Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headake:

Fick mitt MSI Vega 56 idag!

Det låter galet mycket under load..
Lufta elementen behöver jag iaf inte göra i år. Värme finns nu så det räcker och blir över

Oj går det så varmt kortet? Haha 😁

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Ser riktigt bra ut 😁 och då har du inte klockat kortet? Kördes det på stock klock? Samt är det ett msi rx vega? Från msi? 😁

Vega 64 från MSI yes. Ne, som sagt kör i balanced mode. Satte den på powersaving igår men den verkade ha ändrat tillbaka.

Skrivet av Ratatosk:

Lite knepigt att klocka, man bör gå via undervoltning, för att hålla effekten i schack.

Skulle vilja undervolta och klocka minnet manuellt. Men suger på sånt och vill inte in och peta på det än.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Vega 64 från MSI yes. Ne, som sagt kör i balanced mode. Satte den på powersaving igår men den verkade ha ändrat tillbaka.

Skulle vilja undervolta och klocka minnet manuellt. Men suger på sånt och vill inte in och peta på det än.

Men asså går kortet så varmt redan från stock? är det sant eller är det bara överdrivet? Man ska väl inte behöva undervolta ett nytt kort? går det verkligen så varmt efter du har installerat kortet i datorn?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Men asså går kortet så varmt redan från stock? är det sant eller är det bara överdrivet? Man ska väl inte behöva undervolta kortet? går det verkligen så varmt efter du har installerat kortet i datorn?

Man behöver inte undervolta, och korten är inte alls så varma som en del vill få det till iaf inte mitt

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Man behöver inte undervolta, och korten är inte alls så varma som en del vill få det till iaf inte mitt

Nä jag blir ju orolig här visst det är en dålig referenskylare men att köpa ett vega kort och sen behöva undervolta det för att hålla det nere i temp så är det inte värt pengarna kan förstå om man klockar det!.

Vad har du för idle samt för load temp ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vega har dualbios, den ena tillåter mer effektuttag medan den andra har begränsat effektuttag.
Testa att byta bios genom switchen på kortet, tänk bara på att datorn ska vara avstängd först

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Om du vill ha hjälp så har jag prövat en hel del olika inställningar på Vega, jag kan lägga upp ett förslag här i tråden som dom flesta bör kunna köra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

Nä jag blir ju orolig här visst det är en dålig referenskylare men att köpa ett vega kort och sen behöva undervolta det för att hålla det nere i temp så är det inte värt pengarna kan förstå om man klockar det!.

ca 54grader på ett ungefär idle då snurrar fläkt på 283rpm helt ljudlöst , jag undervoltar mitt men ser faktiskt inte så stora skillnader med balanced o så men i bf1 ca 70-75 grader fläkt ligger väl på 60% kör du balanced så håller den sig under 81grader o fläkten e tyst vid 49% .
turbo under 85grader fläkten 49%
Men att köra färdiga profiler kan jag inte styra fläkten men i anpassat går det.
Men du behöver inte undervolta för att få kortet bra, jag gör det mest för att få en lång livslängd på kortet då jag ska ha det ett tag.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dekkan: Om du vill ha hjälp så har jag prövat en hel del olika inställningar på Vega, jag kan lägga upp ett förslag här i tråden som dom flesta bör kunna köra.

Mvh

Ja det skulle jag verkligen uppskatta!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Vad har du för skärm och vad spelar du för spel?

Jag har klockat ner mitt kort, undervoltat osv för jag spelar egentligen bara Overwatch, Civ6, Xcom, och ett par lättare spel just nu.

Vill du ha hög eller låg FPS, hur höga ljudnivåer på kylaren är OK?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Det som gör överlägset mest skillnad för prestandan är power limit, det undervoltningen möjliggör är högre frekvenser under en längre tid, så därav mina frågor : ) Vill du ha maximal prestanda, alt. mindre prestanda och tystare svalare kort.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Dekkan: Vad har du för skärm och vad spelar du för spel?

Jag har klockat ner mitt kort, undervoltat osv för jag spelar egentligen bara Overwatch, Civ6, Xcom, och ett par lättare spel just nu.

Vill du ha hög eller låg FPS, hur höga ljudnivåer på kylaren är OK?

Mvh

Kör 1080p 120hz. Lirar också fps spel. För tillfället bf1, cs, ow och ska väl testa på pubg.

Skrivet av Aeig:

@Dekkan: Det som gör överlägset mest skillnad för prestandan är power limit, det undervoltningen möjliggör är högre frekvenser under en längre tid, så därav mina frågor : ) Vill du ha maximal prestanda, alt. mindre prestanda och tystare svalare kort.

Mvh

Absolut det förstår jag Kan testa något och se hur det fungerar för mig. Ljudnivån bryr jag mig inte om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Här är två olika profiler. Den med lägre power limit kommer ge lägre prestanda, men svalare och tystare kort. När det gäller volt på GPU så har jag 1025/1075mv, det är relativt lågt, du kan pröva med dessa först men fungerar det ej så höj till 1050/1100mv, fungerar ej det så fortsätt höja med 0,25. Om du vill ha stabilare FPS kan du pröva att låsa minnet på 800-900MHz istället för att låta det röra sig dynamiskt.

Den andra profilen är för maximal prestanda, här är minnet låst på 1000MHz vid last. det hjälper att låsa den, dock vet jag ej om kortet klarar 1000MHz stabilt, men bör fungera. Samma princip med mv för GPU kärnan, höj med 0,25mv om det ej räcker på läge 6, läge 7 är redan maxad på 1200mv.

Minnet bör kunna köras i 1000mv på samtliga Vega 64, så det är ingen prestandaförlust.

Det kan även hjälpa båda profilerna att sätta på HBCC.

Blev kanske hastigt skrivet, men pröva gärna och återkom : )

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gamerfreak87:

Man behöver inte undervolta, men jag har sett några fina resultat via undervoltning.
Själv tänker jag bara köra kortet i lägre effektläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Precis, jag underklockar ej någon ovan, utan låter det vara stock i undervolt profilen, och överklockar i prestanda profilen : )

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nu det suger att Komplett sitter med sitt lager i Norge...Sitter och väntar på att paketet ska nå nästa distributionscentral, vilket brukar vara Örebro om jag inte minns fel

EDIT: Mjaha, nu dök de upp i Stockholm! Då kommer paketet definitivt imorgon

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel från AMD där dom berättar hur man kan konfigurera Radeon inställningarna för den ultimata spelupplevelsen : )

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/DH-012.aspx

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aeig:

Trevlig artikel från AMD där dom berättar hur man kan konfigurera Radeon inställningarna för den ultimata spelupplevelsen : )

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/DH-012.aspx

Mvh

Att V-sync i drivern bara gällde OpenGL, var nytt för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

http://elsonsmith.com/amd-gpu-tool/

Det gör allt som Wattman gör, och sedan lite som Wattman borde göra.

Har någon lyckats använda det? När jag försöker sätta klocka eller spänning låser HBM till 500MHz. Spänning verkar inte ta heller.

Edit: Ändrar jag något i det länkade verktyget låser HBM till 500MHz. Reboot hjälper inte, bara en reset i WattMan hjälper. Den senare ger mig gråa hår, måste trycka Apply efter varje ändring, ibland "tar" ändå inte den Spänning jag sätter. Frekvenser verkar mest vara förslag, sätter jag tex 1400MHz så får jag kanske ca 1350MHz, den varierar en hel del under last. Sätta spänning till Auto funkar mest smärtfritt, den sätter spänningen hyfsat okej ändå då.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Fick mitt vega 64 igår och kan säga att vattenkylning är ett måste.. throttlade rätt extremt i balanced mode, 86 grader efter 1 timme i playerunknown.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Halloj gott folk, fick tag på ett Vega 64 ifrån jobbet, så jag har haft möjligheten att testa både:

MSI Radeon RX Vega 64 Wave HDMI 3xDP 8GB
EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming

Jag har inte gjort några prestandatester (de finns redan, och dessutom av personer med mer kunskap än mig) men när det kommer till värme och ljud är Vega 64 ett varmare och en mer livsam GPU.

1080 Ti är både svalare och kallare, men denna modell desto dyrare (~2-3k mer).

Jag kommer fortsätta använda mitt 1080 Ti själv och lämna över Vega 64 till min bror, som förmodligen kommer vara minst lika nöjd med det som jag är med mitt 1080 Ti. Kul att se att AMD verkar knapra in på NVidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Fick mitt vega 64 igår och kan säga att vattenkylning är ett måste.. throttlade rätt extremt i balanced mode, 86 grader efter 1 timme i playerunknown.

Använd wattman och kör anpassad så kan du ställa fläkten lite mer aggressivt, jag har då inga värmeproblem ligger runt 70grader med behaglig ljudvolym.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att V-sync i drivern bara gällde OpenGL, var nytt för mig.

Samma här! Just när vi trodde vi visste allt .. :).

Skrivet av Pholostan:

Har någon lyckats använda det? När jag försöker sätta klocka eller spänning låser HBM till 500MHz. Spänning verkar inte ta heller.

Edit: Ändrar jag något i det länkade verktyget låser HBM till 500MHz. Reboot hjälper inte, bara en reset i WattMan hjälper. Den senare ger mig gråa hår, måste trycka Apply efter varje ändring, ibland "tar" ändå inte den Spänning jag sätter. Frekvenser verkar mest vara förslag, sätter jag tex 1400MHz så får jag kanske ca 1350MHz, den varierar en hel del under last. Sätta spänning till Auto funkar mest smärtfritt, den sätter spänningen hyfsat okej ändå då.

Jag hade ju inte länkat verktyget om det inte fungerat. Fattarula ;). Så ja, det fungerar för mig. Jag känner dock igen problemet du beskriver. För min del fungerar det perfekt om jag först öppnar Wattman, väljer Custom, sedan flippar över alla "strömbrytarna" till manuellt (men ändra inga värden). Spara. Du kan behålla Wattman öppet sedan så ser du att ändringarna du gör i det andra verktyget faktiskt tar. Det tar ett par sekunder från du trycker Save tills dess att Wattman reagerar/registrerar. Tänk också på att en låg power level påverkar minnet så drar du ner den för mycket orkar HBM inte någonstans utan studsar mellan 5-800 MHz. Angående frekvenserna så är det bara förslag, men det är inte verktygets fel, det är så dagens kort fungerar. Även tillverkarens drivrutiner agerar likadant. Du föreslår en frekvens och kortet försöker sedan baserat på temperatur och tillgänglig strömbudget leva upp till dina önskemål. Se det lite som hastighetsbegränsningar på vägen. Det står 90 på skylten, men alla ligger inte i exakt 90 för det. Det är även så att exakt frekvenser existerar inte längre. För några år sedan satte vi ett värde på t.ex 1200, så slog kortet i det taket och stannade där. Idag heter det istället 1180-1220-ish så att du inte träffar exakt 1400 är ett fall av "working as intended". Hoppas du får ordning på din överklockning och grattis till ett trevligt kort :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Testa low-power bios :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

Inget nytt om eftermarknadskylare till dessa kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Inget nytt om eftermarknadskylare till dessa kort?

Asus har släppt sin variant (inte bara kylaren då utan ett helt kort). Läste testet i morse på guru3d. Det var ingen större förbättring gentemot referenskorten så ska man få några stora resultat så är det nog vattenkylning som gäller, annars kan man lika gärna köpa första bästa kort man kommer över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

För min del fungerar det perfekt om jag först öppnar Wattman, väljer Custom, sedan flippar över alla "strömbrytarna" till manuellt (men ändra inga värden). Spara.

Fungerar inte för mig, fortfarande sätts Memory Clock till max 500MHz om jag rör Core Clock eller Core Voltage. Den senare ändras i WattMan med, men när kortet belastas går det betydligt högre. Rör aldrig Power Limit, så det är inte problemet. Benchmarks etc, Memory Clock går aldrig högre än 500MHz efter att ha ändrat ett värde i AMD Next-Gear Tool. Ändrar Core Voltage i Next-Gear så "fastnar" det ibland på det värdet, återställs inte vid reset i varken WattMan eller Next-Gear. Behöver reset:a WattMan och sätta Voltage till Auto för att det ska återställas. Och rätt som det är så får man en Radeon Driver Error, WattMan reset to default.

Inkonsistent och instabilt, drivare etc verkar inte vara något vidare :-/

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Fungerar inte för mig, fortfarande sätts Memory Clock till max 500MHz om jag rör Core Clock eller Core Voltage. Den senare ändras i WattMan med, men när kortet belastas går det betydligt högre. Rör aldrig Power Limit, så det är inte problemet. Benchmarks etc, Memory Clock går aldrig högre än 500MHz efter att ha ändrat ett värde i AMD Next-Gear Tool. Ändrar Core Voltage i Next-Gear så "fastnar" det ibland på det värdet, återställs inte vid reset i varken WattMan eller Next-Gear. Behöver reset:a WattMan och sätta Voltage till Auto för att det ska återställas. Och rätt som det är så får man en Radeon Driver Error, WattMan reset to default.

Inkonsistent och instabilt, drivare etc verkar inte vara något vidare :-/

Ja det var ju inget vidare. Håller med om att drivrutinerna nog inte är helt opti ännu. Får tro du har mer flyt med nästa uppdatering :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aldric T: Testade att installera om drivaren, använde DDU för att vara på den säkra sidan. När installationen pågår får jag en BSOD i atikmdag.sys. Efter ett nytt försök (rensa igen, ny uppackning av drivaren etc) funkar det som tidigare. Ska testa mera, men känns inte riktigt som kortet fungerar som det ska.

Edit: Senaste drivaren 17.8.2

autocorrect...
Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

@Aldric T: Testade att installera om drivaren, använde DDU för att vara på den säkra sidan. När installationen pågår får jag en BSOD i atikmdag.sys. Efter ett nytt försök (rensa igen, ny uppackning av drivaren etc) funkar det som tidigare. Ska testa mera, men känns inte riktigt som kortet fungerar som det ska.

Edit: Senaste drivaren 17.8.2

Det minsta du kan begära för 5000 är ju att du faktiskt kan installera drivrutinerna. Har du tillräckligt med kräm i nätagget? Olika kablar till 8-pins (läste det någonstans)?

Visa signatur