Skapar personligt skrivbord, tema bil, tips för revision 2 mottages

Permalänk
Avstängd

Skapar personligt skrivbord, tema bil, tips för revision 2 mottages

Hejsan alla Swecare!
Uppdaterat inlägg med en fråga, samt idéer inför revision 2:

Nu så börjar revision 2 av skrivbordet att ta form i mitt huvud, tänkt mycket på vad jag kan förbättra, förfina, samt vidareutveckla och bygga vidare på.

- Ska införskaffa Ambilight-liknande belysning till datorskärmen, men tänkte om någon har tips på något kit eller någon produkt man kan köpa, som funkar till en 34" 21:9-skärm?

- Har kollat efter en rackhylla, som inte bygger mycket på höjden, som samtidigt inte bygger mer än 30cm på djupet, men tycks vara svåra att finna?

Då det ska underlätta vid uppgradering av datorn, samt underlättar beroende på vad man behöver göra för ingrepp vid datorn.

Det närmaste jag kommit vad jag söker:
https://www.bax-shop.se/lador-inlagg-och-plattformar/penn-elc....

Eller kan man korta av skenorna, samt plåten på den själv, och modifiera tro?

- Ska även bygga om moderkortsfästet, och ha det direkt på den utdragbara rackhyllan tänkte jag, för att minska den totala höjden, och få det snyggare, och nita fast en del.

Ska även göra:
- Finare kabeldragning
- Gömma undan tangentbordssladden
- Fixa en hållare för muskabeln
- En hållare för handkontrollen, så den vilar på två fotpinnar, som jag tagit från en moped, under skrivbordet.

-Blir även lite mer kosmetiska ingrepp, och lite mer ljusslingor som förmodligen involverar att leka runt med arduino bl a.

originalinlägg:
Jag har en idé jag ska förverkliga, blir att bygga ett eget skrivbord med temat bil, och den idéen står just nu och byggs på hemma i min lägenhet!

Och jag finner det bara roligt om flera finner det intressant att följa mitt byggprojekt, och känn er fria att komma med kommentarer kring bygget om ni vill!

Tänkte att jag numera har alla frågetecken utredda, och att det snart är helt färdigt, och då kommer jag att skapa ett galleri även, så får ni betygsätta bygget då jag bara finner det intressant att dela detta.

Sen vet jag redan att tycke och smak är något subjektivt, och att alla inte tycker lika, så ser inte hårt på kritik eller om ni har invändningar om ni tycker att jag överdriver bygget en smula eller dylikt

Nåja, det var allt för mig inledningsvis, känn er fria att kommentera och följa projektets gång.

Med vänliga hälsningar.

Ville uppdatera trådtiteln, samt första inlägget med vad jag kommit på till revision 2 :P
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Well 1.5cm tycker jag låter väldigt lite, hade kört på lite mer där iallafall. 2cm+ iallafall om det är solid trä, mer om det är "fusk" som plywood etc.

Luftintag och huvlås borde finnas för några kronor styck på aliexpress/ebay.

Ledkitt skulle jag idagsläget ta NetOnNets rgb slinga.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/belysning/ljusslinga/...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

@Extremaz: First things first, tack för svaret, det uppskattas!

Får se om det finns tjockare skiva att tillgå på jobbet, då det inte var en så dum, utan snarare välkommen idé, kommer ha två Behringer Truth a 15Kg styck, samt en 34" 21:9-skärm ståendes på bordet så det kommer ju bli några kilon :/

Är solid trä i a f, inga luftiga cm

Tack även för tipset om Ebay/Aliexpress, ska spana in dem sidorna och se om jag hittar något fräscht

Är det någon specifik RGB-slinga? Skulle gladeligen uppskatta en länk om du har lust att göra dig det besväret, men inget måste.

Edit: Såg nu att du redigerat ditt inlägg, tusen tack för länken! Blir ett sånt kit garanterat, då 5 meter duger för att gå hela vägen runt

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Update: Hittat på kromad list, på Jula, samt spånat lite, skissat lite, kommit på bättre idéer till lösningar på hur jag ska applicera temat bil mer naturligt

Blir att försänka tangentbordet en aning, och hålla upp undre skivan med fyra huvlås, två på vardera sida så de inte kan vara i vägen.

Fått använt sportluftfilter av brorsan, blir 80mm utmynning, dock ett smalare rör, då jag annars inte får till det med avgasrörsupphängningen

ska iväg till Västerås idag, och så uppdaterar jag med vad som blivit inköpt senare eventuellt. Samt så blir det nog att skapa ett galleri för att visa när projektet börjar arta sig.

Blir även bara ett scoop, framför musen, tror det blir bäst, för att även kunna dra muskabeln snyggt.

Har även funderat på, har någon något tips på kabelkanal som kan följa temat eventuellt?

Tänker mig om det finns bildelar man kan använda.

Funderat på att gå till bilskroten, och köpa en vettig, begagnad ljuddämpare, modell mindre, och spara någon centimeter av in-, samt utgångshålen, och sätta gummilist på, sådan som man i vanliga fall ser som tätningslist på bildörr, samt bagagelucka bl a.

Då lite rosthål inte skadar, är bara lite kemisk metall på det i värsta fall, och sen blir det att lacka det i fakead krom förmodar jag, då det ska vara fräscht

Ville skriva ner lite av vart projektet är någonstans, samt skriva ner mina egna idéer, då det snart är förbi planeringsstadiet, ska kolla ut en slutgiltig skiva imorgon som ska få agera "offer" , ska då kolla efter en tjockare skiva om möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Kanske kan köpa matchande kablar och dra dem genom några eloxerade tändkabelhållare?

http://dalhems.com/sv/p/d64e3a9e742244b8916b5f5876ca532f/kabe...
Ska finnas i någon mer vanlig butik (typ Biltema, Mekonomen) men kommer inte ihåg vilken för tillfället.

Edit: postar ett semi-relevant datorbygge inspirerat av Ducatis rörramar, kanske finns det någon detalj du kan låna: http://imgur.com/a/qyzhj

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

Här kommer en bild på inköp, samt en bild på begagnat sportluftfilter från brorsan, men att sportluftfiltret ska lackas rött där det nu är blått, men funderar på att köpa ett rött med krom, som är iordninggjort:
https://imgur.com/a/lGBSX

Skrivet av eas@tetris:

Kanske kan köpa matchande kablar och dra dem genom några eloxerade tändkabelhållare?

http://stillvisionstudios.com/camaro/nastyz28/mechanical/J78Z_EXT_EngineBay_0070a.jpg

http://dalhems.com/sv/p/d64e3a9e742244b8916b5f5876ca532f/kabe...
Ska finnas i någon mer vanlig butik (typ Biltema, Mekonomen) men kommer inte ihåg vilken för tillfället.

Edit: postar ett semi-relevant datorbygge inspirerat av Ducatis rörramar, kanske finns det någon detalj du kan låna: http://imgur.com/a/qyzhj

Tack för idéen du gav mig med eloxerade tändkabelhållare, ska köra på kolfibertema, samt svart och rött, med lite kromade lister, så var perfekt input, samt en välkommen idé som jag eventuellt kommer anamma, beroende på hur kablarna kommer att löpa

Ska även betrakta Ducati-bygget och se om jag hittar detaljer att efterapa.

Blir f ö, högst troligen ett höj och sänkbart, modifierat skrivbordsunderede.

Dykt upp problem för överdel dock, men ska prata med jobbarkompis om idé för stadga, då det ska byggas med 1,9 cm MDF-skivor.

Funderar på några vinkeljärn, träpluggar, samt trälim och masonitskiva baktill, med nubb, för att försöka få det stabilt nog för att orka med 22 + cirkus 15-16 kg.

blir f ö att öppna ett galleri eventuellt över bygget framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Kommit en liten bit till på skrivbordet nu(inte mitt tangentbord på bild, haft det för att testa position för tangentbordsnedsänkningen ) :
https://imgur.com/a/3cUSx

blev en sådan lösning för att hantera vikten på övre hyllan, samt ska jag måtta in så jag får in 2 fullstora 2U-enheter, mest för att jag kan, och sätta rackprofiler, korgmutter, samt sätta täckplåt, som det förmodligen kommer bli momo, NOS, samt Sparco dekal på, sen, alternativt gå till någon firma, och få mitt alias i spel utsågat, så jag kan ha det bakbelyst.

Efter bilden har jag gjort fördjupningar samt sågat ner mittensektionerna på höjden, så skivan kommer ligga mer i höjd där "kurvan" slutar.

Så det blir en mjuk övergång, och inte en kant upp till överdelen, ska även på lite spackel för att få till det sista på början, då det inte kommer synas när jag får på kolfiberarket i vart fall.

Kommer även bli en höj- samt sänkbar underdel, då jag får ta en ifrån jobbet, ska dock modifieras, då den är 160cm bred nu, vilket är liiiiite för brett

Ska göra i ordning översta skivan, går dock i valet och kvalet att låta den få överhäng eller inte, för högtalarnas skull, men att jag räknar med 6cm till godo för högtalarna om jag har det dikt an.

Då jag samtidigt vill få det dikt an med sidan, så jag kan göra försänkningar samt limma dit popnitar (om ingen vet om man kan köpa någon dekal för detta ändamål? kan dock erkänna att jag inte kollat för mycket själv ) så det blir inspirerat av en alu-vinge.

Blir även till att beställa röda tändkabelhållare denna veckan, och även röd tändkabel, samt ska jag sleeva hörlurskabeln, så även den följer det röda temat.

Tänkte att jag skriver lite vad som händer, samt får den som vill komma med input om den vill, och idéer

Blir förhoppningsvis att montera ihop styckena snart, så jag kan börja klä in det, då jag är taggad inför att se det kolfiberinklätt, med kromlisterna till bl a, ser fint ut när jag föreställer mig resultatet, någorlunda färdigt i huvudet.

Men som alla vet, tålamod är en dygd, och jag låter det gärna ta tid, då jag inte vill göra det halvdant, utan ordentligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

https://imgur.com/a/4yDts

Sleeven kom idag ifrån stylingwebben, och fick ett brev om att jag har ett stort paket som måste köras ut istället för att det kunde skickas till postombud.. Jag undrar vad det kan vara, blir att hämta ut imorgon och frakta hem på en gång förhoppningsvis

Nu inväntas bara paket ifrån dekaltrim.nu, ett ifrån K-rauta (13mm träborr, istället för 1/2" (bör gå bra för huvlåsen), samt ett paket från Dalhems.com med röda, eloxerade tändkabelhållare.

Samt ska en beställning göras på rackprofiler, täckplåtar a la 4 st. 1U, korgmuttrar, samt korgskruvar, M6.

så kan jag ta hem skrivbordet och börja montera ihop det igen, blir att starta en projekt-tråd, eller ett galleri först då, alternativt flytta denna forumtråd,då det börjar närma sig sluttampen med att sätta dit kolfiberarken, krom-listerna och allt, och se den bild man målat upp i huvudet ett tag

Så kommer det lite uppdateringar pö om pö därefter.

Blir stålomspunna högtalarkablar (då balanserade, för att förhoppningsvis få ett rent ljud trots allt, annars blir det nylonomspunna kablar)

Någon ljudkunnig som vet f ö om det blir mycket störningar med stålomspunnen kabel utanpå högtalarkablarna?

Så slipper jag kanske ett misstag, än om jag är sugen på att testa lyckan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Kom på att det blir som extra sköld med stålomspunnen slang på ljudkabeln ju, hihi
Ny fråga, då intresset f ö att svara i denna tråd är svalt: Någon som vet vart man kan:
a) antingen få tag i plåt som är måttbeställd samt utskuren med önskad text?
Eller
b) kan få tag i måttbeställda dekaler med önskat tryck på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

b) kan få tag i måttbeställda dekaler med önskat tryck på?

https://www.skyltdirect.se/ssa/index.php

Permalänk
Avstängd

Har kommit en ganska ordentlig bit på skrivbordet, limmat, samt borrat och skruvat ihop överdelen, samt hittat på en modell av mindre rumsavskiljare som mäter upp en bit över skrivbordet på höjden istället för masonitskiva bak.

Spacklat för skruvhål och dylikt, samt spacklat för mindre ojämnheter, ska rolla på ett lager snickerigrund istället för att slipa ner fanerytan, då jag tror att det lär bli tillräckligt godkänd vidhäftningsyta för kolfiberarken.

Även fått på tangentbordsnedsänkningen och huvlåsen som nedsänkningen hålls upp av, återstår dock att se hur jag monterar dit avgasrörsupphängningen med tillhörande sportluftfilter, funderar på stålband med hål i, i brist på rätta ordet för stunden.

Men ska först köra med vinkelslip i skrivbordsunderedet.

Det lär gå fort med de moment som återstår, köpte även spackelspade i plast för att vara snällare mot kolfiberarket när det ska kläs på.

Kommer nog snart en uppdatering i form av bild för att få se bygget i det stadiet de är i, samt gått igenom.

Ville skriva och tacka för länken, det såg riktigt intressant ut, samt ser ut att bli aktuellt även att beställa därifrån, då det blir lite mer industrikänsla över skylt även, beroende på vilken man väljer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Härligt, det blir allt ett unikt skrivbord. Fler bilder är alltid intressant även om jag varken har kommentarer eller förslag.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eas@tetris:

Härligt, det blir allt ett unikt skrivbord. Fler bilder är alltid intressant även om jag varken har kommentarer eller förslag.

Tack för svaret, det är kul att intresset finns att följa bygget, det är bara kul att det finns folk som gillar att se hur det tar form!

Och här kommer några fler bilder på skrivbordsbygget, där jag efter lite försök, lyckades få till kanterna på översta delen:
https://m.imgur.com/a/43NoO

Och det blir väldigt unikt i sitt utförande, och det märks, dels av mina bilder att döma att jag inte är den absolut bäste på att jobba med kontaktpapper, men att jag försöker göra det bästa utifrån mina kunskaper.

Dock trodde jag aldrig att det skulle synas så tydligt ,som det verkligen gjorde, med ojämnheter när kolfibret kom på, så det var lite av en chock,då jag tänkte att lite kommer att synas.

Dock gör det ingenting estetiskt, då det ska synas i grund och botten att det är mer av ett personligt bygge, samt anser jag att det ger bygget en viss charm och touch,men att jag för den skullen gör mitt bästa.

Imorgon så får jag se om tiden finns till att göra yttersta sidorna, samt få på ett ark över den största ytan, då jag upptäckte att kolfiberarket fäster bäst på långa, plana ytor. Och eventuellt tillkommer det kromlister, ska testa att fästa de med superlim, då jag upptäckte att trälimmet tog för lång tid på sig att torka, för att lyckas få det att fästa än bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Ville skriva och tacka för länken, det såg riktigt intressant ut, samt ser ut att bli aktuellt även att beställa därifrån, då det blir lite mer industrikänsla över skylt även, beroende på vilken man väljer

Vassegó, använder dem ofta via jobbet.

Permalänk
Avstängd

Nu kommer lite updates på bygget, börjar likna något nu:
https://imgur.com/a/Anueu

Har fått på ännu mera kolfiber, som nog syns, kromlist på sidor, samt längs med överdelen
Blev dock missnöjd med att jag tog skarven i framkant, blir inte bra när man låter impulser jobba fritt, mönsterpassade dock, samt skiktade, och tog bort uppstickande ojämnheter på själva bordet i sig.

Slipade även, och gjorde mer rundade kanter på mittbenen, och blev grymt nöjd med resultatet även där.

Dock blir det nog till att köpa 3Ms dubbelhäftande tejp, eller annan dubbelhäftande tejp som ska klara av att hålla upp badrumsspeglar, för att få kantlisten att sätta sig, då det inte går att köra med tving för att få kantlisten på plats, då det "bara" är 140 cm mellan ändarna som längst, och har ingen sån lång tving, så det blir svårt att tvinga den

Även fått på tätningslist till bil längs med kanterna vid tangentbordsnedsänkningen.

Återstår att införskaffa allt vad rackprofil korgmutter, skruv m m heter, även hittat schysst lösning på grenuttag a la 1U,med strömbrytaren på utsidan och 8 stickproppskontakter på att insidan, så blir snygg, stilren kabeldragning invändigt i bordet.

Blir även till att försöka se över imorgon eventuellt vart avgasröret med tillhörande sportluftfilter skall fästas, då det blev ett höj- och sänkbart underrede så kommer det en stålställning på väldigt oönskade ställen :/

Lärt mig en så länge att underarbete är viktigt, samt att man helst skulle ha klätt in samtliga delar av skrivbordet för sig i kolfiber, men nu vet jag, om jag väljer att jobba med det i framtiden igen, vilket det blir.
Då chassit blir det nästa som ska anpassas genom att kläs in, köras med sticksåg i, och få "stylingnät" längs med fronten, graverat sidoglas bl a (Spoileralert)

Hoppas bilderna uppskattas av bygget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Nu så har avgasrör samt sportluftfilter provisoriskt monterats på https://imgur.com/a/ZXNsY

Ville bara göra en update kring det, alternativ på metoder att gå till väga på välkomnas varmt för övrigt för att uppnå samma slutresultat

Ska även kapa avgasröret en aning kan tilläggas,det som gör att det sticker ut så pass långt som det gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Beställt ljudinterface, rackprofiler, korgmuttrar, skruvar, 1U täckplåtar, balanserade 6,3mm till XLR-kablar samt två 1U-grenuttag med strömbrytare riktade utåt användaren, medan kablarna går att gömma snyggt inne i skrivbordet, så inväntar den leveransen nu för att kunna fortgå med projektet.

Blir även att köpa följande 3U-chassi vid nästa lön:
https://www.xcase.co.uk/collections/3u-rackmount-cases/produc...

Då det tar ett fullstort ATX-moderkort enligt recensioner, så jag slipper att införskaffa M-ATX-moderkort.

Ska dock kapa lite i det, då mitt grafikkort är 24cm långt.

Och göra en egen lösning för hårddiskarna, 2x3,5",samt göra egna lösningar på ventilation i det chassit (a la sätta i så stora fläktar som möjligt för att få det tystare.

Då det i övrigt kommer att se klippt och skuret ut i skrivbordet, plus att det är skönt att kunna gömma undan samtliga kablar i skrivbordet så de slipper att bli synliga.

Därav de balanserade monitorkablarna, men blir nog att sätta upp en typ av mindre skiljevägg, för att kunna separera ljudkablarna ifrån alla strömkablar samt grenuttagen bl a.

Bara jag som ville skriva en uppdatering så ni vet att projektet lever, och är vid liv, väldigt mycket vid liv (very much alive)

Kommer även en uppdatering så fort jag fått hem skrivbordet i nuvarande skick, samt börjat montera dit det jag beställt, och börjat dragit kablar etc etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Nu så har jag både fått hem skrivbordet, börjat montera ihop det, och tagit en massa bilder för er som vill åtnjuta dessa, och finner mitt bygge intressant, spännande, inspirerande, beundransvärt,mäktigt, eller vilket ord som passar er då det verkligen blir ett skrivbord i hästväg (enligt mig själv ).

Och när jag nu fått ditt rackprofilerna, och allt som monterats på det, så finner jag skrivbordet mycket snyggare, originellt och mäktigare än vad jag haft bilden av i huvudet, men än återstår en väldans massa arbete för att få kabeldelen smart fixad.

Här är ännu ett nytt album, titta och njut:
https://imgur.com/a/pMDBN

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Ytterligare ett ännu mer uppdaterat galleri med bilder ifrån skrivbordsbygget:

https://m.imgur.com/a/ayn18

Med en del idéer samt tankenötter, och snälla, ni som kollar in här nu, jag vädjar till er, har ni något tips på idéer på hur jag bör bygga in datordelarna inne i skrivbordsupphöjnaden?

T ex undrar jag följande, om jag skär ut, samt använder moderkortsplåten ifrån mitt chassi, kan det gå galet, angående värmeutvecklingen exempelvis?

Eller är det något annat jag bör ha i åtanke när jag bygger i ett så instängt utrymme?
Utrymmet: 30 Cm djupt, 13,5cm högt, och ca 48,3cm Brett.

Komponenter som ska in som generar värme:
i7 4770K.
2 stycken Corsair Low Profile-RAM.
1 stycke Asus Dual GTX 1070.
1, tror det är Thermaltake 850 watts ATX nätaggregat, minns effekten, men inte tillverkaren såhär på rak arm

Så ni får gärna svara, både ni som har ett hum, och ni som mer "kan tänka er" Då det uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Denna idé har jag fått ner på papper än så länge för att bygga in chassit, känns som att det kan bli bra.

Ska dock mäta djupet på nätaggregatet, då jag sökte upp standardmåtten endast på Google, och se hur djupt det bygger.

Då jag förhoppningsvis kan få in en fläkt till framför hårddiskarna samt SSDn.
Och ändå få en bra, och framförallt smart dragen kabeldragning, tack modulära nätaggregat.

Blir även 2 stycken 120mm fläktar som ska leda ut värmen på vänster sida på bilden, dock inte ritat dit de två fläktarna.
Blir denna hårddiskbur:

Då den har vibrationsdämpning även, kommer att skruvas fast i skrivbordet, med något vibrationsdämpande i botten så det minskar risken för fortplantning av ljud än mer.

Så blir det troligtvis detta vertikala fäste:
https://store.coolermaster.com/vertical-display-graphics-card...

Och eventuellt fixa en längre plåt som grafikkortet kan få stadga av, då inklätt i icke strömledande material, då grafikkortets kretskort kommer vila på det.

Ska dock hitta på en PCI-Express x16-raiser, eller som minst ger x8, de som vet om bra sådana raisers får mer än gärna komma med tips, och om de kostar uppåt en tusenlapp gör det ingenting, då jag läste kring dessa för länge sedan, och hur dyra de som kom upp i närmare x16 var.

Än om folk kör med SLI eller crossfire i x8 utan att de klagar, så vill jag gärna ha x16/full hastighet, because I can

För övrigt blir det till att slakta ett Fractal Design Define R5 förmodligen, då kompisen ville ha mitt NZXT då det har fönster, och ingen 5,25"-plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade bildlänkarna, då mitt album på Imgur bestämde sig för att inte existera, så fick skapa ett nytt.
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till ”Projektloggar”*

/mod

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Avstängd

@bl0m1: Tusen tack för flytten, det uppskattas sannerligen!
Tack även för snabbt handhavande av mitt ärende (Y)

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Har lite frågor, innan jag bestämmer mig för att beställa det vertikala grafikkortsfästet, samt PCI-express-risern.

1. Vad tror ni om luftflödet som blir skapt inne i utrymmet, tror ni att det kan bli farligt varmt? Trots att det inte rör sig om några hundra grader direkt.

Men att det är spånskiva i botten, med faner, snickerigrund, sedan dekalarket, och att det även är MDF-skivor inblandat, och tänkte fråga för säkerhets skull.

2. Tror ni att luftflödet blir bra inne i chassit?

Tänker då på att grafikkortets fläktar kommer blåsa varm luft över PSU:n, och om det kommer att bli tillräckligt bra när jag tar ut luften på samma sida av chassit som processorn sitter?

Funderar på att låta de fläktar som sitter i fronten jobba på högre varvtal än de som ska skyffla ut luften på sidan,för att ha en ständig form av övertryck inne i chassit, så den svala, inkommande luften, hinner komma in och kyla komponenterna, och kyla innan den sedan kommer ut på sidan.

3. Tycker ni detta låter som en bra idé?

Anledningen till att jag inte planerar att ta ut luften baki chassit, mer än PSU:n är rumsavskiljaren som täcker baksidan.

Då jag inte vill skära i den direkt, då jag vill att det ska se cleant ut när man ser det ifrån soffan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Update: Nu är det vertikala grafikkortsfästet, risern, samt en custom-tillverkad backplate till grafikkortet beställd.

Ska även utöka med ytterligare fläktar har jag tänkt i skrivbordet för att få än mer ställen där luften kan komma ut på.

Inväntar paketen, då jag verkligen vill testa, och se för mig själv om det går att få datorn inbyggd i skrivbordet, då ingen gett respons på om det kan gå bra, eller åt helvete

Kommer högst troligt att bli 7 stycken 120mm fläktar, 3 i fronten, samt två på vardera kortsida av det som skall husera chassi.

Uppdaterar med bilder när allting väl anlänt, och jag börjat gått lös med hålsåg etc., samt slaktat ett chassi.

Blir även att se över alternativ till fläktfilter, så det inte blir alltför dammigt vid komponenterna,samtidigt som jag vill försöka hålla mig till tema bil.

Finns det finmaskigare variant av grill-galler att köpa tro, som kan agera dammfilter i viss mån även?

Nästa update blir med en del bilder, så nu kommer här inte uppdateras på ett bra tag från min sida gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Bygga in datorn i skrivbordet - update

Blev till att slakta ett något äldre datorchassi, då det tog emot att börja skära i ett Fractal Design R5. Ville inte ta kort på processen p g a att det blev gjort på arbetet.

Även det vertikala grafikkortsfästet monterat, har riserbryggan i ESD-påse till dess att den ska brukas.

Även backplaten har anlänt, den kommer att bli riktigt tjusig på grafikkortet.

Provade, samt lade in moderkortsplåten med tillhörande vertikala grafikkortsfäste så länge, återstår en leverans med 5 120mm-fläktar, av sammanlagt 7 ,samt fläktkontroller, så får vackert vänta tills Webhallen fått in dem på lager, då det blir Be quiet! Pure wings 2, köpt 121mm hålsåg som jag ska köpa till fäste till även så jag kan fästa den i borren, då Biltemas sats hade en egen lösning. Återstår f ö en del billigare komponenter, är mest nyfiken på hur systemet kommer att prestera i denna inbyggnad, om det kommer att bli acceptabla värden m m.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade till [/img] då jag var lite snabb med BB-koden :P
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Medan jag inväntar min leverans, som blev från Inet istället, då Webhallen inte fick in fläktar tillräckligt fort i lager, så tänkte jag bjuda på en liten uppdatering. Mmm nu igen (jo, jag är dampig och kan inte slita mig från att skapa och göra saker, då det är så himla roligt! )

Blev inget mindre att beställa än 7 fläktar, 7 dammfilter, en Corsair MM800-musmatta, samt en fläktkontroller från lnet, och det anländer förhoppningsvis imorgon vad det verkar, så ska göra färdigt förberedelser i form av det som behövs för att sedan, enkelt kunna flytta över systemet snabbt och smidigt.

Dock inväntar jag även en startknapp som jag beställt från Ebay, men den skeppas i detta nu, så snart får ni förhoppningsvis se några hyfsat slutliga bilder, än om det återstår en list och lite belysning i mittenfacket, samt under skrivbordet, och lite mer dekaler utöver datorinbyggnationen

Här följer bilder med beskrivande text till f ö kring vad jag pysslat med det senaste:

Skapat ett eget stöd för grafikkortet att vila på, kommer att skruvas fast och hålla upp grafikkortet.

Lackar grafikkortsstödet samt, även en skiljevägg, tog dock inte kort medan jag skapade den, men sitter som två "klackar" bakom för att göra så att skiljeväggen står upprätt.

Före skiljeväggen är på plats, och ser förjäkligt ut i mitt tycke med att kunna se kablarna.

Efter skiljeväggen kommit på plats, mycket mer harmoniskt och snyggare.
Kan f ö nämna att jag fäst tändkabelhållarna, och dragit kablarna så snyggt jag kunnat utefter förmåga

Detaljer, detaljer. Blev ett automat-skrivbord, med gaspedal.

Samt bromspedal.
och ni som eventuellt undrar över vad det är för skruv som använts, så är det självborrande plåtskruv
Blev f ö en nice touch i mitt tycke att även bordsfötterna fick lite kärlek, och att det blev lite asymmetriskt dessutom är underbart, så inte allting som är duplicerat har exakt samma mått.

Nästa steg är att koppla höj och sänk-funktionen till pedalerna, nejdå, haha.... Tror jag inte i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Medan jag inväntar min leverans......

Skickades från m.sweclockers.com

Detta ska bli spännande att se färdigbyggt Gillar att du gör något unikt!

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Avstängd

Friska fläktar

Nu så har fläktar, fläkthub, fläktfilter samt min nya musmatta anlänt!

Besparar er bilder på musmattan så länge, samt mitt första hål som jag börjat såga, ska nog dock montera bort ovandelen och såga hålen någon annanstans än hemma, då det låter en hel del.

Funderar även på vad jag kan använda istället för hålsåg som kan tänkas låta mindre, och som blir mer behagligt för grannarna, samtidigt som det är effektivt, men tror att det lättaste är att såga i ovandelen någon annanstans

Är tråkigt att det behövde låta så mycket, och att det tar sån tid, annars hade det inte varit något problem, med grannarna i åtanke då

Skrivet av Plesjoor:

Detta ska bli spännande att se färdigbyggt Gillar att du gör något unikt!

Åhh, tack! Det är kul att du finner det spännande att se detta färdigbyggt framöver, och att du gillar't dessutom, är kul att läsa

Och det blir sannerligen något unikt ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Lycka till! Skriver en rad så jag kan kika sen. Vad för slags musik håller du på med?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Lite uppdateringar hur det artar sig: inväntar ett SFX-nätagg a la Corsair SF600, 80+ Guld-certifiering, lär hålla många år framöver, plus att det framförallt får plats i utrymmet (Y)

Har även haft lite trial and error med front-plåtarna, skulle borra i detta (använde utgången PL400) :

Varnade arbetskollegan för att jag skulle köra med hålsågen i bristande lim, slutade med två flygande plåtbitar.

Gick då över till plan B, vinkelslip och bågfil, och resultatet blev detta (ska tvätta bort markeringarna från märkpennan) :

Och här har jag lagt allt under press, och limmar med Karlssons klister, förhoppningsvis håller det, annars köper jag fräscht PL400 och gör om, och gör rätt:

Har även hålsågat sidan, men har inga bilder ifrån det än, blev dock ett hål, och ska i sinom tid byta till en tornkylare, för att leda ut värmen direkt.

Och då det är spån, så ska jag reparera lite med trälim+spån, och lägga på ett nytt ark kolfiber, ska även göra hål och använda längre skruv plus mutter som upphängning, då det blir långt avstånd mellan fläkt samt fläktfilter.

Så här ser utrymmet i "chassit" ut f ö i skrivande stund:

Observera att ingenting är fastskruvat ännu, därav att grafikkortsstödet sitter som det sitter

Funderar även på att lacka moderkortsplåten, än om jag inte kommer att se den, då jag har svart lack till övers.

Så nästa gång jag uppdaterar kommer förhoppningsvis att vara den sista för er åskådare, kommer då även att ha satt dit ytterligare dekaler (förhoppningsvis )

Funderar då även på en större dekal, som går från nedre kanten, vid musmattan, och upp över tangentbordet, för att få något som bryter av kolfibermönstret, men som ändå smälter in, och inte blir "för mycket", utöver lite firmor man gillar.

Tips uppskattas gladeligen, tänker mig inte flames/flammor, möjligen en tribal, eller något som är rakare eller kurvigare, vilket det blir har ingen större sexuell betydelse
Tänker mig att dekalen har en L-profil, där längre delen sträcker sig ovanför tangentbordet.

Skrivet av krisljungberg:

Lycka till! Skriver en rad så jag kan kika sen. Vad för slags musik håller du på med?

Åh, tack tack för lycka till:et!

Och det är roligt att du vill följa projektet, börjar bli mer och mer färdigt, och snart så är det bara de sista toucharna som återstår

Och jag håller inte på att skapa musik numera ironiskt nog, utan det är lite "bara för att jag kan" - tänk bakom, plus att jag inte gillar ljudet från billigare högtalarlösningar, tänk dig exempelvis inom prisgruppen 250-1000 kronor, då kör jag hellre på en riktig ljudupplevelse för kompisar som kommer över.

Och då Behringer-närfälts-/studiomonitorerna ger ett hyfsat ofärgat, och neutralt ljud, med risk för att basen kan upplevas för närvarande (gillar det personligen), plus att det finns ytterligare bas-resurser om jag vill EQ:a så jag får mer bas (6 3/4"-element, kvalar in som 7"), utan att basen upplevs ansträngd.

Har dock hållit på mycket med FL förut, och vill börja igen att skapa i det, då jag brukar rikta in mig mer på trance, techno, pop och de genrerna, med inslag av elgitarr samt bas(tänker på stränginstrumentet), i mitt skapande, då man inte behöver jobba för mycket med röst och sång, plus att genrerna tilltalar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.