Permalänk
Medlem

Datorbygge för Xplane-11

Kompisen vilken är mer intresserad av helikoptrar än datorer är på jakt efter en datorburk primärt för att köra simulatorn X-plane11.

Behöver tips på ett prisvärt bygge utan onödig extrautrustning där montering och W10 bör ingå.
Har själv inga kunskaper alls om spelet eller vilken hårdvara som lämpar sig bäst.
Till en början kommer en Plasma TV användas tillsammans med ett avancerat spak system.

Recommended Hardware Requirements:

CPU: Intel Core i5 6600K at 3.5 ghz or faster
Memory: 16-24 GB RAM or more
Video Card: a DirectX 12-capable video card from NVIDIA, AMD or Intel with at least 4 GB VRAM (GeForce GTX 1070 or better or similar from AMD)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Provetector:

Kompisen vilken är mer intresserad av helikoptrar än datorer är på jakt efter en datorburk primärt för att köra simulatorn X-plane11.

Behöver tips på ett prisvärt bygge utan onödig extrautrustning där montering och W10 bör ingå.
Har själv inga kunskaper alls om spelet eller vilken hårdvara som lämpar sig bäst.
Till en början kommer en Plasma TV användas tillsammans med ett avancerat spak system.

Recommended Hardware Requirements:

CPU: Intel Core i5 6600K at 3.5 ghz or faster
Memory: 16-24 GB RAM or more
Video Card: a DirectX 12-capable video card from NVIDIA, AMD or Intel with at least 4 GB VRAM (GeForce GTX 1070 or better or similar from AMD)

Dom där rekommendationerna kom till före Ryzen;-) Ja har X-plane men ej kört det med ryzen ännu. Jag skulle överväga en Ryzen 7.

Permalänk
Medlem

Såg det här inlägget för några dagar sedan:

Skrivet av gubben:

Haha den går ju att överklocka, annat med vinnaren tänkte lägga ut min x1600 på marknaden
I flygsimmen p3d är x1600 ryzen helt kass

Vet inte hur likt det spelet är x-plane 11 dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

"Haha den går ju att överklocka, annat med vinnaren tänkte lägga ut min x1600 på marknaden
I flygsimmen p3d är x1600 ryzen helt kass" Greppar inte riktigt det här inlägget....

Med tanke på hur trögt/krävande x-plane är så skulle jag köra 1800x eller en 1700 klockad till 4Ghz. 32gb ram. (Jag gilla det aldrig något vidare så har inte installerat det igen)

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kollat upp hur Ryzen presterar kontra en i7:a i Xplane. Av allt jag kan hitta så verkar en i7:a ge bäst prestanda eftersom Xplane är väldigt beroende av enkeltrådig prestanda.

Sedan ta ett GTX 1080 som grafikkort helst. Eftersom den efterfrågar så mycket RAM är 32 säkrast att gå på.

Permalänk
Medlem

AMD processorer funkar väldigt dåligt på flygsimulatorer som x-plane och fsx, p3d osv. Alla dessa simulatorer är väldigt hungriga efter enkeltrådig prestanda som nämndes tidigare. Där vinner intel med i7 serien i och med att de har hög stockklock och man även kan överklocka de väldigt högt.

En budget skulle vara bra att kunna gå efter.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd

Kan nog stämma när det gäller X-plane har som sagt inte testat än, men vet att det är sjukt krävande, och då inte för att det är "super-snyggt" och krävande grafiskt i mitt tycke, tycker snarare tvärtom, men det tar död på rätt många CPU:er som fungerar utmärkt med de flesta andra spel.. (väldigt speciellt) ett undantagsfall skulle jag säga. Vore intressant om de optimera det för ryzen dock, men som sagt jag installerar det nog ej igen hade det till min 4790K med ett 980 då.. ej testat med 1800an.

Permalänk
Medlem

Kör ju även XPlane11 och 10 och P3D-V4.
Lättaste sättet att veta vad man ska ha är att titta på singletread performance i ex CB15, dom stödjer multitread men belastar en tråd hårt så allt över 4 kärnor gör ingenting.
X1600 var lika kass i XPlane11 en 5ghz 7700k är väl ca 30% snabbare än en 4ghz Ryzen.
Inte tycker jag det är så krävande att det dödar Cpuer , jag kör 5.1ghz 4/8 c/t med 7700k i XP11 aldrig över 65C med AIO kylare.
Det kräver mycket GPU om man vill köra höga inst , bottnar Vram på ett 1080TI ligger på mellan 9-11gb vram usage för mig.

Inte fel med 32GB men 16gb duger i 99.9% har haft som max ca 12-13gb normalt 7-8gb men kör man OrthoXP level 19 tiles så kanske.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Avstängd

@gubben:

Well, jag får förtydliga att jag inte är et fan av spelet till att börja med (men fattar så klart att andra som är intresserade av flyg/flygsim uppskattar det).. Och om jag säger så här, jag tycker program-koden och allt är så märkligt med X-plane/kass. Om det fungerar dåligt så betyder det inte alls att man nödvändigtvis har en dålig dator, men det här spelet kräver i princip att man bygger datorn efter det, eller överdriver kapaciteten nått så in i helvete... och då tycker jag det är något som är fel i mitt tycke.. Men som sagt jag gillar inte spelet heller, så "i rest my case" Har de uppdaterat det på det senaste eller kör de ännu med uråldrig programkod.. inte konstigt att en äldre intel-cpu ordentligt överklockad fungerar bättre isf.