Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker inte så många dömer ut utan mer säger villkoren är skit. Flera som jag säger gå till facket, dömer då facket ut dig ja då är det ej mycket du skulle kunna göra.

Sedan visst på andra forum kanske fokus hade varit mer på de där j-dra kapitalist/borgarsvinen etc. En annan tonart, men exakt samma råd gäller där, din enda chans är facket när det är så lätt att säga upp folk för provanställningar.

När jag själv började så var vi 3st som var provanställda, endast jag blev klar och orsaken var att jag precis låg över ribban för vad de krävde. De andra var grymt duktiga, gjorde flera timmars obetalt övertid varje dag, men det kvittar fullständigt då de ej presterade över vad de tyckte var tillräckligt.
Många arbetsgivare ser nämligen provanställning som att få testa på en arbetare och se om den är värt att anställa, på samma sak som man kan låna hem en helt ny Volvo och pröva den innan man bestämmer sig för att köpa. Och kunden kan ha vilken orsak som helst till att ej köpa, samma sak gäller provanställning.

Okej ja gå till facket bra råd många har skrivit det . Många här som inte verkar hänga med utan sitter och dömer och säger att jag inte förtjänar att vara kvar men alla andra som gjorde exakt samma sak som mig kan komma undan utan konsekvenser . Jag kommer nu endast svara på vettiga inlägg ts//out

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Att ta upp det med facket tror jag är rätt meningslöst , då facket bara är intresserade för sina egna dvs dom som betalar deras avgift.
Jag är själv inte med i denna sekt så jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kommit i konflikt är ju en överdrift om man ställer en fråga är det verkligen en konflikt? Om jag nu hade varit så oskötsam varför fick jag vara kvar så länge? Har insett att det var ett misstag att göra tråden på sweclockers när mer än hälften här som arbetslösa bara sitter och dömer en . Så lätt att sitta och dömma andra ja moderator kan ta och låsa tråden tack för er svar ändå .....

1 min på 4 månader jag förtjänar detta ni har rätt . pfft folk här har säkert råkat komma sent flera gånger men när en trådskapare kommer sent en gång utan ens fel då jävlar förtjänar jag att åka dit .

Du skrev själv att du stod upp för dig själv och ifrågasatte saker, vilket kan ha fått dig att framstå som en jobbig person (obs jag menar inget illa säger bara som det är) är man ny bör man göra som man är tillsagd, när du jobbat några år kan man börja ifrågasätta om man tycker nått är galet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Okej ja gå till facket bra råd många har skrivit det . Många här som inte verkar hänga med utan sitter och dömer och säger att jag inte förtjänar att vara kvar men alla andra som gjorde exakt samma sak som mig kan komma undan utan konsekvenser . Jag kommer nu endast svara på vettiga inlägg ts//out

Det är ingen som har sagt att du inte förtjänar att vara kvar. Men du har gjort ett fel och därav blivit uppsagd, oavsett hur duktig du varit annars. Gå bara vidare i ditt liv, detta är inte din fajt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Okej så om du skött dig och varit fullt närvarande i flera månader och sen får sparken sådär i en stor grupp skulle du bara släppa det?

Hade jag nu tabbat mig kommit sent flera gånger och liknande hade jag förtjänat detta .

om det var provanställning som du nu hade så ja då hade jag släppt det på momangen och börjat söka nytt jobb, som andra nämnt redan så på vissa anställningstyper behövs det knappt någon orsak till att dom låter dig gå utan dom har rätt att säga vi har inte någon användning av dig längre sorry.

det är för jävligt men så är det och undvik bemanningsföretag.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Facket är oftast värdelösa.. Dom är oftast bara intresserad av smörja sej själv och kila varandra på ryggen inom socialdemokratin.. Bästa vore att ha en försäkring så man kunde anlita en duktig jurist istället.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Att ta upp det med facket tror jag är rätt meningslöst , då facket bara är intresserade för sina egna dvs dom som betalar deras avgift.
Jag är själv inte med i denna sekt så jag kan ha fel.

Det är väl ganska naturligt att facket är till för sina egna betalande medlemmar.
Att det sedan finns en grupp som tjuvåker är en annan sak.

Skrivet av klein:

Facket är oftast värdelösa.. Dom är oftast bara intresserad av smörja sej själv och kila varandra på ryggen inom socialdemokratin.. Bästa vore att ha en försäkring så man kunde anlita en duktig jurist istället.

Att använda politiken för att driva igenom frågor är ett måste.
Facket kan inte ändra lagar och regler.
När det gäller LO-förbunden är (S) enda alternativet då de blå knappast driver arbetares intressen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Det är väl ganska naturligt att facket är till för sina egna betalande medlemmar.
Att det sedan finns en grupp som tjuvåker är en annan sak.

Snarare är det så att facket i många fall j-vlas med de som ej är med, bara det för att om de har sämre villkor så blir de mer attraktiva. Extrem-exempel är salladsbaren i Göteborg.
Och det är just detta som gör att ej fackmedlemmar kan använda facket i saker som att de ej vill betala ut lön etc.
Problemet i TS fall är att det handlar mer om en konflikt och det berör egentligen inga andra arbetare. Ur fackligt synpunkt kanske detta inte berör dem så mycket, då det ej påverkar villkoren för de andra arbetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Petitess kanske, men man f[r inte sparken om arbetsgivaren väljer att avsluta en provanställning.

Nej det får man ju inte, sparken får man ju bara om misskött sig. Via bemanning så väljer ju företaget att personen inte passar och bemanningsföretaget tar bort människan, har bemanningsföretaget inget annat jobb blir man uppsagd på grund av arbetsbrist, Men dom kan sparka en för minsta lilla och man har inget motargument, vill dom bli av med en blir dom av med en.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Skrivet av Lexius:

okej jag blev avskedad från både Volvo och Lernia , P4 kanske är intresserade av detta

Kontakta IF Metall på Järntorget. Det där låter helt galet. Försök inte prata med klubben på Volvo om det, dom är skiträdda.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Tro mig man kan hamna på fel sida av en chef hur lätt som helst. Jag fråga om det fanns chans byta avdelning (nyligen flyttad till en ny) där det fanns mer arbete. Jag pallar inte dega en dag (första dom sa på nya avdelningen var (Slappna av nu har du inga prestationskrav på dig och du har ca 2h arbete att förlägga på 8h). Svaret blev att det var ju omöjligt. Då jag påpeka hur jag miss-trivs med "lugna" arbeten så blev svaret så du säger upp dig. Sedan väntade ett helvete under min månads uppsägningstid.

Summan är, gå vidare. Facket kunde inte hjälpa mig (kunde hjälpa mig om jag ville ha mindre att göra...) och kommer inte kunna hjälpa dig. Jag hade totalt 7-8 år (två perioder om 4 år med ett uppehåll emellan) som visstid på företaget innan jag frågade det. 100% närvaro. Låg sjukfrånvaro. Tog sällan ledigt. Så gå vidare bara. Gnäll mot polarna/flickvän/familj/swec en sväng sen sikta framåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nej det gör dem inte dem ger kritik och varning först . Dem testar sen om du lyssnar eller inte .

Sett till hur du här i tråden förhåller dig till den feedback du fått så känner jag mig rätt övertygad om att punkt 2 är relevant i sammanhanget kombinerat med, gissar jag, allmänna attitydproblem. Min enda rekommendation är nog att du lyssnar på och tar till dig av den feedback du får även om du tycker den är fel, annars kommer du nog ha "otur" på fler ställen än Volvo. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Får intrycket att olika begrepp blandas en del i denna tråd. Har själv ingen erfarenhet från varken Lernia eller Volvo men jag förmodar att det är så att TS i detta fall hade sin anställning hos Lernia och sen var uthyrd av dom till Volvo och att Volvo sa upp kontraktet gällande TS och Lernia då sa upp anställningen hos dom för TS. Rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Kontakta IF Metall på Järntorget. Det där låter helt galet. Försök inte prata med klubben på Volvo om det, dom är skiträdda.

får göra det

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till hur du här i tråden förhåller dig till den feedback du fått så känner jag mig rätt övertygad om att punkt 2 är relevant i sammanhanget kombinerat med, gissar jag, allmänna attitydproblem. Min enda rekommendation är nog att du lyssnar på och tar till dig av den feedback du får även om du tycker den är fel, annars kommer du nog ha "otur" på fler ställen än Volvo. Lycka till.

du har uppenbarligen inte läst och följt tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Detta hände i tisdags jag sov inte på 38 timmar jag har tänkt varje dag på hämnd och att göra sjuka saker men ska göra detta på ett hederligt sätt istället även om mitt liv är förstört .

Det är kanske därför du fick kicken, sånt inåtvänt tankesätt kan man lukta sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

du har uppenbarligen inte läst och följt tråden

Önskar jag kunde säga att du hade rätt men tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tro mig man kan hamna på fel sida av en chef hur lätt som helst. Jag fråga om det fanns chans byta avdelning (nyligen flyttad till en ny) där det fanns mer arbete. Jag pallar inte dega en dag (första dom sa på nya avdelningen var (Slappna av nu har du inga prestationskrav på dig och du har ca 2h arbete att förlägga på 8h). Svaret blev att det var ju omöjligt. Då jag påpeka hur jag miss-trivs med "lugna" arbeten så blev svaret så du säger upp dig. Sedan väntade ett helvete under min månads uppsägningstid.

Summan är, gå vidare. Facket kunde inte hjälpa mig (kunde hjälpa mig om jag ville ha mindre att göra...) och kommer inte kunna hjälpa dig. Jag hade totalt 7-8 år (två perioder om 4 år med ett uppehåll emellan) som visstid på företaget innan jag frågade det. 100% närvaro. Låg sjukfrånvaro. Tog sällan ledigt. Så gå vidare bara. Gnäll mot polarna/flickvän/familj/swec en sväng sen sikta framåt.

segt. Kämpa ha 100% närvaro inte sjukanmäla sig få sparken gå bara vidare .....yea lätt sagt för dem som inte gått igenom skiten själva . Folk verkar inte veta hur det är att kämpa och bara förlora allt utan en bra anledning . Jag har inte bara kämpat för att få jobbet utan även kämpat under jobbperioden .

Har lärt mig en läxa det lönar sig inte att kämpa och visa fram fötterna dags o bli som alla andra lata personer .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oavsett om dom har "rätt" rent juridiskt att göra en sån här sak, så är det moraliskt förkastligt och personen i fråga borda sättas på plats. Hatar människor som nedvärderar andras liv på det här sättet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oavsett om dom har "rätt" rent juridiskt att göra en sån här sak, så är det moraliskt förkastligt och personen i fråga borda sättas på plats. Hatar människor som nedvärderar andras liv på det här sättet.

För egen del skulle jag nog vilja ha en lite mer objektiv beskrivning av sakförhållandet innan jag börjar dela ut "straff". Som det är nu har vi väl bara en persons subjektiva beskrivning av vad som hände medan motpartens (motparternas) syn på det hela saknas. Gissar att dom säkert har en annan syn på händelseförloppet.

Ni som har bättre koll på Volvo och deras fabriker, jag har fått för mig att produktionen just nu går för högtryck och att det snarare är brist på arbetare än arbete, rätt?

Permalänk
Medlem

jag tror det finns mer till historien som TS inte nämner, kanske att han tex misslyckades på ett drogtest bla,,

och som impowise skriver så går volvo på högtryck nu, inte sparkar dom insatta arbetare som sköter sig bara för att ta in nya och behöva lära upp dom och med det förlora många timmar . nåt som inte stämmer här

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För egen del skulle jag nog vilja ha en lite mer objektiv beskrivning av sakförhållandet innan jag börjar dela ut "straff". Som det är nu har vi väl bara en persons subjektiva beskrivning av vad som hände medan motpartens (motparternas) syn på det hela saknas. Gissar att dom säkert har en annan syn på händelseförloppet.

Ni som har bättre koll på Volvo och deras fabriker, jag har fått för mig att produktionen just nu går för högtryck och att det snarare är brist på arbetare än arbete, rätt?

ja och nej . På min station var det för mycket personal men är för lite i hela Volvo det är många som säger upp sig och slutar osv .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

jag tror det finns mer till historien som TS inte nämner, kanske att han tex misslyckades på ett drogtest bla,,

och som impowise skriver så går volvo på högtryck nu, inte sparkar dom insatta arbetare som sköter sig bara för att ta in nya och behöva lära upp dom och med det förlora många timmar . nåt som inte stämmer här

misslyckas på drogtest aså vah då får man inte ens jobbet? Ja det är nåt som inte stämmer jag bara fick sparken sådär trots att jag skötte mig . Hade också varit skeptiskt om jag var du . Men jag har skrivit ner alla anledningar och håller inget borta . Jag fick dra in på ett möte kring dem grejerna jag behövde förbättra i slutet av mars sen upprepa jag aldrig dem igen . Skötte mig fullständigt sen ville mina kollegor hälsa på den andra stationen vi gick dagen efter fick jag sparken .

Är du ute efter nåt som ska stämma är du på fel tråd . Jag har fått sparken av helt ologisk anledning vi fick inte skit i grupp utan endast jag blev utpekad .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

misslyckas på drogtest aså vah då får man inte ens jobbet? Ja det är nåt som inte stämmer jag bara fick sparken sådär trots att jag skötte mig . Hade också varit skeptiskt om jag var du . Men jag har skrivit ner alla anledningar och håller inget borta . Jag fick dra in på ett möte kring dem grejerna jag behövde förbättra i slutet av mars sen upprepa jag aldrig dem igen . Skötte mig fullständigt sen ville mina kollegor hälsa på den andra stationen vi gick dagen efter fick jag sparken .

Är du ute efter nåt som ska stämma är du på fel tråd . Jag har fått sparken av helt ologisk anledning vi fick inte skit i grupp utan endast jag blev utpekad .

Snälla sluta skriva att du har fått sparken. Arbetsgivaren har valt att inte låta dig fortsätta din provanställning, det har arbetsgivaren rätt att göra. Tråkigt för dig, men så är det. De ville uppenbarligen inte ha kvar dig som anställd. De var helt enkelt inte nöjda med dig.

Permalänk
Medlem

Som svar på TS fråga "Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?" så är nog rätt svar förmodligen "Arbetsförmedlingen" då jag har svårt att se något justitiemord som skulle göra pressen intresserad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n0rp91:

Facket kan inte göra någonting när man har visstidsanställning.

Lustig tråd, TS verkar varken ha blivit avskedad eller uppsagd och visstidsanställning är en anställningsform som ger starkt skydd mot att anställningen avslutas innan den utsatta tiden, det krävs i princip brottslighet för att den ska kunna avslutas innan utsatt datum för man kan inte bli uppsagd om man har tidsbegränsad anställning utan bara avskedad.

AD 2000 nr 103 Tidsbegränsade anställningar är i regel dåligt för arbetstagaren. Men det finns en del fördelar. Vid en riktig tidsbegränsad anställning kan arbetsgivaren inte göra sig av med den anställde om det inte finns avskedandegrund före den avtalade tidpunkten då anställningen skall upphöra.
https://lagen.nu/dom/ad/2000:103

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

instämmer, han har inte sagt på vilket volvo han arbetar, lastvagnar eller pv, oavsett så har dom strikta regler vad som gäller när det kommer till skyddsutrustning som arbetarna skall använda. Om du så är en hög chef eller nyanställd så är det en varning + direkt grund till uppsägan om man missköter säkerheten inne i fabrikerna. Och volvo säger inte bara upp folk för att dom känner för.. TS kontrakt har antagligen gått ut och han är kinkig eller så har han misskött sig på något sätt. (Med det sagt så vet vi inte hela storyn). Både Lastvagnar + PV går på högtryck nu så att avskeda folk höger å vänster är något dom inte gör om inte den anställde är fel person för jobbet.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Volvo kanske inte vill ha så mycket inhyrd personal under semester och väljer att göra sig av med lite folk några veckor innan industrisemestern börjar. Antar att fabriken har ett produktionsstopp v28-v31.

100% närvaro på 3 månader är väl inget speciellt? Kan väl inte bara vara jag som har 99,99% närvaro på 10 år? 2 sjukdagar.

Även jag har jobbat på Volvo förr i tiden. Det var många inhyrda som kom och gick. Tror det är så det funkar. Åtminstone på min tid. Man var inhyrd i någon/några månader för att se om den anställde är bra, så går man över till att vara Volvoanställd, alternativt avslutad anställning på bemanningsföretaget.

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat facket direkt (för du är väll med i facket?). De ger välidgt bra hjälp i sådana här situationer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tror också att vi inte fått hela bilden här. Enligt mig är inte detta något som kommer från en normalt funtad människa: "tänkt varje dag på hämnd och att göra sjuka saker ". Menar förstås inte att trolla eller uppröra, det är helt enkelt inte såhär en frisk människa tänker eller beter sig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8