Behöver du verkligen ha din cpu överklockad?

Permalänk
Avstängd

Behöver du verkligen ha din cpu överklockad?

Hej! Kanske en otydlig rubrik.
Ska försöka förklara.
Jag har en 4790K cpu.
Det tyngsta jobb jag utsätter den för.är Battlefield 1.
Har varit överklockad till 4600 mhertz.
I nog minst 2 år.
Så uppdatera jag till senaste Bios version,Överklockningen radderades då automatiskt.
Drog igång Bf1.
Men hade samma fps,som utan överklockningen.
Med minst 10 grader lägre temp.
Min Noctua NH-D15 cpu kylare går inte upp i max varv längre.
Likaså mina chassifläktar.
Ram minnena har jag dock överklockat från default 1333 mhertz.
Till 2133 mhertz som dom är gjorda för att klara ut.
Hela datorn drar 55 Watt mindre utan överklocken.
Så min poäng är,Har du en relativt kraftig cpu.
I förhållande vad du har datorn till,Kanske din överklock är till ingen nytta.
Endast tankar från mig,(Är ingen expert)
Kommentera gärna.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Klart jag behöver clocken spelar CS ibland och 300 fps är bättre än 270.

Skämt åsido, nej troligen inte men jag gör det för jag kan😎

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B850-F CPU: Ryzen 7 9800X3D
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo Kylning: Arctic Liquid Freezer III Pro
GPU :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT [
Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2

Permalänk

Intressant tanke, jag sitter ju i överklockings träsket där jag försöker komma på varför jag bör och varför jag inte bör, sitter ju praktiskt taget på en potatis om man jämför med vad andra sitter på.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Inaktiv

Frågan om man behöver överklocka, handlar om man behöver ha minimal prestandaökning genom att köra komponenterna utanför specifikationerna ofta med väldigt dåliga kontroller på om de är stabila.

I mitt fall så är svaren nej. Men frågar du om mina cpuer prestanda duger så är de några potenser för slö emot vad jag skulle behöva. 100 gånger så snabb cpu, med all kringkomponenter förutom GPU som i mitt fall duger vore ej fel.

Permalänk
Avstängd

@john00133:
Skriv gärna i din signatur,om dina dator komponenter.
Så har vi lättare att ge dig rätt tips.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.

Permalänk

@Mange43: Klart du har en poäng där. Helt klart. Men det kan vara rätt så kul att överklocka.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Min överklock på 4,2GHz(all cores) på en 4670K är det som gör att jag håller mig på rätt sida om "60 FPS-strecket" i vissa spel. Betyder också en del i krävande spel som Arma 3 och PUBG.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Natt och dag på min 4670k. Otrolig skillnad bara på skrivbordet i Windows mellan standard clock och överclockad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd

@septembro:
Det har du helt rätt i!!!
Jag älskar att överklocka hitta gränsen.
Men mina 2 nvidia gtx 970,är bromsklossen för högre fps.
Så därför kan jag lika bra köra i stock settings till jag bytar upp mig på grafikkort.
Men jäkligt nice,att datorn går jäkligt tyst även i bf1
Min poäng är endast,är din överklock lite till ingen nytta.
Med lägre temps,oljud som plus,om man ändå inte utnyttjar den extra prestandan.
Så tro absolut inte jag är emot överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mange43:

@septembro:
Det har du helt rätt i!!!
Jag älskar att överklocka hitta gränsen.
Men mina 2 nvidia gtx 970,är bromsklossen för högre fps.
Så därför kan jag lika bra köra i stock settings till jag bytar upp mig på grafikkort.
Men jäkligt nice,att datorn går jäkligt tyst även i bf1
Min poäng är endast,är din överklock lite till ingen nytta.
Med lägre temps,oljud som plus,om man ändå inte utnyttjar den extra prestandan.
Så tro absolut inte jag är emot överklockning.

@Mange43:
Alltid skönt med tystnad när det gäller datorer.
Förstår din situation.
Och förstår din poäng.
Tror inte att du är emot överklockning.
Samma frågeställning har drabbat mig.
Vad är det egentligen bra för?
Processorn behandlar all information snabbare.
Javisst.
Det kan ju vara bra om man verkligen behöver det.
Kanske beror det lite på vad man använder sin dator till.

Mycket intressant tråd!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

@septembro:
Tack!
I mitt fall som trots att jag fyllde gubbe igår,(50) Älskar spel
Hade jag monterat i ett nvidia 1080 ti i min burk.
Hade överklockningen behövts,för att leverera 144 fps till min skärm.
Ligger på ca 100 fps nu med allt på high inställningar i bf1.
med 970 sli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var en fin dikt.

Men ja, min processor får slita hårt i vissa titlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det är väl tveksamt om jag behöver ha CPU överklockad, men jag har kylning till den så varför inte?

GPU däremot är bara dumt att ställa tillbaks till standard. När jag överklockade insåg jag snabbt att min GPU inte fick ut nåt av högre spänning än 1,000V, så nu är kortet både överklockat och undervoltat med ~10º C lägre temperatur som resultat

Den klock jag kör på CPU nu har varit stabil i ~4 månader och GPU i ~10 månader, datorn har inte varit så här stabil sen jag köpte den

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Föredetting

Behöver? Definitivt inte.

Vill? Ja, det är ju typ 90% av nöjet med en dator. Jag menar, jag hade klarat mig med random Atom-CPU, men jag har vant mig med att ha hutlösa mängder kärnor och trådar samt galna frekvenser. Det ger liksom mer spänning i vardagen när man shufflar låtar i Foobar2000.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara trams att göra så datorn kräver mer energi om det inte behövs, värme gör att den behöver kylas mer och det ger mer ljud, en cpu ska klockas ner så långt att den alltid belastas till 100´% så att man inte missbrukar effekten den drar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5775C, 1080 Ti och 144 Hz skärm - så ja, jag "behöver" överklocka.

Permalänk
Medlem

Nope det gör jag inte. satt på en 4670K förut som jag körde 4.4 eller om det var 4.5 (Gör ju ingen skillad på 100MHz men ändå) och kör nu med en Ryzen 5 1600 och har inte kännt att jag behöver överklocka den något, hade nog kunnat köra min 4670K i stock oxå utan att känna behov av att klocka den, kan även vara så att jag gjorde det den sista tiden men då jag bara spelar CS väldigt enstaka gånger så var det nog inget som jag märkte av

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Inaktiv

Senast jag överklockade någon CPU och använde den överklockad måste ha varit min gamla i7 920. Den hade så pass låga klockfrekvenser från fabrik att det behövdes gå över 3GHz iallafall.
Nu är det en gammal CPU idag, 2700K och dagens 6700K har jag låtit vara oklockade. 2700K var svårklockad, spottade fel eller throttlade och 6700K ser jag ingen mening med, stabilitet är viktigare så inte värt det med tanke på hur lite extra prestanda som går att få ur den. Är inte direkt som att varken den eller min gamla 2700K känns sega ens med fabriksöverklockning.

Annat på 90-talet och även under 00-talet, vinsten av att överklocka var ofta stor och klart märkbar och det fanns även roliga modeller som ofta klarade 50% överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ska försöka förklara.
Jag har en 4790K cpu.
I nog minst 2 år.
Så uppdatera jag till senaste Bios version,Överklockningen radderades då automatiskt.
Drog igång Bf1.
Kommentera gärna.

Beror ju helt på omständigheterna. Vilken CPU man har, till vilket spel mot vilket grafikkort och i vilken upplösning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är lite som med bilar. Ingen behöver en bil som går över 130km/h, men det är mycket roligare med snabbare. Även om de låter mer, drar mer soppa, kostar mer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ska försöka förklara.
Jag har en 4790K cpu.
I nog minst 2 år.
Drog igång Bf1.
Kommentera gärna.

Satt själv o fundera på detta, har alltid klockat prollen, sen jag lärde mig hur man gjorde, för att det är så lätt.
Men med kommande riggen, borde landa imorgon eller Onsdag i värsta fall. Så har jag tänkt o försöka hålla mig, ska köra msi afterburner så jag kan se vad som maxar, gissar på att det blir grafikkortet, rätt övertygad. Men på så vis så ser man rätt lätt om man behöver överklocka eller inte.

Skrivet av john00133:

Intressant tanke, jag sitter ju i överklockings träsket där jag försöker komma på varför jag bör och varför jag inte bör, sitter ju praktiskt taget på en potatis om man jämför med vad andra sitter på.

I ditt fall så kan det ju vara värt det, gissar på att allt i datorn är mer eller mindre potatis. Kör msi afterburner när du spelar och kolla om det är GPU eller CPU som ligger på 100%.
Kan vara så att det växlar o båda maxar om du har en riktigt balanserad dator, samt beroende på vad du spelar. Men du märker fort om det är CPU eller GPU som är flaskhalsen om en är lite bättre än den andra.
Det går att ställa in så du ser tex CPU usage och GPU usage, du kan även ställa in så du får upp det som OSD (On-Screen-Display), så ser du direkt i spelet vad som flaskar när det laggar. Eller så kollar du efter du lirat vad som legat i 100%.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ska försöka förklara.
Jag har en 4790K cpu.
I nog minst 2 år.
Drog igång Bf1.
Kommentera gärna.

Jag har 4790k och 1080ti, märker häller ingen skillnad i BF1 om jag kör CPU OC eller inte. Det går nog att bencha skillnaden men jag ser inte skillnaden ens med FPS mätaren på om OC är bättre eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rauf:

Det är lite som med bilar. Ingen behöver en bil som går över 130km/h, men det är mycket roligare med snabbare. Även om de låter mer, drar mer soppa, kostar mer etc.

jag vill helst underklocka för att det inte ska uppstå onödig värme som leder till mer ljud eller sämre komfort pga varmare rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

När man renderar video så är varenda sekund värdefull och då kan man köra hur hög klock som helst.
En mångkärnig är ju även lämpligt att klocka om man vill spela spel med den.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk

@Mange43:

psu: XFX ProSeries core edition 550w PSU
cpu: Amd A;3+ FX-6100
moderkort: Gigabyte Ga-970A-ud3 AM3+ socket
ram: Kingston DDR3 1333Mhz 16gb
grafik: His Radeon HD7870 2Gb
ssd: Crucial m4 ssd 2.5 128
hdd: Seagate Barracuda 1Tb

Andra minnen numera men annars samma.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Enda anledningen för min överklockning heter Arma 3. Får kanske 10 FPS mer som är mycket värdefulla i det här spelet.
Nu är det så att jag inte har spelat Arma 3 senaste månaden och har funderat på att återställa till default speed men har ej bestämt mig än.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur man överklockar tycker jag.

Med de strömspar funktioner som finns så klockar/"voltar" ju datorn ner själv när den inte används.
Precis/nästan lika mycket som om datorn inte varit klockad.

En annan sak är att beräkningen tar kortare tid om den är överklockad, så cpun kan snabbare kan gå ner i klock/volt.
Ja den drar mer men under kortare tid.

Jag förstår mig inte alls på de vildingar, i min humla ;), som stänger av dessa funktioner.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

@Mange43:

Varför köper man/du en K processor om du inte ska överklocka ?.
Gratis FPS till kostnad av värme och mera ström är en deal dom flesta spelare vill ha.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Mange43:

Varför köper man/du en K processor om du inte ska överklocka ?.
Gratis FPS till kostnad av värme och mera ström är en deal dom flesta spelare vill ha.

Bättre andrahandsvärde?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Bättre andrahandsvärde?

Det är ju också dyrare vid inköp så det blir ytterst lite eller +/- noll.
Ryzen drar nog det långa kortet där isf, då alla är upplåsta utan någon extra kostnad

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället