Varför överklockar ni? Specifikt program, kul, spel?

Permalänk
Medlem

Jag överklockar om man ska kalla det för att se vad jag kan få ut, men dem spelen jag har behöver inte det, sitter med 4960k där stock turbo boost är 3.9 Ghz på 1.15v och uncore på 1.20v

Just nu sitter jag på 4.1 Ghz med 1.105v och uncore 1.005v. Så vad jag försöker med min överklockning är att nå max frekvens jag kan med lägre än stock volt, och sen eftersom volten som krävs för att höja coren är löjlig, kan sitta på detta och vara stabil men ska jag upp till 4.5 Ghz så måste min volt ligga på 1.28v vilket känns totalt meningslöst för mig när jag ser noll skillnad i spel bara mer värme och lite högre elräkning

Permalänk
Medlem

Anledning? VR (90Hz), 144Hz, 1080 OC SLI
(sitter med en fem år gammal 6-kärnig Intel)

Permalänk
Medlem

@JimmieSan:
Film redigering till YT tar sån tid om jag inte klockar CPUn. Annars är jag jättenöjd med att köra stock.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Inaktiv

Överklockar för spelprestandan såklart. Man vinner så pass mycket på att klocka CPUn vad gäller spelprestanda och det är det tyngsta jag utsätter min dator för.

Permalänk
Medlem

Överklockar för:

1) Extra prestandan som ges i bl.a. spel
2) För att se hur stor tur man haft i silikonlotteriet. Alla processorer överklockar olika - har man tur så har man ett s.k. "guldchip" som kan överklocka högt med låg spänning vilket a) är roligt att skryta med på forum som t.ex. Sweclockers och b) kan öka andrahandsvärdet (marginellt)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag betalar inte elräkningen och värme har heller inte varit något problem. Det är väl en vinst när jag unzippar filer...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag betalar inte elräkningen och värme har heller inte varit något problem. Det är väl en vinst när jag unzippar filer...

Om jag hade haft gratis el.... OMG. Ingen sessa hade varit lägre än 5 GHz....

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har en i5-6600K prolle och Z170 MK.
Har egentligen inget intresse för överklockning men med Moderkortet (ASUS Maximus VIII Gene) följde det med ett program som gör det automatiskt för en.

När datorn bootar så säger den 25% overclock.
Har ingen aning om datorn är överklockad med 25% eller inte, vad det innebär.
Utgår från att datorn jobbar 25% snabbare än angivna data från fabrik.

Fast datorn, en kombinerad media och spel rig i TV-bänken, jobbar tyst och svalt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Skrivet av Lengab:

Om jag hade haft gratis el.... OMG. Ingen sessa hade varit lägre än 5 GHz....

Jag betalar elräkningen och jag kan inte påstå att min OC är något som märks.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Jag betalar elräkningen och jag kan inte påstå att min OC är något som märks.

Jag betalar med min elräkning och kan inte säga jag märkt skillnad på klockad 8320 med klockat 280x till nuvarande system som tar enormt mycket mindre men är löjligt skönt att kyla ett strömsnålt system och man slipper köpa extra kylning vilket är trevligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Överklockar för spelprestandan såklart. Man vinner så pass mycket på att klocka CPUn vad gäller spelprestanda och det är det tyngsta jag utsätter min dator för.

Jag får ut 0 fps mer om jag klockar min 6700k.
Som alla tester visar får man inte ut någon mer fps om man klockar iaf min cpu.

Detta gäller även spel jag kör på low ex OW, 0 fps mer med stock mot OC.

Däremot verkar det som 6600k, 7600k tjänar lite på OC iaf.
Medans 6700,7700k tjänar absolut noll

Permalänk
Medlem

Klockar min 6700k då jag spelar csgo som tjänar sjukt mycket på högre klockfrekvenser på processorn.

Min 3770k är klockad då när den var primär spelburk så ville jag helt enkelt ha ut mer prestanda ur den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Klockar min 6700k då jag spelar csgo som tjänar sjukt mycket på högre klockfrekvenser på processorn.

Min 3770k är klockad då när den var primär spelburk så ville jag helt enkelt ha ut mer prestanda ur den

Intressant, spelar inte csgo längre men när jag spelade så hade jag typ cap fps ändå i stock med ett 1070 så vitt jag minns iaf
Försökte hitta någon som gjort benchmarks i just csgo med 6700k stock/oc osv men inte så lätt o hitta :/

-------------

Har kört en 4.7ghz OC senaste tiden

Men har också kört stock 4.0ghz med allt cstates, speedstep osv off i bios och power plan på high performance i windows.
Min DPC sjönk markant med det senare.
Därför jag börjar föredra senaste konfigen.

Och min FPS är det samma i alla spel jag kört hitills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Jag får ut 0 fps mer om jag klockar min 6700k.
Som alla tester visar får man inte ut någon mer fps om man klockar iaf min cpu.

Detta gäller även spel jag kör på low ex OW, 0 fps mer med stock mot OC.

Däremot verkar det som 6600k, 7600k tjänar lite på OC iaf.
Medans 6700,7700k tjänar absolut noll

6600k är såpass lågt klockad original så det blir en rejäl skillnad med OC. Snabbare RAM gör även det mycket skillnad på Skylake/Kaby Lake. 6700k/7700k tjänar naturligtvis mindre då de har en betydligt högre grundklock, men även där syns det några procents skillnad i vissa spel. Men absolut inte i alla som du kanske råkat ut för?

Permalänk
Medlem

Gratis extra prestanda.

Drog min 6700K till 4.8GHz utan några större problem men trappade ner till 4.7GHz då volten började gå överstyr för det extra 100MHz vilket jag ansåg onödigt.

Sen finns det ju gott om spel som presterar bättre med mer CPU kraft; det flesta MMOs, CSGO, Arma 3, etc. Kanske ingen monsterskillnad men om man siktar på att nå 144hz+ (300 i CS) så hjälper det.

Men jo, om man är grafikkåt så brukar ju GPUn flaskhalsa först.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Medlem

Para ihop en i5-2500k med ett gtx 1080ti.
kör ett test utan OC på cpu och sedan ett med OC. Fortfarande ingen skillnad på FPS?

Det gör mycket mindre skillnad på en ny cpu då en ny cpu inte blir någon flaskhals.
Om några år kommer en OC på en 7600k, 7700k osv märkas mer på fpsen.

Permalänk

Helt enkelt för att det ger mer prestanda, min 4790k med en 1070 är ganska tydligt att CPUn inte hänger med GPUn då jag lirar i 1080p 144hz på de bygget, så det blir ju gratis prestanda boost helt enkelt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

källa tack! Har kollat igenom ett flertal tester med stock och OC där man såg 0 fps skillnad. Vad har du tittat på?

Om du tittar på minimum, average och max fps så är det självklart att du kommer att se en FPS skillnad efter en stabil överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Ja det är typ 0-5fps skillnad på lägsta.

Ja, och hur är det 0%? Bara för att GPUn flaskar, betyder inte att OC inte ger någon skillnad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag överklockar enbart för att kräma ur så mycket jag kan ur min processor. Jag märker stor skillnad i både redigering och spel.

Jag spelar H1Z1, och har spelat det i ca 2 år nu. Från början körde jag min i5 4690k i stock tillsammans med ett 970. Jag märkte ofta mycket stutter och fps-drop. Bör även tilläggas att det är ett väldigt dåligt optimerat spel. Det är en stor karta med mycket render. Men efter att ha klockat cpun till 4.7ghz, så slipper jag nästan alla problem jag kände av tidigare. Betydligt högre fps, men framförallt en väldigt consistent fps. För mig ger det väldigt mycket med en klockad cpu.
Sen hade säkert en oklockad i7 löst rendering bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ja, och hur är det 0%? Bara för att GPUn flaskar, betyder inte att OC inte ger någon skillnad...

Tja 0 fps är 0%
Men ja försumbar skillnad.
Vad krävs då för gpun inte ska "flaska" då 1080 tydligen inte räcker
1080 ti eller 3x 1080 kanske?

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Tja 0 fps är 0%
Men ja försumbar skillnad.
Vad krävs då för gpun inte ska "flaska" då 1080 tydligen inte räcker
1080 ti eller 3x 1080 kanske?

Alltså, men tanke på att folk kastar ut pengar på nya Z170 + 6700k när de ska lira typ BF1 vilket en gammal 2600k hade funkat till, så skulle det inte förvåna mig att se SLI optimerade titlar CPU bottla med två st 1080. Men skämt osido, GPUer håller inte lika länge som CPUer, man förväntar sig 4 år minimum från en CPU som är överklockningsbar i min åsikt, och vad grafikkort klarar nu är ganska irrelevant för det här. Man överklockar för att få mer prestanda, och bara för att GPUn bottlar idag betyder inte att CPUn inte kommer göra det i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag överklockar av flera anledningar.
1. Märkbart högre fps i onlinespel t.ex GW2 och WoW.
2. Jag vill ha ut så mycket prestanda som möjligt för mina spenderade pengar (inom rimliga gränser), 3.9 ghz till 4.5 GHZ tycker jag är en hel del gratis.
3. Jag tycker de e skoj att pilla med de och testa.

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Om du tittar på minimum, average och max fps så är det självklart att du kommer att se en FPS skillnad efter en stabil överklockning.

Okej! Tack för infon! Har stirrat mig blint på Avg fps. Är det detta som är 0.1%fps?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

Okej! Tack för infon! Har stirrat mig blint på Avg fps. Är det detta som är 0.1%fps?

Ja precis, average är en bra måttpunkt men att ha färre drops är ännu viktigare imo. Dessutom får dom det att låta som att överklockning inte ger extra prestanda, vilket inte är sant.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Satt och funderade en hel del på detta.

Speciellt dom med nyare cpuer.

Jag själv har min 6700k, och har funderat på varför jag ens har den klockad.
Spelprestanda vinner man 0% på med denna cpun ocad, som alla tester visar också.

Jag använder inga tunga program som hanterar video osv där man kan ha nytta av det.

Kommer nog gå tillbaka till stock

Vad är eran anledning till att ni kör OC?

Intressant fråga!

---

Det korta svaret:

För att få ut extra gratis prestanda. Kul att testa hur mycket som är förnuftigt möjligt.
Tar dock tid att komma fram till en stabil överklockning och också bepröva denna. Finns inga genvägar.
Nackdel; högre spänning = högre temperaturer = midre livslängd.

---

Det långa svaret:

T ex sitter jag just nu på ett system baserat på Nehalem/Lynnfield (i5 750, Asus P7H55M-Pro, 8 GB RAM, 750 W PSU, GTX 660 samt SSD). Processorn har jag fått upp i 4.0 GHz. Inte illa presterat utav socket 1156 moderkort och första generationens processor..

På den andra lite modernare maskinen med socket 1150 och fjärde generationens processor (Haswell/Devil's Canyon) känns det helt enkelt rappare med 4.5 GHz OC. Dock inte nödvändigt. Systemet är mycket mera samarbetsvillig när det gäller konfiguration i BIOS. Datorn presterar mycket bra. Bygget är också mycket tystare ljudmässigt med OC, tänker då främst på chassifläktarna, jämfört med H55 bygget. Använder PWM drift på Z97. Går inte i H55 maskinen. Tekniken har gått framåt..

Innan ovan nämnda satt jag på en maskin baserat på H97+i5 4600. Även detta presterade bra men gick inte att överklocka någonting nämnvärt, förutom då att pressa upp processorn i turboläge + ställa in XMP på RAM.

Haswell är mycket bra och beprövat. Den enda nackdelen är väl värmealstringen kanske. Men det går ju att lösa enkelt med bra kylning.

---

Hade jag haft en ännu modernare CPU samt moderkort hade jag nog inte känt något behov alls utav att överklocka. De är ju bra som de är faktiskt.. Eller?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag överklockar mina grejer för att få en större E-Penis i benchmarks på internet bland främlingar.
"True story"

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Jag överklockar mina grejer för att få en större E-Penis i benchmarks på internet bland främlingar.
"True story"

Nu var du elak. Men det kanske var ditt uppsåt?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Nu var du elak. Men det kanske var ditt uppsåt?

Nej! Det var inte min mening alls. Det Är verkligen därför jag överklockar.
Jag köper oftast det snabbaste på marknaden, överklockar skiten ur dem, skaffar feta benchmarks, klockar ner dem och väntar på nästa stora framsteg inom hårdvara. Jag tycker nog egentligen att det är roligare att köpa och sätta ihop datorerna än att faktiskt använda dem.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

+1 fps average och min

+1 fps average

Lite mer här
+9 average +6 min

Några spel kan ge ett par fps kanske, men många ger typ 0-5, för ett par hundra mhz clock.
Så att man ska få ut massa mer fps tycker jag iaf inte stämmer.

Jag har inte märkt förbättring i mina spel i 4ghz stock och 4.6ghz clock.

Testade hoppa in i en csgo deathmatch, låg på över 400 fps nästan konstant, upp till 700 typ med stock 4ghz.
Lägsta droppet var typ 340 lr något sådant.

Provade sen med min 4.6ghz clock, ingen märkbar skillnad.
Provade även OW, OW har ett 299fps cap, samma fps. Ligger runt 280-299 i custom game med 11 AI på samma ställe full action, och ca 260-280 i ett riktigt game (qp,comp)

Däremot kör jag csgo i 1080p, många kör ju lägre upplösning i csgo, och då borde man få en större fps skjuts.