Permalänk
Medlem

Roligast 2017! Tack.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

@sesese: det är 16 lanes från cpu, sedan lite från chipset. (dock är maxvärdet 44 lanes som samkörs)
det är 16x på ett grafikkort, 8x/8x för mgpu, resterande behövs för all I/O

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/c...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Om Coffee Lake inte kommer förräns Februari 2018 så lär man väl inte ha den i handen förräns tidigast i Mars.

Plötsligt lutar det åt en i7-7800X igen, såvida den lanseringen inte skjuts upp den med.

Jag börjar tro att även mars 2018 är lite väl optimistiskt.

De skriver dessutom "Intel could formally announce "Gemini Lake" in Q4 2017, according to a leaked company roadmap".

Läs mer på https://www.techpowerup.com/233758/intel-gemini-lake-soc-deta...

Nja, just nu ser det tungt ut för Intel, om man tror på skvaller, pack, drägg och löskefolk.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Puget Systems (ett företag som bl.a. säljer arbetsstationer, de gör också en hel del tester just för arbetsstationer) har gjort lite tester kring hur Adobe Permier Pro CC skalar med CPU-kärnor.

Rätt intressant med tanke på att det programmet brukar lyftas fram när det pratas om vad man ska ha massor med CPU-kärnor på skrivbordet till. Man beräknar "p-värdet" i Amdalhs för alla tester, deras beräknande skalning respektive faktiskt skalning med CPU-kärnor jämförs i flera lägen. Det teoretiska och praktiska resultatet ligger väldigt nära -> bara man vet "p-värdet" går det lysande att räkna ut effekten av skalning med CPU-kärnor.

Adobe Premier Pro CC skalar verkligen långt bättre än de flesta program, alla testade fall har ett p-värde >90 %. Det som är värt att notera är hur pass liten skalning det är efter 5-6 kärnor när man ligger i spannet 90-95 % parallellism.

Och notera också att denna mätning inte är samma sak som att titta i aktivitetshanteraren och kolla genomsnittlig CPU-last. Här kommer man i de flesta fall ha nära 100 % last på alla CPU-trådar (är också den abstraktion Amdahls lag bygger på, d.v.s. alla kärnor är fullt lastade). Ju fler kärnor man lägger på ju mer cykler försvinner i ren overhead, finns ju några fall där prestanda till slut börja minska när man lägger på fler kärnor (något som är rätt vanligt, sättet att hantera detta är att lägga in en spärr i sitt program så det inte använder över en viss mängd CPU-trådar, specifikt spel bör göra detta om allt fler sitter på CPU-modeller med riktigt många kärnor).

Så här ser det ut i alla tester, exakt nivåer varierar dock lite granna.
https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=37374&width=599

Mycket intressant graf du hittat. Stämmer hyffsat med de tester jag själv gjort på 2st E5 2670 vs i5 2500. (2670 var oftast inte snabbare men du kunde öka komplexiteten avsevärt).

I allafall jag tolkar grafen som att en högt klockad 8core har stor möjlighet att vara snabbare än en 16core om det endast är h264 kodning man är ute efter. Med tanke på vad som ska släppas nu i sommar håller du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av petabyte:

Mycket intressant graf du hittat. Stämmer hyffsat med de tester jag själv gjort på 2st E5 2670 vs i5 2500. (2670 var oftast inte snabbare men du kunde öka komplexiteten avsevärt).

I allafall jag tolkar grafen som att en högt klockad 8core har stor möjlighet att vara snabbare än en 16core om det endast är h264 kodning man är ute efter. Med tanke på vad som ska släppas nu i sommar håller du med?

Skickades från m.sweclockers.com

h264 skalar bra, men inte helt perfekt. Kodar själv inte film men till och med kompilering börjar ju se trytande skalning på den dual E5 2690 som jag länge använde som arbetsstation på jobbet, skalningen är i det närmaste linjär till runt 10-12 kärnor sedan börjar andra flaskhalsar kicka in.

Har läst att h265 är svårare att skala över CPU-kärnor, är tydligen mer information som behövs från föregående bildruta där. Positiva är att h265 lämpar sig betydligt bättre för SIMD (är specifikt AVX2 jag sett nämnas), så är väl där man får lägga lite krut.

BTW: verkar som det blir lansering av i7-7800X, i7-7820X samt i9-7900X på måndag nästa vecka följt av tillgänglighet en vecka senare.

Rätt uppenbart att den 12-kärniga modellen funnits i planen hela tiden (den kommer i augusti) då server Skylake sträcker sig LCC upp till 12 kärnor och HEDT har sedan starten alltid kommit upp till en full LCC konfiguration. Kan tänka mig att utbytet av LCC kretsar där alla kärnor fungerar är sådär initialt, vilket fördröjer lanseringen av 12-kärnors modeller.

HCC kretsen består av 22 kärnor, så 14-18 kärnors modellerna är alla kretsar med avslagna kärnor. Här vill nog Intel ogärna gå högre än vad de anser är absolut nödvändigt för att "vinna" kärnkriget rent PR-mässigt. Har lite svårt att se användningsområdet för någon av dessa modeller på skrivbordet, men kanske finns nischer...

Toppkretsen av server Skylake kallas numera XCC (eXtreme Core Count) och måste då rimligen bestå av minst 32 kärnor då det är en 32-kärnors modell utannonserad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer