Permalänk

Låg GPUanvändning

Hej! Försöker hjälpa min broder som har problem med sin dator. Kan tyvärr inte specsen rakt från huvudet, men såhär låter det än så länge:

Hans system har alltså funkat felfritt med CS:GO i flertals år, (ca 1 år med GPUn) framtills för några dagar sedan då han knappt kommer över 100 fps, tillskillnad från tidigare stabila 300. Jag har tagit fram loads och sådant, och den största avvikelsen jag kan hitta är att GPUn(ett GTX 980) knappt verkar användas; jag vet att CS är ett CPUkrävande spel, men när GPUn bara används till ca. 10% och 500mb minne så känns det som att något ligger lurt till.
CPUn används till ca. 50% load på alla kärnor ungefär.

Något som spontant har någon idé kring vad som kan ha hänt? Har uppdaterat drivers osv. för grafikkkortet, kikat så att ingen v-sync eller dylikt är igång. Även kikat så att alla Nvidiainställningar verkar OK.

Uppskattar hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har ni testat att installera en äldre grafikdriver? Det funkade för mig förut, droppade från ca 300 till 60, körde in en gammal driver och flöt på bra igen.

Är ju inte optimalt men är CS det enda så kanske det fungerar!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Har ni testat att installera en äldre grafikdriver? Det funkade för mig förut, droppade från ca 300 till 60, körde in en gammal driver och flöt på bra igen.

Är ju inte optimalt men är CS det enda så kanske det fungerar!

Kan testa! Han hade haft en gammal som han körde på, men när problemet uppstod så uppdaterade han, men till ingen skillnad. Ska försöka med en ännu äldre, dock!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panglelel:

Kan testa! Han hade haft en gammal som han körde på, men när problemet uppstod så uppdaterade han, men till ingen skillnad. Ska försöka med en ännu äldre, dock!

Tack!

Återkom gärna om det löste sig! Lirar inte CS längre (detta var väl ca 6-7 månader sen) men tvivlar på att det blivit någon större skillnad tbh

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Skrivet av iFerz:

Återkom gärna om det löste sig! Lirar inte CS längre (detta var väl ca 6-7 månader sen) men tvivlar på att det blivit någon större skillnad tbh

Det funkade! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panglelel:

Det funkade! Tack!

Haha helt sjukt att det är en lösning

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]