Permalänk
Medlem

Hitta detta, när man läste en del Ryen 5 tester, om hur minnes hastighet påverkar kommunikation, mellan CCX till CCX latency. Tester gjorda med Ryzen 5 1600X.

DDR4 2133MHz

DDR4 3200MHz

Sammanfattning DDR4 2133-3200MHz minnen.

Länk till artikeln: https://www.pcper.com/reviews/Processors/Ryzen-5-Review-1600X-and-1500X-Take-Core-i5/CCX-Latency-Testing-Pinging-between-t
Ganska intressant att se hur minnes hastigheten påverkar latency på CCX kommunikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nog inte så många men 1366x768 är hyfsat vanlig p.g.a bärbara datorer.
Tittar vi på steams undersökning så är de vanligaste upplösningarna 1920x1080 och 1366x768https://i.imgur.com/pXV0T6R.png

Sjukt hur få som sitter med 1440p! Att genomlida 1080p idag på sitt system känns för mig tungt

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Hitta detta, när man läste en del Ryen 5 tester, om hur minnes hastighet påverkar kommunikation, mellan CCX till CCX latency. Tester gjorda med Ryzen 5 1600X.

DDR4 2133MHz
https://www.pcper.com/files/review/2017-04-10/ccx-2133.png

DDR4 3200MHz
https://www.pcper.com/files/review/2017-04-10/ccx-3200.png

Sammanfattning DDR4 2133-3200MHz minnen.
https://www.pcper.com/files/review/2017-04-10/ccxlatency2.png

Länk till artikeln: https://www.pcper.com/reviews/Processors/Ryzen-5-Review-1600X-and-1500X-Take-Core-i5/CCX-Latency-Testing-Pinging-between-t
Ganska intressant att se hur minnes hastigheten påverkar latency på CCX kommunikationen.

Data Fabric ligger på samma klockdomän som RAM, så snabbare RAM=snabbare interconnect. Runt DDR3200 så har man mer eller midnre eliminerat problemet även om högre dividers är på gång (3500MT/s i Maj) som kommer öka prestanda ytterligare

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Data Fabric ligger på samma klockdomän som RAM, så snabbare RAM=snabbare interconnect. Runt DDR3200 så har man mer eller midnre eliminerat problemet även om högre dividers är på gång (3500MT/s i Maj) som kommer öka prestanda ytterligare

Jo de har jag förstått att det påverkar IF, men inte sett några tester på det förut, hur mycket det påverkar i latency med snabbare minnen, tyckte det som var intressant.
Ska bli kul att se ifall PcPer gör några nya tester när dom släpper den högre dividern (3500MT/s), hur mycket man vinner på detta i lägre latency och ifall det ger någon prestanda boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Jo de har jag förstått att det påverkar IF, men inte sett några tester på det förut, hur mycket det påverkar i latency med snabbare minnen, tyckte det som var intressant.
Ska bli kul att se ifall PcPer gör några nya tester när dom släpper den högre dividern (3500MT/s), hur mycket man vinner på detta i lägre latency och ifall det ger någon prestanda boost

Latens till RAM är sänkt med ~6ns. Det påverkar en del specifika fall beroende på tillämpning. En del enkeltrådade operationer går något snabbare och spel kan se en liten boost. Dom tester du sett med snabbare RAM på Youtube stämmer men då är det främst den ökade frekvensen på data fabric som står för den ökade prestandan. Framför allt minimum FPS (1% och .1% FPS) kan få en rejäl boost i prestanda. Något jag funderat på länge är att göra ett test med olika frekvenser med single channel och dual channel för att se hur stor inverkan minnet gör i förhållande till data fabric. Ryzen i sin design är en typiskt arkitektur som nyttjar snabbare RAM, så vinsten av högre minnesbandbredd/lägre latens till RAM kan enkilt vara en stor faktor till prestandan också, dvs data fabric har nödvändigtvis inte alltid så stor inverkan som man kan tro, men det beror mycket på vad för kod som körs.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Latens till RAM är sänkt med ~6ns. Det påverkar en del specifika fall beroende på tillämpning. En del enkeltrådade operationer går något snabbare och spel kan se en liten boost. Dom tester du sett med snabbare RAM på Youtube stämmer men då är det främst den ökade frekvensen på data fabric som står för den ökade prestandan. Framför allt minimum FPS (1% och .1% FPS) kan få en rejäl boost i prestanda. Något jag funderat på länge är att göra ett test med olika frekvenser med single channel och dual channel för att se hur stor inverkan minnet gör i förhållande till data fabric. Ryzen i sin design är en typiskt arkitektur som nyttjar snabbare RAM, så vinsten av högre minnesbandbredd/lägre latens till RAM kan enkilt vara en stor faktor till prestandan också, dvs data fabric har nödvändigtvis inte alltid så stor inverkan som man kan tro, men det beror mycket på vad för kod som körs.

Tackar för förklaringen!
Detta är ju bara första generationen också, så kommer nog bli ännu snabbare nästa gen, när dom förfinat detta ännu mer.
Skulle vara intressant att se, du får gärna länka dina resultat ifall du gör dessa tester

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Snubb1:

Nog inte så många men 1366x768 är hyfsat vanlig p.g.a bärbara datorer.
Tittar vi på steams undersökning så är de vanligaste upplösningarna 1920x1080 och 1366x768https://i.imgur.com/pXV0T6R.png

Jag antar att du missade mitt svar ovan.

Helt korrekt att det sitter en stor majoritet i lägre upplösning än 1080p och den stora majoriteten sitter med en laptop.

Låt oss då göra ett litet tanke-experiment;

Om vi sammafattar alla bärbar datorer som finns på marknaden där skärmupplösningen är under 1080p; t.ex. 1366x768. Sen tittar vi på, i snitt, vilken sorts GPU som sitter i dessa datorer så kan jag, utan att sammanställa denna information, med ett ganska gott samvete påstå att de datorerna inte har en GPU som är kapabel att leverera sådana belastning på processorn att vi kommer se en differens mellan Kaby Lake och Ryzen.

Min poäng i hela den här debatten är att prestanda vid lägre upplösning än 1080p när det kommer till desktop-processorer har inget annat än akademisk betydelse men att det inte har någon praktisk betydelse. Hur många användare tror ni det finns som ens sitter med ett GTX 1080 Ti i 1080p? För att återvända till min tidigare post, sitter man inte med e-sport så tror jag att den allra största majoriteten föredrar avancerad grafik före hög bilduppdatering.

PS. Det vanligaste mobila kortet på Steam Hardware & Software Survey: March 2017 är GTX 960M med 2.56%. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Sjukt hur få som sitter med 1440p! Att genomlida 1080p idag på sitt system känns för mig tungt

Ja det är inte många som spelar i högre upplösningar även om vi kan tro att det är en majoritet om vi läser teknik pressens tester och påståenden.
De flesta pratar om 4K som om det vore jätte vanligt när det knappt används i verkligheten.

Skrivet av Dinoman:

Jag antar att du missade mitt svar ovan.

Helt korrekt att det sitter en stor majoritet i lägre upplösning än 1080p och den stora majoriteten sitter med en laptop.

Låt oss då göra ett litet tanke-experiment;

Om vi sammafattar alla bärbar datorer som finns på marknaden där skärmupplösningen är under 1080p; t.ex. 1366x768. Sen tittar vi på, i snitt, vilken sorts GPU som sitter i dessa datorer så kan jag, utan att sammanställa denna information, med ett ganska gott samvete påstå att de datorerna inte har en GPU som är kapabel att leverera sådana belastning på processorn att vi kommer se en differens mellan Kaby Lake och Ryzen.

Min poäng i hela den här debatten är att prestanda vid lägre upplösning än 1080p när det kommer till desktop-processorer har inget annat än akademisk betydelse men att det inte har någon praktisk betydelse. Hur många användare tror ni det finns som ens sitter med ett GTX 1080 Ti i 1080p? För att återvända till min tidigare post, sitter man inte med e-sport så tror jag att den allra största majoriteten föredrar avancerad grafik före hög bilduppdatering.

PS. Det vanligaste mobila kortet på Steam Hardware & Software Survey: March 2017 är GTX 960M med 2.56%. DS.

Du får tolka informationen hur du vill, jag gav endast det bästa svar jag kunde på frågan du ställde.
Jag kan inte utläsa vilka upplösningar en viss hårdvara använder ur det underlaget.
Om jag ska gissa så finns det nog fler än jag vill tro som spelar i 1080 med väldigt dyr hårdvara, under 1080 så gissar jag att det är ganska få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ja det är inte många som spelar i högre upplösningar även om vi kan tro att det är en majoritet om vi läser teknik pressens tester och påståenden.
De flesta pratar om 4K som om det vore jätte vanligt när det knappt används i verkligheten.
Du får tolka informationen hur du vill, jag gav endast det bästa svar jag kunde på frågan du ställde.
Jag kan inte utläsa vilka upplösningar en viss hårdvara använder ur det underlaget.
Om jag ska gissa så finns det nog fler än jag vill tro som spelar i 1080 med väldigt dyr hårdvara, under 1080 så gissar jag att det är ganska få.

Rent erfarenhetsmässigt så har datorer med låg upplösning kass hårdvara och hårdvaran skalar upp med upplösningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag antar att du missade mitt svar ovan.

Helt korrekt att det sitter en stor majoritet i lägre upplösning än 1080p och den stora majoriteten sitter med en laptop.

Låt oss då göra ett litet tanke-experiment;

Om vi sammafattar alla bärbar datorer som finns på marknaden där skärmupplösningen är under 1080p; t.ex. 1366x768. Sen tittar vi på, i snitt, vilken sorts GPU som sitter i dessa datorer så kan jag, utan att sammanställa denna information, med ett ganska gott samvete påstå att de datorerna inte har en GPU som är kapabel att leverera sådana belastning på processorn att vi kommer se en differens mellan Kaby Lake och Ryzen.

Min poäng i hela den här debatten är att prestanda vid lägre upplösning än 1080p när det kommer till desktop-processorer har inget annat än akademisk betydelse men att det inte har någon praktisk betydelse. Hur många användare tror ni det finns som ens sitter med ett GTX 1080 Ti i 1080p? För att återvända till min tidigare post, sitter man inte med e-sport så tror jag att den allra största majoriteten föredrar avancerad grafik före hög bilduppdatering.

PS. Det vanligaste mobila kortet på Steam Hardware & Software Survey: March 2017 är GTX 960M med 2.56%. DS.

Klart att det har en praktisk betydelse. Kolla bara på Sweclockers nyheter/test angående skärmar:
http://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=34a44413-1fec-4...
Tror du skärmutvecklarna hade släppt så många skärmar med hög uppdateringsfrekvens om det inte fanns en marknad för det? Det är ju en av sakerna som tester i lägre upplösningar ska visa, hur många fps processorn kan mata ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

1440p här.
Köper 1600 Ryzen med tanke på min användning, 1080p helt ok men testar man 1440p med 144hz, ja då vill man inte köra 1080p längre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Klart att det har en praktisk betydelse. Kolla bara på Sweclockers nyheter/test angående skärmar:
http://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=34a44413-1fec-4...
Tror du skärmutvecklarna hade släppt så många skärmar med hög uppdateringsfrekvens om det inte fanns en marknad för det? Det är ju en av sakerna som tester i lägre upplösningar ska visa, hur många fps processorn kan mata ut.

Finns ingen anledning att förolämpa min intelligens.

Diskussionen gällde min reaktion på vem tusan som spelar i 720p idag? Vilket på desktopsidan kan räknas i promille troligtvis. I det sammanhanget har det ingen praktisk betydelse. Sedan utvecklade jag vidare på hur många vi tror spelar med ett 1080 Ti i 1080p vilket i den stora majoriteten av spel krävs för att komma upp i dessa uppdateringsfrekvenserna. Jag har redan utvecklat att om man inte sysslar med e-sport eller sitter på en laptop så är denna skaran människor troligtvis väldigt liten.

Nu har vi ingen fakta på detta men hur många tror vi det är av dom 45% som spelar i 1080p som sitter på höguppdateringsskärmar? Jag påstår inte att detta är ett menignslöst test att utföra och jag håller med om att det är ett sätt att skilja agnarna från vetet men det har ingen större praktiskt betydelse för den stora massan av PC-spelare eftersom de som spelar i 120Hz+ rör sig i utkanterna av det som är mainstream bland PC-spelare idag.

Mina antaganden är dessa. Den stora majoriteten av PC-spelare som spelar med en desktop PC spelar i 1080p eller mer. De allra flesta av dessa skärmar är 60Hz, ett fåtal är 120Hz och en försvinnande liten minoritet har högre uppdateringsfrekvens än det. Dom flesta prioriterar fin grafik kontra hög uppdateringsfrekvens. De allra flesta PC-spelare har sämre GPU än t.ex. ett GTX 1060 eller RX480.

Så med mina antaganden, som jag personligen inte anser vara orealistiska, så har 720p testning av PC-spel akademisk betydelse, det kan påvisa CPU-beteenden för framtiden men även det är en osäker faktor då Ryzen bara kan bli ännu bättre medan Kaby Lake troligtvis inte kommer se mycket förbättring. Den dagen ett low end kort kan producera FPS i 120fps regionen för nya spel i 1080p så tror jag att det kommer finns nya CPU:er på marknaden.

Så tänker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Finns ingen anledning att förolämpa min intelligens.

Diskussionen gällde min reaktion på vem tusan som spelar i 720p idag? Vilket på desktopsidan kan räknas i promille troligtvis. I det sammanhanget har det ingen praktisk betydelse. Sedan utvecklade jag vidare på hur många vi tror spelar med ett 1080 Ti i 1080p vilket i den stora majoriteten av spel krävs för att komma upp i dessa uppdateringsfrekvenserna. Jag har redan utvecklat att om man inte sysslar med e-sport eller sitter på en laptop så är denna skaran människor troligtvis väldigt liten.

Nu har vi ingen fakta på detta men hur många tror vi det är av dom 45% som spelar i 1080p som sitter på höguppdateringsskärmar? Jag påstår inte att detta är ett menignslöst test att utföra och jag håller med om att det är ett sätt att skilja agnarna från vetet men det har ingen större praktiskt betydelse för den stora massan av PC-spelare eftersom de som spelar i 120Hz+ rör sig i utkanterna av det som är mainstream bland PC-spelare idag.

Mina antaganden är dessa. Den stora majoriteten av PC-spelare som spelar med en desktop PC spelar i 1080p eller mer. De allra flesta av dessa skärmar är 60Hz, ett fåtal är 120Hz och en försvinnande liten minoritet har högre uppdateringsfrekvens än det. Dom flesta prioriterar fin grafik kontra hög uppdateringsfrekvens. De allra flesta PC-spelare har sämre GPU än t.ex. ett GTX 1060 eller RX480.

Så med mina antaganden, som jag personligen inte anser vara orealistiska, så har 720p testning av PC-spel akademisk betydelse, det kan påvisa CPU-beteenden för framtiden men även det är en osäker faktor då Ryzen bara kan bli ännu bättre medan Kaby Lake troligtvis inte kommer se mycket förbättring. Den dagen ett low end kort kan producera FPS i 120fps regionen för nya spel i 1080p så tror jag att det kommer finns nya CPU:er på marknaden.

Så tänker jag.

Vadå förlämpade din intelligens?!

Du antar ju bara att alla som spelar med 144Hz kräver att kunna maxa spelen och då har dom skärmarna alltid varit meningslösa, om man inte bara spelar äldre och lättdrivna spel för även om grafikkorten utvecklas så gör spelen det också. Det visar ju inte bara framtiden, det visar ju även nu. Kan du få 160 fps i 720p kan du få 160 fps i 1080p också om grafikkortet hänger med, och det vill jag nog säga att även midrange gör om man sänker inställningarna. Jag tror inte mitt gamla 970 skulle hålla tillbaka i de flesta spel med låga inställningar så länge min processor kunde ge mer.

Du säger att folk väljer grafik före prestanda men då verkar du inte veta att de som kör på skärmar med hög uppdateringsfrekvens ofta är beredda att sänka inställningarna också. Det blir rätt uppenbart om du läser runt.

Jag skulle även säga att 144Hz är bra mycket vanligare än 120Hz. Det räcker att kolla vilken uppdateringsfrekvens skärmarna har legat på dom sista åren.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Finns ingen anledning att förolämpa min intelligens.

Diskussionen gällde min reaktion på vem tusan som spelar i 720p idag? Vilket på desktopsidan kan räknas i promille troligtvis. I det sammanhanget har det ingen praktisk betydelse. Sedan utvecklade jag vidare på hur många vi tror spelar med ett 1080 Ti i 1080p vilket i den stora majoriteten av spel krävs för att komma upp i dessa uppdateringsfrekvenserna. Jag har redan utvecklat att om man inte sysslar med e-sport eller sitter på en laptop så är denna skaran människor troligtvis väldigt liten.

Nu har vi ingen fakta på detta men hur många tror vi det är av dom 45% som spelar i 1080p som sitter på höguppdateringsskärmar? Jag påstår inte att detta är ett menignslöst test att utföra och jag håller med om att det är ett sätt att skilja agnarna från vetet men det har ingen större praktiskt betydelse för den stora massan av PC-spelare eftersom de som spelar i 120Hz+ rör sig i utkanterna av det som är mainstream bland PC-spelare idag.

Mina antaganden är dessa. Den stora majoriteten av PC-spelare som spelar med en desktop PC spelar i 1080p eller mer. De allra flesta av dessa skärmar är 60Hz, ett fåtal är 120Hz och en försvinnande liten minoritet har högre uppdateringsfrekvens än det. Dom flesta prioriterar fin grafik kontra hög uppdateringsfrekvens. De allra flesta PC-spelare har sämre GPU än t.ex. ett GTX 1060 eller RX480.

Så med mina antaganden, som jag personligen inte anser vara orealistiska, så har 720p testning av PC-spel akademisk betydelse, det kan påvisa CPU-beteenden för framtiden men även det är en osäker faktor då Ryzen bara kan bli ännu bättre medan Kaby Lake troligtvis inte kommer se mycket förbättring. Den dagen ett low end kort kan producera FPS i 120fps regionen för nya spel i 1080p så tror jag att det kommer finns nya CPU:er på marknaden.

Så tänker jag.

Man brukar testa spel med höga inställningar för att köra hårt på CPU, man gör detta vid låg upplösning för att inte ge GPU flaskhals som skulke ge mer missvisande resultat. Det gör det lättare att förutspå hur CPUn kommer prestera (när man spelar) i framtiden när det finns bättre GPUs att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Flopper: 1080p Never again!

Till de som inte har hakat på Ryzen ännu så säljer Dustinhome 1700X för 3849:-

https://www.dustinhome.se/product/5011012400/ryzen-7-1700x-34...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

1280x720p? Vem i sitt sinnes fulla bruk spelar i den upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Man testar med 720p för att i så hög grad som möjligt ta bort grafikkortet som flaskhals. I högre upplösningar(inklusive 1080p) kommer grafikkortet(och inte processorn) vara flaskhalsen i varierande grad. Detta är ett problem när man vill testa hur en CPU presterar i spel. Tanken är att man ska få ett hum om hur processorn man väljer kommer begränsa prestandan när vi i framtiden har tillräckligt bra grafikkort som inte flaskhalsar prestanda i det valda spelet.

Historielektion med exempel:
Kolla exempelvis denna recension av de första bulldozer processorerna med 8* kärnor från 2011. Tittar vi på 1080p testerna kan vi se att AMD bulldozer AMD FX-8120/FX-8150 och intel i5/i7- 2500/2600k presterar i princip likvärdigt med en differens på ca 1-4%. I 720p blir AMD däremot ägda med typ 10-20%. Vilken av dessa resultat blev indikativa för den framtida spelprestandan för de båda kretsarna? Resultaten för 1080p eller 720p?

Hade swec bara testat i 1080p vid tidpunkten för recensionen hade man fått intrycket att bulldozer och dåvarande i5:orna i framtiden skulle prestera identiskt i spel. När vi sedan fick bättre grafikkort så upptäckte vi alla att bulldozer var underlägsen intels i5:or när det kom till spel, något som också sweclockers 720p tester förutspådde.

Därför använder alla seriösa CPU-recensenter sig fortfarande av 720p när man vill testa spelprestanda även om det såklart inte är en perfekt metod. 720p tester är fortfarande mer relevanta än 2,560 x 1,440 och 4k tester om man vill prestandatesta en CPU trots att 720p i princip inte används längre.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av wowsers:

Man brukar testa spel med höga inställningar för att köra hårt på CPU, man gör detta vid låg upplösning för att inte ge GPU flaskhals som skulke ge mer missvisande resultat. Det gör det lättare att förutspå hur CPUn kommer prestera (när man spelar) i framtiden när det finns bättre GPUs att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av bsk!:

Man testar med 720p för att i så hög grad som möjligt ta bort grafikkortet som flaskhals. I högre upplösningar(inklusive 1080p) kommer grafikkortet(och inte processorn) vara flaskhalsen i varierande grad. Detta är ett problem när man vill testa hur en CPU presterar i spel. Tanken är att man ska få ett hum om hur processorn man väljer kommer begränsa prestandan när vi i framtiden har tillräckligt bra grafikkort som inte flaskhalsar prestanda i det valda spelet.

Historielektion med exempel:
Kolla exempelvis denna recension av de första bulldozer processorerna med 8* kärnor från 2011. Tittar vi på 1080p testerna kan vi se att AMD bulldozer AMD FX-8120/FX-8150 och intel i5/i7- 2500/2600k presterar i princip likvärdigt med en differens på ca 1-4%. I 720p blir AMD däremot ägda med typ 10-20%. Vilken av dessa resultat blev indikativa för den framtida spelprestandan för de båda kretsarna? Resultaten för 1080p eller 720p?

Hade swec bara testat i 1080p vid tidpunkten för recensionen hade man fått intrycket att bulldozer och dåvarande i5:orna i framtiden skulle prestera identiskt i spel. När vi sedan fick bättre grafikkort så upptäckte vi alla att bulldozer var underlägsen intels i5:or när det kom till spel, något som också sweclockers 720p tester förutspådde.

Därför använder alla seriösa CPU-recensenter sig fortfarande av 720p när man vill testa spelprestanda även om det såklart inte är en perfekt metod. 720p tester är fortfarande mer relevanta än 2,560 x 1,440 och 4k tester om man vill prestandatesta en CPU trots att 720p i princip inte används längre.

Tack för de klargörandena men det verkar inte som att ni två har läst vad jag har skrivit.

1. Jag är väl införstådd med varför man testar i 720p. Min första kommentar var sarkastisk.

2. Jag har förklarat min ståndpunkt i saken och varför jag anser att det har akademisk betydelse.

3. Bulldozer var bra mycket sämre än Core i5/i7. Ryzen är något helt annat i sammanhanget.

Sist men inte minst, jag får känslan av att ni inte diskuterar samma sak som jag gör. Jag ifrågasätter inte varför det testas i 720p. Jag svarade på ett inlägg där en person diskuterade att Intel var snabbare i 720p, därav mitt första inlägg. Däremot så står jag fortfarande fast vid att 720p har akademisk betydelse och prestandan kommer se helt annorlunda ut om tre, fyra år.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack för de klargörandena men det verkar inte som att ni två har läst vad jag har skrivit.

1. Jag är väl införstådd med varför man testar i 720p. Min första kommentar var sarkastisk.

2. Jag har förklarat min ståndpunkt i saken och varför jag anser att det har akademisk betydelse.

3. Bulldozer var bra mycket sämre än Core i5/i7. Ryzen är något helt annat i sammanhanget.

Sist men inte minst, jag får känslan av att ni inte diskuterar samma sak som jag gör. Jag ifrågasätter inte varför det testas i 720p. Jag svarade på ett inlägg där en person diskuterade att Intel var snabbare i 720p, därav mitt första inlägg. Däremot så står jag fortfarande fast vid att 720p har akademisk betydelse och prestandan kommer se helt annorlunda ut om tre, fyra år.

Oj det missade jag då jag satt på bussen tidigare idag, skälet att fortfarande använda i7 6700 och 7700 är att man kommer få högst FPS i spel som gynnar snabba CPUer typ CS:GO och dylikt i tävlingssyfte (där folk kör med 240Hz skärmar). Då blir intel ett bättre val, men är man casual pc användare borde det inte bli någon större skillnad om man använder en Ryzen 5 eller i5 t.ex. för vardagsbruk, och om man vill streama från samma PC i god kvalitet på twitch behöver man inte lägga en förmögenhet på en CPU med många kärnor (alternativt spendera pengar på en dedikerad stream pc vilket också kostar pengar).

Men competitive gaming där man måste (eller åtminstone vill) mjölka så många FPS som möjligt ur traditionella spelmotorer är fortfarande väldigt attraktivt, men jag håller definitivt med dig att saker kan se annorlunda ut om 3-4 år

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Oj det missade jag då jag satt på bussen tidigare idag, skälet att fortfarande använda i7 6700 och 7700 är att man kommer få högst FPS i spel som gynnar snabba CPUer typ CS:GO och dylikt i tävlingssyfte (där folk kör med 240Hz skärmar). Då blir intel ett bättre val, men är man casual pc användare borde det inte bli någon större skillnad om man använder en Ryzen 5 eller i5 t.ex. för vardagsbruk, och om man vill streama från samma PC i god kvalitet på twitch behöver man inte lägga en förmögenhet på en CPU med många kärnor (alternativt spendera pengar på en dedikerad stream pc vilket också kostar pengar).

Men competitive gaming där man måste (eller åtminstone vill) mjölka så många FPS som möjligt ur traditionella spelmotorer är fortfarande väldigt attraktivt, men jag håller definitivt med dig att saker kan se annorlunda ut om 3-4 år

Om man vill streama för sina 2 tittare i bra kvalitet så är Ryzen bra. Men en 7700/6700k är bara något att ha om man spelar tävlingsinriktat och vanligt folk nöjer sig med mycket mindre.

För en nischad marknad (streaming) är 1700-1800x ett bra köp men för en annan nischad marknad (folk som spelar på skärmar med hög uppdateringsfrekvens) är en 7700-6700k bara viktigt om man spelar på hög nivå. Varför är streaming i bra kvalitet ett uppskattat argument men om man har 1KD i fps spel så är hööööga frames inte något som behövs alls och alltså behöver man inte en 6700-7700, oavsett hur mycket man gillar flytet. Det här dubbla budskapet ser jag ofta i den här tråden och andra om Ryzen. Saker är viktiga att påpeka när det plussar på för Ryzen men "bara och endast för tävlingsinriktade gamers" när det kommer till Intel och vad Intel gör bra. Man kanske inte ska förvänta sig mer av en tråd som denna dock.

Undrar hur det låtit på de som propagerar för streaming om Intel skötte streaming bättre och billigare och AMD kunde skicka ut massa fps. Jag tror att det låtit annorlunda, streaming hade varit så otroligt nischat men skärmar med hög uppdateringsfrekvens hade varit framtiden. Om jag har rätt eller fel lär vi tyvärr inte få veta om spelplanen inte ändras.

Det här inlägget är inte riktat specifikt till dig utan det här är något jag lagt märke till sedan de första testerna kom ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man vill streama för sina 2 tittare i bra kvalitet så är Ryzen bra. Men en 7700/6700k är bara något att ha om man spelar tävlingsinriktat och vanligt folk nöjer sig med mycket mindre.

För en nischad marknad (streaming) är 1700-1800x ett bra köp men för en annan nischad marknad (folk som spelar på skärmar med hög uppdateringsfrekvens) är en 7700-6700k bara viktigt om man spelar på hög nivå. Varför är streaming i bra kvalitet ett uppskattat argument men om man har 1KD i fps spel så är hööööga frames inte något som behövs alls och alltså behöver man inte en 6700-7700, oavsett hur mycket man gillar flytet. Det här dubbla budskapet ser jag ofta i den här tråden och andra om Ryzen. Saker är viktiga att påpeka när det plussar på för Ryzen men "bara och endast för tävlingsinriktade gamers" när det kommer till Intel och vad Intel gör bra. Man kanske inte ska förvänta sig mer av en tråd som denna dock.

Undrar hur det låtit på de som propagerar för streaming om Intel skötte streaming bättre och billigare och AMD kunde skicka ut massa fps. Jag tror att det låtit annorlunda, streaming hade varit så otroligt nischat men skärmar med hög uppdateringsfrekvens hade varit framtiden. Om jag har rätt eller fel lär vi tyvärr inte få veta om spelplanen inte ändras.

Det här inlägget är inte riktat specifikt till dig utan det här är något jag lagt märke till sedan de första testerna kom ut.

Det beror nog helt på vem man frågar, i mitt umgänge är streaming väldigt vanligt (ibland streamar vi arbete som vi gör och får visa för att fördriva tiden), medans ingen är direkt tävlingsinriktad. Båda är väldigt nischade skulle jag vilja säga

Jag skulle nog hellre tro att skälet till allt Ryzen hype även efter release är att det finns många nischer där Ryzen passar bra, Intel kommer förmodligen fortfarande att driva stor marknad hos företag där man hellre kör på teknik som man vet fungerar istället för att ta risker (kontor?), sedan får man ju vara nöjd att några saker faktiskt inte bara är tomt hype (jag själv är skyldig till det med att tro att XFR faktiskt skulle känna av när CPUn inte orkade mer istället för att vara en vanlig hård gräns).

Jag vill själv se hur bra HEDT Zen och Naples kommer prestera, om AMD tycker att det finns en anledning att släppa dessa CPUer måste det finnas någon bristpunkt på Intels upplaga av CPUer annat än det där exemplet dom gav för ett tag sedan där de körde någon uppgift som drog till nytta alla minneskanaler.

Jag gissade att du inte var riktad till mitt specifika inlägg Det är ändå bra poäng med det du säger!

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man vill streama för sina 2 tittare i bra kvalitet så är Ryzen bra. Men en 7700/6700k är bara något att ha om man spelar tävlingsinriktat och vanligt folk nöjer sig med mycket mindre.

För en nischad marknad (streaming) är 1700-1800x ett bra köp men för en annan nischad marknad (folk som spelar på skärmar med hög uppdateringsfrekvens) är en 7700-6700k bara viktigt om man spelar på hög nivå. Varför är streaming i bra kvalitet ett uppskattat argument men om man har 1KD i fps spel så är hööööga frames inte något som behövs alls och alltså behöver man inte en 6700-7700, oavsett hur mycket man gillar flytet. Det här dubbla budskapet ser jag ofta i den här tråden och andra om Ryzen. Saker är viktiga att påpeka när det plussar på för Ryzen men "bara och endast för tävlingsinriktade gamers" när det kommer till Intel och vad Intel gör bra. Man kanske inte ska förvänta sig mer av en tråd som denna dock.

Undrar hur det låtit i den här tråden om Intel skötte streaming bättre och AMD kunde skicka ut massa fps. Jag tror att det låtit annorlunda, streaming hade varit så otroligt nischat men skärmar med hög uppdateringsfrekvens hade varit framtiden.

Då är det bra att vi har flera åsikter på det här forumet som kan balansera diskussionen.

Jag noterar din sarkasm och ovilja att möta de seriösa argumenten som iaf jag försöker ge och jag har baserat mina antaganden på den stora majoriteten av PC-spelare och inte oss som hänger på det här forumet. Jag har inte påstått att en ägare av en skärm kapabel av 144hz eller 240hz inte vill spela i just den uppdateringsfrekvensen jag säger att det är en försvinnande skara människor som äger en sådan skärm, även om dom antagligen är överrepresenterade på det här forumet.

Som du kanske noterat så sitter jag själv på en 4770K och har inte några större behov av att försöka belysa Ryzen i bättre dager än Kaby Lake, till exempel, jag försöker enbart ha en objektiv diskussion.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade dock gärna sett dom jämföra med andra spel för att se att det är nåt generellt med Intel (dvs sega spikar på > 200ms). Det är intressant och skulle förklara varför Ryzen upplevs som mjukare när den inte spikar ens i närheten ( < 40ms) men med bara GTA data... meh. Det jag sett tidigare av frametimes har inte visat någon sån stor skillnad heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man vill streama för sina 2 tittare i bra kvalitet så är Ryzen bra. Men en 7700/6700k är bara något att ha om man spelar tävlingsinriktat och vanligt folk nöjer sig med mycket mindre.

För en nischad marknad (streaming) är 1700-1800x ett bra köp men för en annan nischad marknad (folk som spelar på skärmar med hög uppdateringsfrekvens) är en 7700-6700k bara viktigt om man spelar på hög nivå. Varför är streaming i bra kvalitet ett uppskattat argument men om man har 1KD i fps spel så är hööööga frames inte något som behövs alls och alltså behöver man inte en 6700-7700, oavsett hur mycket man gillar flytet. Det här dubbla budskapet ser jag ofta i den här tråden och andra om Ryzen. Saker är viktiga att påpeka när det plussar på för Ryzen men "bara och endast för tävlingsinriktade gamers" när det kommer till Intel och vad Intel gör bra. Man kanske inte ska förvänta sig mer av en tråd som denna dock.

Undrar hur det låtit på de som propagerar för streaming om Intel skötte streaming bättre och billigare och AMD kunde skicka ut massa fps. Jag tror att det låtit annorlunda, streaming hade varit så otroligt nischat men skärmar med hög uppdateringsfrekvens hade varit framtiden. Om jag har rätt eller fel lär vi tyvärr inte få veta om spelplanen inte ändras.

Det här inlägget är inte riktat specifikt till dig utan det här är något jag lagt märke till sedan de första testerna kom ut.

Skrivet av Dinoman:

Då är det bra att vi har flera åsikter på det här forumet som kan balansera diskussionen.

Jag noterar din sarkasm och ovilja att möta de seriösa argumenten som iaf jag försöker ge och jag har baserat mina antaganden på den stora majoriteten av PC-spelare och inte oss som hänger på det här forumet. Jag har inte påstått att en ägare av en skärm kapabel av 144hz eller 240hz inte vill spela i just den uppdateringsfrekvensen jag säger att det är en försvinnande skara människor som äger en sådan skärm, även om dom antagligen är överrepresenterade på det här forumet.

Som du kanske noterat så sitter jag själv på en 4770K och har inte några större behov av att försöka belysa Ryzen i bättre dager än Kaby Lake, till exempel, jag försöker enbart ha en objektiv diskussion.

Tycker att ni båda har en poäng i eran diskussion, säger inte att någon av er har rätt eller fel, utan skulle säga att det hela skulle kunna delas in i två olika grupper/senarion.

1. Man spelar mestadels Esport i FPS titlar, likt CS, Quake, UT och liknande med en 144Hz-240Hz skärm, där hög framerate är det man eftersträvar. Samtidigt som man inte använder nån större grad av flertråds prestanda, likt rendering, streaming och dylikt. Här är Intel 7700k det bästa valet.

2. Man Spelar Strategi, Äventyr, Rollspel, MMO, FPS på casual nivå och liknande på max grafik instllningar på en 60HZ-120Hz skärm och även använder datorn till annat som VMs, rendering, streaming och dylikt. Här är Ryzen det bästa valet.

Så allt beror på vilka prioriteringar man har och vad man använder sin dator till

Permalänk
Avstängd

Nvidia för tillfället ger en sämre dator med ryzen pga buggad mjuk eller hårdvara från nvidia.
så har du Nvidia kort är det svårt att jämföra med ett ryzen system vs Intel idag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Man testar med 720p för att i så hög grad som möjligt ta bort grafikkortet som flaskhals. I högre upplösningar(inklusive 1080p) kommer grafikkortet(och inte processorn) vara flaskhalsen i varierande grad. Detta är ett problem när man vill testa hur en CPU presterar i spel. Tanken är att man ska få ett hum om hur processorn man väljer kommer begränsa prestandan när vi i framtiden har tillräckligt bra grafikkort som inte flaskhalsar prestanda i det valda spelet.

Historielektion med exempel:
Kolla exempelvis denna recension av de första bulldozer processorerna med 8* kärnor från 2011. Tittar vi på 1080p testerna kan vi se att AMD bulldozer AMD FX-8120/FX-8150 och intel i5/i7- 2500/2600k presterar i princip likvärdigt med en differens på ca 1-4%. I 720p blir AMD däremot ägda med typ 10-20%. Vilken av dessa resultat blev indikativa för den framtida spelprestandan för de båda kretsarna? Resultaten för 1080p eller 720p?

Hade swec bara testat i 1080p vid tidpunkten för recensionen hade man fått intrycket att bulldozer och dåvarande i5:orna i framtiden skulle prestera identiskt i spel. När vi sedan fick bättre grafikkort så upptäckte vi alla att bulldozer var underlägsen intels i5:or när det kom till spel, något som också sweclockers 720p tester förutspådde.

Därför använder alla seriösa CPU-recensenter sig fortfarande av 720p när man vill testa spelprestanda även om det såklart inte är en perfekt metod. 720p tester är fortfarande mer relevanta än 2,560 x 1,440 och 4k tester om man vill prestandatesta en CPU trots att 720p i princip inte används längre.

Intressant att du skulle ta upp den frågan! Om du tittar på detta test gjort i år, så är 8370 (som ju endast är marginellt snabbare än 8150) endast 6% skillnad i 720p och i5-2500k är här långsammare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hade dock gärna sett dom jämföra med andra spel för att se att det är nåt generellt med Intel (dvs sega spikar på > 200ms). Det är intressant och skulle förklara varför Ryzen upplevs som mjukare när den inte spikar ens i närheten ( < 40ms) men med bara GTA data... meh. Det jag sett tidigare av frametimes har inte visat någon sån stor skillnad heller.

Men ändå otroligt sjukt att ryzen med 1080ti får storstryp av 7700k med gtx1080. Med 20-30fps tom.
Antingen är det något som ligger och bromsar i Ryzen för att säg slippa sådana ojämnheter eller så är det frekvensskillnaden som begrensar Ryzen här. Iof har jag sett klipp med samma klock å ändå så har intel visat typ samma resultat så något är ju skumt.
1080ti är för snabbt jämfört 1080 för att detta ska anses normalt, Ryzen med 1080ti borde ju prestera bra mycket bättre än i7+gtx1080

Tidigare när man såg de första r7+gtx10700 klipp där man såg real time fps i just bf1 så visade dessa i princip samma fps som min gamla setup gtx970 med 6700. 80-110fps typ men i gta5 så hade inte mitt sys någon chans där, fpsen var inte ens snarlika där så att ryzen inte orkar att driva 1080ti i gta5 iaf är lite väl extremt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50&t=340s

AdoredTV tar också upp fx8350/fx8370 vs i2500k och visar att tvärt emot vad folk trodde så var inte low res benchmarks en bra indikator på framtida prestanda. Säger ju sig själv också att vartefter spel blir bättre på att utnyttja fler kärnor och trådar, ju bättre kommer ryzen att prestera jfm intels quad cores.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av khendon:

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50&t=340s

AdoredTV tar också upp fx8350/fx8370 vs i2500k och visar att tvärt emot vad folk trodde så var inte low res benchmarks en bra indikator på framtida prestanda. Säger ju sig själv också att vartefter spel blir bättre på att utnyttja fler kärnor och trådar, ju bättre kommer ryzen att prestera jfm intels quad cores.

köper inte alls vad adore vill säga där.

du ser ju att fx i princip alltid presterar i botten när man jämför med sandy ex. sandy kan fortfarande prestera nära nyare cpu gen från intel när alla paras ihop med nya snabba graffen men fx visar tom ibland halva prestandan..

hur fel var dessa indikationer då?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Alltså, kan Zen 2 bara eliminera flaskhalsen i Data Fabric och samtidigt få upp frekvenserna lite så blir det väldigt svettigt för Intel. Det roliga är inte att Zen presterar så förbannat bra, utan att den gör det trots att det finns uppenbara utrymmen för förbättringar som man kan inkassera.