Finns det något bra chassi med plats för PSU längst upp?

Permalänk
Inaktiv

Finns det något bra chassi med plats för PSU längst upp?

Har ett passivt nätaggregat och ett måste med sådana är att de alltid måste placeras rättvänt med ovansidan uppåt för att de inte ska överhettas. De flesta chassin som säljs på marknaden idag har plats för psun på botten där man måste vända på psun så att ovansidan är vänd mot botten där ett filter finns närvarande för att det ska skapas cirkulation.

Jag har kört ett Antec Solo II under ett längre tag men även om det är redigt och beständigt så har det gamla lösningar som kändes modernt för tio år sedan men inte idag. Jag har uppgraderat till ett Fractal Design R5 men mitt nätagg passar inte hålen när mitt nätagg är tvunget att ha ovansidan uppåt. Jag tvingas alltså att införskaffa ett chassi där man har plats för psun på ovansidan med en öppning på taket.

Vilka chassin med denna konfiguration är värda att införskaffa idag?

Tack för alla tips!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad jag vet så finns det inga moderna chassin som har nättagget högst upp. de gamla chassi som hade på det sättet var tvugna att rikta fläkten neråt för att få luft då toppen hade inga hål. Vad jag vet så tillåter det flesta chassin också att man monterar nättagget så att ovansidan pekar uppåt. R5 har hål för att montera i bägge riktningarna. vilket agg har du?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@anon114264:

Inte riktigt svar på din fråga, men är det inte enklare att bara göra sig av med PSU'n och sen välja ett bra chassi därefter? Känns som om du har ganska få val att välja mellan. Och dom valen i sig kanske inte heller är jättebra val. Blir lite omvänt att leta chassi efter PSU och inte tvärtom.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Vet inte hur många det finns, men Silverstone TJ08-E kanske kan vara något? Ett nett m-atx-chassi med bra möjligheter.

Jonas gjorde ett test på det för ett antal år sedan där det fick "rekommenderas". Så om m-atx är möjligt skulle jag köra på det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Corsair 900d funkar har jag för mig 😀

Kanske inte endå. Stort är det men inte 100% säker då jag googlar på det

Hade ett sånt innan och fick för mig att det gick

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för nätdel egentligen? Kanske dags att byta ut den mot något modernare och bättre istället bara.

Permalänk
Medlem

Har du fler fläktar som blåser in än ut så måste ju den extra luften du trycker in i chassit ta vägen någonstans, och har du ett tätt chassi i övrigt (förutom där det sitter fläktar) så kommer ju den extra luften blåsas ut genom ditt passiva nätaggregat och kyla det oavsett om det sitter uppe eller nere.

Permalänk
Medlem

Fractal Core 1000 har nätagget i toppen men det är ett ganska kompakt mATX/mITX chassi.

Förstår dock inte varför PSUn måste vara i toppen för att du ska få bra kylning i ditt chassi

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Vad jag vet så finns det inga moderna chassin som har nättagget högst upp. de gamla chassi som hade på det sättet var tvugna att rikta fläkten neråt för att få luft då toppen hade inga hål. Vad jag vet så tillåter det flesta chassin också att man monterar nättagget så att ovansidan pekar uppåt. R5 har hål för att montera i bägge riktningarna. vilket agg har du?

Jag har ett Super Flower Golden Silent 500W. De passiva Seasonic aggen verkar har ha kvalitetsproblem med spoltjut och än så länge har jag inte hört några Super Flower ha detta problem. Det enda dåliga eller om man nu ska benämna det dåligt är att själva sladden till 12-voltsdelen är för korta men det är det enda.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371037

Skrivet av Beatnutz:

@Klappis:

Inte riktigt svar på din fråga, men är det inte enklare att bara göra sig av med PSU'n och sen välja ett bra chassi därefter? Känns som om du har ganska få val att välja mellan. Och dom valen i sig kanske inte heller är jättebra val. Blir lite omvänt att leta chassi efter PSU och inte tvärtom.

Se ovan svar! Jag skulle aldrig vilja göra mig av denna kvalitetspsu. Det finns fortfarande inget bättre Platina-certat passivt nätagg på marknaden idag och jag kommer aldrig återgå till aktiva nätagg. Jag vet att det finns aktiva nätagg som stannar fläkten under en viss belastning men de är också 600W+ så det är inget alternativ för mig.

Skrivet av slickipinn:

Vet inte hur många det finns, men Silverstone TJ08-E kanske kan vara något? Ett nett m-atx-chassi med bra möjligheter.

Jonas gjorde ett test på det för ett antal år sedan där det fick "rekommenderas". Så om m-atx är möjligt skulle jag köra på det.
https://www.youtube.com/watch?v=CMtxcZI_aww

Tack men detta stöder endast mini och micro-atx så det är uteslutet.

Skrivet av Mogwaii:

Corsair 900d funkar har jag för mig 😀

Kanske inte endå. Stort är det men inte 100% säker då jag googlar på det

Hade ett sånt innan och fick för mig att det gick

Tack men som synes så måste nätagget sättas vertikalt vilket är katastrof för passiva nätagg.

Skrivet av anon5930:

Vad är det för nätdel egentligen? Kanske dags att byta ut den mot något modernare och bättre istället bara.

Skrivet av loefet:

Har du fler fläktar som blåser in än ut så måste ju den extra luften du trycker in i chassit ta vägen någonstans, och har du ett tätt chassi i övrigt (förutom där det sitter fläktar) så kommer ju den extra luften blåsas ut genom ditt passiva nätaggregat och kyla det oavsett om det sitter uppe eller nere.

Ja problemet som jag nämnde i första inlägget är att jag ej kan sätta mitt passiva nätagg med ovansidan uppåt på ett chassi som har psu-delen längst ner där man man måste vända ovansidan nedåt. Skruvhålen passar inte.

Skrivet av Kronvrak:

Fractal Core 1000 har nätagget i toppen men det är ett ganska kompakt mATX/mITX chassi.

Förstår dock inte varför PSUn måste vara i toppen för att du ska få bra kylning i ditt chassi

Det är optimalt för passiva nätagg att om de sätts med ovansidan uppåt med öppning på taket. Annars överhettas de eller ja nu har jag satt det på botten av mitt R5 chassi men det är inte fastskruvat. En ghettolösning alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ja problemet som jag nämnde i första inlägget är att jag ej kan sätta mitt passiva nätagg med ovansidan uppåt på ett chassi som har psu-delen längst ner där man man måste vända ovansidan nedåt. Skruvhålen passar inte.

Vad är problemet?
Aldrig hört talas om: borrmaskin med passande borr, dremel, fil, metallsax, vinkelslip, plasmaskärare eller annat valfritt verktyg som kan göra några små hål/jack i en tunn plåt så att du får passande monteringshål. Till och med en hammare och en spik hade räckt..
Klart billigare att köpa en liten rundfil och spendera en liten stund och göra passande hack i kanten som passar monteringshålen, än att slänga ut en massa pengar på ett helt nytt chassi.

Dock så får jag säga att det är illa av tillverkaren att inte stansa ut de hålen så att man själv kan välja vilket håll man vill montera nätaggregat åt. Du kanske skall kontakta dem och påpeka det så att de kan åtgärda det till nästa generation istället.

EDIT: Förresten, efter att ha tittat på bilder av baksidan på ditt nya chassi på tillverkarens hemsida, så finns ju monteringshål för att kunna montera nätaggregatet åt vilket håll man vill, så vad är problemet!!?
Skulle du inte kunna visa med bild istället på din setup..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ja problemet som jag nämnde i första inlägget är att jag ej kan sätta mitt passiva nätagg med ovansidan uppåt på ett chassi som har psu-delen längst ner där man man måste vända ovansidan nedåt. Skruvhålen passar inte.

Men har inte i princip alla chassin idag skruvhål för vilken orientation som helst? Mao, speglade skruvhål på ovan och undersidan? Jag är fortfarande smått förvirrad över var problematiken ligger. Jag kör även mitt nätaggregat med ovansidan uppåt då det är semi-passivt och temperaturstyrd fläktkurva men om jag skulle vilja kan jag vända på det när jag vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jonsbo Umx serien har psu i toppen finns i alla storlekar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Men har inte i princip alla chassin idag skruvhål för vilken orientation som helst? Mao, speglade skruvhål på ovan och undersidan? Jag är fortfarande smått förvirrad över var problematiken ligger. Jag kör även mitt nätaggregat med ovansidan uppåt då det är semi-passivt och temperaturstyrd fläktkurva men om jag skulle vilja kan jag vända på det när jag vill.

Jo dom flesta lådor bör ha detta.

Det är rätt vanligt att nätaget monteras i en ram först och sedan skjuts agget in bakifrån och skruvas fast.

Denna ram brukar göra det möjligt med att orientera agget på valfritt håll.

Men vad jag sett så har ofta chassin hål för båda orienteringarna.

Annars är det ju faktiskt bara att borra, inget stort problem.

Sedan om det nu är så att man vill kröa passiva agg så skulle jag köra under tryck, inga fläktar in.

Mitt semipassiva agg får luft utifrån och då sitter det i toppen ovanför processorn som pumpar ut en 170W, håller sig svalt, faktum är att det blir generellt varmare om fläkten startar, i alla fall tills att fläkten hittat ett optimalt varvtal.

Så skulle leta efter en låda där nätaget kan sitta lägst ner med ventilationen uppåt sedan köra undertryck med utblås baktill eller ovantill på lådan nära processorn.

Permalänk
Medlem

Tips från NOOB:sen placera PSU:n upp-och-ner.

Permalänk

@anon114264: Visst finns det fortfarande chassin med PSU upptill;
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s321417363#rparams=m=s...
Välj valfritt med möjlighet att öppna upp taket.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv

Alltså som det ser ut på bilden här som visar baksidan på ett Fractal Design Define R5 är infästningen för nätagget rotationssymmetriskt, dvs du borde kunna montera det hur du vill.

Permalänk

Petar runt lite i mitt chassi https://www.inet.se/produkt/6912038/corsair-carbide-600c#spec...
Där sitter nätagget gömt och belåtet där uppe.

Visa signatur

i9 9900K | NZXT Kraken Z73 | Asus Z-370 F | G.Skill Trident Z | XFX RX6900 XT 319 Blck Edt | Samsung G9 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack men som synes så måste nätagget sättas vertikalt vilket är katastrof för passiva nätagg.

Är det verkligen så illa?

För tanken är att jag ska göra så i mitt nästa bygge, det är väl tilltagna ventilationshål i den passiva PSU:n och omgivande utrymme kommer ha bra luftflöde. Jag vet att det nämns som så, men kan det inte vara en överdriven försiktighetsåtgärd.

Du får gärna utbilda mig i frågan om det är så att du sitter på den kunskapen.

EDIT: Annars får jag stanna kvar i mitt ljuvliga Silverstone TJ08 som jag är galet förtjust i. Den lider också något av det du förklarar sett till att tiden har sprungit om, men jag tycker det är något tidlöst med designen och den väl tilltagna aluminiumfronten är inget annat trevligt.

Brusten länk.
Permalänk
Medlem

Du har ju även In Win 303 som har toppmonterat nätagg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Jo dom flesta lådor bör ha detta.

Det är rätt vanligt att nätaget monteras i en ram först och sedan skjuts agget in bakifrån och skruvas fast.

Denna ram brukar göra det möjligt med att orientera agget på valfritt håll.

Men vad jag sett så har ofta chassin hål för båda orienteringarna.

Annars är det ju faktiskt bara att borra, inget stort problem.

Sedan om det nu är så att man vill kröa passiva agg så skulle jag köra under tryck, inga fläktar in.

Mitt semipassiva agg får luft utifrån och då sitter det i toppen ovanför processorn som pumpar ut en 170W, håller sig svalt, faktum är att det blir generellt varmare om fläkten startar, i alla fall tills att fläkten hittat ett optimalt varvtal.

Så skulle leta efter en låda där nätaget kan sitta lägst ner med ventilationen uppåt sedan köra undertryck med utblås baktill eller ovantill på lådan nära processorn.

Det är ju det jag har gjort. Nu sitter mitt passiva nätagg löst inne i min Fractal Design R5 med ovansidan uppåt för att skruvhålen inte passar. Fractal Design låter en inte placera nätagget på det sättet eller så kör de inte ATX-standarden. Fractal supporten slutade svara när jag påpekade det. Snacka om bra support eller inte! Det är som om de vore rasister mot passiva nätaggregat.

Finns det något alternativ till detta dumma chassi som inte kör ATX-standard? Jag behöver minst en 5,25tums och minst fyra st 3,5tums platser.