Vad säger lagen om att blanda däck på bil

Permalänk
Avstängd

Vad säger lagen om att blanda däck på bil

Sommar och vinter får inte blandas med vinter under vinter och man får inte ha dubb på sommaren men man får köra på dubbfria vinterdäck på sommaren om jag förstått rätt

Så min fråga är får man blanda dubbfria vinterdäck med sommar däcken om man tex kör 2st dubbfria fram och 2st sommar bak när alla har samma tum och dimension på sommaren och att undrar är för jag har 2 uppsättningar däck på plåtfälg med 2 bra sommar 2 bra odubbade vinter så har ingen lust att kränga på nya däck på gamla sketna plåtisar men är rätt dyrt med ALU fälg och däck

Att man kan köra så och troligen komma undan med det tror jag men är det lagligt?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Så som du tänkt är fullt tillåtet. Dock är det såklart olämpligt att använda dubbfria vinterdäck sen när det blir sommarväglag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej

Bilen skulle bli omöjlig att köra under en kritisk situation. Ej dubbade däck på sommmare börja "blöda" när du belastar däcken. (Antar att du har ABS gör en ABS inbromsning så kommer du ändå rita svarta i asfalten. (ABS bromsning minst 70kg på bromsen max 60km ifall bilen kastar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Fel

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Lagligt, ja förmodligen.

Lämpligt, nej. Dubbfria vinterdäck är för mjuka för att fungera bra sommartid.

Ekonomiskt är det inte heller eftersom de mjuka däcken slits väldigt fort i värme.

Köp en uppsättning begagnade däck och fälg på Blocket istället.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Nej, det får du inte;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Måste vara samma typ på alla däck

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

Från Transportstyrelsen:

Citat:

Alla däck ska vara av samma typ
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Edit: För slö... :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Sommar och vinter får inte blandas med vinter under vinter och man får inte ha dubb på sommaren men man får köra på dubbfria vinterdäck på sommaren om jag förstått rätt

Så min fråga är får man blanda dubbfria vinterdäck med sommar däcken om man tex kör 2st dubbfria fram och 2st sommar bak när alla har samma tum och dimension på sommaren och att undrar är för jag har 2 uppsättningar däck på plåtfälg med 2 bra sommar 2 bra odubbade vinter så har ingen lust att kränga på nya däck på gamla sketna plåtisar men är rätt dyrt med ALU fälg och däck

Att man kan köra så och troligen komma undan med det tror jag men är det lagligt?

Utan att sitta på några fakta så borde det vara lagligt. Så länge det inte är dubbat så borde man väl kunna blanda som man vill på sommaren.

Är det att rekommendera? Knappast, väghållningen borde suga.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

@Kent: Är det M+S däck är de ju inte specifikt vinterdäck, man kan väl dock hävda att mönstret är åt vinterhållet kontra sommarhållet. Att blanda mönster på samma axel är ju dock otillåtet, kanske det som syftas?

Tveksam på att nån hade höjt ett ögonbryn om du blivit stoppad, men optimalt är det ju inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Nej

Bilen skulle bli omöjlig att köra under en kritisk situation. Ej dubbade däck på sommmare börja "blöda" när du belastar däcken. (Antar att du har ABS gör en ABS inbromsning så kommer du ändå rita svarta i asfalten. (ABS bromsning minst 70kg på bromsen max 60km ifall bilen kastar)

Abs slår i på samma sätt med både dåliga eller bra däck oavsett fäste men bromssträckan blir längre i.a.f på asfalt på sommaren det är jag medveten om

Skrivet av Rattnalle:

Lagligt, ja förmodligen.

Lämpligt, nej. Dubbfria vinterdäck är för mjuka för att fungera bra sommartid.

Ekonomiskt är det inte heller eftersom de mjuka däcken slits väldigt fort i värme.

Köp en uppsättning begagnade däck och fälg på Blocket istället.

Var mer tänkt som temporär lösning då jag har bra vinter "norfrost" sen odubbadat set och sommar och odubbade hamnar på tippen i vilket fall men var dåligt mönster på 2 av dom som knappt är lagligt

Skrivet av kundun:

Nej, det får du inte;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Måste vara samma typ på alla däck

Skrivet av Kent:

Från Transportstyrelsen:
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
Edit: För slö... :/

Borde jag har hittat själv egentligen haha ...men verkar iså fall stämma trots många säger annat att man inte får köra mixxat men är ok att köra på 4 x odubbade i så fall och får göra så ett tag då för jag får fälgar gratis om en månad som står 50 mil bort så orkar inte åka och hämta dom så får det bli nya däck från däckonline då och är 2mm + kvar på sämsta odubbade så är lagliga i vilket fall

Skrivet av Bascule666:

Utan att sitta på några fakta så borde det vara lagligt. Så länge det inte är dubbat så borde man väl kunna blanda som man vill på sommaren.

Är det att rekommendera? Knappast, väghållningen borde suga.

Nä är väll inte att rekommendera men påverkar inte väghållningen speciellt inte när jag testat förut för länge sedan med identiska på samma axel som har samma dimmension och tum men är det olika dimension är det inte skoj

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

@screamin-daemon: Är det M+S däck är de ju inte specifikt vinterdäck, man kan väl dock hävda att mönstret är åt vinterhållet kontra sommarhållet. Att blanda mönster på samma axel är ju dock otillåtet, kanske det som syftas?

Tveksam på att nån hade höjt ett ögonbryn om du blivit stoppad, men optimalt är det ju inte.

Det tror inte jag heller och har kört liknande kombinationer i yngre dagar utan polisen ens brytt sig när man åkt igenom nån koll men var mest nyfiken på hur lagen verkligen stället sig till det när det var så luddigt med svar överallt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att du ska prova så du förstår hur dåligt det funkar. Har du inga sommar däck på bilen när det är +15c ställ bilen hemma.

Jag vet ett fall där en person krockade där däcken var under lagkrav försäkringsbolaget höjde självrisken till 20 000kr (står i avtalet att bilen ska vara laglig.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Det jag menar är att du ska prova så du förstår hur dåligt det funkar. Har du inga sommar däck på bilen när det är +15c ställ bilen hemma.

Jag vet ett fall där en person krockade där däcken var under lagkrav försäkringsbolaget höjde självrisken till 20 000kr (står i avtalet att bilen ska vara laglig.)

Nu var det så det skulle gå lagligt jag tänkte på även om det är på gränsen med mönster en månad och jag vet exakt hur vinter är på sommaren och p.g.a högt däck slitage brukade jag dubba ur vinterdäck till bakhjulen till en bmw jag hade när den fick släta däck bak av någon underlig anledning och körde så hela somrarna

Men 1.6mm är gränsen sämsta har 2mm+ om jag kör 4st dubbfria MS är det fritt fram och lagen är på min sida en månad så jag har lite tid på mig att jag nå bättre som jag kränger på alu fälgarna jag får då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dubb och dubbfritt får inte blandas. I övrigt måste det vara samma typ av däck på samma axel.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Körde med dubbfria vinterdäck hela förra sommaren. Märkte ingen skillnad på väghållning. Ni som säger att det är så illa med dubbfria däck på sommaren, har ni ens testat själva? Naturligtvis är det bättre med sommardäck på sommaren, men så illa så man ska ställa bilen hemma är det inte.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Körde med dubbfria vinterdäck hela förra sommaren. Märkte ingen skillnad på väghållning. Ni som säger att det är så illa med dubbfria däck på sommaren, har ni ens testat själva? Naturligtvis är det bättre med sommardäck på sommaren, men så illa så man ska ställa bilen hemma är det inte.

Jag märkte skillnad när jag bytte från de dubbfria häromveckan. Inte så att de dubbfria på något sätt är katastrofala i +5-10 grader men bilen blev stadigare i kurvorna sommardäcken. Och bullrigare.

Även i rätt temperaturer för gummits del gör alla sipningar i vinterdäck att de blir mindre stadiga.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Vad jag förstod så är det lagligt, kan ju inte tänka mig att det blir olagligt bara för att man blandar när det är tillåtet att köra med enbart dubbfria året om.

Dubbdäck och friktionsdäck
Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem

Källa:https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Vinterdack/

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag körde också hela förra sommaren med dubbfria m+s däck och jag märkte då ingen skillnad mot sommardäck.
Nu var jag aldrig i behov av att tvärnita i hög hastighet vad jag minns så det kan hända att det är en större skillnad där.

Det är tydligen rätt stor skillnad på bromssträckan:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nu var det så det skulle gå lagligt jag tänkte på även om det är på gränsen med mönster en månad och jag vet exakt hur vinter är på sommaren och p.g.a högt däck slitage brukade jag dubba ur vinterdäck till bakhjulen till en bmw jag hade när den fick släta däck bak av någon underlig anledning och körde så hela somrarna

Men 1.6mm är gränsen sämsta har 2mm+ om jag kör 4st dubbfria MS är det fritt fram och lagen är på min sida en månad så jag har lite tid på mig att jag nå bättre som jag kränger på alu fälgarna jag får då

Sommardäck med 2mm är bättre än friktionsdäck alla dagar. du vet att du har dåliga däck då är det bara till att sänka hastigheten när det regnar. övrig tid så har du Mycket säkrare/bättre egenskaper. kör du då en BMW med drivning bak så är det än mer viktigt med bra däck.
Beställ SSR däck då det krävs om du vill ha de egenskaper som teknikerna på BMW har skapat till bilen. Har kört många BMW med "vanliga" däck där jag märker det direkt redan vid 90 km du får hela tiden parera om bilen ska gå rakt även om hjulinställningen är rätt.

Kör själv en motorstark BMW så jag vet även att vinterdäck gör bilen flera sekunder långsammare 0-100 på grund av att drivhjulen vrider sig för mycket och säkerhetssystemen begränsar effekten.Nokian H8 klarar 250km utan dubbsläpp

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddglutt:

Vad jag förstod så är det lagligt, kan ju inte tänka mig att det blir olagligt bara för att man blandar när det är tillåtet att köra med enbart dubbfria året om.

Dubbdäck och friktionsdäck
Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem

Källa:https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Vinterdack/

Mvh PG

Jag tycker med det är konstigt om det är olagligt att blanda för har man samma däck på samma axel som man snål byter däck ska det inte märkas så länge dimensionen är lika och skulle möjligen kunna spåra lite mer som det kan göra med dubbfria vinter med vilket även mina dubbade Gislaved nordfrost gör jag har på vintern

Och jag vet man får köra alla däck med odubbat var just blanda dom som vart luddigt

Skrivet av sesese:

Sommardäck med 2mm är bättre än friktionsdäck alla dagar. du vet att du har dåliga däck då är det bara till att sänka hastigheten när det regnar. övrig tid så har du Mycket säkrare/bättre egenskaper. kör du då en BMW med drivning bak så är det än mer viktigt med bra däck.
Beställ SSR däck då det krävs om du vill ha de egenskaper som teknikerna på BMW har skapat till bilen. Har kört många BMW med "vanliga" däck där jag märker det direkt redan vid 90 km du får hela tiden parera om bilen ska gå rakt även om hjulinställningen är rätt.

Kör själv en motorstark BMW så jag vet även att vinterdäck gör bilen flera sekunder långsammare 0-100 på grund av att drivhjulen vrider sig för mycket och säkerhetssystemen begränsar effekten.Nokian H8 klarar 250km utan dubbsläpp

Lika bra att klargöra det bättre körde bmw som hade en förut nu är det en sketen gammal skrutt audi

Sen däcken:
2 sommar som är ok med ca 3mm mönster och 2 som är kass på riktigt med liten bula på ena och dom är inte lagliga
dubbfria är 2st med bra mönster 3mm+ medans 2 ligger på runt 2mm

Så här är min tankegång att 2st 3mm sommar däck kombinerat med 2st 3mm odubbade är bästa kombinationen både ur synpunkt för fäste och har bättre marginal till 1.6mm gränsen som är minimum så alternativet är 4st odubbade eller 2 sommar och 2st odubbade och är bara temporär lösning så kan köra odubbade med men tycker det var luddigt om man fick mixa eller inte för att hålla sig inom lagen

i övrigt har jag alltid gillat bil/cross/rally och allt med motor och skruvat massor och hade min först bil vid 12 och är 40 nu så har koll på bilar och däck men inte vad lagen säger om kombinationen som fortfarande är lite luddig om man ser till polisens text och transportstyrelsen och ville ha svart på vitt vad som gäller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Alla bilar går sämre på runflat-däck. Din BMW går inte bättre med dessa, de är en kompromiss.

Permalänk
Medlem

'Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ.'
Fattar inte vad som är otydligt med den meningen?!
Har du odubbade vinterdäck får du inte kombinera dom med sommardäck. Sen får du ju köra med sommardäck på vintern om du vill, så länge det inte är vinterväglag.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kundun:

'Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ.'
Fattar inte vad som är otydligt med den meningen?!
Har du odubbade vinterdäck får du inte kombinera dom med sommardäck. Sen får du ju köra med sommardäck på vintern om du vill, så länge det inte är vinterväglag.

Nä jag har fått mitt svar där och även om svaret är korkat när man skulle kunna kränga på 20år gamla vinterdäck med 2mm mönsterdjup man dubbat ur men inte blanda 4 st olika bättre men är många som är envisa det är ok att blanda "Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck" och menade det tidigare var luddigt innan man såg det såklart

Sen om man faktiskt åker dit på det är väll en annan sak då jag själv kört udda kombos både igenom bes och poliskoller så är inget som skulle oroa mig men var iof flera år sedan så kanske är kinkigare idag och är smartare om man ser till försäkringar att köra med laglig kombo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nä jag har fått mitt svar där och även om svaret är korkat när man skulle kunna kränga på 20år gamla vinterdäck med 2mm mönsterdjup man dubbat ur men inte blanda 4 st olika bättre men är många som är envisa det är ok att blanda "Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck" och menade det tidigare var luddigt innan man såg det såklart

Sen om man faktiskt åker dit på det är väll en annan sak då jag själv kört udda kombos både igenom bes och poliskoller så är inget som skulle oroa mig men var iof flera år sedan så kanske är kinkigare idag och är smartare om man ser till försäkringar att köra med laglig kombo

Sant, vad lagen säger och vad som faktisk ärdet bästa behöver inte vara sama sak 😉😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

otrolig skillnad, för de första så hade jag grepp på våta vägbanor med sommardäck och sen när vintern väl kom med dessa fantastiska dubbfria däcken så hade allt av grepp försvunnit på is och jag kom inte upp för en oplogad backe.. då var det bara direkt in på blocket och köpa 4st dubbade på alu fälg och 4st sommardäck på alu fälg och kommer aldrig mer köra dubbfria däck på sommaren...

de enda som är ekonomiskt och bra är väl att när dubbfria däcken har gått under 3mm eller vad minimum är så kan man ju köra under sommar halvåret med dem tills de blir förstörda av värmen innan man handlar nya vinterdäck men om det är säkert är en annan sak verkar dock som vissa tummar på säkerheten.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Testat och märkte ingen skillnad.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Jag har med kört dubbfria på sommaren och har inte känt nån skillnad däremot på vintern tycker jag odubbade är riktigt dåliga mot dubbade och där tycker jag dom är mer osäkra och irriterande hala när det är ett lass med snö och is

Visa signatur

Permalänk
Föredetting

Vad är det för bilar ni kör med egentligen? Jag kände skillnad i styrrespons och grepp när jag gick från Michelin Pilot Sport 2 till Dunlop Sport Maxx RT, från ett sommardäck till ett annat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ni som inte märker skillnad på friktionsdäck och sommardäck på sommaren, kör ni runt bilen på en släpkärra ? Eller kör ni aldrig fortare än 70 ?

Tycker skillnaden är enorm på vinterdäck och sommardäck. Vinterdäck blir otäcka redan vid 10-15 pluss..

Eller kör ni med gamla friktionsdäck som är så nedslitna och stenhårda att de är som bakelit ?

Sommardäck har man på sommaren, vinterdäck på vintern.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.