Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Utan att googla mig till det har man ingen aning. Jag gissar på i7

I7:an har bättre singeltrådsprestanda men i5:an har högre multitrådsprestanda, iaf i cpu passmark.
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2922&cmp[]=2863

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Sant, största attraktionen var att kunna köra NVMe som systemdisk ....

Precis, var väl den största nytta jag fått med mitt system med nyare komponenter. Dyr lagring (Samsung 960 EVO 500GB i mitt fall) som ändå inte skiljer sig nämnvärt mot en vanlig SSD i verkligheten. Kul att bencha fram teoretiska användarscenarion där man får många fina siffror förstås.

Bör väl tilläggas att jag inte hade bytt om jag inte fått rejäla stabilitetsproblem med 2700K-systemet. Ont om kompatibla moderkort då plattformen slutat tillverkats för många år sedan och alla moderkort man hittar har använts.

Permalänk
Medlem

Jag väntar bara på en värdig ersättare av min 3570k. Den tuffar på så jäkla bra ännu att jag inte ens brytt mig av att kolla alltför nära på CPU... When will it be time?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kommer köpa men 7900x och 7820x har ju ganska mycket bättre boost prestanda än sina respektive föregångare vilket alltid är trevligt.
Dock verkar det som man plockat bort en hel del cache?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Inte för att jag kommer köpa men 7900x och 7820x har ju ganska mycket bättre boost prestanda än sina respektive föregångare vilket alltid är trevligt.
Dock verkar det som man plockat bort en hel del cache?

Man har tagit bort L3 cache, men istället har man 4ggr mer L2 än föregångarna och L2 är ruskigt mycket snabbare än L3. Förmodligen vet man vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Snusfri

Mer info.

Citat:

Intel Skylake-X/W/SP cache FAQ:

What are Skylake-X/W/SP?
- Skylake-X/W/SP are server-derived processors based on the "Skylake" microarchitecture (aka 6/7/8-th generation Core).
- Skylake-X/W are for single-socket HEDT and workstation. Skylake-SP replaces E5 and E7 for multi-socket servers.

Why are the L3 cache sizes funny numbers in Skylake-X/W/SP?
- L3 cache size in Skylake-X/W/SP is 1.375 MB per core. A 10-core processor will have 13.75 MB of L3 cache, and the full 28-core die will have 38.5 MB of L3 cache.

Why did Intel reduce the cache size in Skylake-X/W/SP?
- The total cache size did not decrease with Skylake-X/W/SP. Previously, server-derived processors had 256 kB of L2 cache and 2.5 MB of L3 cache per core. The L3 cache was inclusive of L2, so the total memory cached was 2.5 MB per core.
- Skylake-X/W/SP revises the cache hierarchy so that L2 is 1 MB in size and L3 is 1.375 MB in size. L3 is now exclusive of L2, so the total memory cached is now 2.375 MB per core, an insignificant difference.

Why did Intel redesign the cache hierarchy for Skylake-X/W/SP?
- Since Haswell-EP/EX, bandwidth to the L3 cache has been a limiting factor for scaling up workloads. The L3 bandwidth is independent of the core count, so processors with higher core counts face L3 bandwidth starvation. In addition, the power intensive nature of the L3 limited the uncore clock frequency to ~2.4 GHz, further reducing the bandwidth available.
- Scaling to 28 cores in Skylake-SP and beyond was not sustainable with 2.5 MB per core.

How come AMD Zen can support 32 cores with 2 MB of L3 cache per core?
- Zen is fundamentally a 4-core architecture. The L3 caches of the 4-core modules are not unified, and accesses to memory cached on other cores incurs a penalty.
- 16-core and 32-core Zen processors will consist of bundles of 8-core processors, which themselves consist of independent 4-core modules. Scaling of traditional workstation and Big Iron workloads will be lesser compared to Intel Xeon-SP processors.

Will Skylake-X/W/SP have 10% or more IPC compared to Skylake client processors?
- No.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Utan att googla mig till det har man ingen aning. Jag gissar på i7

Bra att du reder ut det. Jättelogiska förkortningar! Vad står då H för? U? Och Y? Q kan man med fantasi anta är "quad".

Jag tycker ett modellnamn där man nån annanstans förklarar specifikationerna är helt ok.

Väljer jag 7700 så kan jag anta att den är bättre än 7600. Samma med Ryzen 1700 och 1600

Men i Chibarikus exempel ovan så har i7 processorn både högre nummer och är en sk. i7. Varför hade den inte kunnat kallats i5 men behållit sitt U? Nu är det ju inte längre en högprestanda CPU som i7 från början innebar.

Fast jämför du en U i7 mot en U i5 eller i3 så är ju i7 bättre än både i3 o i5 så inget jätteproblem. Ska du börja jämföra ur olika serier ja då får du ta och googla för att vara säker. Men visst hade de kunnat köra u3 u5 u7 och y3 y5 y7 osv istället så man inte kan missta en u i7 för att vara jämförbar med en hq i7.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mer info.

Intressant information. Källa?

Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast jämför du en U i7 mot en U i5 eller i3 så är ju i7 bättre än både i3 o i5 så inget jätteproblem. Ska du börja jämföra ur olika serier ja då får du ta och googla för att vara säker. Men visst hade de kunnat köra u3 u5 u7 och y3 y5 y7 osv istället så man inte kan missta en u i7 för att vara jämförbar med en hq i7.

Med tanke på att det finns fyra siffror i modellnamnet, och då räknar jag inte ens med i-siffran, så borde Intel, om de nu ens ville vara tydlig, använda modellnamnet för att visa hur processorerna förhåller sig till varandra. De var något bättre på Core 2-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på att det finns fyra siffror i modellnamnet, och då räknar jag inte ens med i-siffran, så borde Intel, om de nu ens ville vara tydlig, använda modellnamnet för att visa hur processorerna förhåller sig till varandra. De var något bättre på Core 2-tiden.

På Core 2 tiden var det ju rätt rörigt. E2xxx E4xxx E5xxx E6xxx E8xxx E7xxx Q6xxx Q8xxx Q9xxx Utan att googla vilken serie hör till vilken generation?

Sedan rörde det ju till det lite extra genom att släppa olika processorer med typ samma namn Ex Core 2 duo e6600 och Intel pentium E6600

Den förstnämnda gick i 2,4ghz och hade 4mb cache den andra gick i över 3ghz och hade halverad cache.

Aja Processorer har krångliga namn nu håller vi oss till trådens ämne

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@THB:
Det dära kallar jag ett super köttigt inlägg som verkligen besvarar det man vill veta.
Trodde först att Intel inte alls såg AMD som ett hot å helt enkelt släppte xenons med nerfade l3 cache fast med högre frekvenser till 299 plattformen(i9), för att kanske separera i9 å xenons prismässigt mer än vad de e nu, men nu vet man bättre.

Det inlägget förtjänar fett så många likes så det skriker

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

På Core 2 tiden var det ju rätt rörigt. E2xxx E4xxx E5xxx E6xxx E8xxx E7xxx Q6xxx Q8xxx Q9xxx Utan att googla vilken serie hör till vilken generation?

Sedan rörde det ju till det lite extra genom att släppa olika processorer med typ samma namn Ex Core 2 duo e6600 och Intel pentium E6600

Den förstnämnda gick i 2,4ghz och hade 4mb cache den andra gick i över 3ghz och hade halverad cache.

Aja Processorer har krångliga namn nu håller vi oss till trådens ämne

Det var ganska tydligt, högre första siffra innebar bättre CPU. E var normalmodellen med två kärnor medans Q var Quadcore. Ingen HT eller annat trams som rörde till det heller. Celeron var sämst, Pentium nästan lika usel (Pentium är ett smutsigt namn i och med Pentium 4) och sedan kommer Core 2. Sedan såg man på prislappen vad som var vad. Processorerna du nämner släpptes med flera års mellanrum dessutom, E6600 släpptes runt lanseringen medans E6600 släpptes långt efter att Core 2 ersatts med både Bloomfield och Lynnfield. Det lär dessutom ha synts på prislappen.

Nu sa jag förstås inte att det var perfekt, något sådant lär vi aldrig se från Intel, utan bättre. Nog var Core 2 betydligt lättare att tyda än vad vi sett sedan dess? Att de flesta Core 2 var relativt likadana förenklar också saken. Klockfrekvenser, multipels och cache var det man betalade för. Sjukt roliga att klocka, nu när jag ändå nämnt multipels.
Sedan var Core 2 Quads inga äkta Quads utan två dual cores under skalet. Var först i och med Bloomfield (där i7 920 var den vanligaste/billigaste) där vi fick äkta Quads och dessutom med HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det var ganska tydligt, högre första siffra innebar bättre CPU. E var normalmodellen med två kärnor medans Q var Quadcore. Ingen HT eller annat trams som rörde till det heller. Celeron var sämst, Pentium nästan lika usel (Pentium är ett smutsigt namn i och med Pentium 4) och sedan kommer Core 2. Sedan såg man på prislappen vad som var vad. Processorerna du nämner släpptes med flera års mellanrum dessutom, E6600 släpptes runt lanseringen medans E6600 släpptes långt efter att Core 2 ersatts med både Bloomfield och Lynnfield. Det lär dessutom ha synts på prislappen.

Nu sa jag förstås inte att det var perfekt, något sådant lär vi aldrig se från Intel, utan bättre. Nog var Core 2 betydligt lättare att tyda än vad vi sett sedan dess? Att de flesta Core 2 var relativt likadana förenklar också saken. Klockfrekvenser, multipels och cache var det man betalade för. Sjukt roliga att klocka, nu när jag ändå nämnt multipels.
Sedan var Core 2 Quads inga äkta Quads utan två dual cores under skalet. Var först i och med Bloomfield (där i7 920 var den vanligaste/billigaste) där vi fick äkta Quads och dessutom med HT.

Det jag menade var att du inte på namnet kunde fatta vilken som var nyast. Ex är E 5000 E8000 E7000 Q9000 Q8000 nyare än E2000 E4000 E6000 Q6000 .

Så du kunde alltså råka köpa en "omodern" processor om du inte läste på. Nu skiljs ju serierna åt genom att första siffran avgör generation.
Om det är äkta quad eller ej spelar ingen roll så länge det presterar väl, första AMD phenom var äkta quad men det gjorde ju ingen nytta .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag menade var att du inte på namnet kunde fatta vilken som var nyast. Ex är E 5000 E8000 E7000 Q9000 Q8000 nyare än E2000 E4000 E6000 Q6000 .

Så du kunde alltså råka köpa en "omodern" processor om du inte läste på. Nu skiljs ju serierna åt genom att första siffran avgör generation.
Om det är äkta quad eller ej spelar ingen roll så länge det presterar väl, första AMD phenom var äkta quad men det gjorde ju ingen nytta .

De var egentligen lika gamla allihopa. Core 2 var en enda jättelång generation, även om en del förbättringar uppkom med åren. Nu kan det samma egentligen sägas med allt efter Sandy Bridge, några direkta (större) skillnader har inte märkts även om Intel försökt marknadsföra sina produkter med nya tekniker.
Sedan måste man med LGA 775-baserade processorer vara noga med vilken familj processorn säljs inom. Som sagt, Celeron sämst, Pentium strax efter, sedan Core 2. Xeon bör väl egentligen räknas in men de brukar ha egna namnserier.

Skillnaderna var vad jag nämnde innan. Det man behövde kolla på, om man ville överklocka, var mer eller mindre vilka multipels processorn stödjer. Ju högre desto bättre då man överklockade med FSB då. Minst lika viktigt var hur hög FSB moderkortet stödjer vilket varierade mycket mellan olika modeller.

Även på den tiden diskuterades det om Core 2 Quads verkligen kunde räknas som en QuadCore då det satt två processorer under skalet. Jämför med diskussionerna kring FX-processorerna där det diskuterades huruvida Processorn verkligen var en OctoCore eller icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De var egentligen lika gamla allihopa. Core 2 var en enda jättelång generation, även om en del förbättringar uppkom med åren. Nu kan det samma egentligen sägas med allt efter Sandy Bridge, några direkta (större) skillnader har inte märkts även om Intel försökt marknadsföra sina produkter med nya tekniker.
Sedan måste man med LGA 775-baserade processorer vara noga med vilken familj processorn säljs inom. Som sagt, Celeron sämst, Pentium strax efter, sedan Core 2. Xeon bör väl egentligen räknas in men de brukar ha egna namnserier.

Skillnaderna var vad jag nämnde innan. Det man behövde kolla på, om man ville överklocka, var mer eller mindre vilka multipels processorn stödjer. Ju högre desto bättre då man överklockade med FSB då. Minst lika viktigt var hur hög FSB moderkortet stödjer vilket varierade mycket mellan olika modeller.

Även på den tiden diskuterades det om Core 2 Quads verkligen kunde räknas som en QuadCore då det satt två processorer under skalet. Jämför med diskussionerna kring FX-processorerna där det diskuterades huruvida Processorn verkligen var en OctoCore eller icke.

Vissa core 2 duo var byggda på 45nm medan andra var på 65nm och det skiljde en del hur de klockade osv om jag inte minns fel, ex e 8400(45nm) var populär för den ofta nådde 4ghz vilket dess föregångare E6850 (65nm) inte gjorde lika lätt. Men jag kanske minns totalt fel var ett tag sedan.

Angående om det är en quad eller ej spelar ingen roll för min del så länge det fungerar bra. Hade ju varit annat om den fungerade bra på två kärnor men det uppstod massa problem så fort de två andra började jobba.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

ändå var/är q6600 en bättre presterande cpu än ex en äkta quad dvs phenom å phenom2 å det utan integrerad minneskontroller å fortfarande med frontsidebus
testade det rätt nyligen oxå... q6600 käkade upp stackars phenomen här för mig.

Nä fan, Athlon, min kära athlon var e du? AMD låter inte dig komma ut å leka igen?

Ang intels namnscheman så tycker jag så här nu:
i3 upp till 4 kärnor och max 4 trådar
i5 upp till 8 trådar, dvs 4c/8t å 6c/6t
i7 6c/12t, 8c/8t, 8c/16t
i9 allt över 8c/16t

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

jag tycker de ska döpa om sina processorer till antal cores och slänga på HT på slutet.
Min jobbdator har en mobil i7 men är bara en två core med fyra trådar. Hur cringe är inte det?
i3 = i2HT, i5 = i4, i7 = i4HT och så vidare.

Intel borde fasen anställa dig!!

Bästa förslaget jag hört på länge !

Ett produktnamn som som faktiskt går att tyda vad man får o förpackningen utan att vara väldigt påläst..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ändå var/är q6600 en bättre presterande cpu än ex en äkta quad dvs phenom å phenom2 å det utan integrerad minneskontroller å fortfarande med frontsidebus

Nä fan, Athlon, min kära athlon var e du? AMD låter inte dig komma ut å leka igen?

"Athlon" är lika misshandlat som "Pentium" så det kommer vi aldrig se igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

På tiden Intel börjar med något nytt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vissa core 2 duo var byggda på 45nm medan andra var på 65nm och det skiljde en del hur de klockade osv om jag inte minns fel, ex e 8400(45nm) var populär för den ofta nådde 4ghz vilket dess föregångare E6850 (65nm) inte gjorde lika lätt. Men jag kanske minns totalt fel var ett tag sedan.

Angående om det är en quad eller ej spelar ingen roll för min del så länge det fungerar bra. Hade ju varit annat om den fungerade bra på två kärnor men det uppstod massa problem så fort de två andra började jobba.

Skillnaden var ganska liten, var inte så man sprang till närmaste butik och köpte en 45nm-baserad Wolfsdale CPU. Skillnaderna var ungefär lika små som mellan det Intel räknar som generationer idag, och då tänker jag speciellt på Skylake till Kaby.

Wolfsdale klockade säkert riktigt bra med, 9000-serien både i E och Q-varianter klockade rätt fint med vill jag minnas. Men det var det sista vi såg i prestandasegmenten till plattformen, Bloomfield kom ungefär samtidigt, eller om till och med Lynnfield låg i samma tidsperiod. Core 2 fick runt 4 år vilket är ganska långt ändå, även om floppen Pentium 4 förstås var "aktuell" längre.

Skrivet av DST:

Ang intels namnscheman så tycker jag så här nu:

i3 upp till 4 kärnor/trådar, i5 upp till 8 trådar, i7 upp till 8kärnor max 16 trådar, i9 allt över 8kärnor.

Poängen var att det var livliga diskussioner även då över hur man skulle klassa en produkt. För att inte tala om alla självutnämnda experter som var så säkra på att man aldrig skulle behöva mer än två kärnor för (exempelvis) spel hehe.

Jag hade själv en Q6600 G0 vid tidpunkten, ångrat mig ett antal gånger att jag sålde den. För ny för att vara intressant som ett retro-system (även om 10 år är på gränsen) men ett par år till så.

Skrivet av saturday_sun:

"Athlon" är lika misshandlat som "Pentium" så det kommer vi aldrig se igen.

Precis, riktigt synd när de kör slut på bra produktnamn. Pentium var fin fram tills Pentium 3 och många bra processorfamiljer har under åren gått under Athlon-namnet. Thunderbird är den Athlon-processor jag själv använt mest under åren och den var heller inte den bästa som lanserades under namnet.

Celeron och Sempron saknar båda klass men har även de fått bra processorer under vissa perioder. Speciellt förr i tiden när det fanns mycket att vinna på att överklocka vilken CPU som helst.

Det var fan bättre förr tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Låter intressant men håller saltkaret redo ifall ifall.

Core i9 var väl aprilskämt för några år sedan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skillnaden var ganska liten, var inte så man sprang till närmaste butik och köpte en 45nm-baserad Wolfsdale CPU. Skillnaderna var ungefär lika små som mellan det Intel räknar som generationer idag, och då tänker jag speciellt på Skylake till Kaby.

Wolfsdale klockade säkert riktigt bra med, 9000-serien både i E och Q-varianter klockade rätt fint med vill jag minnas. Men det var det sista vi såg i prestandasegmenten till plattformen, Bloomfield kom ungefär samtidigt, eller om till och med Lynnfield låg i samma tidsperiod. Core 2 fick runt 4 år vilket är ganska långt ändå, även om floppen Pentium 4 förstås var "aktuell" längre.

Poängen var att det var livliga diskussioner även då över hur man skulle klassa en produkt. För att inte tala om alla självutnämnda experter som var så säkra på att man aldrig skulle behöva mer än två kärnor för (exempelvis) spel hehe.

Jag hade själv en Q6600 G0 vid tidpunkten, ångrat mig ett antal gånger att jag sålde den. För ny för att vara intressant som ett retro-system (även om 10 år är på gränsen) men ett par år till så.

Precis, riktigt synd när de kör slut på bra produktnamn. Pentium var fin fram tills Pentium 3 och många bra processorfamiljer har under åren gått under Athlon-namnet. Thunderbird är den Athlon-processor jag själv använt mest under åren och den var heller inte den bästa som lanserades under namnet.

Celeron och Sempron saknar båda klass men har även de fått bra processorer under vissa perioder. Speciellt förr i tiden när det fanns mycket att vinna på att överklocka vilken CPU som helst.

Det var fan bättre förr tror jag.

mm, men undrar varför inga självutnämna experter dissar Ryzen

Ang coola namn å så, tror jag misshörde nån snubbe, tror jag det va Redgamingtech. När han pratade om kommande opteron så fick jag för mig att han sade Ultron. I så fall kunde AMD även köra med Superion. Lite av Transformers anda i det hela, det hade varit nått om inte annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: AMDs APUer baserade på Ryzen + VEGA kommer möjligtvis få bära namnet Athlon igen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Core i9 var väl aprilskämt för några år sedan ?

Gulftown ryktades få namnet i9 för att särskilja dessa då de var 6c12t. Men de fick heta i7 även de.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulftown

Jag har under åren sett många som blandat ihop i7 med allt möjligt. I laptops där en i7'a kan ha endast två kärnor (och HT) till stationära datorer där folk försöker köra desktop-moderkort med HEDT-processorer. Hade Intel kört i9 på de processorer som behövt ett X-moderkort hade mycket förenklats.

Skrivet av DST:

mm, men undrar varför inga självutnämna experter dissar Ryzen

Ang coola namn å så, tror jag misshörde nån snubbe, tror jag det va Redgamingtech. När han pratade om kommande opteron så fick jag för mig att han sade Ultron. I så fall kunde AMD även köra med Superion. Lite av Transformers anda i det hela, det hade varit nått om inte annat

Hehe, kryllar av dom skulle jag säga.

Hahaha, nu är jag inte insatt alls i Transformers men intressanta namnval.

Skrivet av Aeig:

@saturday_sun: AMDs APUer baserade på Ryzen + VEGA kommer möjligtvis få bära namnet Athlon igen.

MVH

Jag skulle tro att AMD väljer ett nytt namn för dessa. Men återstår att se förstås. Jag förmodar att AMD i och med Ryzen vill göra en nystart och då med nya namn som blir lättare att marknadsföra. Enklast vore nog om de kunde baka in i3, i5 och i7 på något vis då det är ungefär den kompetensnivån normalkonsumenten lyckats få in i skallen när de väl står i datorbutiken och väljer dator. Inte för att de vet vad dessa ord betyder men de vet att det är vad de ska ha då någon förklarat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man har tagit bort L3 cache, men istället har man 4ggr mer L2 än föregångarna och L2 är ruskigt mycket snabbare än L3. Förmodligen vet man vad man gör.

Ja titta där. Det stod ju faktiskt i texten men inte i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Känns som att denna serien kan komma att dödas tämligen resolut av AMD:s "Threadripper" som kommer att presenteras inom kort, finns en hel del information redan men 16 kärnor 32 trådar, 3.2-bas och 3.6GHz boost-frekvens, 4-kanaligt minne och 54 pcie-banor och med tanke på Intels höga prissättning så lär den väl kosta som en nerfad 6-8 core Intel vilket innebär dunk-slam för AMD. Kan AMD dessutom få in selektiv boost på ett par kärnor över 4GHz så finns i princip ingen anledning alls att välja Intel. Visserligen kanske Intel kommer fortfarande att vara lite bättre i single-thread, men med mindre än hälften av multithread-prestandan för samma pris. Jag känner mig mer imponerad av "Threadripper" än av Skylake-X/Kaby Lake-X av vad vi vet nu.

Den som är riktad till "Enterprise" användare ?
D.v.s. inte ens nära att konkurrera på något sätt med Intels Juni släpp.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite underligt att samtliga i9'or verkar bli extreme-varianter. Är det så orimligt med t.ex. 6 kärnor på konsumentplattformen?

Permalänk
Medlem

Folk gnäller på knepiga namnscheman på processorer... Säger bara en sak, bildskärmar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu skiljs ju serierna åt genom att första siffran avgör generation.

Om det ändå vore så. Exempel på Haswell-SKU:er:

• 5960X

• 4770K

• G3220

Exempel på Skylake-SKU:er:

• 7920X (eller liknande)

• 6700K

• G4400

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem