Är Atjoo ett universellt språk?

Permalänk
Medlem

Är Atjoo ett universellt språk?

Fundering. Säger folk atjoo världen över när de nyser?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Normala personer säger ingenting när de nyser. Det är bara en ful ovana att vråla och ha sig när man nyser, och olika personer väljer att vråla olika saker, inte bara atjoo.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

vad jag förstått så skiljer det sig lite. men alltid ungefär samma. atjiii, atjooo, ashuuuu.
beskåda den här listan. borde finnas en lista för atjo också men hittar inte tyvärr.
https://www.indifferentlanguages.com/words/meow

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Det är ju inget ord, det är ett ljud som framkallas av nysning. Därmed är det varken kulturell eller språklig skillnad i det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Finns inte i akademins ordlista antar jag För mig får de mer verkan om jag tillåter mig nysa ut ordentligt och kasta ut partiklarna max. Då låter de en del är jag rädd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tror det skiljer sig mer mellan personer. Har en polare som låter praktiskt taget identiskt när han nyser som min katt.

Tror det är ren fysiologi så länge ingen dramatiserar sina nysningar, eller försöker kväva nysningen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@oqvist: Det enda rätta sättet att nysa, helt ohämmat rakt ut! Så otroligt skönt när man inte är runt folk och måste bete sig med armveck eller annat hittepå. Att hålla för en nysning är som att neka ett vapen dess rekyl!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns inte i akademins ordlista antar jag För mig får de mer verkan om jag tillåter mig nysa ut ordentligt och kasta ut partiklarna max. Då låter de en del är jag rädd.

Jag hoppas att du håller för med armen när du slänger ur dig alla dessa partiklar

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Jag hoppas att du håller för med armen när du slänger ur dig alla dessa partiklar

Sant att det är trevligare att nysa i armvecket bland folk men faktum är att det inte gör särskilt stor skillnad gällande just partiklarnas spridning, då får du täppa för med näsduk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Sant att det är trevligare att nysa i armvecket bland folk men faktum är att det inte gör särskilt stor skillnad gällande just partiklarnas spridning, då får du täppa för med näsduk

Det kan stämma, men är aldrig trevligt att få ett ansikte fullt av saliv på tunnelbanan.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Folk "säger" väl knappast atjoo när de nyser. Det är ett onomatopoetikon, vilket innebär ett ljudhärmande ord. Samma sak som ex. mjau när katter jamar.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Menar du att det finns forskning på detta? Det låter ju logiskt att sättet att nysa på är avgörande för partiklarnas spridning? Om jag skakar hand med någon som precis täckt för nysen med handflatan borde jag väl utsättas för mer partiklar än om personen använt armvecket?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Skrivet av Sca:

Menar du att det finns forskning på detta? Det låter ju logiskt att sättet att nysa på är avgörande för partiklarnas spridning? Om jag skakar hand med någon som precis täckt för nysen med handflatan borde jag väl utsättas för mer partiklar än om personen använt armvecket?

självklart är det så men även om du nyser i armvecket så kommer particklar flyga runt och fastna lite i omgivningen dock inte lika mycket som en nys rakt ut men det är omöjligt att hämma spridningen 100%

sen vet jag inte om jag någonsin hört någon verkligen säga atjoo när de nyser är väl mer ljudet av luften genom näsan som gör ett liknande ljud typ ett fräsande ljud men skulle säga att det är mer ett ptssss (tänk typ öppen turbo dump) men kan tänka mig det är detta ljud som skapat just "ordet" atjoo

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De flesta jag känner låter atjoo när det nyser. Medvetet eller undermedvetet. Katten är lite mer tjoo och inte så mycket aaa

Brukar hålla igen när man är bland folk naturligtvis det går att kväva oftast även om det gör ont.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Det kan stämma, men är aldrig trevligt att få ett ansikte fullt av saliv på tunnelbanan.

Helt klart!

Skrivet av Sca:

Det är så jag minns det i alla fall, finns det glipor (t ex när du nyser i handen) så sprids det ganska mycket ändå. Det krävs att man täcker för lite ordentligt. Självklart utsätts du för mer partiklar om du skakar hand med någon som nyser i händerna istället för armvecket men det sa jag väl aldrig något om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Skrivet av Rouge of Darkness:

självklart är det så men även om du nyser i armvecket så kommer particklar flyga runt och fastna lite i omgivningen dock inte lika mycket som en nys rakt ut men det är omöjligt att hämma spridningen 100%

sen vet jag inte om jag någonsin hört någon verkligen säga atjoo när de nyser är väl mer ljudet av luften genom näsan som gör ett liknande ljud typ ett fräsande ljud men skulle säga att det är mer ett ptssss (tänk typ öppen turbo dump) men kan tänka mig det är detta ljud som skapat just "ordet" atjoo

Skrivet av Pellemanify:

Helt klart!
Det är så jag minns det i alla fall, finns det glipor (t ex när du nyser i handen) så sprids det ganska mycket ändå. Det krävs att man täcker för lite ordentligt. Självklart utsätts du för mer partiklar om du skakar hand med någon som nyser i händerna istället för armvecket men det sa jag väl aldrig något om?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

@Bascule666: Länkat fel? :/

EDIT: Nvm, det knasade bara för mig.

Permalänk

Där har han dock en pösig ärm, men helt klart är det bättre i armvecket än handen eller öppet.

Permalänk
Avstängd

Det brukar komma ut bakvägen istället för mig.

Permalänk
Medlem

Armvecket är ju vida överlägset det är ju känd kunskap sedan årtionden tillbaks. Vet inte varför de ens bemöda sig testa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Att kalla det ett språk är väl att ta i....
Inte för att man funderat på det innan, men i princip alla man känner ger ju ifrån sig det lätet. Inre för att jag direkt kan påstå att jag hört, eller ens är säker på om jag hört alla mina bekanta nysa. Inget jag riktigt håller koll på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag brukar kalla det näsorgasm för det är så skönt

Permalänk
Medlem

Verkar bero på vilket språk man pratar http://www.bbc.com/news/blogs-ouch-23162903