Fractal Design satsar på ny design med datorlådan Meshify C

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design satsar på ny design med datorlådan Meshify C

Svenska chassimakaren Fractal Design satsar på design och gott luftflöde i nya serien Meshify, där höjdpunkten är mesh-prydd frontpanel i stealth-utförande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jag gillar det! Trodde aldrig man skulle få se något spännande från fractal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Mordern men ändå stilren. När jag såg rubriken och bilden så tänkte jag "ohh noooo, vad har ni gjort?". Det ser riktig trevligt ut när man har lagt några sekunder att titta på den. Jag tycker faktiskt att Define serien har en lite tråkig front och att ARC såg bättre ut och detta är en blandning av de två i modern touch

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Äntligen lite nyskapande från Fractal Design, har varit gött less på att alla chassin ser likadana ut som när jag köpte R2.. Nu kommer jag visseligen inte byta igen, men kudos!

Permalänk
Medlem

Sett ett par video reviews på den, ser trevlig ut och extremt billigt chassi också på 899:- imo.

Men kommer inte byta, väntar på en R6
Ljuddämpat är inget jag kommer lämna, speciellt inte när man kör 4x hdd.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/3BNlyFceJxk

Ser ut att kunna bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Ser väldigt trevligt ut, lite väl dramatisk musik till det mycket informativa klippet.

Däremot finns det rätt mycket luft att skala bort i min mening(men så gillar jag också de mindre formfaktorerna), tror att ett mATX-chassi byggd på denna design kan vara riktigt trevligt eller varför inte gå på mITX på en gång.

Sen beror det på ljudnivå och ifall det finns valmöjligheten att inte ha härdat glas som alternativ, hur trendigt det än må vara.

Permalänk
Skäggig legend

Grymt snygg.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Borde vara bättre luftflöde än Define C. Frågan är om ljudnivån blir högre med tanke på frontpanelen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker den va snygg. Skulle vara nice med en vit också som har mörkgrå/ljusgrå mesh fram. (lite camo stil)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Håller med Hardwarecanucks på det mesta gällande design och funktion.
Ser rätt trångt ut om man vill ha 2 hdd där nere också med tanke på alla sladdar.
Men ja, helt öppet i fronten, taket så lär ju inte vara det tystaste chassit direkt

Gillar verkligen designen dock med fronten, diskreta curves osv som får ett stilrent intryck, samma med deras emblem där nere, smakfullt och bryter en annars helt svart front bara.

Tummen upp för designen till Fractal.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som en gammal högtalare nån femåring gått loss på och tryckt sönder

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett en variant baserad på Define S. Ser väl OK ut men de är inga toppdesigners direkt. Bättre att de håller sig till funktion före form som jag tycker de behärskar bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Plastramen runt fronten är ju hemsk. Ser ut som Deltaco

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Borde vara bättre luftflöde än Define C. Frågan är om ljudnivån blir högre med tanke på frontpanelen.

Undrar jag med. Testade Corsair Crystal 460X vilket resulterade i mycket varmare komponenter och därmed högre ljudnivå så jag gick tillbaka till mitt Define C. Suktar dock efter en ersättare varför detta chassi verkade intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag gillar detta chassi! Och jag kommer nog köpa det när jag ska byta grafikkort!
Men frågan är ju om man blivit bortskämd nu med R5 och dess ljudnivå, när det bara verkar vara "tyg" fram på den där.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga dator i höst. Först hade jag tankarna på ett Define C, men det blir nog ett Meshify istället!
3st 140mm raddar i fronten kan nog bli ballt!

Permalänk

För er som gillar kompakta chassin för formfaktorn ATX kan jag rekommendera Raijintek Thetis.

Har ett på mitt skrivbord som jag spraymålat mattsvart, det är förmodligen det minsta chassit man kan köpa för just ATX. Temperaturen i lådan är bra och datorn hörs knappt även när jag lirar spel, dock har det kanske mer med vilka fläktar man väljer att stoppa in lådan.

Permalänk
Avstängd

Fractal Design borde göra något NUC-liknande chassi.

Jag har ett Fractal Design R3 eller R4 men tycker det är för stort.

Permalänk
Medlem

Har de inte listat ut hur stort chassiet är så att de kan skriva ut det ännu?

Permalänk

Ser ut som en ersättare för Arc-serien med alla kylningsmöjligheter. Gillar designen, lite hypnotiserande med mörkreflekterande sidoglaset och frontdesignen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Schysst att kunna ha en 360 rad i fronten

Permalänk

Hade mycket hellre sett typ en R4a eller R5a i härdat glas. Ogillar fronten lite men skulle vilja se den IRL först.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Utsidan är OK men jag gillar inte trenden med chassin som är helt tomma inuti. Jag vill ha plats för många hårddiskar och annat och inte bara massa tom luft. Ska man inte ha något inuti chassit kan man lika gärna köra någon mini-ITX låda istället.

Jag köpte mig en R5 häromdagen. Detta är mer i min smak. Hoppas de inte tar bort Define-serien. Sedan är det bra att det finns alternativ för olika smaker men det känns som de glömmer bort de mer traditionella chassina.

Permalänk
Medlem

Kan bli att jag köper nytt chassi rätt snart. Köpte c serien till mitt ryzen bygge.
Den här gillade jag, som ett par redan noterat. Stilren men med en blyg liten trevlig tvist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svajmon:

Schysst att kunna ha en 360 rad i fronten

Tyvärr är chassiet bara 440mm högt, så det är på håret att en 420 rad inte går in (pga anslutningarna).
Men jag har en idé om att sätta in 3st 140mm raddar med alla anslutning åt sidan, så borde det gå Ska verkställas i höst.

Permalänk
Medlem

Tråkig desig dock!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har de inte listat ut hur stort chassiet är så att de kan skriva ut det ännu?

Skrev till deras support om saken som lovade att slänga upp det på hemsidan.
Måtten enligt support är följande : 217x440x395 (B/H/L) dvs ganska exakt som ett Define C som har måtten 210x440x399.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Utsidan är OK men jag gillar inte trenden med chassin som är helt tomma inuti. Jag vill ha plats för många hårddiskar och annat och inte bara massa tom luft. Ska man inte ha något inuti chassit kan man lika gärna köra någon mini-ITX låda istället.

Då finns det ju andra grejer att köpa. Jag gillar så mycket luft som möjligt för att optimera luftflöde. Kör ett Fractal XL just nu för att få så bra luftflöde som möjligt.