Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ska jag ta upp det med facket även om jag inte är med?

Eftersom du inte är med i facket så kommer dom enbart ge dig råd på in höjd.
Så vända sig till facket är ingen idé.

Gå vidare och hitta nytt jobb. Du kan inte göra någonting åt detta tyvärr.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Ska jag ta upp det med facket även om jag inte är med?

Jepp. Facket hatar att företag anlitar bemanningsföretag och behandlar dem som skit, för detta gör att de vanliga anställda får tuffare krav på sig. Facket är i all högsta grad intresserade av hur bemanningspersonalen blir behandlade.
Sedan har facket ett egenintresse som handlar om att gynna sina medlemmar, så om ditt ärende är ett gränsfall kan de totalt skita i det för att unika skapa problem.
*edit*
Problemet i ditt fall är att det mer är ett personligt ärende om en "personligt konflikt", hade det istället handlat om att du ej skulle få någon rast eller göra obetald övertid eller liknande så intresserar sig facket mer. Alltså saker som gör att vanliga anställda får konkurrera emot folk med sämre villkor.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på Volvo (som i anställd av Volvo) så för att ge andra sweclockers ett hum om hur det är. Reglerna är strikta men tydliga, reglerna är strikta av en anledningen, det finns gott om dödsfällor i en fabrik. Alla som jobbar på Volvo får en introduktionsdag och förenklat så gäller följande.

• Det finns i fabriken utritade trottoarer och övergångsställen för att ta dig mellan olika avdelning och genom fabriken, det är här du går, ingen annanstans. Trottoaren går oftast runt avdelningarna.

• Du går inte in på en annan avdelning om du inte har ett ärende att avhandla.

• Skyddskläder ska följas till pricka, när du går in i en ny zon står det alltid vad som måste bäras. Har du inte skyddsutrustningen så går du inte in.

Så när du @Lexius säger att ni var sju personer som skulle besöka en annan avdelning, vad menar du då? Var ni sju personer från ett bemanningsföretag? vad gjorde ni där? Det låter nämligen jätte konstigt att en avdelningschef på Volvo skulle låta 7 anställda vandra iväg in på en annan avdelning.

Kom dessutom sju pers i klump så var det nog mer än en chef som noterade er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Jag har jobbat på Volvo (som i anställd av Volvo) så för att ge andra sweclockers ett hum om hur det är. Reglerna är strikta men tydliga, reglerna är strikta av en anledningen, det finns gott om dödsfällor i en fabrik. Alla som jobbar på Volvo får en introduktionsdag och förenklat så gäller följande.

• Det finns i fabriken utritade trottoarer och övergångsställen för att ta dig mellan olika avdelning och genom fabriken, det är här du går, ingen annanstans. Trottoaren går oftast runt avdelningarna.

• Du går inte in på en annan avdelning om du inte har ett ärende att avhandla.

• Skyddskläder ska följas till pricka, när du går in i en ny zon står det alltid vad som måste bäras. Har du inte skyddsutrustningen så går du inte in.

Så när du @Lexius säger att ni var sju personer som skulle besöka en annan avdelning, vad menar du då? Var ni sju personer från ett bemanningsföretag? vad gjorde ni där? Det låter nämligen jätte konstigt att en avdelningschef på Volvo skulle låta 7 anställda vandra iväg in på en annan avdelning.

Kom dessutom sju pers i klump så var det nog mer än en chef som noterade er.

Vi var 4 volvo 3 bemanning . Vi var bara och hälsa på eftersom våran avdelning hade totalstopp . Om du inte läst innan med ett godkännande av arbetsledaren(lagledaren)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

släpp ilskan och attityden så kommer du klara dig bättre på nästa arbetsplats.

§1 /mod
Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Glömde att nämna till er att Chefen på volvo skrev en total lögn till chefen på lernia . Han skrev gick till TC trots ett nej .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

släpp ilskan och attityden så kommer du klara dig bättre på nästa arbetsplats.

Okej så om du skött dig och varit fullt närvarande i flera månader och sen får sparken sådär i en stor grupp skulle du bara släppa det?

Hade jag nu tabbat mig kommit sent flera gånger och liknande hade jag förtjänat detta .

§1 /mod
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr kommer du inte få den hjälp du söker här, vilket du nog redan noterat. Du bör nog kontakta lämpligt fack som flera nämnt om du känner att det är värt det. Och då förslagsvis samma fack som de i din avdelning är med i. Jag förmodar att det kan vara Metal men kanske också Unionen.

Bemanningsföretag bör man hålla sig ifrån så gott man kan, även om de är väl etablerade på många områden och då svåra att komma ifrån. Hoppas hur det än slutar att ditt nästa jobb är med en vettig arbetsgivare och med seriösare ledning också, verkar utifrån din beskrivning ha funnits en del brister där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tyvärr kommer du inte få den hjälp du söker här, vilket du nog redan noterat. Du bör nog kontakta lämpligt fack som flera nämnt om du känner att det är värt det. Och då förslagsvis samma fack som de i din avdelning är med i. Jag förmodar att det kan vara Metal men kanske också Unionen.

Bemanningsföretag bör man hålla sig ifrån så gott man kan, även om de är väl etablerade på många områden och då svåra att komma ifrån. Hoppas hur det än slutar att ditt nästa jobb är med en vettig arbetsgivare och med seriösare ledning också, verkar utifrån din beskrivning ha funnits en del brister där.

Jag börjar fatta det . Bara helt sjukt hur en kollega som är bemmaningställd är kvar som börjar samtidigt som mig . Han var sen flera gånger sjukanmälde sig 2 gånger och även ledig 2 gånger är kvar . Han sket i att ställa upp i övertider dessutom och han fick vara kvar . Här har ni ren orättvisa framför er . Ska göra som tipsen säger ta upp det med facket . Är dem på min sida kan man ju eventuellt gå till P4

men han har även personligen sagt att chefen inte kan göra sig av med han pågrund av sin sexualitet . Har inget emot snubben han är riktigt snäll och trevlig men vart tog rättvisa och logik vägen

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lexius:

Jag börjar fatta det . Bara helt sjukt hur en kollega som är bemmaningställd är kvar som börjar samtidigt som mig . Han var sen flera gånger sjukanmälde sig 2 gånger och även ledig 2 gånger är kvar . Han sket i att ställa upp i övertider dessutom och han fick vara kvar . Här har ni ren orättvisa framför er . Ska göra som tipsen säger ta upp det med facket . Är dem på min sida kan man ju eventuellt gå till P4

Livet är inte rättvist. Vad dina före detta kollegor gjort eller inte gjort för att förtjäna att bli av med jobbet mer eller mindre än dig har ingen som helst relevans. Det enda som spelar roll är om lagar eller regler brutits då din provanställning avslutats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Okej så om du skött dig och varit fullt närvarande i flera månader och sen får sparken sådär i en stor grupp skulle du bara släppa det?

Hade jag nu tabbat mig kommit sent flera gånger och liknande hade jag förtjänat detta .

slura prata om 100% närvaro, du var 1minut sen en gång, det är inte 100%. nu vet jag inte hur det funkar his er, men påett1 jobb jag haft räknade de inte minuter, utan avrundade upp till 15minuter om jag minns rätt.
dessutom bör du läsa på anställningskontraktet, ansyälld i 3månader och bemanning med 6månaders provanställning, de kan avskeda dig för det minsta lilla.

Har du verkligen skött dig så exemplariskt som du säger bör du kunna prata med personalansvarig och få höra deras sida.

§1 /mod
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jisses. Du har inga rättigheter här. Provanställning kallas det. De har inga skyldigheter ang avsluta din provanställning, utan gör som de känner för.
Jag avslutar våra provanställningar för mindre orsak än detta. Det har hänt tre gånger senaste året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jisses. Du har inga rättigheter här. Provanställning kallas det. De har inga skyldigheter ang avsluta din provanställning, utan gör som de känner för.
Jag avslutar våra provanställningar för mindre orsak än detta. Det har hänt tre gånger senaste året.

Så provanställning är verkligen så skit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Lexius: Hej

Jag har läst och jag försöker bara förstå. Att en chef låter er besöka en avdelning chefen ifråga inte är chef över låter nämligen mycket märkligt. Ni har inget att göra på en avdelning ni inte jobbar på.

Men nu har du iallafall svaret.
4 personer jobbar på volvo och kan således inte bli sparkade för något sånt här.
3 personer är bemanning, och du hade sen tidigare ingen god relation med din chef.

Och som tidigare skrivit, du har ett avtal med Lernia inte med Volvo, Lernia kan inte hitta arbete till dig längre. Det är jätte tråkigt för dig och jag hoppas du får ett nytt jobb, men jag skulle nog fokusera på att hitta ett nytt jobb så fort som möjligt istället för att dra ut på det här, du är bevisligen anställningsbar eftersom Lernia tog in dig från första början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Så provanställning är verkligen så skit?

Jepp, arbetsgivaren behöver inte ens ge någon förklaring på varför.
Enda chansen man har är att man kan dra till med att de gjorde det p.g.a. av ens kön, läggning, religion, handikapp etc.
Men provanställning är enbart 6 månader och det handlar om att sköta sig dessa 6 månader.

Permalänk
Medlem

Lagledare är inte chef, de har inget personalansvar. De har inte heller befogenheter att godkänna en sådan sak, ni frågade fel person.
1min frånvaro är frånvaro, de har redan då början leta efter ersättare till dig då du inte meddelat du var sen. Ang samåkning är inget som klassas som viktigt.

TC är ingen station, det är en fabrik. Du gick till en annan fabrik.
Och att du anser sjukfrånvaro och ledighet ska vara ngt som ligger en person negativt är ju helt fel. Varför ska man vara värd mindre för att man varit ledig? Man har ju frågat om ledighet och fått de beviljat.

Permalänk
Medlem

Kommer du i onåd med chefen/lagbas/arbetsledare! när du är på bemanning direkt! säg upp dig där är det kört redan!

Det enda man kan vänta sig då är just sparken.

Gå vidare och släpp detta innan det äter upp dig totalt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, rubrik förtydligad*

Vänligen håll diskussionen på en saklig och trevlig nivå, se §1 i forumreglerna.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Jag har haft oerhört många konversationer om facket innan och alla säger att facket inte kan göra nåt när man är provanställd . Däremot kan dem göra nåt om man är fastanställd så jag tänkte gå med när jag blev fast . Medierna kanske skulle bli intresserade av när jag berättar att chefen ville att jag skulle jobba under en hjärnskakning där blod rann ner från pannan

Sluta vara så bitter. Skaffa ett nytt jobb och om du inte trivs med osäkerheten, utan bemanningsföretag.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Provanställning kan verka skit för den anställde, men det ger ju företagen chans att prova om personer är rätt för deras företag, du nämner att du har kommit i konflikt med lagledare eller chef? Ja lycka till att få fortsätta... Kan garantera att du inte kommer få ut något av att gå till tidningar eller radio, såfort du nämner provanställning lägger de på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Provanställning kan verka skit för den anställde, men det ger ju företagen chans att prova om personer är rätt för deras företag, du nämner att du har kommit i konflikt med lagledare eller chef? Ja lycka till att få fortsätta... Kan garantera att du inte kommer få ut något av att gå till tidningar eller radio, såfort du nämner provanställning lägger de på

Kommit i konflikt är ju en överdrift om man ställer en fråga är det verkligen en konflikt? Om jag nu hade varit så oskötsam varför fick jag vara kvar så länge? Har insett att det var ett misstag att göra tråden på sweclockers när mer än hälften här som arbetslösa bara sitter och dömer en . Så lätt att sitta och dömma andra ja moderator kan ta och låsa tråden tack för er svar ändå .....

1 min på 4 månader jag förtjänar detta ni har rätt . pfft folk här har säkert råkat komma sent flera gånger men när en trådskapare kommer sent en gång utan ens fel då jävlar förtjänar jag att åka dit .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket att någon chef inte var nöjd med dig och använde den här incidenten som svepskäl. Fine, med en provanställning så är det tyvärr så, klickar det inte så klickar det inte.

Det som du borde bli upprörd över är fegheten från deras sida, att de inte är öppna med hela anledningen. Även om det inte är kul att höra så skulle det kunna ha varit nyttigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Kommit i konflikt är ju en överdrift om man ställer en fråga är det verkligen en konflikt? Om jag nu hade varit så oskötsam varför fick jag vara kvar så länge? Har insett att det var ett misstag att göra tråden på sweclockers när mer än hälften här som arbetslösa bara sitter och dömer en . Så lätt att sitta och dömma andra ja moderator kan ta och låsa tråden tack för er svar ändå .....

1 min på 4 månader jag förtjänar detta ni har rätt . pfft folk här har säkert råkat komma sent flera gånger men när en trådskapare kommer sent en gång utan ens fel då jävlar förtjänar jag att åka dit .

Det är ingen som dömer dig. Men du gör ju en höna av en fjäder och börja snacka om att gå till media?
Kan du inte vakna upp i verkligheten och lära dig av dina misstag? Mind your own business när du arbetar och har du inget att göra så frågar du ledaren vad du ska göra, inte gå till ett annat band av ingen anledning alls. Oavsett vad ledaren sa så är det i slutändan du själv som får stå för valet.
Nu tog du ett jobb med en sådan osäker anställningsform.
Jag kan utläsa av alla dina svar att du är en krigslysten person och absolut ingen jag själv hade anställt. Inget illa menat. Men lär dig istället av det och gå vidare i ditt liv. lägg energin på att söka nytt jobb..

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Om denna person ändå fick vara kvar trots det du säger så finns nog anledning att anta att det fanns skäl till att du inte fick det. Uppenbarligen verkar inte Volvo sparka ut folk vid första möjliga tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Det är ingen som dömer dig. Men du gör ju en höna av en fjäder och börja snacka om att gå till media?
Kan du inte vakna upp i verkligheten och lära dig av dina misstag? Mind your own business när du arbetar och har du inget att göra så frågar du ledaren vad du ska göra, inte gå till ett annat band av ingen anledning alls. Oavsett vad ledaren sa så är det i slutändan du själv som får stå för valet.
Nu tog du ett jobb med en sådan osäker anställningsform.
Jag kan utläsa av alla dina svar att du är en krigslysten person och absolut ingen jag själv hade anställt. Inget illa menat. Men lär dig istället av det och gå vidare i ditt liv. lägg energin på att söka nytt jobb..

Kriglysten person ? Lära mig av vad snälla svara på den frågan? Vilka misstag har jag att lära mig av? Fan jag kanske skulle skärpt mig och slutat komma sent så många gånger kanske inte behövde sjukanmäla mig så många gånger oj juste jag gjorde inte dessa misstag....

Jag var testad och jag prestera vi gick i grupp 1 fick smällen . Det är bara att kämpa slita få sparken och gå vidare . Ni som skrev om facket osv bra råd resten här verkar helt borta kommer endast svara på personer som skriver nåt logiskt .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dem behöver ingen orsak till att avsluta en provanställning, tyvärr är det så men det är bara o gilla läget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kriglysten person ? Lär mig av vad snälla svara på den frågan?

Du talar om hämnd och verkar inte lyssna på det många av oss i denna tråd har skrivit, utan ifrågasätter det.

Som många redan sagt, som provanställd har man tyvärr väldigt få rättigheter. Ödsla inte mer tid på att tänka på att du blivit orättvist behandlad, lägg istället din energi på att hitta ett annat jobb. Du lär inte få ut något av att försöka hämnas genom att tala med en tidning. Du lär heller inte få ut något av att prata med facket. Skulle du verkligen vilja jobba kvar om nu facket lyckas med det (vilket är högst osannolikt)?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om denna person ändå fick vara kvar trots det du säger så finns nog anledning att anta att det fanns skäl till att du inte fick det. Uppenbarligen verkar inte Volvo sparka ut folk vid första möjliga tillfälle.

Nej det gör dem inte dem ger kritik och varning först . Dem testar sen om du lyssnar eller inte .

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexius:

Har insett att det var ett misstag att göra tråden på sweclockers när mer än hälften här som arbetslösa bara sitter och dömer en .

Jag tycker inte så många dömer ut utan mer säger villkoren är skit. Flera som jag säger gå till facket, dömer då facket ut dig ja då är det ej mycket du skulle kunna göra.

Sedan visst på andra forum kanske fokus hade varit mer på de där j-dra kapitalist/borgarsvinen etc. En annan tonart, men exakt samma råd gäller där, din enda chans är facket när det är så lätt att säga upp folk för provanställningar.

När jag själv började så var vi 3st som var provanställda, endast jag blev klar och orsaken var att jag precis låg över ribban för vad de krävde. De andra var grymt duktiga, gjorde flera timmars obetalt övertid varje dag, men det kvittar fullständigt då de ej presterade över vad de tyckte var tillräckligt.
Många arbetsgivare ser nämligen provanställning som att få testa på en arbetare och se om den är värt att anställa, på samma sak som man kan låna hem en helt ny Volvo och pröva den innan man bestämmer sig för att köpa. Och kunden kan ha vilken orsak som helst till att ej köpa, samma sak gäller provanställning.
*edit*
Ena kollegan med provanställning hade fixat en av de svåraste civilprogrammen på Chalmers utan studieuppehåll, orsaken till att få gå som provanställning efter 6 månader var enbart för oerfaren, men personen var välkommen tillbaka om något år. Och det är ofta så det ser ut idag med provanställningar. Det behövs inga konflikter alls utan det handlar bara att parterna ej är nöjd med hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Du har 6 månaders provanställning på Lernia, jag har nämligen själv jobbat via Lernia i 1,5 år, och under den tiden kan dom sparka dig för i princip vad som helst, man har inget att säga till om tyvärr så bara gilla läget.

Petitess kanske, men man f[r inte sparken om arbetsgivaren väljer att avsluta en provanställning.