Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Subzero299: Scam , du ska kalibrera för där skärmen står annars blir det fel kalibrerat , tänk dig att butiken är jätteljus medans ditt hem sitter du där på kvällen? Finns en anledning att jag har 3st olika profiler på min X34:a kalibrerat. En riktigt kalibrering görs i det ljus och rum som TV´n mest används i annars är en kalibrering värdelös.

Nej, en riktig kalibrering görs för att bilden ska återges korrekt. Och bilden återges korrekt oavsett vilket rum den står i. Det är skillnad på att ha en korrekt kalibrerad bild som återger färger så som det är tänkt och att ha en bild som är kalibrerad för att vara skön/snygg att titta på.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Om jag själv fipplar med fjärren, och får till en setup på min tv där jag helt subjektivt tycker att det känns bättre, varför skulle då det vara "fel" och "sämre" än om den kalibrerats till att följa standarden?

Ifall du tar en gitarr och spänner subjektivt lite i strängarna så att den känns bättre, varför skulle det vara fel och sämre än om du stämt gitarren efter rådande tonskala? Där femte strängen, A ställs mot 110 Hz?

Du kan ju mycket väl välja att skapa ett "fetare" ljud (eller vad som önskas) genom att godtyckligt sätta A-strängen till 93,657 Hz eller vad som känns skönast. Men då kanske det låter som skit när du ska förföra grannen genom att spela Stairway to heaven. Så måste du stämma om igen, på nytt för varje låt.

Och det är ju precis vad du gör idagsläget. Du stämmer om din TV godtyckligt för varje ny film och nytt spel. Ditt "tweakande" är ett resultat av att TV:n inte följer färgstandard. Detta blir ännu jobbare när du byter TV för det godtycke du är van med från gamla TV:n kommer att vara ett nytt sorts godtycke. Så måste du börja om hela processen att få favoritspelen och favoritfilmerna att se ut som den gamla TV:n. Vilket kanske är omöjligt eftersom det inte finns någon standard för godtycke.

Standarder finns där av en anledning. Att någon filmmakare misslyckas följa standarden är oväsentligt eftersom det inte finns något annat mått att gå efter. När du kalibrerar tar du bort godtycket. Filmen och spelet återges som den är skapad, hur kass den än må se ut. Nu vet du att bilden ser ut som den ska se ut.

Att man sedan inte håller med om valet av färgsättning och bildkaraktär i film och spel är en annan femma. Men nu kan du i alla fall påtala vad du inte gillar med färgsättningen eftersom du har en fast referenspunkt att utgå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag måste dock försöka prata emot @laxpudding här:

Om jag själv fipplar med fjärren, och får till en setup på min tv där jag helt subjektivt tycker att det känns bättre, varför skulle då det vara "fel" och "sämre" än om den kalibrerats till att följa standarden?

Det enda som en kalibrering gör är ju att följa standarden. Och då får man ju alltså utgå från att även dom som spelat in det man nu tittar på valt att följa standarden.

Men bara för att vi bägge följer standarden, så finns det väl inget som garanterar att hur dom som nu spelat in nått har lyckats göra det på ett bra sätt?

Detta är faktiskt mitt -största- problem, med exakt samma inställningar på min tv kan jag uppleva en tvserie/film som utmärkt, medans jag tycker en annan är skit. Samma sak med tvspel.
Jag "tvingas" ofta "tweaka" mina inställningar baserat på vad jag tittar på för att få till en känsla jag är nöjd med.

Men sure, det kanske är helt fel på mig och/eller placebo?

Frågan är: Eftersom jag med dom inställningar jag själv fipplat till på min tv kan uppleva stora skillnader på olika källor, hur hade då en "kalibrering" kunnat eliminera dessa skillnader?
Sen kan det då säkert vara så att skaparen av film X vill förmedla sin känsla Y och då förmedlas den känslan via kalibreringen.
Men eftersom jag inte finns den känslan bra så väljer ju jag att istället fippla om mina settings för att få en bild jag och mitt rum trivs bättre med.
Genom att göra en (dyr) kalibrering så förstår jag ändå inte hur detta skulle få mig nöjd, eftersom jag då mest troligt skulle råka ut för samma problem ändå?

I min mening är bild nått såpass subjektivt att det inte går att jämföra med dimensionen på en mutter.
Den enda "rädslan" jag har är att jag inte har en chans att testa alla möjliga olika kombinationer av inställningar, och att jag därför "missar" en viss "upplevelse" som finns bara man tweakar allt rätt. Men återigen med min subjektivitet så finns det ingen garanti för att en regelrätt kalibrering skulle ge den "upplevelsen" som jag subjektivt anser vara bäst.

Sen har vi det största problemet, och det är i min mening bleeding/clouding.
Jag tvingas ofta sänka backlight långt under det jag skulle vilja ha just pga dessa två fenomen.
Jag ligger för tillfället i fejd med Samsung om att byta ut min panel, just pga att cloudingen blir helt jävla hemsk i HDR när den brassar på max backlight.

Ingen som tvingar dig att göra något alls, du kan med gott samvete ändra inställningar tills du är nöjd. Men om du faktiskt VILL att din bild ser ut som de som producerade materialet du tittar tänkte sig att det skulle se ut så är det kalibrering som gäller. Finns inga rätt eller fel när det gäller subjektiva saker.

Väl genomförd kalibrering = bilden ser ut som producenten tänkte sig. Inget konstigt med det, heller inget konstigt om man föredrar något annat.

Skrivet av Dockland:

Jag säger inget om att någon vill tjäna pengar, men detta är uppenbar placebo.
Eller så är tillverkarna dåliga på att göra produkterna.

Alla som går på detta får gärna betala butikerna en slant, men jag förstår bättre. Likt en del andra i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta bara måste vara ett troll-inlägg, men jag svarar ändå.

Med en korrekt kalibrerad tv kommer din bild att ligga nära det som tv/film-producenterna såg när de skapade materialet. Krångligare än så är det inte. Placebo? Liknelsen som Laxpudding gjorde med ett piano är faktiskt riktigt bra, är man tondöv så kommer man inte att märka skillnaden mellan ett välstämt och ett ostämt piano, det gör inte att det är placebo att vissa faktiskt föredrar ett välstämt. Sedan kan man faktiskt diskutera vad man menar med ett "välstämt" piano då det ett antal olika varianter om vad som är välstämt, men det är mer en fråga om vilken kalibreringsstandard man vill hålla sig till.

Lite tråkigt dock att du tycker att du "förstår bättre"...informationen om varför man kalibrerar finns i tråden, vad är det som gör att du tycker att du "förstår bättre"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Jag säger inget om att någon vill tjäna pengar, men detta är uppenbar placebo.
Eller så är tillverkarna dåliga på att göra produkterna.

Det finns skärmar som kostar sexsiffriga belopp som räknas som minimumkrav för hur man arbetar med färger inom exempelvis Hollywood. Alla måste kalibreras för annars sitter personen som gör exempelvis datoreffekter något som inte alls stämmer med den som färgsätter filmen. Och det kan lätt sitta dussintals personer vilka enbart jobbar med färgsättning på en enda film. Har de inte kalibrerade skärmar kommer filmen att se märklig ut eftersom varje scen och varje effekt ser lite olika ut.

Och de måste kalibreras för det är omöjligt att i fabrik förutspå exakt hur apparaten kommer att ändras efter 100 timmar, 1000 timmar, vilka källor den ska köras mot, vilken färgstandard den ska köras mot. Och när det kommer till masstillverkade konsument-TV för en bråkdel av priset finns det heller inte marginalerna (dvs prislapp nog) att kontrollera att TV nummer 1 är likadana som nr 1.000.000 på det löpande bandet.

Så något placebo är det inte, utan det är du som inte förstått varför färg har betydelse.

Har du kontrollerat synen? Du kan vara färgblind men inte medveten om det. Inget fel med det, ganska många män har nedsatt färgseende, så många som 10 procent. Begynnande gråstarr påverkar också färgseendet så att det blir blekare och ofta gulare färger. Samtidigt är det kanske rätt skönt. Du behöver ju inte ta fram fjärrkontrollen och kan köra på med kartonginställningen som är likadan som demo-läget i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag säger inget om att någon vill tjäna pengar, men detta är uppenbar placebo.
Eller så är tillverkarna dåliga på att göra produkterna.

Alla som går på detta får gärna betala butikerna en slant, men jag förstår bättre. Likt en del andra i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte förstått ett skvatt vad kalibrering handlar om.
El.g kalibrerar med fjärren och MM använder riktig utrustning för utföra kalibreringen.
Så sluta skriv nåt som inte stämmer och lär dig nåt av denna tråd om MM kalibrering är äkta eller ej.
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=328947

Sen kostar MM 999kr kalibrering vid butik och 1990kr vid hembesök.
http://www.mediamarkt.se/sv/shop/akta-bildkalibrering.html

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns skärmar som kostar sexsiffriga belopp som räknas som minimumkrav för hur man arbetar med färger inom exempelvis Hollywood. Alla måste kalibreras för annars sitter personen som gör exempelvis datoreffekter något som inte alls stämmer med den som färgsätter filmen. Och det kan lätt sitta dussintals personer vilka enbart jobbar med färgsättning på en enda film. Har de inte kalibrerade skärmar kommer filmen att se märklig ut eftersom varje scen och varje effekt ser lite olika ut.

Och de måste kalibreras för det är omöjligt att i fabrik förutspå exakt hur apparaten kommer att ändras efter 100 timmar, 1000 timmar, vilka källor den ska köras mot, vilken färgstandard den ska köras mot. Och när det kommer till masstillverkade konsument-TV för en bråkdel av priset finns det heller inte marginalerna (dvs prislapp nog) att kontrollera att TV nummer 1 är likadana som nr 1.000.000 på det löpande bandet.

Så något placebo är det inte, utan det är du som inte förstått varför färg har betydelse.

Har du kontrollerat synen? Du kan vara färgblind men inte medveten om det. Inget fel med det, ganska många män har nedsatt färgseende, så många som 10 procent. Begynnande gråstarr påverkar också färgseendet så att det blir blekare och ofta gulare färger. Samtidigt är det kanske rätt skönt. Du behöver ju inte ta fram fjärrkontrollen och kan köra på med kartonginställningen som är likadan som demo-läget i butik.

Jag har jobbat med kalibrerade skärmar inom foto, men det handlar om att färgerna skall bli korrekt vid tryck.
En tv är en leksak och detta är endast ett sätt för kedjor att tjäna pengar på att folk är lättlurade. Inget annat.
Sedan kan ni jiddra hur mycket som helst. Jag ställer in en bättre bild alla dagar i veckan, än en som är "korrekt kalibrerad"

Kul att det blev sådant pådrag i tråden. Det är enkelt att utläsa hur många som betalat dyra pengar för ingenting

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat med kalibrerade skärmar inom foto, men det handlar om att färgerna skall bli korrekt vid tryck.
En tv är en leksak och detta är endast ett sätt för kedjor att tjäna pengar på att folk är lättlurade. Inget annat.
Sedan kan ni jiddra hur mycket som helst. Jag ställer in en bättre bild alla dagar i veckan, än en som är "korrekt kalibrerad"

Kul att det blev sådant pådrag i tråden. Det är enkelt att utläsa hur många som betalat dyra pengar för ingenting

Nu börjar jag hålla med dig lite. Skulle nog inte vilja ha en korrekt kalibrerad tv hemma.

Men att det skulle vara bättre att kalibrera hemma än på mediamarkt är bara hittepå. Håller inte med om att det är dyra pengar när tvn som diskuterades kostade 40k.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XPerion:

El.g kalibrerar med fjärren och MM använder riktig utrustning för utföra kalibreringen.

Korrigering: Det El-giganten sysslar med har inget med kalibrering att göra. Snarare ett exempel på raka motsatsen till kalibrering.

Ifall jag håller upp min tumme och pekfinger och säger "detta är en kilometer". Så ber jag dig göra samma sak med dina fingrar. Där har du vad El-giganten tar betalt för. Jag skulle säga att Jula:s skjutmått har en enorm precision jämfört med det El-giganten blåser folk på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat med kalibrerade skärmar inom foto, men det handlar om att färgerna skall bli korrekt vid tryck.

Ser man på. Hade jag inte gissat. Vad är då skillnaden när fotot ska synas i tryck jämfört med på en skärm? Varför är det viktigt att fotot har rätt färg i tryck men färger inte alls viktigt när det ska synas på en TV?

Citat:

En tv är en leksak och detta är endast ett sätt för kedjor att tjäna pengar på att folk är lättlurade. Inget annat.
Sedan kan ni jiddra hur mycket som helst. Jag ställer in en bättre bild alla dagar i veckan, än en som är "korrekt kalibrerad"

Naturligtvis ställer du in en bättre bild. Korrekt däremot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat med kalibrerade skärmar inom foto, men det handlar om att färgerna skall bli korrekt vid tryck.
En tv är en leksak och detta är endast ett sätt för kedjor att tjäna pengar på att folk är lättlurade. Inget annat.
Sedan kan ni jiddra hur mycket som helst. Jag ställer in en bättre bild alla dagar i veckan, än en som är "korrekt kalibrerad"

Kul att det blev sådant pådrag i tråden. Det är enkelt att utläsa hur många som betalat dyra pengar för ingenting

Så du påstår att det är skillnad om du kalibrerar en skärm för att en bild du tagit i en kamera skall visas korrekt på skärmen emot att du kalibrerar en skärm för att en film skall visas korrekt på skärmen? Lite väl motsägelsefullt där.

När man kalibrerar inom tryckbranschen skjuter man knappast från höften utan använder sig av en standard eller hur?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Kalibrering funkar inte. Har jämnfört många skärmar på Mediamark där dom står bredvid varandra, den kalibrerade återger verkligen inte bilden som verkligheten är. Bilden är väldigt trist och gråaktig. Färgerna är helt och hållet nerdragna till botten och kommer inte fram så som ögat ser det. Den okalibrerade skärmen är mycket bättre.

I en stor lokal med stark belysning och bredvid andra blåtonade tv-apparater med max ljustyrka kommer en kalibrerad tv se ut som du uppfattade den dvs mörk, trist och gråaktig. Hemma i en sk "normalbelyst" miljö kommer den se jättebra ut.

Tom när du kalibrerar teven/datorskärmen kommer den först se lite "grådaskig" ut men efter ungefär en halvtimme när ögonen (hjärnan) ställt om sig till den nya färgskalan och ljusstyrkan kommer du uppfatta alla färger och nyanser och det kommer se toppenbra ut.

-EDIT-

Läste några poster nedanför min att det är ganska vanligt att dom inte kalibrerar teven utan bara kopierar inställningar från en annan kalibrerad teve men tyvärr det fungerar inte i verkligheten och bilden blir mest troligt sämre. Säljer dom tjänsten kalibrering se till att dom verkligen kalibrerar teven helst på plats hemma hos dig med en kalibrator.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat med kalibrerade skärmar inom foto, men det handlar om att färgerna skall bli korrekt vid tryck.

Men, kom igen...
De färgerna som ska bli korrekta vid tryck är samma färger som du ser på bildskärmen när du framkallar ditt foto. Och det handlar inte alls bara om att det ska bli rätt vid tryck, det handlar lika mycket om att alla som arbetar med bilden före tryck ska se samma sak på sina skärmar innan bilden går till tryck. Och där har du parallellen till att "se det filmskaparen menat att man ska se". Sen om du tycker att det ser skräp ut är upp till dig, men det är inte det den här delen av diskussionen handlar om.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av philipborg:

@Laxpudding Känner jag rätt med att detta skulle kunna bli en väldigt bra artikel? Efter semestern det vill säga.

I första hand ska jag försöka skapa något som förklarar de mätningar jag gör i testerna av skärmar. Kan man förstå dem kommer man också förstå andra skärm- och tv-tester samt exempelvis ISF-kalibreringsrapportern.

Permalänk

@Dockland: Ja det är bullshit, det är ett scam för att få dig att lätta mer på plånboken. Så enkelt är det, mitt tips nörda ner dig i produkterna för att förhindra bli fistad av Elgiganten, Mediamarkt mm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har jobbat med kalibrerade skärmar inom foto, men det handlar om att färgerna skall bli korrekt vid tryck.
En tv är en leksak och detta är endast ett sätt för kedjor att tjäna pengar på att folk är lättlurade. Inget annat.

Kul att det blev sådant pådrag i tråden. Det är enkelt att utläsa hur många som betalat dyra pengar för ingenting

Det är helt OK att känna att man inte behöver en skärm kalibrerad, jag har själv aldrig haft kalibrerade skärmar även om jag funderat på att skaffa utrustning då jag har en del paneler som hade behövt det, men jag börjar undra om du antingen trollar eller inte har läst alla inlägg. Det finns väldigt många fördelar med en kalibrerad skärm. Du har faktiskt inte bemött några argument utan har bestämt dig att din åsikt rätt och alla andra "bara jiddrar", vilket är anledningen till att jag antingen misstänker troll eller att du inte ens läser andra inlägg. (Finns ett tredje alternativ som kan skapa kass stämning om jag nämner.)

Skrivet av Dockland:

Sedan kan ni jiddra hur mycket som helst. Jag ställer in en bättre bild alla dagar i veckan, än en som är "korrekt kalibrerad"

En bild du gillar mer? Möjligt.
En bild som resulterar i att ett foto på ett verkligt objekt ser rätt ut? Nej.
En bild jag skulle föredra över en kalibrerad panel? Väldigt osannolikt.

Skrivet av Dockland:

Ingen skulle se skillnad om jag kalibrerar eller ställer in egen bra bild, utan mätutrustning.

Skrivet av Dockland:

Inget fel att kalibrera någonting, men det är lurendrejeri att ta betalt för det när det ändå inte går att se skillnad i blindtest.
Så fippla på alla

Ett felaktigt antagande. Har man en kamera som filmar någonting som personen kan se i verkligheten och på bild så blir det extremt tydligt om bilden ser ut som verkligheten, eller bara en spegel som @Laxpudding nämnde. De flesta skulle nog känna att något är fel när vitt inte är vitt, när löv är blågröna, när folk blir tomater etc. Omöjligt att undvika alla scenarion utan någon mån utav kalibrering.

Skrivet av Dockland:

Minns inte att TV-apparater kalibrerades på 80- och 90-talet, jag köpte bara och hem och ställde in som jag ville ha.

CRT. Bilden var så lågt upplöst och överlag kass att felaktiga färger inte alls blev lika tydliga som på dagens högupplösta paneler.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I första hand ska jag försöka skapa något som förklarar de mätningar jag gör i testerna av skärmar. Kan man förstå dem kommer man också förstå andra skärm- och tv-tester samt exempelvis ISF-kalibreringsrapportern.

Låter väldigt lovande Jag väntar spänt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta är faktiskt mitt -största- problem, med exakt samma inställningar på min tv kan jag uppleva en tvserie/film som utmärkt, medans jag tycker en annan är skit. Samma sak med tvspel.

Det är bara att inse att många källor inte följer standarden (eller ens går att justera). Vanlig marksänd TV är ofta smärtsamt att titta på. Köpta Bluray håller däremot betydligt jämnare kvalitet än exempelvis DVD:er (som var lite av ett lotteri mellan utgåvorna).

Självklart räddar inte en kalibrering en dålig källa, men lyckligtvis har jag en TV som går att justera efter input. Körde exempelvis min gamla Xbox 360 via VGA, Wii på komponent samt PS3 (för Blu-ray) på HDMI.

Ang. bleeding/clouding har det väl främst varit problem med LED (Samsungs stora bluff)? OLED lider inte av detta vad jag vet. Har själv kvar en gammal CCFL LCD, då jag aldrig blivit nöjd med bildkvaliteten från LCD TV med LED-belysning. Ofta har de fått åka tillbaka till butiken efter ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du tar en gitarr och spänner subjektivt lite i strängarna så att den känns bättre, varför skulle det vara fel och sämre än om du stämt gitarren efter rådande tonskala? Där femte strängen, A ställs mot 110 Hz?

Du kan ju mycket väl välja att skapa ett "fetare" ljud (eller vad som önskas) genom att godtyckligt sätta A-strängen till 93,657 Hz eller vad som känns skönast. Men då kanske det låter som skit när du ska förföra grannen genom att spela Stairway to heaven. Så måste du stämma om igen, på nytt för varje låt.

...

Att man sedan inte håller med om valet av färgsättning och bildkaraktär i film och spel är en annan femma. Men nu kan du i alla fall påtala vad du inte gillar med färgsättningen eftersom du har en fast referenspunkt att utgå ifrån.

Får tacka för din vettiga feedback, särskilt det fetade.
Däremot står jag fast vid att jag fortfarande kommer föredra min godtyckliga/subjektiva inställning mot en korrekt kalibrering som ger en bild jag inte trivs med. Varför lida igenom en film i kalibrerat läge bara för att det ska "vara korrekt"?

Sen tycker jag att gitarrliknelsen haltar lite. Jag tror nog att dom flesta kan känna igen en ostämd gitarr. Men dom man låter godtyckliga personer jämföra apparater som är som dom är från fabrik vs kalibrerat, så är jag inte lika säker på att folk i lika hög grad kommer säga att det kalibrerade är det "rätta".

Därav att jag menar på att det inte i närheten för folks upplevelse är lika viktigt att en tv är korrekt kalibrerad som att en gitarr är stämd.

För övrigt så gillar jag drop-d
https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_D_tuning

Skrivet av Frispel:

Ingen som tvingar dig att göra något alls, du kan med gott samvete ändra inställningar tills du är nöjd. Men om du faktiskt VILL att din bild ser ut som de som producerade materialet du tittar tänkte sig att det skulle se ut så är det kalibrering som gäller. Finns inga rätt eller fel när det gäller subjektiva saker.

Väl genomförd kalibrering = bilden ser ut som producenten tänkte sig. Inget konstigt med det, heller inget konstigt om man föredrar något annat.

Bra sammanfattning, och det är ju just det där jag menar. "Risken" i min mening med att ta hem en dyr kalibrering, om man inte förstår vad det går ut på, är att man sitter där med en faktura i handen och sen subjektivt inte tycker det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sen tycker jag att gitarrliknelsen haltar lite. Jag tror nog att dom flesta kan känna igen en ostämd gitarr. Men dom man låter godtyckliga personer jämföra apparater som är som dom är från fabrik vs kalibrerat, så är jag inte lika säker på att folk i lika hög grad kommer säga att det kalibrerade är det "rätta".

Varför vet alla hur en stämd gitarr låter emot en ostämd? Jo för att man alltid stämmer gitarren och du har tränat örat att höra på en stämd gitarr så du direkt hör skillnaden. Skulle jag däremot ta en nyfödd träna den personen att lyssna till en ostämd gitarr så skulle den säga att en stämd gitarr var fel och du med flera här är just den typ av person. Ni har alltid tittat på en bild som är fel vilket gör att ni nu tycker att en kalibrerad bild har dåliga färger fast det är det som är korrekt.

Så i slutändan handlar det om vad du upplever (har lärt dig) är korrekt emot vad som är fastställt korrekt enligt standard.
Är det fel att du tycker att en felaktig bil är bättre? Nej, men det gör inte kalibrering mindre korrekt eller mindre värdefullt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det gjordes i butik för mina föräldrar.
Förmodligen som andra i tråden beskrivit har de bara kopierat inställningarna.

Klart det är kundens eget ansvar, men säljarna gör ju en målande beskrivning om hur bra och viktigt det är.

Det kan definitivt kallas lurendrejeri.

I butik? Snackar vi Elgiganten nu? De är lurendrejare till 100%, men jag var under intrycket att vi snackade mediamarkt nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Många missar nog det faktum att man kan vara nöjd med bilden utan att den är korrekt. (de som tycker kalibrering är en bluff dvs) Om en korrekt bild inte tilltalar dig så behöver du inte använda dig av den. Nu vet jag själv inget om kalibrering och är inte särskilt (alls) noga med det, men det känns lite löjligt att tro att man vet bättre än en uppenbarligen väletablerad standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Varför vet alla hur en stämd gitarr låter emot en ostämd? Jo för att man alltid stämmer gitarren och du har tränat örat att höra på en stämd gitarr så du direkt hör skillnaden. Skulle jag däremot ta en nyfödd träna den personen att lyssna till en ostämd gitarr så skulle den säga att en stämd gitarr var fel och du med flera här är just den typ av person. Ni har alltid tittat på en bild som är fel vilket gör att ni nu tycker att en kalibrerad bild har dåliga färger fast det är det som är korrekt.

Så i slutändan handlar det om vad du upplever (har lärt dig) är korrekt emot vad som är fastställt korrekt enligt standard.
Är det fel att du tycker att en felaktig bil är bättre? Nej, men det gör inte kalibrering mindre korrekt eller mindre värdefullt.

Jag säger inte emot dig i det.
Tråden handlar dock om att kalibrering kan uppfattas som lurendrejeri av gemene man och där står jag fast vid vad jag _tror_.
Eftersom, precis som du skriver, medelsvensson inte har koll på vad en kalibrering av en tv är, så är det nog enormt mycket större risk att någon som betalar för en kalibrering inte förstår syftet/resultatet, jämfört med om dom betalar att få sitt piano stämt.

Både @L'ombra och @walkir verkar ju förstå vad jag menar och upplever.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Däremot står jag fast vid att jag fortfarande kommer föredra min godtyckliga/subjektiva inställning mot en korrekt kalibrering som ger en bild jag inte trivs med. Varför lida igenom en film i kalibrerat läge bara för att det ska "vara korrekt"?

Då ska du såklart fortsätta fippla och tweaka varje gång!

Och samtidigt fortsätta att inte ha en aning ifall dina plågor beror på att...

  • ...den som skapade filmen hade en vissa berättarvision kring färg som inte matchar BasseBabas ideal?

  • ...det var BasseBaba själv som skruvade sönder färgerna baserat på hur han "tweakade" den förra filmen?

  • ...filmen faktiskt är skapad på ett visst sätt. Det kanske finns en tanke bakom hur en scen är färgsatt?

  • ...filmen faktiskt är felmastrad (vilket förekommer)

Amelie från Montmarte ser inte ut som Black Hawk Down. Så det blir svårt att skruva färgerna rätt enligt BasseBaba-standard när de filmena är så fundemantalt olika färgsatta. Det blir ju extra svårt att specificera en BasseBaba-standard när du inte har någon referenspunkt att utgå ifrån. Det blir ännu besvärligare att uppfinna BasseBaba-standard på nytt när du byter till en annan TV.

Själv föredrar att ställa in färgerna en gång för alla. Sedan tittar jag på filmen. Och nästa. Och nästa. Och spelar spel. Utan att fippla. Utan att lida. Förutom när det är felmastrat. Men då vet jag att det är filmen det är fel på, inte mina inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då ska du såklart fortsätta fippla och tweaka varje gång!

Och samtidigt fortsätta att inte ha en aning ifall dina plågor beror på att...

  • ...den som skapade filmen hade en vissa berättarvision kring färg som inte matchar BasseBabas ideal?

  • ...det var BasseBaba själv som skruvade sönder färgerna baserat på hur han "tweakade" den förra filmen?

  • ...filmen faktiskt är skapad på ett visst sätt. Det kanske finns en tanke bakom hur en scen är färgsatt?

  • ...filmen faktiskt är felmastrad (vilket förekommer)

Amelie från Montmarte ser inte ut som Black Hawk Down. Så det blir svårt att skruva färgerna rätt enligt BasseBaba-standard när de filmena är så fundemantalt olika färgsatta. Det blir ju extra svårt att specificera en BasseBaba-standard när du inte har någon referenspunkt att utgå ifrån. Det blir ännu besvärligare att uppfinna BasseBaba-standard på nytt när du byter till en annan TV.

Själv föredrar att ställa in färgerna en gång för alla. Sedan tittar jag på filmen. Och nästa. Och nästa. Och spelar spel. Utan att fippla. Utan att lida. Förutom när det är felmastrat. Men då vet jag att det är filmen det är fel på, inte mina inställningar

Jag betalar dig gärna (upp till säg 5000:-) om du kommer hem och kalibrerar bort min clouding. En gång för alla. Utan problem.
Det är inte kul att sitta och se film efter film efter film, när mörka scener blir nån sorts fyrverkeri-upplysta zoner här och var av vitt sken påbilden. Därav att jag då hellre försöker fippla om lite för att bli av med den.

Vid alla dom röda ringarna så ska det vara svart. Mörkt. Istället är det stora ljusa blaffor.
När man i tvspelet "rör sig" så följer dessa med och "lyser" upp där det borde vara mörkt. Detta gör att det blir en sjukt jobbig upplevelse. Svårt att förklara om man inte upplevt det. Samma sak sker i filmer med mörka scener.
Därav att ja, jag försöker konstant "tweaka" mina sättings för att bli av med detta.

Sen kan man ju då argumentera att det jag gör med mina tweaks inte handlar om kalibrering öht, jag försöker motverka tillverklingsproblem/teknikproblem.

Här har ni netflix demo i HDR, två feta blaffor ovanför gubbens huvud


Utöver detta så brukar jag även brassa på mer "färg" då som nån tidgare nämnde, min subjektiva åsikt är att det blir för grådassigt annars. Det får stå för mig, och jag har full förståelse för att detta inte anses "korrekt"

Sen får ni ironisera på min bekostnad hur mycket ni vill, men jag själv anser att denna FÖRJÄVLIGA clouding förstör min upplevelse 100 gånger mer än om min bild är kalibrerad eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I butik? Snackar vi Elgiganten nu? De är lurendrejare till 100%, men jag var under intrycket att vi snackade mediamarkt nu.

Ja, i mina föräldrars fall handlade det om elgiganten, sorry missade att skriva med det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BasseBaba:

Jag betalar dig gärna (upp till säg 5000:-) om du kommer hem och kalibrerar bort min clouding. En gång för alla. Utan problem.
Det är inte kul att sitta och se film efter film efter film, när mörka scener blir nån sorts fyrverkeri-upplysta zoner här och var av vitt sken påbilden. Därav att jag då hellre försöker fippla om lite för att bli av med den.

Som jag skrev tidigare mot Dockland: Det är så tekniken är konstruerad och faller inte tekniken dig i smaken måste man välja en annan produkt. Man kan inte kalibrera bort Clouding etc. eftersom (1): det är så din TV är konstruerad att fungera. (2) Det har inget med kalibrering att göra och det finns inga Clouding-reglage i en TV.

Enda sättet att slippa de där fälten är att stänga av den aktiva bakgrundbelsyningen ("Smart LED"-något på en samsung). Då kommer allt det svarta att lysa lika grått men cloudingen blir du inte av med utan att byta TV.

Citat:

Utöver detta så brukar jag även brassa på mer "färg" då som nån tidgare nämnde, min subjektiva åsikt är att det blir för grådassigt annars.

Tror du att de som gjorde filmen medvetet gör det grådassigt? Eller försöker de skapa en färgsättning som är så konsekvent det kan bli? Och i så fall, vilken standard utgår de ifrån vid färgsättning?

Det kan alltså mycket väl vara grådassigt för det finns en tanke bakom. Eller för att din TV är felinställd. Men du har ingen om vad, utan att allt du vet är att du är van med att titta på väldigt starka färger. Därför kommer allting att se grådassigt ut eftersom du tränat din hjärna vid att gilla väldigt starka färger. Då blir det också svårt att bli nöjd när du hela tiden försöker tillföra något som inte finns där från början.

Permalänk
Medlem

40k för en 55" oled?!?
Finns väl riktigt bra 65" oled för halva priset nu...
"kalibrering" kan man göra själv, bara googla efter settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag säger inte emot dig i det.
Tråden handlar dock om att kalibrering kan uppfattas som lurendrejeri av gemene man och där står jag fast vid vad jag _tror_.
Eftersom, precis som du skriver, medelsvensson inte har koll på vad en kalibrering av en tv är, så är det nog enormt mycket större risk att någon som betalar för en kalibrering inte förstår syftet/resultatet, jämfört med om dom betalar att få sitt piano stämt.

Både @L'ombra och @walkir verkar ju förstå vad jag menar och upplever.

Det handlar om oförståelse för tekniken. Tids nog kommer kalibrering av TV att accepteras när tekniken har funnits längre och förståelsen för kalibrering har accepterats av Svensson.

Redan nu håller t.ex LG på med att ISF kalibrera sin 2017 Oled i fabrik så kunden skall få bra bild direkt ut ur lådan, det är långt ifrån perfekt men det är en början.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av taliz:

"kalibrering" kan man göra själv, bara googla efter settings.

Nu vet jag inte var detta kommer ifrån, utan det är något som har skickats till mig som exempel där någon tagit inställningar i tron att det är "kalibrering" och stoppat in i en LG OLED 910V:

Denna effekt kan mycket väl uppstå med de "kalibrerade" förslagen från exempelvis mer seriösa testare likt Rtings med flera. Detta eftersom varje exemplar svarar individuellt på reglagen och de som utför kalibreringen har en tendens att prioritera snygga mätvärden framför att faktiskt titta på vad som händer med bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

40k för en 55" oled?!?
Finns väl riktigt bra 65" oled för halva priset nu...
"kalibrering" kan man göra själv, bara googla efter settings.

Nej det kan man inte, mina inställningar på min TV kommer inte skapa samma bild på din TV även om det är samma märke & modell pga. att tillverkningstekniken inte är exakt nog. Varje TV är unik och har sin unika bild som måste mätas med instrument för att man skall kunna få korrekt bild.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.