Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Permalänk
Melding Plague

Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Trots föreläggande från Post- och telestyrelsen meddelar nu Telia att de utökar sin fri surf-kampanj, där kunder nu kan använda exempelvis Viber utan extra kostnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var sista droppen. Nu ska jag byta till Telia. Hejdå 3!

Permalänk
Medlem

"Vi tycker inte att vi bryter mot neutral data men vi behandlar all dator från dessa tjänster annorlunda". När börjar vi med fast lanes i sverige då?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag gillar idén att det är gratis om man är juste, dvs inte näthatar, nätmobbar, och så... Men då borde det gälla all trafik och inte bara sociala medier, annars har jag svårt att se hur det är nätneutralitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja att svenska folket är "nöjda" är jag inte förvånad över. Allt som är "gratis" är bra och som svenne ska man falla i led.
Bara synd svenska folket är så urbota korkade och naiva hela tiden.

Synd bara att det kommer kosta nästa generation en satans massa pengar att få tillgång till det som borde vara fritt. Precis som på medeltiden där böcker var fastkedjade med lås så kommer webbsidor ligga bakom tullar i framtiden. Microsoft försökte ju "äga" internet med just "tull" iden på 90 talet, var inte poppis då men antar att tiden är kommen nu.
Mins när "IE" kom på xbox360, jepp var god betala 699Kr om året för att får surfa på din konsol.
MS tog bort det tillslut, men som sagt företag kommer göra ALLT för att ta TULL på websidor DU vill surfa på i framtiden, men först ska iden accepteras hos folket sedan kommer tull och betalmetoder att införas snyggt och prydligt och alla svenska kommer betala och i värsta fall muttra för grannarna om det "nya sverige" dom inte alls var med att skapade, var ju nån annans fel.

Men men så blir det när kabelTV generationen ska bestämma.
I framtiden kan vi säkert förvänta oss "privata internet" från olika företag, "applet net", betla 700Kr om året för att använda "apples" websidor, eller Samsungs, eller Microsoft, så inte nog med att operatören tullar dig på sidor som inte är "gratis" på dit abonemang, du kan behöva betala tull till tillverkaren av din enhet för att ens komma ut på nätet.
Som sagt försök har redan gjort så iden och tekniken är inget nytt.

Det är så enkelt att ett företag gör INGET som INTE tjänar dom MER pengar, med andra ord, gratis kostar MER så enkelt är det för INGET är gratis, alltid någon som betalar så läge samhället är baserat på kapitalism.

Tycker synd om framtida generationen som inte ens kommer kunna föreställa sig vad ett fritt internet en gång var.

Och för dom som inte vet så är "fritt" inte gratis, frihet kostar och någon får betala för det, så ska alla som använder "gratis" snåla så blir det ju såhär tillslut.

Permalänk
Medlem

Kan det inte helt enkelt bara inkludera alla tjänster i sin frisurf?

Varför ska Telia bestämma var jag ska surfa gratis. Jag använder ingen av tjänsterna som är med i listan då vill jag ha rabatt på fakturan eller välja 8 andra tjänster som jag vill ha fri surf på.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Är inte Telia en av de stora aktörerna med sämst GB/krona på sina avtal? 4GB kostar 309/mån t.ex.

Permalänk
Medlem

Pga av detta som jag bytte ifrån Telia till Tele2.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

Är inte Telia en av de stora aktörerna med sämst GB/krona på sina avtal? 4GB kostar 309/mån t.ex.

Korrekt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Gratis viber är väl trevligt förvisso.. Lägsta gb och lägsta telefon planen och man har obegränsad kommunikation.. Problemet är ju att alla inte använder Viber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Är inte Telia en av de stora aktörerna med sämst GB/krona på sina avtal? 4GB kostar 309/mån t.ex.

Mor och far tog ut en ny Iphjone 5 och 6, dagen EFTER var datan slut, då hade telia slåt på mobilen inget mer, inget apple ID eller nåt för det kunde dom inte fixa. Så nästa dag fick jag fixa det men redan direkt kom det SMS om att data trafiken var slut, inte heller får dom 0.5Mbit utan dom verkligen stryper trafiken till 0%, så gick inte att logga in med Apple ID heller då Wifi inte var tillgängligt.

SMS'et sa att 1Gb kostar 69Kr......

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att hamna på Telias lista för gratis surf egentligen? Räcker det med att tjänsten/appen kontaktar dem? Ska man betala en arm och ett ben?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Ja att svenska folket är "nöjda" är jag inte förvånad över. Allt som är "gratis" är bra och som svenne ska man falla i led.
Bara synd svenska folket är så urbota korkade och naiva hela tiden.

Synd bara att det kommer kosta nästa generation en satans massa pengar att få tillgång till det som borde vara fritt. Precis som på medeltiden där böcker var fastkedjade med lås så kommer webbsidor ligga bakom tullar i framtiden. Microsoft försökte ju "äga" internet med just "tull" iden på 90 talet, var inte poppis då men antar att tiden är kommen nu.
Mins när "IE" kom på xbox360, jepp var god betala 699Kr om året för att får surfa på din konsol.
MS tog bort det tillslut, men som sagt företag kommer göra ALLT för att ta TULL på websidor DU vill surfa på i framtiden, men först ska iden accepteras hos folket sedan kommer tull och betalmetoder att införas snyggt och prydligt och alla svenska kommer betala och i värsta fall muttra för grannarna om det "nya sverige" dom inte alls var med att skapade, var ju nån annans fel.

Men men så blir det när kabelTV generationen ska bestämma.
I framtiden kan vi säkert förvänta oss "privata internet" från olika företag, "applet net", betla 700Kr om året för att använda "apples" websidor, eller Samsungs, eller Microsoft, så inte nog med att operatören tullar dig på sidor som inte är "gratis" på dit abonemang, du kan behöva betala tull till tillverkaren av din enhet för att ens komma ut på nätet.
Som sagt försök har redan gjort så iden och tekniken är inget nytt.

Det är så enkelt att ett företag gör INGET som INTE tjänar dom MER pengar, med andra ord, gratis kostar MER så enkelt är det för INGET är gratis, alltid någon som betalar så läge samhället är baserat på kapitalism.

Tycker synd om framtida generationen som inte ens kommer kunna föreställa sig vad ett fritt internet en gång var.

Och för dom som inte vet så är "fritt" inte gratis, frihet kostar och någon får betala för det, så ska alla som använder "gratis" snåla så blir det ju såhär tillslut.

Trotts allt detta, reklam rakt i ansiktet på dig vart 5'e minut! Sen lagrar de kakor i dina system för att kunna spåra dina aktiviteter på nätet.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelcious:

Pga av detta som jag bytte ifrån Telia till Tele2.

Så även jag. Fy fan för dessa fasoner!
Men vi skulle kanske fortsatt vara kunder för att kunna visa vårt missnöje..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

En sminkad gris är fortfarande en gris. Svinigt av Telia med att fortsätta bryta mot nätneutraliteten. Inkludera alla eller inget, all form av särbehandling bryter mot nätneutraliteten.

Raderat felaktigt citat /mod
Permalänk
Medlem

Och detta är anledningen till att jag får nöja mig med begagnade telefoner jag nästan har råd med haha.
Ger aldrig upp mitt abonnemang hos Telenor där jag har helt gratis surf. Det kostar 299Kr månaden och är en kvarleva från en svunnen tid. Vill jag byta upp min telefon genom Telenor, vilket jag kan, så får jag avsluta mitt nuvarande abonnemang.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

"Gällande nätneutralitetsfrågan säger Hasselberg att det är något de tar på allvar".
Givetvis tar de frågan på allvar. Tyvärr är det ute efter att bränna ned nätneutraliteten och det ser de inte som en lek.
Den här typen av affärer passar å andra sidan korruptionstyngda Telia rätt väl. De vet hur man profilerar sig...
Telia är på botten av min lista av nätoperatörer tätt följt av tre som gör typ samma sak.

Nu är det bannemej upp till PTS att hålla efter de här övertrampen. Se så, leverera!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vad säger man? Undrar hur länge det dröjer innan man får fri surf från Telia?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Saxat från anton beckman på feber som förklarar varför neitralitet är bra

Kopierar mig själv från en annan tråd:

Tänk imorgon när du vaknar upp.

Du
går och skall koka kaffe, men inser direkt att din Melittaautomat är
för dyr att använda eftersom de vanliga elpriserna endast gäller
Philipsautomater, så du får kallpressa kaffet istället.

Tyvärr så
har dock ditt favoritmärke Gevalia höjt priset på kaffet eftersom de får
betala tullavgifter på vägtransporten, något som Nestlé inte behöver
göra eftersom de har lobbat bra.

Så det får bli att bara dricka kallpressat Gevaliakaffe varannan dag.

När
du sedan skall ta bilen till jobbet så kommer du på att din Volvo också
måste betala tullavgifter på vägen, eftersom Daimler har lobbat så att
bara Mercedesbilar får åka gratis.

När du sedan väl tar
kollektivtrafiken och kommer fram till din anställning på Pripps så
inser du att du har fått sparken för att ditt företag inte kan
konkurrera med Coca-Cola company, eftersom de får sitt vatten gratis av
vattenverket. Så de har inte råd att ha kvar dig.

Men hej, gratis är gott...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Gratis viber är väl trevligt förvisso.. Lägsta gb och lägsta telefon planen och man har obegränsad kommunikation.. Problemet är ju att alla inte använder Viber.

Ja, för det är ju det som är problemet....

Inte det faktum att du tvingas använda de tjänster som Telia föreslår, istället för att välja fritt - som det ska vara.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Skäms mer och mer för varje dag att arbeta för detta sviniga företag. Dom säger att de ska göra en sak och gör det motsatta.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kan det inte helt enkelt bara inkludera alla tjänster i sin frisurf?

Varför ska Telia bestämma var jag ska surfa gratis. Jag använder ingen av tjänsterna som är med i listan då vill jag ha rabatt på fakturan eller välja 8 andra tjänster som jag vill ha fri surf på.

Gissa vilka företag som betalar Telia för att de ska kunna få ha sina tjänster "gratis".

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Bra Telia! De erbjuder fri surf på DE mest använda sociala tjänsterna i Sverige! Man kan inte behaga alla tydligen, dock hoppas jag att Tele2 också erbjuder liknande!

Min fru bränner oerhörda mängder data på Instagram och Facebook! Det är inget jag eller Telia påverkar utan det är bara så att hon använder dessa tjänster!

Permalänk

Ni som är oroliga för nätneutralitet: är detta verkligen ett hot? Telia gör något, och andra gör annat. Så länge det finns efterfrågan på nätneutralitet kommer marknaden möta den. Jämför t.ex. med spårning och Bahnhof.

Det riktigt farliga vore om stater och myndigheter började lägga sig i vad vi fick göra på internet, eller vad ISP fick och inte fick sälja till oss. Det är lätt att säga upp ett abonnemang, men svårt att säga upp ett medborgarskap. Kanske vore det till och med ett steg i den riktningen om Sverige eller EU gick in och bestämde att Telia inte fick köra denna kampanjen? Det är foten i dörren för myndigheterna som vill styra vad ISP:n får och inte får göra. Nästa steg är att tvinga dem förbjuda viss (eller all) porr, blockera alla piratsidor (och hålla ISP:n ansvarig för lagbrott från användare), lagra användaruppgifter, osv.

Är det inte i längden bäst att hålla staten och EU borta från våra internetuppkopplingar över huvud taget?

Permalänk

Jag utnyttjade det i början på det sättet att jag surfade runt på andra sociala medium via Facebook appen. Tror att de har täppt till det hålet nu men rätta mig om jag har fel. Nätneutraliteten måste till varje pris skyddas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Korkad människor.. en gång tyckte jag det var konstigt att Donald Trump blev president men det är faktiskt den verklighet man alltid levt i och den tragiska sanningen uppenbarar sig nästan dagligen numera. Tycker man att detta fruktansvärda brott mot nätneutraliteten är "bra" för att det är "bra för mig just nu" så är man så bra korkad att man borde skickas till rättspsyk.

Telias argument i hela skiten får det att göra ont i skallen. Hur kan ett modernt och stort företag agera så sanslöst korkat? Om de hade ett enda jävla rationellt och intellektuellt argument i sin repertoar av korkade påståenden så hade det varit annorlunda men de verkar verkligen inte ha något förnuft alls.

Permalänk
Medlem

Skönt att man aldrig suttit med och aldrig kommer att bidka sig till Telia.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Gött, bra gjort Telia.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas på att fler utökar sina "fri-surf-kampanjer".

Permalänk
Medlem

Lite chockad över att se att LINE var med på listan. Visste inte det var så pass stort i Sverige. Själv använder jag det för jag har många japanska vänner.

Gillar dock inte vad Telia gör. Det är inte​ rätt att göra undantag för vissa applikationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.