Permalänk

100/100 mbit. Får ut 10/90

Jag har försökt googla, och jag har försökt söka i forumet men inte hittat någon lösning än.

Vi har precis fått fiber indraget i huset och jag har nu testat att göra ett par mätningar på mina olika system.

PC, windows 10 : 10/100
Telefon 5 ghz : 97/96
PS4 : kabel 90/90

Har ni någon enkel förklaring till varför jag kan stöta på detta problem?

Min dator är verkligen inte slö så kan omöjligt vara där det sitter. Är det något i brandvägg, windows, router? Jag vet att det är svårt att gissa sig fram men någonstans att börja kanske?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Jag har försökt googla, och jag har försökt söka i forumet men inte hittat någon lösning än.

Vi har precis fått fiber indraget i huset och jag har nu testat att göra ett par mätningar på mina olika system.

PC, windows 10 : 10/100
Telefon 5 ghz : 97/96
PS4 : kabel 90/90

Har ni någon enkel förklaring till varför jag kan stöta på detta problem?

Min dator är verkligen inte slö så kan omöjligt vara där det sitter. Är det något i brandvägg, windows, router? Jag vet att det är svårt att gissa sig fram men någonstans att börja kanske?

Tacksam för hjälp!

Trasig kabel eller defekt nätverkskort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Gaist: Helt ny kabel så tvivlar på att den kan vara den. Nätverkskortet tror jag heller inte det är något fel på då jag med min 24 mbit adsl-lina fick ut 16-17 mbit precis innan jag kopplade in fiber.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som det är nån trafikprioriteringsinställning som är fel, det är vanligt att "Killernic" strular om du har ett moderkort med det, du bör även se över ev säkerhetsprogram/brandväggar i datorn men det kan även vara nått i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Detta har jag sett väldigt många gånger.
1: testa att ändra inställningarna till 100mbps på nätverkskabeln, fungerade det borde det nu går att välja automatiskt igen.
2: har du möjligen Asus eller annat "gaming" moderkort? kolla så du inte har en inställning som heter typ optimering av nätverks kort eller något liknande i deras mjukvara. har du det stäng av det så bör det fungera igen

//Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det är nån trafikprioriteringsinställning som är fel, det är vanligt att "Killernic" strular om du har ett moderkort med det, du bör även se över ev säkerhetsprogram/brandväggar i datorn men det kan även vara nått i routern.

Skrivet av aragon:

Hej

Detta har jag sett väldigt många gånger.
1: testa att ändra inställningarna till 100mbps på nätverkskabeln, fungerade det borde det nu går att välja automatiskt igen.
2: har du möjligen Asus eller annat "gaming" moderkort? kolla så du inte har en inställning som heter typ optimering av nätverks kort eller något liknande i deras mjukvara. har du det stäng av det så bör det fungera igen

//Mvh

Tack för hjälpen! Efter en norsk restart och uppdatering av OS samt routern får jag nu ut 96/98 på datorn.
Märkligt bara att alla mina andra enheter fungerade klockrent innan.

Visa signatur