Mediaspelaren MPC-HC läggs på is

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Fäller ingen tår för det. Potplayer everyday all day.

Skrivet av Swedman18:

Tycker potplayer är avseläget bättre än mpc-hc så förstår varför den sistnämnda lagdes på is

Tycker också bäst om PotPlayer

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Nooooo! Den enda mediaspelare jag använder. Testat alla möjliga mediaspelare och denna är absolut favorit.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Använder MPC HC som min primära filmspelare, dock så länge OS stödjer den så ingen större fara då man mest använder MPC HC som ett UI, avkodare som tex MadVR och/eller LAV eller andra utvecklas ju och är bara att plugga in.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Trist. Jag kör oftast med Kodi som mediahanterare men när den krånglar (och det händer allt oftare) så blir det MPC HC. Stabil och bra mycket samtliga jag testat under åren. Har dock missat potplayer så det var ett bra tips.

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Kan inte släppa winamp :/ Har filen sparad just in case, + winamp pro på mobilen

Permalänk
Medlem

Plex har funnits ett par år, varför har inte alla övergått dit ännu?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Onödigt mycket funktioner och bloat. Jag behöver något för att spela upp videor och filmer, inte ett hembiosystem.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra för nätverks streaming till enheter med olika kodek stöd men ungefär där tar det slut. Rätt värdelöst för lokal uppspelning, speciellt när man kan hamna i en situation där den kodar om för lokal uppspelning vilket både drar löjligt mycket onödiga systemresurser men det blir även sämre kvalité. Sedan så måste man lägga in allting i ett bibliotek innan man kan kolla på det etc. Det är helt enkelt inte gjort för lokalt bruk. Olika program för olika syften, som en sked och gaffel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Duger inte till att se film.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inget att bry sig om då k-lite codec pack innehåller egen version av mpc spelaren.

Jag är förvånad att ingen nämnde k-lite codec pack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men det är ju opensource så det kommer mest troligen en ersättare (och jag kör med k-lite codec pack anyways).
Personligen så kör jag med hdmi-sladd till "tv'n" på andra sidan vardagsrummet så jag bara släpar över MPC-HC rutan till den skärmen när jag ska kolla på nåt.
Kodi, plex och övriga hemmabio-setups känns överflödigt när jag ändå har datorn 2 meter från mig

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Av alla rekomendationer ni gett här, vilka hanterar autoswitch rate? Det är ju en verkligen dealbreaker, judder är ju hemskt!
Vet att kodi, plex har det iaf...
Kör HTPC för ytube, playkanaler etc, sen kör jag Zapptiti mediaplayer 4k hdr för film och serier, blir grym bild och bra ljud från den... blir aldrig riktigt lika nöjd med bilden från htpc, är så mycket som kan gå fel på vägen, vet att det ska gå att få tom bättre än en bra mediaspelare, men ett jäkla meck ju... en bra mediaspelare med realtek eller sigmachip är grymt bra, om mjukvaran är bra med då

Permalänk
Hedersmedlem

Min favorit, mycket tråkiga nyheter!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trist, men det betyder ju som sagt inte att man måste sluta använda spelaren. Det faktum att den kan spela upp direkt ifrån RAR-filer gör VLC till en tämligen besegrad motståndare.

Permalänk
Medlem

SMPlayer är ett helt OK alternativ om man nu föredrar MPC-stuket och inte pallar med VLC.
Även det Cross-platform (Qt) så det funkar på Windows, Linux, FreeBSD, MacOSX.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har nog provat alla spelare vid ett tillfälle eller annat.

Kör numera Potplayer och PowerDVD och saknar inget annat.

Senaste uppdateringen på Potplayer fixade smidig uppspelning av 3D vilket jag annars har PowerDVD för.

Ändå kommer alltid VLC och MPC-HC vara installerade på min dator

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De har annonserat på Doom9 att de har fått ett antal som är intresserade av att hjälpa till.
https://forum.doom9.org/showthread.php?t=174738

Citat:

During the release of 1.7.13 an announcement was made, that it might be the last official release due to a lack of developers. Since then, several people have contacted the project admin (XhmikosR) with the offer to help. So the project is still alive. Basic maintenance tasks (like updating external components such as LAV Filters) are covered. Ideally we would like to get some actual real development action going too. So we need new and more developers.

Permalänk
Medlem

MPC har ju inte varit särskilt lyckad senaste tiden så jag förstår beslutet, finns ingen som vill lägga en massa tid på något som fungerar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

MPC har ju inte varit särskilt lyckad senaste tiden så jag förstår beslutet, finns ingen som vill lägga en massa tid på något som fungerar dåligt.

Vad är det som fungerar dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Inget att bry sig om då k-lite codec pack innehåller egen version av mpc spelaren.

Såkallada "Codec Packs" använder standard MPC-HC eller MPC-BE. Du vet det, eller hur?

Skrivet av Buio:

Vad är det som fungerar dåligt?

Hanterar inte skillnaden mellan ljud och bild särskilt bra alls. Man måste använda Reclock tillsammans med MadVR för att få ett dugligt resultat men ändå är det buggigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Väldigt bra för nätverks streaming till enheter med olika kodek stöd men ungefär där tar det slut. Rätt värdelöst för lokal uppspelning, speciellt när man kan hamna i en situation där den kodar om för lokal uppspelning vilket både drar löjligt mycket onödiga systemresurser men det blir även sämre kvalité. Sedan så måste man lägga in allting i ett bibliotek innan man kan kolla på det etc. Det är helt enkelt inte gjort för lokalt bruk. Olika program för olika syften, som en sked och gaffel.

Direct stream och direct play kräver minimala resurser och minskar inte kvalité. Perfekt för lokalt bruk. I sommarstugan kör jag till och med servern på samma burk som mediaspelaren.

Skrivet av BergEr:

Duger inte till att se film.

Utveckla? Varför gör de inte det för?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Codecs 2017 HAHAHAHAHAAH

edit: antog sarcasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Hanterar inte skillnaden mellan ljud och bild särskilt bra alls. Man måste använda Reclock tillsammans med MadVR för att få ett dugligt resultat men ändå är det buggigt.

Är det med problematisk media, media med synkproblem eller någon speciell typ av setup för uppspelning? Man behöver inte använda Reclock + MadVR med MPC-HC, det känns som info från 2013.

Permalänk
Medlem

Direct stream och direct play kräver minimala resurser och minskar inte kvalité. Perfekt för lokalt bruk. I sommarstugan kör jag till och med servern på samma burk som mediaspelaren.

Extremt få kodeks som Plex klienten faktiskt kan spela upp. Servern bygger på FFMPEG (grymt program) och kan konvertera i princip allt men klienten har rätt kasst stöd. På icke-desktop klienter så är det mestadels beroende på vilken HW avkodning enheterna stödjer och då blir det väldigt begränsat. På desktop klienterna så finns även visst stöd för mjukvaru avkodning men även det är extremt begränsat.

Kortfattat, direct stream och direct play fungerar bara om plex klienten stödjer avkodning utav kodeks. Men dessvärre är det väldigt begränsat vad som faktiskt stöds. I princip är det low-level AVC som stödjs. Transcoding är även rätt kasst där den gör det dumma antagandet att all bitrate är lika, så behöver den transcoda t.ex. HEVC så är det löjlig stor bild förlust. I en transcode från HEVC -> AVC så skulle AVC streamen rimligen ha en bitrate på minst 5x över HEVC men istället kör plex i 1x då den antar att det är rimligt.

Sedan har vi problem som att den är väldigt resurs ineffektiv. Någonting som inte spelar världens roll på en HTPC men blir väldigt viktigt på t.ex. en bärbar dator. Samt så är inställningarna, speciellt på klienten, löjligt få. Kan vara positivt för vissa men för mig så suger det då det finns väldigt mycket jag vill ändra.

Syftar du på DLNA så använder du inte ens plex som media spelare.

Plex har sitt bruk, har själv plex server, men det är långt ifrån en ersättare för mediaspelaren utan hör snarare in i en underkategori.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Är det med problematisk media, media med synkproblem eller någon speciell typ av setup för uppspelning? Man behöver inte använda Reclock + MadVR med MPC-HC, det känns som info från 2013.

Spelar du upp något som är 23.976 fps lär du behöva ReClock för att slippa "judder". Och majoriteten av videor är just 23.976.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Såkallada "Codec Packs" använder standard MPC-HC eller MPC-BE. Du vet det, eller hur?

Det är samma MPC-HC som lades ner, det har jag missat.

Bästa spelaren är Power DVD 17, ingenting kommer i närheten av den när det gäller bildkvalité. Truetheater inställningarna ger högre bildkvalité än någon annan spelare. Men smakar det så kostar det. Ni kan prova Power DVD 17 i 30 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Det är samma MPC-HC som lades ner, det har jag missat.

Bästa spelaren är Power DVD 17, ingenting kommer i närheten av den när det gäller bildkvalité. Truetheater inställningarna ger högre bildkvalité än någon annan spelare. Men smakar det så kostar det. Ni kan prova Power DVD 17 i 30 dagar.

Troligen inte. MPC-HC med MadVR har "bäst" bildkvalitet tack vare NGU och dylikt, med mpv följandes efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har nog provat alla spelare vid ett tillfälle eller annat.

Kör numera Potplayer och PowerDVD och saknar inget annat.

Senaste uppdateringen på Potplayer fixade smidig uppspelning av 3D vilket jag annars har PowerDVD för.

Ändå kommer alltid VLC och MPC-HC vara installerade på min dator

Tack för tipset , just 3D stöd är ju något som de vanliga spelarna saknar.

Jag hoppas dock att MPC lever vidare i nån slags fork. När man vill titta på video så vill man inte ha en massa lull lull, utan man vill bara att den ska spela video så fort som möjligt. MPC har grejat det sen 90-talet, så det blir svårt att inte bli irriterad på andra spelare. Visst, ibland så behöver man något som inte MPC stödjer, men då har man andra spelare för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingtner:

Troligen inte. MPC-HC med MadVR har "bäst" bildkvalitet tack vare NGU och dylikt, med mpv följandes efter.

Körde MPC-HC med MadVR sida vid sida med Power DVD 17, MPC-HC bleknar vid jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Extremt få kodeks som Plex klienten faktiskt kan spela upp. Servern bygger på FFMPEG (grymt program) och kan konvertera i princip allt men klienten har rätt kasst stöd. På icke-desktop klienter så är det mestadels beroende på vilken HW avkodning enheterna stödjer och då blir det väldigt begränsat. På desktop klienterna så finns även visst stöd för mjukvaru avkodning men även det är extremt begränsat.

Kortfattat, direct stream och direct play fungerar bara om plex klienten stödjer avkodning utav kodeks. Men dessvärre är det väldigt begränsat vad som faktiskt stöds. I princip är det low-level AVC som stödjs. Transcoding är även rätt kasst där den gör det dumma antagandet att all bitrate är lika, så behöver den transcoda t.ex. HEVC så är det löjlig stor bild förlust. I en transcode från HEVC -> AVC så skulle AVC streamen rimligen ha en bitrate på minst 5x över HEVC men istället kör plex i 1x då den antar att det är rimligt.

Sedan har vi problem som att den är väldigt resurs ineffektiv. Någonting som inte spelar världens roll på en HTPC men blir väldigt viktigt på t.ex. en bärbar dator. Samt så är inställningarna, speciellt på klienten, löjligt få. Kan vara positivt för vissa men för mig så suger det då det finns väldigt mycket jag vill ändra.

Syftar du på DLNA så använder du inte ens plex som media spelare.

Plex har sitt bruk, har själv plex server, men det är långt ifrån en ersättare för mediaspelaren utan hör snarare in i en underkategori.

Hmm personligen har jag aldrig haft nåt problem med någon utav mina mediaspelare och direct stream/play funkar på de flesta. Med undantag för cc tror jag. Allt flyter på bra och cpuerna belastas knappt trots flera streams enda gången de gick sådär va med en fil på 900Mbps

Visa signatur