Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Permalänk
Medlem

Om man verkligen inte vill ha det kan man säga att man tappat kortet och beställa ett nytt. Klipp sedan itu kortet för att se var blippen sitter. På passerkort så är blippgrejen med antenn inbäddad i kortplasten och antennen utnyttjar hela kortytan. Sen är det bara att klippa av en den bit av kortet där elektroniken sitter. Som en bonus får man massa intressanta diskussioner varje gång man ska betala med kortet.

Permalänk
Avstängd

Hos Länsförsäkringar kan man stänga av funktionen i appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förlåt en gammal tekniker, men jag tror inte man kan stänga av detta från bankens terminaler.

Ska man få kortet att sluta sända uppgifter MÄSTE man fysiskt göra en åtgärd, klipp sönder kortet.
Kortet har ingen egen "hjärna", utan det svarar på anrop MEN man kan stänga möjligheten att det dras pengar från kontot.

Alltså, om du inte klipper sönder kortet kommer det alltid att sända ut dina uppgifter om någon frågar.

Inte farligare än att nån kopierar ditt kort på krogen? Visserligen inte, men det här kan göras när du passerar nån illvillig rackare på gatan UTAN att du vet om det ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Säger ju de, storstadsbor är för korkade!

Skrivet av kronwalled:

Kul att du orkar sitta och förespråka en osäker teknik i sisådär 359 poster utan att bidra med någon som helst logik.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Simoneriksson:

Känns som man borde kunna typ göra en maskin som scannar av folks kort i plånboken och drar säg en struntsumma som 100 spänn, sen bara gå och scanna folks fickor hela dagen och sno lite pengar?

Men om jag skiter i säkerheten, jag älskar den nya blippfunktionen. Lite mindre tid att nervöst stå och små prata med kassörskan. Bara blippa och dra fort som tusan. Man hinner med ett tack bara.

Lite motsägelsefullt det du säger här. Om denna funktion är som ett busskort som man bara håller fram så har man ju mer tid till att nervöst stå och småprata med kassörskan.
Att säga hej, och sen fokusera resten av tiden på att knappa in kortnumret är ju 1000 ggr bättre och mindre nervöst än att stå och vänta på att mina varor skannas av av kassörskan.

Men som vanligt ska man uppfinna ett fungerande hjul och vissa bara hoppar på tåget utan att ens fundera på om det man har kanske redan är bra. Read my sign...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Finns ju massor av korthållare/plånböcker osv som är RFID säkra om man är orolig.
Tycker detta är helt meningslöst dock, tar inte direkt många sekunder att stoppa i ett kord och slå 4 siffror sen ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

BOI-Visat jag hade 2010-2013 hade "blipp", alltså wifi-symb för trådlös överföring, om jag inte minns fel. Nångång mellan 2010 och 2013 iaf eftersom jag arbetade där då och undrade lite varför ingen i Sverige ens ryckte på axlarna när jag nämnde det(svaret är att de flesta mänskor inte bryr sig om andra länder). Nåväl, vi får väl se var det leder här.

I Finland har ''payWave'' funnits i flera år redan.
Själv har jag aldrig använt det, för när jag fick första kortet med den funktionen så var systemet så nytt att det tog en tid innan affärerna började ha den möjligheten. Och mitt minne är ju inte det bästa så av gammal vana så har man använt kortet som vanligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar rätt så verkar denna blipp funktion endast finnas på kort som är direkt kopplade mot ett konto i en bank, ett konto/kredit-kort.

Om man har ett betalkort (ex. AMEX, Eurocard) då där man får en faktura på det man handlat, hur är statusen för dessa kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hos Länsförsäkringar kan man stänga av funktionen i appen.

Går att stänga av i internetbanken också. Navigera till Kort > Inställningar och efter att du valt det kortet du vill stänga av funktionen på väljer man alternativt. Väldigt lätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Måste bara älska kort utan minsta lilla säkerhet. Riktigt trevligt för kriminella.

Tror det gäller bara under en viss summa sen så måste man använda sin pinkod.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Sätter över min lön nästan direkt till sparkontot och har 5-10k kvar för att leva på.
Det är inte så att jag går och är orolig för att bli av med pengar när det finns värre saker som kan hända

Permalänk
Medlem

Då har jag sagt upp kontaktlös betalning på mitt Nordea debet kort.

Jag är inte särskillt orolig för att någon ska avlyssna mitt kort, men samtidigt så ser jag inte heller någon större vinst med att ha kontaktlös betalning aktiverad över huvud taget. De få gångerna jag använder mitt kort kan jag lika gärna stoppa in det i läsaren och slå koden på det gamla vanliga sättet. Och vill jag i framtiden återaktivera kontaktlös betalning, så är det bara att ringa till Nordea igen.

Permalänk
Skrivet av Erxon:

Om jag tolkar rätt så verkar denna blipp funktion endast finnas på kort som är direkt kopplade mot ett konto i en bank, ett konto/kredit-kort.

Om man har ett betalkort (ex. AMEX, Eurocard) då där man får en faktura på det man handlat, hur är statusen för dessa kort?

Finns på bägge typer av kort, debit kort som är knutet till konto och kreditkort med faktura. Själv har jag det på ett mastercard kreditkort med faktura.

Har haft det ett tag nu och provat det för att se om det funkar. Ibland är det lätt att se var man ska blippa kortet (ena sidan på terminalen täckt av en yta med logon för kontaktlöst köp). På andra terminaler som är mindre så dyker logon upp i displayen, men det är mer oklart var man ska hålla kortet.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

@Naki:
Dom stänger bara av "Trådlös" överföring. (Så du kommer fortfarande använda kortet som vanligt)

Detta gäller för de olika bankerna; max belopp, pinkod, hur man spärrar funktionen osv.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-vet-du-om-har-et...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet är inte att du bara kan sno åt dig 250 kr eller så utan kan du få tag på kortnummer och utgångsdatum så kan du enkelt shoppa på detta vis utländska sidor som inte kräver CVC koden.
Tror du att svensk polis skulle bry sig om du kommer dit och säger att du blivit av med 13000 för att någon köpt en tv med ditt kort i kenya eller Tjeckien.
Har du tur så kommer banken ge dig tillbaka dina pengar men de kan också hävda att du varit oförsiktig med kortet och inte har en metallcase till kortet.
Jag tar nog på mig foliehatten i detta ärende.

Exakt, även om man ringer till banken och avaktiverar "blippfunktionen" så går det ju fortfarande att komma åt kortnummer och utgångsdatum, RFID chipet stängs ju inte av bara för att de avaktiverar funktionen. Tror jag ska försöka få tag på någon tekniskt kunnig på SEB och höra ifall det går att ta sönder chipet utan att övriga kortet slutar fungera, vilket borde vara fallet. Annars kostar det väl inte så mycket att få ett nytt kort så då kan man ju alltid testa och se vad som händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Det kanske finns foliehattar som tar ut pengar när dom behövs och med kod.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Fick du verkligen ett VISA kort med blipp? På SEB har det tagit bort VISA och gått till mastercard.
Har letat efter en bank med VISA men de flesta har gått över till Mastercard suger rejält.

Nordea, Sveriges största bank har VISA med blipp som sitt "standardkort"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Blippar alltid mina småköp på Ica med Icakortet, största nackdelen när jag fick kortet var att det stör ut SL-kortet om man vill blippa genom plånboken utan att ta upp kortet. Löste det med en ny plånbok som för övrigt är den bästa jag haft: http://www.smartwallet.se/Secrid-Miniwallet-Cognac-Vintage.ht...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Största bedrägerierna med kort är "hackade" kortterminaler inte att enstska kort skimmas här och där.
Tjuvarna hackar en terminal sen sparar ner alla kortuppgifter som sen senare ofta säljs som en klump till högst betalande.
Säkerhet är noga men det är inte folk som kommer gå omkring och dra småsummor trådlöst av folk.
Nåja tiden får utvisa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoleX:

Med minsta säkerhet är väl att ta i, "blippfunktionen" gör att du kan handla upp till 250kr beroende på bank utan att uppge kod, men med jämna mellanrum måste du ändå ange kod som en extra säkerhet. Du kanske kan handla 3-5 gånger utan kod så det är väl inga jättesummor du förlorar.

Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Spendera någon dag på ett stort köpcentra eller liknande för att skimma kort (trivialt att göra på flera meters håll). När du har några 10k+ kort är det bara att dra 100SEK från varje. Plötsligt sitter man fint på sina 10+ miljoner och lever livet medan du fortsätter prata om 250SEK gränsen.

Matte är riktigt användbart så du kanske bör spana in den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

När du har några 10k+ kort är det bara att dra 100SEK från varje.

Se där, nu vet du hur du ska bli rik. Sätt igång, vad väntar du på?

Eller kan det vara så att det inte är så enkelt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mackey:

Exakt, även om man ringer till banken och avaktiverar "blippfunktionen" så går det ju fortfarande att komma åt kortnummer och utgångsdatum, RFID chipet stängs ju inte av bara för att de avaktiverar funktionen. Tror jag ska försöka få tag på någon tekniskt kunnig på SEB och höra ifall det går att ta sönder chipet utan att övriga kortet slutar fungera, vilket borde vara fallet. Annars kostar det väl inte så mycket att få ett nytt kort så då kan man ju alltid testa och se vad som händer.

Spärras funktionen så slipper man bli av med lite pengar. Kör man också mastercard istället för VISA är det relativt ofarligt om de får tag på kort numret. Till skillnad från VISA så spärrar mastercard kort när de ser många försök att köpa med samma kort nummer (då folk testar köp för att räkna ut resten av data som används för att validera köpen). VISA gör inte det och det tar ca. 30s att få all annan data så att man kan handla.

Ännu bättre är att skaffa något liknande vaultcard (https://www.vaultskin.com/vaultcard.html). Fungerar perfekt men i Sverige verkar rätt många affärer ha väldigt billiga och skitiga stölddetektorer som då reagerar på vaultcard (händer mig jämnt i Sverige men aldrig hittills i Tyskland).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Se där, nu vet du hur du ska bli rik. Sätt igång, vad väntar du på?

Fick dålig uppfostran tyvärr. Lärde mig etik och grejer. Jävla föräldrar :@

Permalänk
Medlem

Blivit skimmad 2 gånger på butiker i utlandet senaste 2 åren.
Båda gånger det hände var i legitima butiker, ingen konstigheter.

Jag har alltid kört 2 konto, ett för lön/räkningar, ett för kort och vardagsförbrukning.
Första gången jag blev skimmad, klarade de ta ut 3500kr. Brukar sällan ha mer än 1000kr på kort kontot, men frugan skulle shoppa, och överförde lite mer.

Andra gången skulle någon i USA betala verkstadsräkningen på 450 dollar, eftersom det var bara 200kr på kontot, åkte han och köpte sig en macka på Sandys För 5$ orkade jag inte polisanmäla och fylla ut blanketter etc.

Med korta ord, jag kommer inte ha någon blipp funktion, med mindre det kompletteras med någon annan säkerhetslösning. Nyligen läste jag att de kommer inkludera en fingeravtrycksläsare på dessa korten.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Förlåt en gammal tekniker, men jag tror inte man kan stänga av detta från bankens terminaler.

Ska man få kortet att sluta sända uppgifter MÄSTE man fysiskt göra en åtgärd, klipp sönder kortet.
Kortet har ingen egen "hjärna", utan det svarar på anrop MEN man kan stänga möjligheten att det dras pengar från kontot.

Alltså, om du inte klipper sönder kortet kommer det alltid att sända ut dina uppgifter om någon frågar.

Inte farligare än att nån kopierar ditt kort på krogen? Visserligen inte, men det här kan göras när du passerar nån illvillig rackare på gatan UTAN att du vet om det ....

Nope går inte att stänga av ett passivt chip på distans, dessutom är det som det var för med RFID-chippen så är inte problemet att de kan dra 250 kr från ditt kort utan att alla kortets uppgifter finns där. Dvs fullständigt kortnummer med CVC.

Så det innebär i praktiken att du kan handla med kortet i alla webbutiker sin inte kärver secure pay... vilket är de flesta.
Och för obegränsat belopp.

Förhoppningsvis så innehåller chippen inte längre fullständig kortinformation...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag sova bättre om natten med ett Visa i plånboken istället för ett Mastercard?
När man ser i kommentarerna text:"Har letat efter en bank med VISA men de flesta har gått över till Mastercard suger rejält" så måste det ju vara något jag missat.

Jag kör SEQR, fungerar klockrent förutsatt att man använder Androidtelefon.
-Ingen årsavgift (minst 300kr i besparing per år).
-3% cashback på allt jag handlar, blir några tusenlappar per år. Det är alltså bästa sortens cashback i form av pengar direkt in på kontot (inte flygbonus eller liknande)
-Contactless funktionen är bara aktiverad när jag väljer att ha igång den (en kort stund precis när jag utför betalningen mot terminalen). Inte som contactlesskorten som skickar ut all information hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Spärras funktionen så slipper man bli av med lite pengar. Kör man också mastercard istället för VISA är det relativt ofarligt om de får tag på kort numret. Till skillnad från VISA så spärrar mastercard kort när de ser många försök att köpa med samma kort nummer (då folk testar köp för att räkna ut resten av data som används för att validera köpen). VISA gör inte det och det tar ca. 30s att få all annan data så att man kan handla.

Ännu bättre är att skaffa något liknande vaultcard (https://www.vaultskin.com/vaultcard.html). Fungerar perfekt men i Sverige verkar rätt många affärer ha väldigt billiga och skitiga stölddetektorer som då reagerar på vaultcard (händer mig jämnt i Sverige men aldrig hittills i Tyskland).

Ok det är väl en fördel iaf men jag tycker det är tillräckligt problematiskt att någon kan få tag på information om mitt kort trådlöst p.g.a. dålig säkerhet. Vaultcard kan nog vara ett alternativ för många men inte för mig, jag vill eliminera själva grundproblemet vilket är RFID-chipet i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Snälla tänk lite längre än näsan sträcker sig.
Skillnaden är att pundaren/ficktjuven i princip är garanterad 1000 spänn eller vad nu gränsen ligger på.
Vilket kommer automatiskt att öka stölderna speciellt mot ungdomar och äldre, och många ggr kommer det att användas våld.
Koden är lite som ett vaccin, det skapar ett gemensamt skydd.

Blippa känns som rena jävla stenåldern och skapat av mentalt efterblivna apor, när 99.999% av alla som har nytta av funktionen har en telefon med fingeravtrycksläsare. Vilka jävla nötter som jobbar på Visa/Mastercard och Sveriges banker.

Idioter!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Snälla tänk lite längre än näsan sträcker sig.
Skillnaden är att pundaren/ficktjuven i princip är garanterad 1000 spänn eller vad nu gränsen ligger på.
Vilket kommer automatiskt att öka stölderna speciellt mot ungdomar och äldre, och många ggr kommer det att användas våld.
Koden är lite som ett vaccin, det skapar ett gemensamt skydd.

Blippa känns som rena jävla stenåldern och skapat av mentalt efterblivna apor, när 99.999% av alla som har nytta av funktionen har en telefon med fingeravtrycksläsare. Vilka jävla nötter som jobbar på Visa/Mastercard och Sveriges banker.

Idioter!!!!

Skulle krävas godkännande med fingeravtryck vid varje transaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Gränsen ligger mellan 200-250 kr beroende på vilken bank man har, dessutom kan man behöva slå sin kod även vid mindre belopp, så det är ingen som är garanterad någonting.

Jag tycker ditt inlägg är väldigt talande för en kategori människor som konsekvent avfärdar ny teknik med sina fördomar, och det är ju trist att du känner så, men beröringsfria betalterminaler är här för att stanna liksom telefoner med fingeravtrycksläsare (vad de nu hade med ämnet att göra överhuvudtaget).