Permalänk

HDn hickar!

Det händer att min IBM HD piper till, nästan "hickar" och det skuma är att det händer varje natt mellan kl 12 och kl 4, vad beror det på? och vad är det? det her varit så i ca ett år nu, sen jag köpte den.

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Avstängd

det gör min ibm med....verkar inte vara nån fara dock.... click click typ

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Medlem

Min IBM med... Som ett elektromagnetiskt ljud... lite då och då... Ska RMA:a den. Ibland låser den sig. Tror det är nåt flum med lä/skrivarmen.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

från FAQ:
"Har fått bekräftat ifrån IBM att ljudet är normalt samt vad det är som låter.
'fjiiiong' ljudet är huvudena som snabbt scannar plattorna i hårddisken och klick ljudet uppstår när huvudena går tillbaks till ursprungsläge. Ljudet skall komma regelbundet och gäller endast för IMB's 3,5" diskar, alltså inte hårddiskar som är till bärbara..."

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det där "klickljudet" beror på att läsarmen kollar skivans yta väldigt snabbt... och om man skulle gämföra det med en lp läsare (som dom egentligen ser ut) så åker läsarmen till startläget och tillbaka igen. Detta sker i en enorm hastighet och då uppstör detta klickljud.

Detta är vad jag hört av kunnigt folk och jag har även kompisar som fått liknande ljud... Och jag tror inte det är samma "fel" på så många IBM-köpares diskar...

Permalänk

Tack då vet jag

Visa signatur

Kör Mandrake Linux 9.1 och Windows XP

Sending KILL signals...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanders

Detta är vad jag hört av kunnigt folk och jag har även kompisar som fått liknande ljud... Och jag tror inte det är samma "fel" på så många IBM-köpares diskar...

Vi köpte tre stycken... Samma fel på alla tre.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

Samma här det händer typ mellan 12-3 tiden men den typ skär i en sekung sen hickar den typ till och varje gång mellan 12-3 tiden...