AMD Ryzen Threadripper kan ackompanjeras av sluten vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper kan ackompanjeras av sluten vattenkylning

Inför den stundande lanseringen av Ryzen Threadripper gör nya uppgifter gällande att medföljande vattenkylning kan vara aktuellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man är i behov av en threadripper så borde man kunna köpa en egen kylare, men troligtvis kommer inte corsair eller gänget tillverka någon vatten kylare
Bara hoppas på att ekwb eller alphacool kommer göra passande vattenblocks
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Om man är i behov av en threadripper så borde man kunna köpa en egen kylare, men troligtvis kommer inte corsair eller gänget tillverka någon vatten kylare
Bara hoppas på att ekwb eller alphacool kommer göra passande vattenblocks
Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis så är det under lanseringen. Du får ju inte direkt på en 1151 socket kylare på denhär bjässen

Permalänk
Medlem

Kalas! Ryzen och förmodligen också Threadripper trivs ju väldigt bra ihop med vattenkylning i och med att IHS är fastlödd och värmeavledningen verkligen är kanon.

Med min NZXT Kraken X62 går cpu aldrig över 64C trotts att jag klockat den till 3.95Ghz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kalas! Ryzen och förmodligen också Threadripper trivs ju väldigt bra ihop med vattenkylning i och med att IHS är fastlödd och värmeavledningen verkligen är kanon.

Med min NZXT Kraken X62 går cpu aldrig över 64C trotts att jag klockat den till 3.95Ghz.

Vet du om de har gått ut med något officiellt angående IHS:n eller är det bara rykten?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alotiat:

Vet du om de har gått ut med något officiellt angående IHS:n eller är det bara rykten?

Ryzen är lödd så jag har väldigt svårt att tänka mig att Threadripper inte komma vara det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Vet du om de har gått ut med något officiellt angående IHS:n eller är det bara rykten?

Samtliga av AMD's cpu:er har haft fastlödd IHS sedan åtminstonne 2012 så det är mycket som talar för att även threadripper har lödd IHS istället för pasta.

Jag har inte hittat något som bekräftar det men AMD verkar ju vara medvetna om att folk verkligen älskar att Ryzen är fastlödd, och hatar att 7700K har tim, och blir 95c varm i vissa lägen. Det skulle vara helt otroligt korkat att slarva bort en sådan fördel från deras sida.

Tänk dig reaktionerna hos amd-köpare om det kommer fram att Threadripper har pasta... De skulle ju definitivt tappa köpare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kalas! Ryzen och förmodligen också Threadripper trivs ju väldigt bra ihop med vattenkylning i och med att IHS är fastlödd och värmeavledningen verkligen är kanon.

Med min NZXT Kraken X62 går cpu aldrig över 64C trotts att jag klockat den till 3.95Ghz.

Kan ju vara för att det inte är någon överclockning alls knappt?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Här visa Der8auer att Ryzen 7 är lödd. Då Ryzen 5 är samma chip men med nogra icke fungerande kärnor finns ingen anleding att Ryzen 5 skulle inte var löddad också. Skulle ju blir t.o.m. Blir dyrare att har 2 tillverkningsprocesser.
Enda frågetecken i så fall skulle var Ryzen 3, då vi inte riktigt vet än om det är en eller två CCX. Men troligen 2 och då blir det också självklart att den är också lödd.
Kan inte tänka mig att AMD inte skulle lödda Threadripper också.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ryzen är lödd så jag har väldigt svårt att tänka mig att Threadripper inte komma vara det.

Skrivet av Ozzed:

Samtliga av AMD's cpu:er har haft fastlödd IHS sedan åtminstonne 2012 så det är mycket som talar för att även threadripper har lödd IHS istället för pasta.

Jag har inte hittat något som bekräftar det men AMD verkar ju vara medvetna om att folk verlägen. Det skulle vara heltkligen älskar att Ryzen är fastlödd, och hatar att 7700K har tim, och blir 95c varm i vissa otroligt korkat att slarva bort en sådan fördel från deras sida.

Tänk dig reaktionerna hos amd-köpare om det kommer fram att Threadripper har pasta... De skulle ju definitivt tappa köpare.

Skrivet av Bernd_P1:

https://youtu.be/lOZbK3tP7EU

Här visa Der8auer att Ryzen 7 är lödd. Då Ryzen 5 är samma chip men med nogra icke fungerande kärnor finns ingen anleding att Ryzen 5 skulle inte var löddad också. Skulle ju blir t.o.m. Blir dyrare att har 2 tillverkningsprocesser.
Enda frågetecken i så fall skulle var Ryzen 3, då vi inte riktigt vet än om det är en eller två CCX. Men troligen 2 och då blir det också självklart att den är också lödd.
Kan inte tänka mig att AMD inte skulle lödda Threadripper också.

Där ser man...lärde mig något nytt idag, visste inte att Ryzen är lödd. Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Kan ju vara för att det inte är någon överclockning alls knappt?

Vad menar du? 1700 är 3Ghz stock. det är 950Mhz över stock. Och det är 1.425v jag kör med då AMD inte rekkomenderar högre än så så är det max spänning man bör köra.

Jag vet att vissa kanske kommer högre med lägre spänning men man kan inte vinna lotteriet jämt. Dock är jag väldigt nöjd ändå då jag får 1723 poäng i cinebench vilket är bättre än 1800X och bättre än 7700K

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad menar du? 1700 är 3Ghz stock. det är 950Mhz över stock. Och det är 1.425v jag kör med då AMD inte rekkomenderar högre än så så är det max spänning man bör köra.

Jag vet att vissa kanske kommer högre med lägre spänning men man kan inte vinna lotteriet jämt. Dock är jag väldigt nöjd ändå då jag får 1723 poäng i cinebench vilket är bättre än 1800X och bättre än 7700K

Det är inte bara Ajin som har tappat begreppet "överklockning", utan halva Swec inklusive delar av redaktionen. AMDs comeback är välbehövd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det är inte bara Ajin som har tappat begreppet "överklockning", utan halva Swec inklusive delar av redaktionen. AMDs comeback är välbehövd.

Läser man att Ryzen 1700 har en Boost-frekvens på 3.7 GHz låter kanske inte 3.95 GHz som så mycket överklockning, men denna boost fungerar bara när max 2 kärnor är aktiva. "All core" boost tror jag är 3.1 GHz på 1700 medan den är 3.7 GHz på 1800X.
Jag får 1649 i Cinebench @ stock, med ett lite mer behagligt ~1.28V

Det ska bli intressant att se hur boost fungerar på Threadripper. 1950X har 3.4 GHz base och 4 GHz boost, men om boost är med bara 2 av 16 kärnor aktiva är det inte speciellt användbart. Har de däremot ökat det till 4 aktiva kärnor vore det riktigt användbart i t.ex. spel, om man inte vill överklocka.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Om man är i behov av en threadripper så borde man kunna köpa en egen kylare, men troligtvis kommer inte corsair eller gänget tillverka någon vatten kylare
Bara hoppas på att ekwb eller alphacool kommer göra passande vattenblocks
Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis kommer de göra kylare. Om de hoppa på Ryzen och företag va redo för 2066 om de inte hade använt gamla 2011 så kommer de givetvis ge stöd, större kylare = högre prislapp och högre avkastning

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Verkar inte bli någon medföljande vattenkylning eller någon kylare över huvud taget om man ska tro denna video

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare