OC av Vega64 med EK block och dubbla 420mm rads

Permalänk
Medlem

OC av Vega64 med EK block och dubbla 420mm rads

Ville bara dela med mig av lite bilder och ett snabbt resultat så att folk vet vad dom kan förvänta sig på ett ungefär.

Kortet kör luft-bios vilket betyder att jag är begränsad till 316.1w PL vilket gav mig ~1730MHz faktiskt frekvens (1767MHz max boost) på 1.18v. HBM2 minnet klarar 1100MHz. Dock tror jag mer är möjligt då högre bara verkar bugga minnet då det är helt stabilt i 1100MHz men fryser direkt med bara enstaka MHz över.

Kort förberett

En närmare syn på Vega 10 och dess HBM2 som vi även hittar på kort avsedda för workstation / HPC-marknaden iom Instinct MI25 korten. Här har vi många transistorer som är optimerade för mer än bara spel/FP32 med andra ord och är på så vis en väldigt komplex GPU som tvingas vara bra på "allt". En svår uppgift idag... Alltifrån ECC stöd till Infinity Fabric och fördubblad beräkningskapacitet i FP16 operationer är bara några av nyheterna hos Vega.

Insidan av EK-blocket

Monterat och klart

Inklusive original backplate (där ni fäster med samma skruvar som det sitter med original)

Kortet i maskinen

Loopat Unigine Superposition i bakgrunden under en lång stund vilket lastar kortet väldigt hårt. Det är också en del luftbubblor i blocken som inte ännu ruskats ut

Lite fler bilder på kortet/min rigg

Vega's strömkonsumption går ner radikalt med minskad spänning och kan på så vis boosta sin frekvens högre. Jag kan bara rekommendera er alla att försöka hitta GPU'ns maxfrekvens med runt 1.1-1.15v spänning. Ställ table 6 och 7 på runt 1.1-1.15v och se vilken boost kortet får. I 1.15v så kan det med stor sannolikhet fortfarande vara kortets power limit som stryper kortet mest eller temperaturen beroende på hur varmt kortet blir och hur stora krav ni har på tystnad om ni nu kör standardkylaren och egen fläktkurva. Jag hann inte testa mycket men det går att plocka en del mer prestanda och få ner kortets temp/ljudnivå med originalkylaren. Kylaren förtjänar egentligen ingen lövblås eller skitkylarstatus då det helt enkelt är enorma mängder värme som ska bort. 1080TI kortet som jag hade innan var inte tystare än detta på full load.

Jag hade personligen väntat mig mer prestanda från kortet vid lansering men Vega 10 kommer med all säkerhet klättra i prestanda med kommande drivrutiner och i kommande spelmotorer/patchar. Det flaggas också för att DSBR inte är aktivt ännu vilket ensamt kan öka prestanda radikalt. Om inte annat så kan ev utvecklarna anropa detta om det blir möjligt. Vega 10 har desto mer kraftfull async compute och vi kommer också få se mer och mer stöd för FP16. ID och Bethesda är knappast några små spelare i industrin, likaså DICE som också klarar av att anropa mer av GCN/NCU's funktionalitet. Vulkan är framtiden och dessa kort kommer briljera där. Det finns helt klart massor av krut i vegakortet men som inte anropas ännu, och för 5000kr för Vega64 respektive 4000kr för Vega56 så är det jäkligt attraktiva kort oavsett.

Alltid kul att testa ny hårdvara

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]