går det tydligen att se på svaret om det är ecc

//ECC Memory
DataWidth TotalWidth
64 72

//Non-ECC Memory
DataWidth TotalWidth
64 64

med andra ord är ecc aktiverat på min i3

Blir att köra prime hela natten för att kolla stabilitet, nöten jag köpte den av skickade den i en rulle med papper.

Ptja, vet inte om du betraktar det som ett vettigt test, men Microserver bootar mig veterligen inte utan ECC-stöd. Får du igång processorn i din MS så bör den alltså ha stöd

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Du har säkert rätt men jag tycker att jag läst att folk har lyckats använda i5:or i microservern men det kanske bara är i5 xxxx-T modellerna folk använder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@kaput: Du har säkert rätt men jag tycker att jag läst att folk har lyckats använda i5:or i microservern men det kanske bara är i5 xxxx-T modellerna folk använder.

Ja, jag har tyvärr ingen större koll på the finer points av i5 heller, men det är väl inte helt orimligt att några av dem liksom i3:orna har odokumenterat ECC-stöd. Det är ju möjligt att just lågspänningsvarianterna på samma sätt som Pentium/Celeron-proppar kan ha planerats att kunna användas i det energisnåla serversegmentet.

Om inte annat är det väl just T-modellerna som är intressanta i sådana fall, de "vanliga" har lite väl hög TDP om man inte vill modda MS originalkylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på en Microserver Gen 8 och försöker jaga tag på en vettig CPU med lite lägre TDP, hygglig prestanda och ECC stöd. Kan meddela att i5-3470s EJ har ECC stöd (Om man kan lita på att lasseTM's CMD-kommando fungerar korrekt)

Fast å andra sidan så verkar inte min i3-4160T heller ha stöd för ECC-minne enligt CMD-kommandot men enligt Intel ARK har den det..

Permalänk
Avstängd

@wille61: Kollar även jag efter en server. Tycker du inte Dell T20 är mer prisvärd? 3699 på Dustin. Quadcore på 3.2Ghz istället för Dualcore på 2.3Ghz som Microserver Gen8 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

@wille61: Kollar även jag efter en server. Tycker du inte Dell T20 är mer prisvärd? 3699 på Dustin. Quadcore på 3.2Ghz istället för Dualcore på 2.3Ghz som Microserver Gen8 har.

Är inte jätte insatt på dessa mindre varianter om jag ska vara helt ärlig. På jobbet kör vi enbart HP servrar och kan endast uttala mig om dessa tyvärr, hela grejen med Microserver G8 är väl att den går att modda lite som man vill. Många olika CPU:er som passar m.m. Har inte en aning om hur det ser ut hos Dell.

Permalänk
Medlem

Jag byte till en i3 3220T och de fungar med ECC minne.

Permalänk
Medlem

Har nu adderat 4Gb ram och det fungerade klockrent nu är det bara CPU'n som behöver bytas till en E3-1265L V2. Burken tuffar på riktigt bra redan som den är.

Ska stoppa i OPNSense i en andra hd fack och test köra och se hur den är nu i helgen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Sitter själv och funderar på en Microserver Gen 8 och försöker jaga tag på en vettig CPU med lite lägre TDP, hygglig prestanda och ECC stöd. Kan meddela att i5-3470s EJ har ECC stöd (Om man kan lita på att lasseTM's CMD-kommando fungerar korrekt)

Fast å andra sidan så verkar inte min i3-4160T heller ha stöd för ECC-minne enligt CMD-kommandot men enligt Intel ARK har den det..

Jag tror att processorn måste sitta i en burk med ECC minnen för att det ska fungera, det är mest bara för att kolla om ECC är aktiverat eller ej. Det fungerar inte på en dator utan ECC minnen med en processor som klarar ECC.

Skrivet av Ledstripes:

Visst är T20 med E3-1225V3 på Dustin prisvärd men behöver du verkligen prestandan?
En HP kostar 2500 ny och för allt mellan 107:- till 270:- får du idag en i3 3220 på tradera, prestandan är inte i klass med E3-1225V3 men jag tror att den duger åt massorna. Jag köpte själv 2st 3220 en för 107:- och en för 270:- ink frakt på båda.

En annan fråga!
Vet någon hur man ändrar fläkthastigheten i iLO? Min andra i3:a går varmare och jag skulle vilja dra upp hastigheten från 9% till kanske det dubbla för att se om det påverkar temperaturen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@lasseTM: Vilka processorer passar till Microserver Gen8? Vilken socket alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

@lasseTM: Vilka processorer passar till Microserver Gen8? Vilken socket alltså?

1155 socket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@lasseTM Har du ju såklart rätt i.. Har samlat på mig en hög med CPU:er iallafall som ligger på jobbet och skräpar, blir en stor utvärdering sen när man har beställt hem en G8a..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Jag tror att processorn måste sitta i en burk med ECC minnen för att det ska fungera, det är mest bara för att kolla om ECC är aktiverat eller ej. Det fungerar inte på en dator utan ECC minnen med en processor som klarar ECC.

Visst är T20 med E3-1225V3 på Dustin prisvärd men behöver du verkligen prestandan?
En HP kostar 2500 ny och för allt mellan 107:- till 270:- får du idag en i3 3220 på tradera, prestandan är inte i klass med E3-1225V3 men jag tror att den duger åt massorna. Jag köpte själv 2st 3220 en för 107:- och en för 270:- ink frakt på båda.

En annan fråga!
Vet någon hur man ändrar fläkthastigheten i iLO? Min andra i3:a går varmare och jag skulle vilja dra upp hastigheten från 9% till kanske det dubbla för att se om det påverkar temperaturen.

Reboot, F9 för BIOS inställningar, Advanced Settings, Thermal configuration.
Dock rekommenderar jag att istället gör liknande som det jag gjorde. Det var en väldig skillnad på ljud mellan de 3 olika lägena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av modaset:

1155 socket

Passar alla 1155? Ser att det finns i7 osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Det är mer än vad jag vet, skulle säga nej till att alla passar. Första inlägget i denna tråd tar upp en del processorer som passar.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Skrivet av modaset:

Det är mer än vad jag vet, skulle säga nej till att alla passar. Första inlägget i denna tråd tar upp en del processorer som passar.

dom borde passa, men dom har en för hög TDP och för mycket värmeutveckling för att kylningen i Gen8 ska hänga med.
jag har sett en som säger att hen har kört på E3-1270 (v1) som är på 80w TDP. annars är den högsta TDP jag sett i drift på 69w.

sen är det väl möjligt att de begränsats i bios eller nåt. sen är väl en anledning till att i7 inte körs för att de saknar ECC stöd, och då vet jag inte om gen8 klarar att köra icke-ECC minnen, vilket då leder oss till att i7 inte passar

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Alla 1155 funkar inte.

Så vitt jag vet så här långt så funkar I3, I5 av T typ och Xeons
Sitter en i5-3470T i min

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Alla 1155 funkar inte.

Så vitt jag vet så här långt så funkar I3, I5 av T typ och Xeons
Sitter en i5-3470T i min

men kan det inte vara så då att dom bara går efter TDP? för din T drar ju bara 35w, men saknar stöd för ECC, så då är inte avsaknaden för ECC problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@issue: TDP är inte problemet xeon har ju en tdp på 60+. Dessutom har i5-3470T stöd för ECC
Och som någon skrev innan så är det i3 som gäller eller i5 xxxx-T eller xeon om man vill byta CPU.

@anon246659: Vart kopplade du in fläktarna? Parallellkopplade du dem på chassifläkten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lasseTM: enligt http://ark.intel.com/products/65703/Intel-Core-i5-3470T-Proce...
Så har den inte stöd för ecc. Skumt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@issue: Samma sak med i3:orna.
Intel gick ut med info att de har ECC stöd men tog senare bort det, dock har dom ECC stöd.

https://web.archive.org/web/20120909190416/http://ark.intel.c...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

@issue: TDP är inte problemet xeon har ju en tdp på 60+. Dessutom har i5-3470T stöd för ECC
Och som någon skrev innan så är det i3 som gäller eller i5 xxxx-T eller xeon om man vill byta CPU.

@Berrabub: Vart kopplade du in fläktarna? Parallellkopplade du dem på chassifläkten?

Löst det med en sådan molex -> 3pin. Som jag sen kopplade in till en liten fläktkontroller med fler uttag.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51-pSe3AFYL._SL1500_.jp...