Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Mitt internet dog och ingen vet varför.

Permalänk

Mitt internet dog och ingen vet varför.

Har bärbar dator med liten usb-sticka och simkort från hallon.se
Förra söndagen dog det helt plötsligt mitt i en uppkoppling.
Släpade allt till biblioteket och chattade med deras kundtjänst men de sa att inget var fel.
De skickade nytt simkort ändå. Med nya simkortet kommer jag inte ens ut till deras hemsida (som de påstår at man aaaaalltid kommer).
Köpte nytt usb-modem. Funkade iaf inte.
Nåt geni här som vet vad som kan vara fel?
Nån uppdatering som inte blivit gjord? Jag uppdaterar aldrig något för det tar alla gb jag har.
Nån drivrutin?

Permalänk
Medlem

Testa med simkortet ifrån mobilen? fungerar lika bra för test!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Testat i annan dator ? det kan vara så att problemet ligger i din burk

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosselarsson:

Har bärbar dator med liten usb-sticka och simkort från hallon.se
Förra söndagen dog det helt plötsligt mitt i en uppkoppling.
Släpade allt till biblioteket och chattade med deras kundtjänst men de sa att inget var fel.
De skickade nytt simkort ändå. Med nya simkortet kommer jag inte ens ut till deras hemsida (som de påstår at man aaaaalltid kommer).
Köpte nytt usb-modem. Funkade iaf inte.
Nåt geni här som vet vad som kan vara fel?
Nån uppdatering som inte blivit gjord? Jag uppdaterar aldrig något för det tar alla gb jag har.
Nån drivrutin?

Hoppas du tänkte på att ange PIN koden i modemet i den mån som Hallon kör med sådana för sina data SIM-kort?

Permalänk

Har testat allt. Inget funkar. Datorn funkar ju på biblan.

Har ej internet i min mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosselarsson:

Du måste ha någon typ av mobildata på ditt simkort?

Gå in där du köpt datorn annars och fråga eller typ elgiganten och be snällt.
Mvh Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Be snällt om vad?
Datorn är typ 5 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosselarsson:

Menar du att simkortet du använder i modemet inte funkar när du stoppar in det i telefonen, eller att du inte har datapaket på ditt vanliga mobilabonnemang, eller att telefonen inte har stöd för Internet?

Permalänk

Jag har comviq kontantkort utan gb till mobilen.

Har chattat än en gång med hallon. De säger att de ska aktivera det nya simkortet åt mig och att det ska funka då.
Men det har jag väldigt svårt att tro.

Permalänk

Kan det vara fel på usbporten? Antar att du kör över wi-fi på bibblan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Det du borde göra är att testa med ditt USB-modem och Hallonabbonemang i någon annan dator. Fungerar det inte där heller så ligger antagligen felet på abbonemangssidan.

Annars kan du testa att köpa någon kontantkortsmodell för internet hos en annan leverantör och testa om det fungerar i din dator. Gör det inte det så ligger felet antagligen i din dator. Att det fungerar med bibblans internet är ingen garanti för att USB-modemet fungerar. Bibblann nätverk går via datorns nätverk och nätverkskort, ditt abbonemang går via USB-stickan och ett nätverksinterface kopplat till stickan.

Permalänk

Du kan inte ladda kontantkortet med surf för att kolla?
Tetstat i en annan USB port?
Startat om datorn? (gör gärna det igen, förvånasvärt många som missar)
Testat USB stickan i en annan dator?
Hittar datorn USB stickan?

Permalänk
Medlem

Har vart med om trådlöst modem som lyser man tror det fungerar, men måste hålla in knappen 3 sekunder eller något för att det ska starta upp ordentligt.. antar att det inte är så enkelt.

Permalänk
Medlem

Och TS har verifierat att det inte krävs en ny SIM kod som måste anges i modemet?

Permalänk

Jag har alltså haft det här (hallon) i flera år och usbstickan i över ett år utan problem.
Det har varit struligt förut (med hallon...) men aldrig så här.
Jag köpte nytt usb men det funkade inte. Testade i min gamla dator (både gammalt och nytt usb) men det funkade inte.
Har testat alla usb-portar (givetvis) och startat om datorn ett antal gånger under de 12 dagar jag nu hittills varit utan internet.
Första gången jag chattade med deras kundtjänst skickade de nytt sim-kort.
Andra gången aktiverade de kortet åt mig. Och sa att nu var problemet nog löst.
Hjälpte inte ett piss.

Eftersom det (uppkopplingen) dog medans jag använde det så känns det konstigt om något skulle vara fel med min dator hux flux från en sekund till en annan. Känns ju mer troligt att hallon ändrat nån drivrutin/uppdatering som jag inte har.
Mitt abonnemang kostar 149kr/mån. Att slänga ytterligare 100 spänn för 3 gb till min mobils kontantkort bara för att kunna kolla det i datorn känns fånigt.
Är rejält trött på det här strulet nu.
Funderar på att bara säga upp skiten och hoppas att det funkar med nåt annat ställe.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av bosselarsson:

Mitt abonnemang kostar 149kr/mån. Att slänga ytterligare 100 spänn för 3 gb till min mobils kontantkort bara för att kunna kolla det i datorn känns fånigt.

Hej, segt att det inte fungerar för dig! Det jag tror att alla menar är att du ska testa att sätta in ditt befintliga simkort i telefonen, inte köpa ett nytt.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Glorious Model O White] [Epos H3PRO]

Permalänk
Medlem

Hallon använder sig av 3, test att gå till en 3 butik och se om du kan få hjälp där? (kanske inte går)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosselarsson:

Eftersom det (uppkopplingen) dog medans jag använde det så känns det konstigt om något skulle vara fel med min dator hux flux från en sekund till en annan. Känns ju mer troligt att hallon ändrat nån drivrutin/uppdatering som jag inte har.

Så din logik är att hallon skulle ha ändrat någon drivrutin i din dator och i 100k andra personers datorer, på distans, för att... jävlas?
Enda logiken här är att något har hänt med din dator, ditt kort eller USB-modem.

Problemet är att du testar bakvänt... hitta någonstans till hallon simkort fungerar först. Sen hitta någonstans ditt USB-modem fungerar. När du har det, så vet du att det fungerar, och då kan ev du testa i din dator. Detta är varför folk säger till dig att sätta ditt hallon sim kort i din telefon, så man iaf ser att Simkortet fungerar.

Windows 10 är expert på att byta drivare lite som den vill, om du har det, vilket mycket väl kan orsaka detta problem. USB-modem är mycket känsliga för fel drivrutiner, men som sagt, hallon kan inte på distans ändra detta, bara du och din dator kan. (annars har du ett jävligt oroväckande virus).

Ofta är vad som sker är att USB porten får ett fel, och installationen går bet. Räcker med att man sätter in den och den glappar till, eller drar ut den för snabbt så skapas detta fel i värsta fall. Sker lite då och då på våra maskiner för konferenser där folk kommer med USB minnen osv. När väl en defekt installerad drivare sats där, kommer OSet aldrig reda ut den, utan man måste själv plocka bort dem i enhetshanteraren så de installeras om på nytt.

Sen har du köpt nytt modem och fått nytt sim, men har du varit noga med att plocka bort det gamla, så inte det stör?
En 5 år gammal maskin gissar jag har en del gammal "skit" kvar, som mycket väl kan störa.

Och kom i håg. Du ser "ett" fel... men det kan vara olika fel som ger liknande/samma symptom. Detta är tyvärr något som är vanligt när man felsöker och är därför man inte kan felsöka med icke fungerande saker, utan behöver gå från fungerande och testa, för att enkelt utesluta alla felen.

Detta är mitt förslag:
Avinstallera alla USB-modem, alla "Hallon" program, allt som har med dessa o göra, och även äldre internetabonnemang du haft.

Sen följer du denna guide: https://support.microsoft.com/en-us/help/315539/device-manage... (För win 10 kan du följa Win 8 instruktionerna)

Se till att ditt USB-minne är utdraget ur dator och letar du efter allt som är ut-gråade USB-enheter. USB modem brukar installeras både som modem/nätverkskort, samt ibland som diskenheter, samt en USB-enhet (sammansatt), så du får titta i underrubrikerna.

Alla sådana som är ut-gråade (dvs bortkopplade) tar du bort. Skulle du mot förmodan råka ta bort något du "inte ska" så va lugn, den kommer installeras igen vid omstart eller nästa gång den kopplas in.

När du tagit bort alla USB-enheter, modem och nätverkskort som är inaktiva så starta om datorn. Sen tar du ditt nya sim-kort, nya modem och pluggar in det och installerar det du behöver. Föreslår att du gör detta någonstans du har Wifi, i fall du behöver ladda ner något för att installera USB enheten eller liknande.

Detta bör nollställa alla gamla drivare och så, och ge dig en bra chans att få det att fungera. Bästa är dock så klart om du kan testa detta sim + modem hos någon annan först, och få igång det där, så du vet att du jagar ett fel och inte 2 igen

Skrivet av warh0g:

Hallon använder sig av 3, test att gå till en 3 butik och se om du kan få hjälp där? (kanske inte går)

Hade för mig det var Telia??? (Några släktingar i Småland valde de just pga den anledningen).

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Hallon - 3
Halebop - Telia
Comviq - Tele2

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

För att förtydliga än en gång-
Hallons simkort fungerar alltså inte i min nuvarande usb-modem eller det nya jag köpte.
Det fungerar inte i min gamla dator i min nuvarande telefon eller min förra telefon.
Har enbart telefoni på mitt mobils comviq kontant men var tvungen att köpa till 3gb för 100 kr enbart för att testa om comviq kontant fungerar i mitt vanliga gamla usb i min nuvarande dator.
Och det fungerar.
Alltså. Inte fel på mitt usb. Inte fel på min dator.
Fel på hallon. Och de vet inte varför. Jag vet definitivt inte varför.
Uppkopplingen dog mitt i att jag använde det.
Om det inte är mitt usb och inte min dator och hallon inte har gjort något jamen dåså
då är det inget fel och jag drömmer bara.

Min enda kvarvarande gissning är att microsoft har skickat ut nån uppdatering som jag inte har gjort och som avbröt mitt hallon.

Har windows 8 inte 10.

Permalänk
Medlem

Hur stor pott har du? låter som du surfar upp den

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Standard:

1. Kontrollera surfmängd (bör supporten ha gjort).
2. Sätt in modemet i en annan dator för att kontrollera om det fungerar.
3. Sätt in SIM-kortet i en annan terminal för att kontrollera att problemet inte ligger hos abonnemanget/SIM-kortet.

Be dem att göra en uppdatering på abonnemanget, se om de kan göra en HLR-uppdatering.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Har 20 gb / månad. Man kan själv se hur mycket man har kvar.
Jag påbörjade en ny månad den 1a samtidigt som mitt internet dog.
Jag har 20 gb kvar.
Eftersom jag alltså inte kan använda mitt internet...

Än en gång -
De skickade nytt sim-kort. Det fungerade inte heller. Inte i min dator. Inte i min gamla dator. Inte i min telefon. Inte i min gamla telefon.
Comviq kontant funkar finfint. I min dator. I min telefon. Överallt.
Det är väl ganska uppenbart att problemet ligger hos hallon, frågan är: vad kan jag göra?
Har chattat med dem två gånger och mejlat dem. De är inte så snabba på att svara.
Nog borde väl de veta hur man löser det här, jag kan ju inte vara enda gången det här ha hänt?

Permalänk
Medlem

Har du testa ditt hallon-sim på nån annan plats ? om det skulle vara så att du inte har täckning på den plats du testar ifrån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Paddanx:
Hallon - 3
Halebop - Telia
Comviq - Tele2

Ahh, tack. Visste det var "Ha..." men hade fel efter det
Var typ 1 år sedan de skiftade och pratade om det.

Du kan lägga till Vimla - Telenor, i den listan btw

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Har du testa ditt hallon-sim på nån annan plats ? om det skulle vara så att du inte har täckning på den plats du testar ifrån.

Hallons simkort funkar inte i någon dator eller mobil oavsett var i stan jag testar.
Har dessutom haft det i flera år så det vore ju märkligt om min dator helt plötsligt hamnat i radioskugga från en sekund till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosselarsson:

Hallons simkort funkar inte i någon dator eller mobil oavsett var i stan jag testar.
Har dessutom haft det i flera år så det vore ju märkligt om min dator helt plötsligt hamnat i radioskugga från en sekund till en annan.

Nej , snarare tvärt om , saker går sönder/stängs av och det sker abrupt och inte över tid^^

Visa signatur

Permalänk

Alltså - detta hallon fungerar inte i min dator inte i min gamla dator eller mobil eller min mammas dator som står i en helt annan del av staden.