Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Fått sparken utan bra anledning, ska man gå till aftonbladet, Metro eller GP?

Permalänk
Medlem

En liten note.

Personal från bemanningföretag är inte billigare. Vi betalar 3-4 ggr mer i timman för dessa från bemanningsföretag.
Dock förhandlar jag aldrig med personen utan med bemanningsföretaget. Jag köper en tjänst av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Så mitt under er arbetsdag bestämmer ni er för att hälsa på en annan station för att säga hej?

De hade arbetsstopp i över 1 timme. Frågade chefen. Fick ja till svar.

Om en chef godkänner något, så kan du omöjligt få sparken för det (om det inte bryter mot faktiskta lagar) oavsett hur konstigt elelr korkat det verkar för dig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Är själv lite i samma sits men behåller uppdraget, en kille internt anser att jag ska sitta med skit cheferna försöker trycka mer kvalificerat/försökt anställa mig han blir missnöjd sen blir det pannkaka av allting (alltid mitt fel) så jag ser till att ta bort mig på något dåligt sätt typ jag kan inte, trycker dom det på mig i alla fall så kommunicerar jag som riktigt dåligt så att det ser stressrelaterat ut så tar dom bort det från mig och lägger det på honom. Lyfter jag upp detta så går dom till honom och jag har då missuppfattat eller är dålig på att kommunicera.

Är inte bara jag som är drabbad, orkar inte bry mig jag är extern vill dom gräva en grop internt som skapar merjobb så får dom göra det.

Hoppas att det löser sig för dig förstår att det är frustrerande att ta på sig någon annans skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Om en chef godkänner något, så kan du omöjligt få sparken för det (om det inte bryter mot faktiskta lagar) oavsett hur konstigt elelr korkat det verkar för dig.

Ord står mot ord, även om chefen hade sagt det och gjort fel. Hur ska du som provanställd få rätt mot det? Tänk att det här är Sverige, att stämma någon är inte så enkelt. Ska du driva det civilrättsligt? Då blir det att öppna plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lagledare är ingen chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

En liten note.

Personal från bemanningföretag är inte billigare. Vi betalar 3-4 ggr mer i timman för dessa från bemanningsföretag.
Dock förhandlar jag aldrig med personen utan med bemanningsföretaget. Jag köper en tjänst av dem.

Jämfört du nu verklig totalkostnad för en anställd inkl semester, sjuklön, utbildning osv? Låter otroligt att det skulle kostar 3-4 ggr mer med inhyrd personal, då borde all er vanliga personal sluta och bli bemanningspersonal istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jämfört du nu verklig totalkostnad för en anställd inkl semester, sjuklön, utbildning osv? Låter otroligt att det skulle kostar 3-4 ggr mer med inhyrd personal, då borde all er vanliga personal sluta och bli bemanningspersonal istället.

För en konsult från ett bemanningsföretag betalar vi mellan 500:- och 1100:- i timman i min branch.
Jag kostar, inkl. allt ca 290:-/h för företaget.

Konsulten tjänar inte 500:- till 900:-/h utan det är vad vi betalar till bemanningsföretaget. Beroende på kompetens, ålder m.m.
Hur de dealar lönen för sin personal får du fråga dem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att det kostar mer att hyra in personal innebär inte att personalen tjänar så mycket mer.
Utan Bemanningsföretaget skall ha sin beskärda del som uthyrare.
Normalt sett får man medeltimförtjänsten på arbetsplatsen i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att det kostar mer att hyra in personal innebär inte att personalen tjänar så mycket mer.

7-12% under tror jag det ligger på, inte hundra dock. Har varit jobbat inom bemanningsbranchen som konsult, och är numer anställd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lexius:

Okej kanske ska gå in i ännu mer detalj . Jag stog upp för mig själv dem första veckorna och ifrågasatte saker och bortförklara mig till arbetsledaren som gav mig kritik på ett drygt sätt . Hon gick genast bakom ryggen till chefen och sa att jag var uppkäftig för jag ställde en fråga . Chefen drog då in mig på möte i slutet av mars och sa att detta inte får ske och att jag skulle förbättra min attityd .

Jag sa att det aldrig skulle upprepas och det gjorde det aldrig . Nästa gång 20 Juni ville mina kollegor dra till denna stationen under stopp jag ställde frågan fick ett ja hängde med fick sparken nästa dag . Så där har ni det! det är andra skället jag ställde frågor till min arbetsledare som enligt henne var uppkäftigt .

Ska inte hålla nåt borta från er läsare heller kan gå in i alla detaljer . Jag kom även sent 1 min när en flexare skulle flörta med en kille jag hade en viktigt fråga till (gällande samåkning) jag ville inte avbryta deras moment så ställde frågan efter hon var klart och jag blev 1 min sen .

har haft kollegor som kommer 35 till 1 timme sent som min arbetsledare inte rapporterat . Men jag fick utskällning för 1 min. Ja ni hörde rätt 1 min inte 5 ....

Så där har ni alla skäl håller inget borta från er . Tänk på att när jag ifrågasatte saker var i slutet av mars har inte gjort nåt tills 20 juni så chefen väntade på en anledning att sparka mig . Vill också nämna att vi var för mycket personal .

Men ärligt talat ställa en fråga förklara bort sig under kritik en gång är det verkligen mord på arbetsplats?

Sparken ska man få vid sena ankomster sjukanmäla sig flera gånger ta ledigt flera gånger .
Misshandel /trakasserier/diskriminering och kränkning .

Ha 100% närvaro aldrig sjukanmäla sig ställa upp på alla helger och vardagsövertider och få sparken ....ne ne inget jag accepterar . Önskar att jag hade en kollega som var sweclockare jag skojar inte när jag säger att jag var fullt närvarande de legit .

Jag tror du har ganska mycket av problemet här. Det är svårt att säga varför de andra som kom från bemanningsföretag fick vara kvar, men de Volvoanställda är en helt annan femma. Mycket jobbigare att bli av med.

I alla fall har jag noterat tidigare att det är väldigt kort stubin när det gäller bemanning. Man förväntas göra sitt jobb och hålla käften. Hade en granne som jobbade via bemanningsföretag. Vid ett produktionsstopp gick han och en annan kille ut och rökte och just då gick någon höjdare på HR förbi. Han fick gå hem på stående fot. Och tyvärr har de flesta som jobbar via bemanning avtal som säger att om de inte kan hyras ut så har de inte heller rätt till ersättning från bemanningsföretaget. I alla fall om man är ny.

Så ett tips om du ska fortsätta jobba via bemanningsföretag är att gilla läget och göra ditt jobb. Annars kommer du nog fortsätta få vara med om sånt här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fått sparken från adecco på samma vis två gånger av samma chef, de behövde mig helt enkelt inte den veckan misstänker jag...

efter det var jag på två andra mindre bemanningsföretag här i trakten där jag inte fick sparken iallafall men de var samma visa där dock så var det jag som avslutade min anställning själv innan domedagen kom.

Bemanningsföretag = extremt osäkert.

Efter denna livserfarenhet tog jag mig i kragen och sökte riktigt arbete utan någon mellanhand (bemanningsbolag) och fick en tillsvidareanställning från dag 1 med bra ingångslön efter lite förhandling innan jag skrev på kontraktet

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Som egenföretagare har jag bra koll på det, dock lite undrande till om det verkligen skulle vara så mycket dyrare med inhyrd personal. Ofta tenderar den typen av jämförelser att glömma bort en del kostnader som faktiskt uppstår för en anställd och som balanserar ut ekvationen lite. Vad som gäller i just detta fall har jag dock ingen aning om. Samtidigt är "felmarginalen" enorm om man räknar med 500-1100 kr/t per konsult så slår det rätt mkt beroende på hur stor del man har av dyra och billiga konsulter (eller snarare konsulter med lägre och högre timtaxa, en konsult med hög timtaxa behöver inte vara dyrare än en med låg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror du har ganska mycket av problemet här. Det är svårt att säga varför de andra som kom från bemanningsföretag fick vara kvar, men de Volvoanställda är en helt annan femma. Mycket jobbigare att bli av med.

I alla fall har jag noterat tidigare att det är väldigt kort stubin när det gäller bemanning. Man förväntas göra sitt jobb och hålla käften. Hade en granne som jobbade via bemanningsföretag. Vid ett produktionsstopp gick han och en annan kille ut och rökte och just då gick någon höjdare på HR förbi. Han fick gå hem på stående fot. Och tyvärr har de flesta som jobbar via bemanning avtal som säger att om de inte kan hyras ut så har de inte heller rätt till ersättning från bemanningsföretaget. I alla fall om man är ny.

Så ett tips om du ska fortsätta jobba via bemanningsföretag är att gilla läget och göra ditt jobb. Annars kommer du nog fortsätta få vara med om sånt här.

Kan det möjligtvis vara så att Volvo ser en poäng i att "halshugga" nån från ett bemanningsföretag lite då och då för att anställda därmed ska tveka att bli inhyrda istället, ung som landstingen försöker göra med inhyrd personal? Har ingen koll alls på hur styrkeförhållanderna ser ut mellan anställda och inhyrda på ett företag som Volvo idag, dvs vem som är avundsjuk på vem och varför. Dvs i praktiken, är Volvo rädd att tappa anställda som går till bemanningsföretagen eller är det snarare så att man gärna skulle slippa anställda och bara ha inhyrd personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

För en konsult från ett bemanningsföretag betalar vi mellan 500:- och 1100:- i timman i min branch.
Jag kostar, inkl. allt ca 290:-/h för företaget.

Konsulten tjänar inte 500:- till 900:-/h utan det är vad vi betalar till bemanningsföretaget. Beroende på kompetens, ålder m.m.
Hur de dealar lönen för sin personal får du fråga dem.

Tror du får kolla över dina siffror lite, 290 kr täcker knappt din lön + arbetsgivaravgiften och detta är inte hela kostnaden, lägg till arbetskläder, friskvård, semester (13% av lönen ca), företagshälsovård, sjukfrånvaro, förmåner, tjänstepension, övertid, ATF mm mm.

Närmare 400 är nog mer än rimligare uppskattning om du nu inte har en riktigt dålig lön. Konsulten brukar sen i regel kosta mer för att täcka bemanningsbolagets omkostnader + vinst men det handlar inte om några 3-4 ggr vad en normala arbetare kostar. När jag var i bemanningsbranschen för länge sen så var det inte några jättevinster bemanningsbolaget gjorde på mig, stenhård konkurrens gör att priserna kan förhandlas ned.

De priser du nämner är vad en utbildad it-konsult med erfarenhet tar i timmen i Stockhomsområdet.
ca 900 för en junior och 1100 för en senior. Finns inte en chans i världen att outbildade arbetare hyrs in till dessa priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Kan det möjligtvis vara så att Volvo ser en poäng i att "halshugga" nån från ett bemanningsföretag lite då och då för att anställda därmed ska tveka att bli inhyrda istället, ung som landstingen försöker göra med inhyrd personal? Har ingen koll alls på hur styrkeförhållanderna ser ut mellan anställda och inhyrda på ett företag som Volvo idag, dvs vem som är avundsjuk på vem och varför. Dvs i praktiken, är Volvo rädd att tappa anställda som går till bemanningsföretagen eller är det snarare så att man gärna skulle slippa anställda och bara ha inhyrd personal.

Jag tänkte samma, men även visa bemanningsföretaget vad som kan hända.

Sedan angående bemanningsföretagen så är det en konsekvens av vår arbetsmarknadspolitik, där vi har hårda regler med att säga upp folk och det då kan vara billigare att be en målvakt anställa för en liten extra kostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Tror du får kolla över dina siffror lite, 290 kr täcker knappt din lön + arbetsgivaravgiften och detta är inte hela kostnaden, lägg till arbetskläder, friskvård, semester (13% av lönen ca), företagshälsovård, sjukfrånvaro, förmåner, tjänstepension, övertid, ATF mm mm.

Närmare 400 är nog mer än rimligare uppskattning om du nu inte har en riktigt dålig lön. Konsulten brukar sen i regel kosta mer för att täcka bemanningsbolagets omkostnader + vinst men det handlar inte om några 3-4 ggr vad en normala arbetare kostar. När jag var i bemanningsbranschen för länge sen så var det inte några jättevinster bemanningsbolaget gjorde på mig, stenhård konkurrens gör att priserna kan förhandlas ned.

De priser du nämner är vad en utbildad it-konsult med erfarenhet tar i timmen i Stockhomsområdet.
ca 900 för en junior och 1100 för en senior. Finns inte en chans i världen att outbildade arbetare hyrs in till dessa priser.

https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-vad...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vart vill du komma? Detta är bara det absolut nödvändiga som lön, semester, arbetsgivaravgift och försäkring och bara detta kostar ca 250kr/h för en normal arbetare. Nu ska du lägga till alla andra kostnader som tillkommer så landar du lätt på en hundring till om inte mer. Tänk på att som arbetsgivare betalar man full sjuklön till den anställde i två veckor innan försäkringskassan kliver in, sen måste man dessutom räkna in kostnaden för produktionsbortfallet detta innebär.

Det är just denna enorma kostnad som gör att man använder bemanning, är någon sjuk så skickar de en annan , då är kostnaden för konsulten en piss i Mississippi jämfört med vad produktionsbortfallet skulle vara.

På ett företag jag jobbat på räknades timkostnaden på den ordinarie personalen (ej den inhyrda) till 444:-/timme och detta var minst 7 år sen, snittlönen kanske låg på max 22-23k i månaden där. Detta var nog lite överdrivet men det kostar mer än man tror att anställa, den där tabellen ljuger rätt bra då rekommendationen för omsättning är 1 miljon/anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Facket borde företräda sina medlemmar. Istället lägger dem medlemmars pengar på politiska kampanjer som ska gynna vissa och smutskasta andra. Men så är också Thorwald gammal ssu ordförande och har en vissa problem att hålla sig neutral. Litar han inte på att hans medlemmar är tillräckligt politiskt informerade för att fatta egna beslut?

Nu är det såhär att Socialdemokraterna är ett parti som skapades av arbetarrörelsen för att företräda arbetstagarna på det politiska planet.
Om du syftar på Thorwaldsson så är det inte hans jobb att vara neutral som LO ordförande (Socialdemokraternas chef).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Vart vill du komma? Detta är bara det absolut nödvändiga som lön, semester, arbetsgivaravgift och försäkring och bara detta kostar ca 250kr/h för en normal arbetare. Nu ska du lägga till alla andra kostnader som tillkommer så landar du lätt på en hundring till om inte mer. Tänk på att som arbetsgivare betalar man full sjuklön till den anställde i två veckor innan försäkringskassan kliver in, sen måste man dessutom räkna in kostnaden för produktionsbortfallet detta innebär.

Det är just denna enorma kostnad som gör att man använder bemanning, är någon sjuk så skickar de en annan , då är kostnaden för konsulten en piss i Mississippi jämfört med vad produktionsbortfallet skulle vara.

På ett företag jag jobbat på räknades timkostnaden på den ordinarie personalen (ej den inhyrda) till 444:-/timme och detta var minst 7 år sen, snittlönen kanske låg på max 22-23k i månaden där. Detta var nog lite överdrivet men det kostar mer än man tror att anställa, den där tabellen ljuger rätt bra då rekommendationen för omsättning är 1 miljon/anställd.

Märk väl, jag argumenterar varken för- eller mot bemanningspersonal. Sjukskrivning betalar inte jag direkt, indirekt kanske, med ev. bortfall i produktion.
Om man har, som vi, nästan obefintlig sjukfrånvaro så är det inte så stor extrakostnad, men skall naturligtvis vara med i kalkylen. Sådant är svårt att definiera. För oss kostar det mer att ta in konsulter per timma, men på det stora hela blir det billigare (som du kanske menade) i och med att vi slipper jidder, kostnaden för de första 2 veckornas sjukskrivning eller om och när någon inte skulle passa av endera anledning.
Sedan har även våra konsulter en viss uppsägningstid, om det inte är pga någon orsak, såsom misskötsel eller liknande.
Sedan går inte konsultkostnad på personalkostnad. Rent företagsstrategiskt antar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Märk väl, jag argumenterar varken för- eller mot bemanningspersonal. Sjukskrivning betalar inte jag direkt, indirekt kanske, med ev. bortfall i produktion.
Om man har, som vi, nästan obefintlig sjukfrånvaro så är det inte så stor extrakostnad, men skall naturligtvis vara med i kalkylen. Sådant är svårt att definiera. För oss kostar det mer att ta in konsulter per timma, men på det stora hela blir det billigare (som du kanske menade) i och med att vi slipper jidder, kostnaden för de första 2 veckornas sjukskrivning eller om och när någon inte skulle passa av endera anledning.
Sedan har även våra konsulter en viss uppsägningstid, om det inte är pga någon orsak, såsom misskötsel eller liknande.
Sedan går inte konsultkostnad på personalkostnad. Rent företagsstrategiskt antar jag.

Jag håller med dig helt här. På det stora hela blir det billigare att ha en del personal inhyrd, speciellt om man har en svängig försäljning, bara kostnaden för att anställa är idag enorm och man satsar alla sina pengar på ett kort, med bemanning så behöver man inte oroa sig någonting över detta och man kan anställa den personalen som visade sig duktig efter 6 månader utan kostnad, det täcker upp rätt mycket av den extra timpenningen.

Permalänk
Medlem

Industrin skriker efter kompetent folk, skaffa ett nytt jobb.

Senaste tiden har jag nog fått frågan om o byta jobb var 3:e vecka typ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu är det såhär att Socialdemokraterna är ett parti som skapades av arbetarrörelsen för att företräda arbetstagarna på det politiska planet.
Om du syftar på Thorwaldsson så är det inte hans jobb att vara neutral som LO ordförande (Socialdemokraternas chef).

Det var nog snarare Socialdemokraterna som bildade LO än tvärt om men dom hänger så klart starkt samman i arbetarrörelsen och du har helt rätt i att LO är en intressepolitisk organisation. Som dock numera kanske kommit lite vilse från sina ideal men det är nog en annan diskussion i en annan tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Dock är väl inte "vi som arbetar i industrin" en homogen grupp, där finns allt ifrån forskare till de som trycker på en knapp för att öppna grindarna (om de inte är "konsulter" idag också). Men visst verkar det som att även produktionspersonal är klart efterfrågad i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Samma här, jobbar som maskinoperatör inom pappersindustrin 3-skift och kunde till och med förhandla om bättre ingångslön + skippa provanställningsperioden så man sitter lite mer säkert

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min sambo har haft kontakt med HR facket när hon jobbade med administration på ett företag, dem sa att om man ska säga upp en provanställning måste man kontakta facket innan. Annars blir det böter/vite.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Okej så om jag nu verkligen hade varit den här hemska människan med attitydsproblem varför tror du jag fick vara kvar så länge? Varför låta en människa som söker konflikt jobba i nästan 5 månader? Däremot är jag extremt frustrerad och arg när jag blir utpekat och sparkad i en grupp där bara jag får konsekvenser . Men tack för ditt inlägg du har fått mig att må så mycket bättre

Kort och gott, så länge du är konsult finns det ingenting som håller dig kvar i ett uppdrag utanför avtalet mellan Lernia och Volvo. Du är anställd av Lernia och inte av Volvo, att det uppdraget avslutas i förtid har ingenting med en avskedning att göra och är väldigt svår att hävda något arbetsrättsligt kring.

Vad gäller Lernia så har du en provanställning, den kan sägas upp baserat på så gott som vad som helst. Din attityd är definitivt en tillräcklig anledning, oavsett om den objektivt är dålig eller inte. Du kan absolut få sparken under en provanställning för att du är för glad, social, intresserad, produktiv eller något annat. I många fall kommer du få gå endast för att din provanställning är på väg att ta slut och företaget inte vill ha fler tillsvidareanställda, trots att du är en mönsteranställd.

Etiskt kanske det inte är rätt, men ingen har gjort något fel, juridiskt. Det finns inget som ens säger att incidenten med västarna har något med din uppsägning att göra alls, även om det är officiella anledningen(om det ens är det?). Det behövs inte ens en objektiv anledning, de kan bara säga att de inte vill ha dig kvar helt utan att ge en anledning - så länge det är en provanställning inom den privata sektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ord står mot ord, även om chefen hade sagt det och gjort fel. Hur ska du som provanställd få rätt mot det? Tänk att det här är Sverige, att stämma någon är inte så enkelt. Ska du driva det civilrättsligt? Då blir det att öppna plånboken.

Nu hittar jag dock ingenstans att TS säger att lagledaren förnekar. Det jag har orkat läsa av denna 7 sidor långa tråd är att TS fick sparken och har inte sagt ett enda ord i försvar. Därmed låter det snarare som att de högre cheferna inte ens har kännedom om lagledarens godkännande.

Men visst, om lagledaren ljuger uppåt så förstår jag att de inte kommer att tro på TS.

Skrivet av SUMITOMO:

Lagledare är ingen chef.

Nej helt rätt, men i detta fallet är det fortfarande lagledaren som ska bära hundhuvudet, inte den person som har frågat om lov. TS första fel var ju faktiskt att inte fråga varför denne har fått sparken och påpeka att han faktiskt har frågat om lov.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det är ju inte den vanliga personalen som tjänar på att det är 3-4 gånger dyrare....

Som privatperson har du endast att förlora att vara anställd via ett bemanningsföretag. Det är till bemanningsföretaget som extra kostnaden, pga mer overhead.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast det är ju inte den vanliga personalen som tjänar på att det är 3-4 gånger dyrare....

Som privatperson har du endast att förlora att vara anställd via ett bemanningsföretag. Det är till bemanningsföretaget som extra kostnaden, pga mer overhead.

Ifrågasätter snarare påståendet om att inhyrd personal skulle vara 3-4 gånger dyrare, vilket fler också verkar göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Facket borde företräda sina medlemmar. Istället lägger dem medlemmars pengar på politiska kampanjer som ska gynna vissa och smutskasta andra. Men så är också Thorwald gammal ssu ordförande och har en vissa problem att hålla sig neutral. Litar han inte på att hans medlemmar är tillräckligt politiskt informerade för att fatta egna beslut?

Öhm, varför i helvete skulle Thorwald hålla sig neutral? (S) och LO har sedan deras grundelse i början av 1900-talet varit otroligt tätt sammanbundna. De två "benen i arbetarrörelsen", de representerar arbetarrörelsen i den politiska respektive fackliga sfären. LO och (S) är ju i princip två olika sidor av samma arbetarmynt.

Visa signatur