Firefox har blivit oanvändbar

Permalänk
Medlem

Firefox har blivit oanvändbar

Vet inte vad som hänt med FF senaste året men upplever det allt mer segt

EX sitter man med fler än 7 fönster samtidigt och kör ett par timmar så segar FF ner systemet

Tex ska jag använda twitter, lägga upp en bild jag ska välja

Då kan FF frysa fast (svarar inte) ett par sekunder

Gör jag samma sak med Chrome får jag det inte?

Gjort ominstallationer och rena installationer men tycks inte hjälpa

Permalänk
Medlem

Så... använd en annan webbläsare, t.ex Chrome som du inte har problemet med?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tycker Chrome har blivit slött också minns när jag hoppade på Chrome i beta innan den ens lanserade i version 1, hur snabb den var men allt eftersom versionsnummer stiger ju mer packa dem in i dessa webbläsare som blir bara slöare och slöare dock tycker jag ändå Chrome är den bästa webbläsaren när det kommer till sync i crossplattformar.

Även Chrome lider ju med brister nu för tiden också.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk

Jo, upplever detsamma, finns ganska många anledningar att köra Firefox över Chrome men går riktigt inte när det blir så fruktansvärt segt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, känns som att Firefox är på väg ner i graven. Har upplevt stora problem stabilitetsmässigt, och så sent som idag märkte jag att Firefox har slutat stödja (nya?) versioner av Java vilket gjorde att jag ej kunde hantera post via Postnords Unifaun baserade system.

Är inte jätte insatt men Java är väl knappast det säkraste som har skrivits. Och detta må kanske vara Postnords fel mer än Javas.

Permalänk
Medlem

Skönt man inte är ensam

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Så... använd en annan webbläsare, t.ex Chrome som du inte har problemet med?

IE suger och chrome saknar funktioner FF har

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jag håller med dig, känns som att Firefox är på väg ner i graven. Har upplevt stora problem stabilitetsmässigt, och så sent som idag märkte jag att Firefox har slutat stödja (nya?) versioner av Java vilket gjorde att jag ej kunde hantera post via Postnords Unifaun baserade system.

Är inte jätte insatt men Java är väl knappast det säkraste som har skrivits. Och detta må kanske vara Postnords fel mer än Javas.

Jag skriver ut via PDF när jag kör unifaun på jobbet istället för att orka hålla på att krångla med java.

Permalänk
Inaktiv

Installerat om webbläsaren? Sett till att rensa ur eventuella gamla filer som blir kvar? Sett över flashblock och adblock, med dessa aktiverade så bör det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Tycker Chrome har blivit slött också minns när jag hoppade på Chrome i beta innan den ens lanserade i version 1, hur snabb den var men allt eftersom versionsnummer stiger ju mer packa dem in i dessa webbläsare som blir bara slöare och slöare dock tycker jag ändå Chrome är den bästa webbläsaren när det kommer till sync i crossplattformar.

Även Chrome lider ju med brister nu för tiden också.

Händer ganska ofta att efter en dags användande fryser webbläsaren sen fast helt måste gå in i aktivitetshanteraren döda programmet manuellt för att starta om

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Java är då säkert skrivs ju även android appar i, Flash är rena hotet jag kan hacka allt som har flash installerad. Minns rapporten när FRA hade flash installerad och påslagen och det sysslar med singalspaning vilket slarv

Dock är det inte så många webbaplaktioner som skrivs i Java dock det har börja bli mer känt under Android utvecklingen.

Skrivet av Ozeroun:

IE suger och chrome saknar funktioner FF har

IE? IE har aldrig ens existerat den dog när första konkurrenten kom ut minns vilket helvete man har haft anpassa webbsidor att se hyfsad ut i IE den gick ju i graven som världens sämsta webbläsare.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Prova x64 Firefox. Den som finns på hemsidan länkar till x86 av någon anledning.
https://support.mozilla.org/t5/Install-and-Update/How-to-swit...

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Prova x64 Firefox. Den som finns på hemsidan länkar till x86 av någon anledning.

Följde det där står fortfarande x86 avinställaren

Permalänk
Medlem

Upplever också FF som seg! Får nämligen testa på FF mellanåt när jag fixar med pappas dator. Upplevelsen är inget att hurra över!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Följde det där står fortfarande x86 avinställaren

Vad jag kan se så finns Firefox x64 på dessa länkar :

https://www.mozilla.org/en-US/firefox/new/
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/channel/desktop/

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | 2x Phanteks Revolt Pro 1000W |
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tar tillbaka allt jag sagt om att FF är segt. Tack!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

52.02 versionen jag har installerat

Efter installation står det fortfarande x86 på avinstalleraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

52.02 versionen jag har installerat

Efter installation står det fortfarande x86 på avinstalleraren?

Tryck på "Hjälp"uppe på listen, sen "Om Firefox" längst ner, där står version och sen står det inom parentes bakom om man har 32 eller 64-bitars. Står iaf (32-bitars) för mig.

Gör det stor skillnad att köra på 64-bitars? Har fått 32-bitars automatiskt och upplever precis som andra att det blivit betydligt segare, rena jävla tortyren om man suttit och surfat något timme, går knappt att scrolla facebook utan att fundera om RAM-stickorna ramlat av moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BesteN:

Tryck på "Hjälp"uppe på listen, sen "Om Firefox" längst ner, där står version och sen står det inom parentes bakom om man har 32 eller 64-bitars. Står iaf (32-bitars) för mig.

Gör det stor skillnad att köra på 64-bitars? Har fått 32-bitars automatiskt och upplever precis som andra att det blivit betydligt segare, rena jävla tortyren om man suttit och surfat något timme, går knappt att scrolla facebook utan att fundera om RAM-stickorna ramlat av moderkortet.

64-bits Firefox var ett stort lyft för mig iallafall. Mycket stabilare och kan hålla sig igång länge. Nyligen upplevde jag webbläsaren som känslig men då hade, av någon anledning, 32-bitarsversionen installerats och blivit standardbrowser utan att jag märkt det. Antar att det buggat vid automatiska uppdateringen vid någon tidpunkt.

Väl värd att prova, fortfarande världens bästa webbläsare i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Tycker tvärtom att Chrome är en resursslukande gris, så för min del är Firefox bättre i alla sammanhang.

Kör du 64-bit Firefox? Det blev en rejäl förbättring för min del.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Tycker tvärtom att Chrome är en resursslukande gris, så för min del är Firefox bättre i alla sammanhang.

Kör du 64-bit Firefox? Det blev en rejäl förbättring för min del.

Att den ofta installeras som malware brukar göra säger ju en del med.
Jag upplever den heller inte vara bra, tungdriven och samtidigt extremt ont om features.

Vill man verkligen prova något annorlunda så är det nog ändå Vivaldi som är den intressantare webbläsaren att testa just nu: https://vivaldi.com/

Permalänk
Inaktiv

Mozilla kommer i år att ändra så x64 blir default vid nyinstallation i de fall man kör 64 bitars cpu. Gick över till x64 redan före årsskiftet, och aldrig haft problem. De verkar lägga mer krut på att optimera 64-bit än 32-bit numera.

Permalänk
Medlem

Opera!

Permalänk
Skribent

Har personligen kört Chrome sedan det kom, men när Windows 10 lanserades så ville jag testa Edge en sväng, passade på att i samma veva testa FireFox och Opera igen.

Slutade med att jag gick tillbaka till Chrome i alla fall. Sync mellan Android/Chrome är var bästa syncen av dem alla och hastigheten var (då) överlägsen FF/Opera/Edge.

Jag kan se varför folk fortfarande vill köra FF, men på samma gång inte. Synkningen funkar inte alltid, känns inte som att tillägg uppdateras lika ofta och att tilläggsutbudet har blivit allmänt mindre (men det är en trend jag ser genom Chrome också).

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Facebook är det som gör Firefox apslö, framförallt efter att ha scrollat genom ett antal sidor.
Chrome har inte samma problem.
FF omstart löser problemet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör 64-bitars som sagt. En annan anledning till att Firefox blir slött kan vara att de fortfarande har hela webbläsaren i en enda process, men jag läste nyligen att det är nästa stora grej de lägger tid på, att göra varje flik till en separat process, och ska rulla ut nästa år tror jag.

Firefox är fortfarande den överlag bästa webbläsaren trots allt, såvida man inte redan har Googles armar i tarmen.

Skrivet av wille61:

Det är inget unikt för Firefox. Chrome kastade ut Java redan 2015 och Edge vet jag inte om det har haft stöd för det alls. Alla NPAPI-plugins har dumpats av alla stora webbläsare med undantag för Flash. Så det är PostMord som är efterblivna (vilken överraskning).
https://support.mozilla.org/t5/Problems-with-add-ons-plugins-...

Vill du tvunget ha Java så kan du använda Firefox 52 Extended Support Release (ESR) 32-bit

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Kör 64-bitars som sagt. En annan anledning till att Firefox blir slött kan vara att de fortfarande har hela webbläsaren i en enda process, men jag läste nyligen att det är nästa stora grej de lägger tid på, att göra varje flik till en separat process, och ska rulla ut nästa år tror jag.

Firefox är fortfarande den överlag bästa webbläsaren trots allt, såvida man inte redan har Googles armar i tarmen.
Det är inget unikt för Firefox. Chrome kastade ut Java redan 2015 och Edge vet jag inte om det har haft stöd för det alls. Alla NPAPI-plugins har dumpats av alla stora webbläsare med undantag för Flash. Så det är PostMord som är efterblivna (vilken överraskning).
https://support.mozilla.org/t5/Problems-with-add-ons-plugins-...

Vill du tvunget ha Java så kan du använda Firefox 52 Extended Support Release (ESR) 32-bit

Kanon svar, kul att någon är påläst inom ämnet. Saknar vissa plugin i Chrome som finns i FF, så det var oavsett inte aktuellt med något byte än på ett tag. Sen att lära sig nya kortkommandon, alla menyer m.m. Är inget jag har någon större lust med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag kan se varför folk fortfarande vill köra FF, men på samma gång inte. Synkningen funkar inte alltid, känns inte som att tillägg uppdateras lika ofta och att tilläggsutbudet har blivit allmänt mindre (men det är en trend jag ser genom Chrome också).

Syncningen fungerar väldigt bra hos mig, inte haft några problem med det. Den största anledningen till att jag kör med FF är 1. RSS läsare, något som jag inte har kunnat hitta någon som fungerar på samma sätt i Chrome, och 2. Tycker FF ser bättre ut UI mässigt än Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är också väldigt besviken över hur Firefox bara tycks bloatas mer och mer men aldrig kommer med något nytt intressant med alla uppdateringar. Om version 3.5 fortfarande hade fått säkerhetsuppdateringar hade jag säkert gärna kört den, den var snabb på den tiden och jag hade inga större problem.

Annat är det nu... sidor som laddar långsamt, frysningar, och ovanligt mycket krascher (särskilt på Linux-versionen), för att inte tala om hur den skriver sönder ens SSD med sitt överdrivna system för sessionshantering (eller vad det nu heter, det som gör att man kan återuppta en tidigare session om browsern eller datorn skulle krascha).

Tråkigt att det inte finns något rimligt alternativ, ser mycket hellre att Firefox rycker upp sig istället, för i grund och botten är det en grym browser.