Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag kan inte svara på det eftersom jag har den äldre Compal. Men de nya modemen har 24/8 eller 32/8 kanaler för att klara 1000/100. Dessutom snabbare Wifi. Högre hastigheter och fler kanaler innebär gissningsvis högre belastning, varmare kretsar och behov av kylning. Om de inte gått över till en ny tillverkningsnod på kretsarna.

Skrivet av Tele2:

@smkr: Det sitter en fläkt även i vårt nya modem Com Hem WiFi Hub C1.

Vänliga hälsningar
Andreas Lindblom
Com Hem AB

Tack för era svar!
Då får jag fundera vidare på saken

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av smkr:

Tack för era svar!
Då får jag fundera vidare på saken

Nu har @ComHem ändrat till att det inte sitter en fläkt i det nya modemet. Bara så att du inte missar ändringen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Nu har @ComHem ändrat till att det inte sitter en fläkt i det nya modemet. Bara så att du inte missar ändringen.

Där ser man! Felskrivning i originalinlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Nu har @ComHem ändrat till att det inte sitter en fläkt i det nya modemet. Bara så att du inte missar ändringen.

Tack för uppmärksamheten

Comhem borde kanske uppmärksammat ändringen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@Tele2

Ingen info om er Docsis 3.1 utrullning?

Ingen information/tidsram om när man kan testa IPv6 eller när det kan tänkas lansereras för kunder?

Ingen ny information om kommande högre upload hastigheter?

Permalänk
Tele2

@m0000: Det är inget vi kan uttala oss om i dagsläget, vi kommer gå ut med information i samband med lansering.

Vänliga hälsningar
Andreas Lindblom
Com Hem AB

Permalänk
Medlem

Nu är det spännande! Idag är det dax för övergång från Comhem kabel till Comhem fiber i "telias öppen fiber" nätet via Open Universe.

Frågan är vad som händer kl 24:00 inatt?!?! Kommer allt att fungera, eller inte? Lägenheterna är nyinstallerade med fiber och jag har kollat så där är kontakt. Det är en "vägg" som vill att man ska välja leverantör. Så, gissar att den väggen försvinner inatt, och nätet öppnas.

Jag kör inte med Comhems router (TG-389ac, den ligger i garderoben) utan har köpt en egen, ASUS RT-N66U.

Hoppas allt klaffar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Nu är det spännande! Idag är det dax för övergång från Comhem kabel till Comhem fiber i "telias öppen fiber" nätet via Open Universe.

Frågan är vad som händer kl 24:00 inatt?!?! Kommer allt att fungera, eller inte? Lägenheterna är nyinstallerade med fiber och jag har kollat så där är kontakt. Det är en "vägg" som vill att man ska välja leverantör. Så, gissar att den väggen försvinner inatt, och nätet öppnas.

Jag kör inte med Comhems router (TG-389ac, den ligger i garderoben) utan har köpt en egen, ASUS RT-N66U.

Hoppas allt klaffar!

Hur menar du nu? "Comhem fiber i "telias öppen fiber" nätet via Open Universe"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Nu är det spännande! Idag är det dax för övergång från Comhem kabel till Comhem fiber i "telias öppen fiber" nätet via Open Universe.

Frågan är vad som händer kl 24:00 inatt?!?! Kommer allt att fungera, eller inte? Lägenheterna är nyinstallerade med fiber och jag har kollat så där är kontakt. Det är en "vägg" som vill att man ska välja leverantör. Så, gissar att den väggen försvinner inatt, och nätet öppnas.

Jag kör inte med Comhems router (TG-389ac, den ligger i garderoben) utan har köpt en egen, ASUS RT-N66U.

Hoppas allt klaffar!

Skrivet av JG89:

Hur menar du nu? "Comhem fiber i "telias öppen fiber" nätet via Open Universe"?

Telias öppen fiber har installerats i huset. Finns många leverantörer på den linan. Bland annat finns Open Universe med som är en samling av flera leverantörer som vill ha en kaka av öppen fiber. Open Universe portalen är mycket bra. Många erbjuder bra rabatter. Bland annat då Comhem, tex. Här är en länk om man undrar om ens fiber finns tillgängligt under Open Universe.
http://portalen.openuniverse.se/

Varför det heter Telias öppen fiber, det vet jag inte, men det stod på lappen i trappan att det är telia i samarbete med andra företag som har haft hand om installationen av fiber i alla fastigheterna. Kanske bara jag som kallar det för Telias öppen fiber? Haha, jag vet inte. Det kanske bara heter rätt och slätt öppen fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Hur menar du nu? "Comhem fiber i "telias öppen fiber" nätet via Open Universe"?

Skrivet av Xarox:

Telias öppen fiber har installerats i huset. Finns många leverantörer på den linan. Bland annat finns Open Universe med som är en samling av flera leverantörer som vill ha en kaka av öppen fiber. Open Universe portalen är mycket bra. Många erbjuder bra rabatter. Bland annat då Comhem, tex. Här är en länk om man undrar om ens fiber finns tillgängligt under Open Universe.
http://portalen.openuniverse.se/

Varför det heter Telias öppen fiber, det vet jag inte, men det stod på lappen i trappan att det är telia i samarbete med andra företag som har haft hand om installationen av fiber i alla fastigheterna. Kanske bara jag som kallar det för Telias öppen fiber? Haha, jag vet inte. Det kanske bara heter rätt och slätt öppen fiber?

Hmm... Det blev strul av det hela ändå... Har en portal som blockar för att släppa genom internettrafiken, så jag kör genom telefonen nu.

Efter en massa letande och läsande så är Open Universe tydligen inte samma nät som Öppen Fiber. Open Universe är Telenor och Öppen Fiber är Telia. Detta är väldigt konstigt eftersom sökningen på Open Universe säger att jag kan få det, annars hade jag aldrig kunnat beställa. Men det är nog Öppen Fiber från Telia som jag har. Förvirrande till max, jag fattar ingenting. Jag har bara 1 fiberuttag i väggen. Sen har jag Comhems coax uttag. Problemet är att Akelius har sagt upp hela Comhemnätet via coax, och det tar slut den sista December.

Comhem återkommer nog imorgon med domen. Jag har ett ärende som ligger där nu som väntas på att bli löst. Men lösningen blir nog att jag inte kan använda Comhem alls, så det blir förmodligen till att avsluta helt med vad jag tecknat upp mig på och söka efter andra uppkopplingsmöjligheter med "Öppen Fiber". Mycket tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Telias öppen fiber har installerats i huset. Finns många leverantörer på den linan. Bland annat finns Open Universe med som är en samling av flera leverantörer som vill ha en kaka av öppen fiber. Open Universe portalen är mycket bra. Många erbjuder bra rabatter. Bland annat då Comhem, tex. Här är en länk om man undrar om ens fiber finns tillgängligt under Open Universe.
http://portalen.openuniverse.se/

Varför det heter Telias öppen fiber, det vet jag inte, men det stod på lappen i trappan att det är telia i samarbete med andra företag som har haft hand om installationen av fiber i alla fastigheterna. Kanske bara jag som kallar det för Telias öppen fiber? Haha, jag vet inte. Det kanske bara heter rätt och slätt öppen fiber?

Skrivet av Xarox:

Hmm... Det blev strul av det hela ändå... Har en portal som blockar för att släppa genom internettrafiken, så jag kör genom telefonen nu.

Efter en massa letande och läsande så är Open Universe tydligen inte samma nät som Öppen Fiber. Open Universe är Telenor och Öppen Fiber är Telia. Detta är väldigt konstigt eftersom sökningen på Open Universe säger att jag kan få det, annars hade jag aldrig kunnat beställa. Men det är nog Öppen Fiber från Telia som jag har. Förvirrande till max, jag fattar ingenting. Jag har bara 1 fiberuttag i väggen. Sen har jag Comhems coax uttag. Problemet är att Akelius har sagt upp hela Comhemnätet via coax, och det tar slut den sista December.

Comhem återkommer nog imorgon med domen. Jag har ett ärende som ligger där nu som väntas på att bli löst. Men lösningen blir nog att jag inte kan använda Comhem alls, så det blir förmodligen till att avsluta helt med vad jag tecknat upp mig på och söka efter andra uppkopplingsmöjligheter med "Öppen Fiber". Mycket tråkigt!

Sanslöst mycket strul med detta och i slutändan är det kunden som blir straffad.

För några år sedan så installerade Tele2 fiber (kallades 2 hål i väggen, eller jacket i väggen?) i Hugo Åbergs fastigheter i Malmö. Så småningom övertogs detta fiber av Bredbandsbolaget (tror jag, lite osäkert), men på något sätt sen ingick det i det numera kallade Open Universe. Personen som hade min lägenhet innan mig när detta installerades har på något sätt valt eller åstadkommit att fiberuttaget ej blivit installerat.

Enligt regler hos Comhem så måste där till 10 dagar väntan på att en eventuell montering ska ske, eller upptäckas att det ska behövas en montering, från Open Universe. Dock fick jag en bekräftelse den 1/7 från Open Universe att det är bara att koppla in och köra igång, vilket får mig att tro att dom tror att jag redan har ett monterat uttag. Men dom 10 dagarna måste väntas iallafall innan Open Universe kan kontaktas av Comhem för att informera att jag behöver ett uttag. (Min gissning är att dom har ingen aning om jag inte har ett uttag, dock spekulation från min sida, pga att detta är från så många år tillbaks i tiden)

Så, istället för att vänta dom 10 dagarna, helt utan något internet, och eventuellt längre tills ett uttag blivit monterat, så fick jag teckna mig, med fullpris på coax i 1 månad. (Dvs, en uppsägningstidsmånad.) Jag ville egentligen bli släppt helt, istället för allt detta strul, men pga bindningtid och passerad ångertid så är det inte möjligt.

Jag är trött nu. Så mycket onödigt klydd med något som inte är mitt fel. Men nu måste jag ringa Comhem den 11e Juli igen för att informera om att ingen montering har skett så att Comhem då kan ta kontakt med Open Universe. Sen vet vi inte hur lång tid det tar efter det innan något sker, eller om något kommer att ske över huvudtaget. Vem betalar för att dra kablar till min lägenhet i ett hus som har egentligen blivit monterat för flera år sedan? Vill inte tänka mer på detta.

Permalänk
Skrivet av Xarox:

Vem betalar för att dra kablar till min lägenhet i ett hus som har egentligen blivit monterat för flera år sedan? Vill inte tänka mer på detta.

Kan inte tänka mig något annat än att du får stå för den kostnaden.
Antagligen fick alla lägenheter ett rabatterat erbjudande när fiber installerades i fastigheten. Den som bodde i din lägenhet valde inte att vara med, vilket lämnade lägenheten utan fiber. Fast du säger ju att du har ett fiberuttag i lägenheten så de måste ju varit inne i lägenheten rimligtvis.

Om du har tur har de bara inte kopplat in fiberkablarna i källaren på rätt ställe, något som de snabbt fixar i så fall.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Kan inte tänka mig något annat än att du får stå för den kostnaden.
Antagligen fick alla lägenheter ett rabatterat erbjudande när fiber installerades i fastigheten. Den som bodde i din lägenhet valde inte att vara med, vilket lämnade lägenheten utan fiber. Fast du säger ju att du har ett fiberuttag i lägenheten så de måste ju varit inne i lägenheten rimligtvis.

Om du har tur har de bara inte kopplat in fiberkablarna i källaren på rätt ställe, något som de snabbt fixar i så fall.

Fiberuttaget är för det senaste uttaget som monterades i slutet på förra månaden. (Maj) Som är för Öppen Fiber som Telia håller i. Det andra uttaget som skulle varit monterat för länge sedan är för Open Universe. Min forskning igår gjorde att jag fick information om det andra uttaget som jag inte har, men som skulle ha funnits där.

Om det kommer att kosta mig något för detta så blir det att jag kontaktar ARN, eftersom detta är inte mitt fel, och jag ska inte stå för detta, då är det bättre att jag blir släppt från min bindningstid utan extra kostnad, så går jag vidare och väljer någon annan som tillhör det monterade fiberuttaget som jag nu har.

Jag beställde tjänsten av Comhem pga att jag trodde att fiberuttaget var just Open Universe. Jag har bara 1 fiberruttag och siten Open Universe godkände att jag hade möjligheten att kunna beställa deras tjänster, därav var Comhem ett av dom företagen med utbud i den grupperingen. Comhem finns inte med som kund i Öppen Fiber.

Permalänk
Skrivet av Xarox:

Om det kommer att kosta mig något för detta så blir det att jag kontaktar ARN, eftersom detta är inte mitt fel, och jag ska inte stå för detta, då är det bättre att jag blir släppt från min bindningstid utan extra kostnad, så går jag vidare och väljer någon annan som tillhör det monterade fiberuttaget som jag nu har.

Underligt att ha dubbla fiberuttag i en lägenhet. Jag menade att jag trodde att du skulle få stå för kostnaden om du vill dra in ny fiber i lägenheten.

Om du redan har ett fungerande uttag är det väl bara att säga upp bredbandet som inte fungerar och teckna det som fungerar. De som tillåtit dig att teckna ett bredband som inte fungerar i din lägenhet lär väl inte motsätta sig att du säger upp det utan bindningstid.

Ring och prata med dem, verkar enklast.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Underligt att ha dubbla fiberuttag i en lägenhet. Jag menade att jag trodde att du skulle få stå för kostnaden om du vill dra in ny fiber i lägenheten. Det uttaget som blev monterat nu stod Akelius för, eller, deras Ö.K. med Telia om att alla lägenheter ska ha deras fiber. Det kostade hyresgästerna ingenting. Därav varför Comhems Coaxnät blev uppsagt, och finns bara kvar året ut. Ingen information om det andra fibernätet dock, ännu. Jag har ju inte det iaf så jag behöver nog inte bry mig.

Om du redan har ett fungerande uttag är det väl bara att säga upp bredbandet som inte fungerar och teckna det som fungerar. De som tillåtit dig att teckna ett bredband som inte fungerar i din lägenhet lär väl inte motsätta sig att du säger upp det utan bindningstid.

Ring och prata med dem, verkar enklast.

Det är det jag gjorde, och det måste gå 10 dagar innan dom kan kontakta Open Universe, säger dom, angående det fiberuttaget som jag inte har. Det går tydligen inte att ringa dom direkt och säga att dom har en kund som inte har något uttag utan man måste först vänta för att se om dom märker det själv inom 10 dagar? Skumt system. Jag tror att Open Universe har ingen koll på om jag har ett uttag eller ej. Eftersom jag "borde" ha ett uttag, så blev beställningen godkänd och jag fick ett välkomstmeddelande från dom första dagen då tjänsten blev aktiv.

Jag vet inte hur det fungerar, kanske dom kan lösa så att Open Universe får använda det fiber uttaget som blev monterat i slutet på Maj. Comhem har öppnat ett ärende till sin teknikavdelning angående det uttaget. Där är en portal som dom måste komma förbi, vilket jag tror blir svårt. Den portalen är för "öppen fiber" från telia. Men sker inget så måste dom avsluta tjänsten som jag har beställt (med eller utan bindningstid) för jag kan inte få det jag har beställt på utsatt tid. (vilken redan är passerad med 3 dagar)

Vi får se vad som händer, jag har ju 1 månad Coax Internet nu, efter det så blir det inte mer. Då blir det antingen avslut helt om inget händer, eller om det blir bråk så blir det ARN nästa. Men det borde gå smidigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Uppdatering... Det kommer en tekniker på Torsdag för att försöka klura ut problemet. Blir nog lite paff att uttaget som han ska kolla, inte finns.

Nu tänker jag högt... Hur skulle det vara om kabeln som går in i min lägenhet från källaren till det nymonterade uttaget, att teknikern har tillgång till samma utrymme som Telia och Open Universe eftersom båda har sin switch där.(Om dom sitter i samma utrymme) Kan det vara så enkelt att det bara är att låna kabeln som går till det monterade uttaget i min lägenhet och sätta den i switchen som tillhör Open Universe istället?

Det kanske man inte får, men det är ju en sådan lätt lösning? Då kommer min fiber att fungera på Torsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Uppdatering... Det kommer en tekniker på Torsdag för att försöka klura ut problemet. Blir nog lite paff att uttaget som han ska kolla, inte finns.

Nu tänker jag högt... Hur skulle det vara om kabeln som går in i min lägenhet från källaren till det nymonterade uttaget, att teknikern har tillgång till samma utrymme som Telia och Open Universe eftersom båda har sin switch där.(Om dom sitter i samma utrymme) Kan det vara så enkelt att det bara är att låna kabeln som går till det monterade uttaget i min lägenhet och sätta den i switchen som tillhör Open Universe istället?

Det kanske man inte får, men det är ju en sådan lätt lösning? Då kommer min fiber att fungera på Torsdag.

Ytterligare en uppdatering... Teknikern har varit här och konstaterade att nyckeln som en gång fanns tillgänglig som gick till dörren i källaren där switcharna är inne, är försvunnen. Han konstaterade också att bredbandsuttaget som skulle sitta i lägenheten fanns inte och ingen kabel var framdragen till lägenheten. Det hade dock blivit förberett inne i lägenheten med kabel fram till där uttaget skall sitta.

Så, teknikern har anmält felet till sin central, sen som jag fattar det så ska dom ta kontakt med Akelius om en eventuell installation. Vi får se vad framtiden har att visa om hur fort detta kan gå. 🤔 Skulle Akelius ringa mig så ska jag föreslå att vi använder Telias "öppen fiber" TP-kabel så kommer en massa pengar att sparas. Varför dra 2 kablar när man inte behöver?

Detta är som ett litet äventyr.

Permalänk
Medlem

Jag har 250/10 mbit och kör wifi. Jag får ut riktigt bra hastigheter via bredbandskollen. Men vid användning av torrents så kommer jag bara upp i ca 3mbit. Testat flera torrents och trackers. Vet att det finns många faktorer där men mer än så bör man väl kunna förvänta sig? Kan det hjälpa att stänga av brandväggen i routern, finns det några risker med detta? Kör Mac ska tilläggas.

Tack på förhand

Edit: Kan det hjälpa att stänga av IPsec PassThrough (VPN) och PPTP PassThrough (VPN)? Båda dessa är förvalda hos mig.

Permalänk
Avstängd

grabbar och tjejer, jag bor i ett hus med två sk comhem uttag, dock så använder vi ena uttaget för bredband, ni vet den där med tre hål grejjen. Är det möjligt att använda både uttagen samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

grabbar och tjejer, jag bor i ett hus med två sk comhem uttag, dock så använder vi ena uttaget för bredband, ni vet den där med tre hål grejjen. Är det möjligt att använda både uttagen samtidigt?

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag köpte flyttade till en studentlya med Com hem uttag och skaffade bredband från Com Hem i 4 månader och nu har jag flyttat tillbaka till Telia bredband igen.

Kan jag skicka mitt "Com Hem WiFi Hub C1" modem till någon annan eller var den exklusiv för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

grabbar och tjejer, jag bor i ett hus med två sk comhem uttag, dock så använder vi ena uttaget för bredband, ni vet den där med tre hål grejjen. Är det möjligt att använda både uttagen samtidigt?

Ja, bara beställa ett till abonnemang och ett extra modem. Svårt att förstå varför man vill göra så dock. Stor lägenhet och om du hyr ut ett rum kan hyresgästen ha eget abonnemang men annars i en familj? Bara en extra månadskostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jo, jag har lyckats med det i alla fall (lägenhet, ej hus dock)

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FakeNinja:

Jo, jag har lyckats med det i alla fall (lägenhet, ej hus dock)

Lyckats? Hur länge då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vetintevad:

Lyckats? Hur länge då?

Så länge som det behövdes?? Två olika modem bara och sen var sitt bredband

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Jo, jag har lyckats med det i alla fall (lägenhet, ej hus dock)

Skrivet av vetintevad:

Lyckats? Hur länge då?

Ok, jag har fel.

Det bör fungera då Comhem binder abonnemang till modemen och inte själva fysiska anslutningen in i bostaden.

Eftersom det går via koax som i sig själv inte kan ge kontroll bör man kunna ansluta i teorin flera modem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FakeNinja:

Så länge som det behövdes?? Två olika modem bara och sen var sitt bredband

Precis, två olika modem, ett modem till varje uttag liksom? Ska testa senare idag. MEn har du märkt ifall det påverkar hastigheten eller så?

Permalänk
Skrivet av Xarox:

Ytterligare en uppdatering... Teknikern har varit här och konstaterade att nyckeln som en gång fanns tillgänglig som gick till dörren i källaren där switcharna är inne, är försvunnen. Han konstaterade också att bredbandsuttaget som skulle sitta i lägenheten fanns inte och ingen kabel var framdragen till lägenheten. Det hade dock blivit förberett inne i lägenheten med kabel fram till där uttaget skall sitta.

Så, teknikern har anmält felet till sin central, sen som jag fattar det så ska dom ta kontakt med Akelius om en eventuell installation. Vi får se vad framtiden har att visa om hur fort detta kan gå. 🤔 Skulle Akelius ringa mig så ska jag föreslå att vi använder Telias "öppen fiber" TP-kabel så kommer en massa pengar att sparas. Varför dra 2 kablar när man inte behöver?

Detta är som ett litet äventyr.

Jag tror att du kan glömma att de skulle använda kablar eller uttag från ett annat företag. Sånt gör inte företag. De vill använda sina grejer så att de kan garantera att det ska fungera på rätt sätt. Säg att de skulle utnyttja Telias TP-kabel och något inte fungerar? Eller att de när de råddar runt förstör något för Telia, då blir de skadeståndsskyldiga. Nej, jag tror inte att de kommer att utnyttja någon annans infrastruktur som redan finns på plats av dessa anledningar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Yacob:

Jag har 250/10 mbit och kör wifi. Jag får ut riktigt bra hastigheter via bredbandskollen. Men vid användning av torrents så kommer jag bara upp i ca 3mbit. Testat flera torrents och trackers. Vet att det finns många faktorer där men mer än så bör man väl kunna förvänta sig? Kan det hjälpa att stänga av brandväggen i routern, finns det några risker med detta? Kör Mac ska tilläggas.

Tack på förhand

Edit: Kan det hjälpa att stänga av IPsec PassThrough (VPN) och PPTP PassThrough (VPN)? Båda dessa är förvalda hos mig.

Du behöver öppna rätt portar i routern ("port forwarding") för att torrent ska komma upp i rätt hastigheter.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estocolmo:

Jag köpte flyttade till en studentlya med Com hem uttag och skaffade bredband från Com Hem i 4 månader och nu har jag flyttat tillbaka till Telia bredband igen.

Kan jag skicka mitt "Com Hem WiFi Hub C1" modem till någon annan eller var den exklusiv för mig?

Det kommer fungera att sälja eller skänka till annan CH-kund i Sverige. Den andra personen måste ringa in till kundtjänst och be dom koppla det modemet mot deras tjänst bara.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB